Megküldött Alfa 155

2003.01.10. 09:01
Hazafelé kicsit kihúzattam. Nem leszabályozásig, csak érezni akartam mit tud a gép. Sajnos a vétel után tűnt fel, hogy az összes hűtővízcső ki van cserélve: lehetséges, hogy a motor "meg volt főzve"? Ez okozhatja a főtengely későbbi beállását?
Kedves Autódoki!
Egy hónapja vásároltam egy frissen importált Alfa 155TS-t (1995-ös, 125000 km vezetett szervizkönyv Németországból). A kereskedőtől hazafelé tartva, már üzemmeleg motorral egy kicsit kihúzattam. Nem leszabályozásig, csak érezni akartam mit tud a gép. Nem igazán voltam meggyőzve általa, főleg magasabb fordulaton. Ezután fél perccel a motor dadogni kezdett, majd leállt. Újraindítva is nagyon dadogott, másnap visszavontattuk a kereskedésbe.
Az eladó elég normálisan állt a dologhoz és elvállalta a javítást. Először vezérlési hibára gyanakodtak, ám a motor teljes szétszerelése után kiderült, hogy főtengelycsapágy beállt plusz hajtókar törése is van. A hibát főtengely köszörüléssel javították.
A kérdésem: mi okozhat ilyen jellegű hibát? Az eladó szerint biztosan nagy bukkanóra hajtottam, vagy durván visszaváltottam, de ezek egyike sem történt.
Ellenben - sajnos a vétel után - feltűnt, hogy az összes hűtővízcső ki van cserélve: lehetséges, hogy a motor "meg volt főzve"? Ez okozhatja a főtengely későbbi beállását? Utolsó kérdésem pedig:
A fenti hibát lehet teljes értékűen javítani, vagy szükségszerűen csökkenti a motor élettartamát még a legszakszerű javítás (köszörülés) is?
Válaszát előre is köszönöm
B.D.

Ha a motor vízcsövei már ki voltak cserélve, az nem jó jel. Ugyanis ok nélkül nem szokták ezt megtenni. Ha alulról kapott volna ütést az olajteknő, annak látható nyoma lenne. A durva és túlfordulatot okozó visszaváltás először a vezérlést kócolja össze, ilyenkor a szelepek görbülnek és esetleg a dugattyú(k) sérülhet(nek).
Ha a motorban kevés olaj lett volna, az ok lehet a csapágyak megforgására, de azt mindenképpen megelőzi egy jellegzetes kopogó hang, mikor az olajnyomás kimarad. Ilyenkor az olajnyomás kontrollámpája is világít! Ilyenkor lehet, hogy csak egy hajtókar szakad, de a többi csapágyon is jól látható nyomot hagy a kenetlenség! (Illetve a főtengely csapjain is!) Ha a motort valamikor vízcső sérülés miatt megfőzték, akkor legtöbb esetben a hengerfej a permanens hibaforrás, mert a hűtés kimaradása esetén ez, illetve ennek tömítése sérül először, és a legkomolyabb mértékben.
De nem elképzelhetetlen, hogy valamikor tényleg volt a motor hengerfejes.
Esetleg akkor a hengerbe jutó víz, (mivel a folyadék összenyomhatatlan) megroggyantotta a hajtókart. Ezt javításkor vagy nem vették észre, (ez általában a gyakoribb, mert hengerfej javításkor nem mindig fűzik szét a forgattyús hajtómuvet) vagy nem foglalkoztak vele, mert a kocsit már eladásra szánták.
Ez attól a pillanattól kezdve aztán egy ketyegő időzített bomba volt, ami egy kövér gázadásra robbant!
Mint minden motor, az Alfa Rómeoé is javítható. Megfelelo szakszerűséggel még a tiéd is gyári újjal egyenértékűre újítható fel. A főtengely köszörülése pont az ilyen esetekre van kitalálva, mióta pöfögnek a belsőégésű motorok. (Tehát nem tegnap óta!) Tisztességes dolognak tartom a kereskedő részéről, hogy különösebb vonakodás nélkül bevállalta a javítást, ami nem két forintos összeg! Remélem, azt azért te sem gondoltad komolyan, hogy egy új fotengelyt tesznek a 125 000 km-es helyébe. A gazdaságosságot és a megfizethető célszerűséget szem előtt tartva, minden tisztességes hozzáértő szakember a főtengely köszörülése mellett, és a szakadt hajtókar bontottal való pótlása mellett tenné le a voksot ilyen helyzetben.
Szerintem. De azt még megjegyezném, hogy a köszörülés előtt a gépműhelyben úgyis megmérik a főtengelyt, valóban köszörülhető-e. Ezt a kopás mértéke szabja meg.
És a többi 3 db hajtókart, ami szemmel láthatóan nem sérült, ennek ellenére nem ártana kiméretni!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.