Diesel Passat jelre állítása

2003.01.08. 15:53
A vezérműtengelyen a szíjhajtással ellentétes oldalon található kereszt irányú sliccelésnek a főtengely felső holtponti helyzetében a szelepfedél felfekvési síkjával párhuzamosan kell állnia, és ekkor nézzen az adagoló hajtó kereke is a jelre! Indítás előtt az alap előtöltést be kell állítani indikátor órával, pontosan!
Tisztelt Doki!
Egyik ismerősöm kérésére fordulok Önhöz! Egy 1984-es 1.6-os szivódizel Passatról lenne szó. Motorhibásan vette. A jelenség a következő: alapjáraton és magasabb fordulatszámon is a motor erősen billeg, és kiadós mennyiségű szürkéskék füstöt ereget.
Eddig elvégzett javítások:
Porlasztóbetét csere (új került beépítésre). Bár a porlasztó próbakészülékkel megvizsgálva és 135bar befecskendezési végnyomásra beállítva, a jelenség nem szűnt meg. Másik, rendesen működő henger porlasztójának a beépítésevel sem változott a helyzet.
Sűrítési végnyomás a 2. hengerben 18bar. Ez az érték nem indokolná a tüzelőanyag ennyire nem megfelelő minőségű égését. Következett az adagoló csere. Semmi sem változott!
A szívószelep hézaga 0,15mm, a kipufogóé 0,2 mm.
Utolsó munkafázis egy intenzív és gondterhelt fejvakargatásból épűlt fel. És most itt tart.
Mi lehet még a gond? A segítségért előre is köszönet!
Tisztelettel: István

Tapasztalataim szerint nem sok cég gyárt igazán jó minőségű porlasztó csúcsokat. A Bosch és a KS. A többivel vegyesek a tapasztalataim. De ha ennek köze lett volna az alapjárathoz, azt a meg-megragadó porlasztócsúcs hibából eredő jellegzetes kopogó hang is jelezte volna. Adagoló csere, másik, használt adagolóra: kétfelé elsülő puska. Mert lehet, hogy a hibás adagoló lett kicserélve egy másik, korántsem tökéletesre.
Ez mifelénk úgy történik, hogy az adagolót leszerelem, és elviszem egy adagolós műhelybe, ahol padra teszik és megvizsgálják. Ha a javítás nem gazdaságos, szerzek egy bontottat, amit felszerelés előtt elviszek az adagolóshoz, aki ezt is padra teszi és megvizsgálja, kitisztítja, beállítja. Ekkor tudom, hogy jó adagoló kerül fel a motorra. És már azt is tudom, hogy amit levettem, nem csak az én gyanúm szerint rossz!
Közben sem unatkozom, a szelepfedelet leszerelem és a szelephézagok ellenőrzése, állítása után kontrollálom a vezérműtengely és a főtengely pontos egymáshoz viszonyított helyzetét is.
Ugyanis a főtengely felső holtpont helyzete adott, de ennél a motornál a vezérmű tengelyre a bordázott kereket nem vezető ék rögzíti, hanem egy önzáró kúp, amit a központi csavar szorít össze. Ha a motort egy előbbi megbontása során nem kellően pontos helyzetben rakták össze, vagy olajos, szennyezett maradt a vezérmű tengely vége, illetve a kerék kúpos agyfurata, és az üzem során kicsit is elmozdult a kerék a tengelyen, már okozhatja is a bajt!
A vezérműtengelyen a szíjhajtással ellentétes oldalon található kereszt irányú sliccelésnek a főtengely felső holtponti helyzetében a szelepfedél felfekvési síkjával párhuzamosan kell állnia és ekkor nézzen az adagoló hajtó kereke is a jelre! Indítás előtt az alap előtöltést be kell állítani indikátor órával, pontosan! Ha a hengerekben a kompresszió 10-15 százalékon belül szitál is, de a fent leírtak rendben vannak, és az adagoló sem kap levegős gázolajat, nem fog ugrálni a motor.
Esetleg, ha a motor két tartó bakja ki van már lágyulva, vagy repedezett, kicsit imbolyog a helyén, de a hangja kellemes, egyenletes lesz, és ha jók a porlasztó csúcsok is, a füstölése sem lesz erős. Ugyanis a porlasztó csúcsok nem megfelelő porlasztása sem a hidegindítást, sem az alapjárat egyenletességét nem befolyásolja. Ha kopottak a csúcsok, el vannak öregedve, az csak szép erős fekete füstölés formájában, és fogyasztás terén érezhető.
Egyébként ezt az adagolót a túlzottan feszesre állított vezérmű szíjjal lehet a legkönnyebben hazavágni! A hajtóoldali perselyt oválisra koptatja a túl nagy feszítő erő, és mikorra az itt található szimmering levegőt enged a gázolajhoz, illetve itt szivárogni kezd a gázolaj, már az adagoló többi része is tönkremegy. Ilyenkor felborul az addig hengerenként egyforma szállítási mennyiség aránya, mégpedig olyan módon, hogy két szemben levő csövön jóval többet fecskendez be minden fordulatra, mint a másik kettőn. Na, pusztán ennek is lehet hibát kiváltó hatása!
És ez még tényleg egy egyszerű olajkályha.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.