Punto, lejáró garanciával

2003.01.09. 21:08
Amikor pár hónapos volt a kocsi, és lehúzott ablakkal mentem, hallottam, hogy mintha sziszegnének az első lengéscsillapítók. Úgy vettem észre, akkor adja ezt a hangot, amikor kirúg, amikor belemegyek egy lyukba. Eleinte elég halk volt, viszont most már erősödik.
Szia Doki!
Lenne pár kérdésem. Egyszer már írtam pár hónapja (sziszegő Puntó), de sajna nem találtam választ sehol, gondoltam írok megint. Már csak azért is, mert 3 hét múlva lesz 1 éves a Punto II-m, amiről szó van. Ez egy 1,2-es HLX modell. Lejár a garanciája, és:
1. amikor jöttek a hidegek, tél elején, hideg indítás után, 1000-1500 fordulat körül gázadáskor ciripelő hangot hallatott a motor. Miután bemelegedett, elmúlt. Aztán később már bemelegedés után is megmaradt ez a hang. Amikor a szervizben voltam, többször mutattam, nem mondtak rá semmit.
2. Amikor pár hónapos volt a kocsi, és lehúzott ablakkal mentem, hallottam, hogy mintha sziszegnének az első lengéscsillapítók. Úgy vettem észre, akkor adja ezt a hangot, amikor kirúg, amikor belemegyek egy lyukba. Eleinte elég halk volt, viszont most már erősödik.
3. Néha, felmelegedett járó motornál, üresben kerregő hangot lehet hallani, néha nem. Gondolom a váltóból jön. Kinyomott kuplunggal, vagy sebességben szép csendben van. Olyan, mintha kikoptak volna a fogaskerekek, kerregnek szépen. Erre azt mondták, normális ennél az autónál.
Még lenne egy kérdésem: gondoltam veszek a kocsiba sportgyertyákat (HALO). Tudom, az 1,2-es motor nem száguldozni való, nem is hajtom szét, de jó lenne, ha kicsit rugalmasabb lenne.
Gondoltam még egy sportlégszűrő betétre is (Bontex féle, de nem direkt légszűrő) Mi a véleményed ezekről, érdemes-e egyáltalán, nem árt-e a motornak? Válaszodat előre is köszönöm, remélem még a szervizbe menetel előtt megjön.
Űdv, Roxan

Elképzelhető, hogy tényleg az első gátlók sziszegnek, mert ezt a verdát gyárilag gázos első lengéscsillapítókkal szerelik. Amikor a sziszegés menet közben is hallható, már zavaró tényező, gariban ki is cserélik. Ha vonakodást tapasztalsz, kicsit állj a sarkadra, mert a garancia erről szól!
A ciripelő ékszíj (mert ez szokott megszólalni így) vagy utánfeszítéssel, vagy ha elég feszes egy kis szilikon sprayvel javítható. (Ugyanis a kiszáradt szíj is okozhatja!) Azért ellenőrizni mindenképpen kell, mert ez egy lapos, hosszbordás hajtószíj és ha a belső felülete már repedezett, mindenképpen cserére szorul! És akkor már inkább a szervizben, mint az út szélén!
A felmelegedett motor esetében hallható zörgés, ami kinyomott kuplungnál megszűnik, a nyeles tengely csapágy hangja legtöbb esetben. Néha okozhatja a kuplung tárcsa agyrészében található rugók fáradása, törése is! A kellemetlen hang nem felemelő érzés, de ha a nyeles tengely csapágy zörög, az még sokáig nem okozhat komoly gondot. Azért én mégis nekifutnék még garanciális időn belül a szerviznek, ha külön odafülelés nélkül valóban hallható az utastérben is!
Ha, mint írtad, a gari nemsokára leketyeg a kocsiról, szerinte mindenképpen várd ki mielőtt sport szűrőt és spéci gyertyákat veszel bele! Ne legyen vita alap a szervizben, ha vívni kell a fenti ügyekben velük.
Szerintem főleg városi forgalomban, illetve betonúton használva kellemes dolog, és kis teljesítmény előnyt is jelent a sport légszűrő. Ha poros úton mész és előtted keverik a port, inkább maradj le kicsit, mert itt aztán átjuthat egy kis finom, púderszerű anyag a legjobb szűrőn is! Az pedig a hengerekbe jutva kőkemény csiszolóporként viselkedik.
Az sem árt, ha a szűrőt az előírtnál sűrűbben tisztítod! A sportgyertyát szerintem nem fogod megérezni a motorban. Nekem sem okozott érezhető változást, pedig nem egy-két motorba szereltem.
Szerintem az előírt értékű Golden Lodge a csúcs, amit tehetsz bele. És még a három pólusú gyertyát is jobbnak tartom, mint a négy elektródásat, de nem csak ebbe a motorba. Ez alól kivétel a Lodge, mert azt tényleg a Lancia, Alfa, Fiat motorokhoz fejlesztették ki.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.