Mondeo kormány csípőszűrésen

2003.01.10. 11:52
Ha a fentiek szerint minden rendben van, akkor, és csak akkor kerülhet gyanúba a kormánymű! Leírva így elég hosszadalmasnak és bonyolultnak tűnik a dolog, de hidd el, aki ebben a típusban otthon van, egy órán belül végig tudja ellenőrizni ezt a szép kis listát, és találgatás nélkül csontra biztosan meg tudja mondani, mi a hiba oka!
Tisztelt Autódoki!
A problémám a következő: Ford Mondeo 1.8 TD 94'-es. 2 hete cserélték ki benne a kerékcsapágyakat, a szilenteket, kutyacsontokat és a hibás gömbfejeket.
Hiba leírása:
A kormány forgatásakor olyan, mintha pici, aprókat roppanna, a kormányon is lehet érezni és halkan hallani is lehet. Folyamatosan forgatom a kormány és hallom. Ez álló helyzetben és menet közben is előjön.
Menet közben pedig, ha nagyobb lukba megyek bele a kocsi bal oldalával, akkor iszonyatosat koppan illetve inkább roppan.
Ez mi lehet? Remélem kormánymű az nem. Toronycsapágy csinálhat ilyet? A gátló szerintem nem. Elvégre is az kormány forgatásakor nem "roppanhat".
A gátló 80 százalékos, 1 hete voltam vele rázópadon.
Válaszát előre is köszönöm!
Tamás

A torony csapágy betegsége nem igazán jellemző a Ford és az Opel modelljeire. Ritka, mint a fehér holló, hogy gond legyen velük. Nem tudom, szervós, vagy mechanikus kormánymű van-e a kocsidban, de feltételezésem szerint szervós, mert a Mondeo TD motorja böhöm nehéz darab és igényli a rásegítést. Tehát, először is (szervós kormánymű esetében!) ellenőrizni kell a szervó pumpa hajtó szíjának állapotát és feszességét. Ez a Mondeonál nem túl szerencsés konstrukció, és ha a laza, vagy rossz állapotú szíj megcsúszik, pattogva, remegve hajtja a pumpát!
Ez kormányzáskor a volán forgatásakor adhat darabos mozgást. Ha itt minden rendben van, ki kellene kötni a két szélső összekötő gömbfejet, és mivel a kocsi ilyenkor úgyis meg van emelve, kézzel elforgatni a gólyalábakat a kormányzás szerinti mozgás irányába oda-vissza. Ha könnyen mennek, nem ropogva, darabosan, a toronycsapágyak rendben vannak. Ekkor a kormányt kezdd el forgatni, és ha darabos, ropog, először a kormányoszlopban található csuklós tengelyét szereljétek ki, mert Daewoo és Ford modelleknél előfordul, hogy az ebben lévő csuklók valamelyike szorul meg!
A kormányt először álló motorral próbáld, ha szervós, utána indítsd be a motort és úgy is!
A gödörbe eső futómű koppanása lehet a lengéscsillapító szárán található felütköző gumi, (ami általában kombinálva van a gátló porvédő szoknyájával!) szétverődéséből - ha egyébként minden rendben van a futóműben -, de okozhatja az alsó vázkeret szilentjeinek kiverődése is!
Ha a fent leírtak közül minden rendben van, akkor, és csak akkor kerülhet gyanúba a kormánymű! Leírva így elég hosszadalmasnak és bonyolultnak tűnik a dolog, de hidd el, aki ebben a típusban otthon van, egy órán belül végig tudja ellenőrizni ezt a szép kis listát, és találgatás nélkül csontra biztosan meg tudja mondani, mi a hiba oka!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.