Carina vízfolyás

2003.07.01. 13:35
Mire érdemes odafigyelni egy hengerfejtömítés cseréjénél?
Tisztelt Doktor Úr!

Futár vagyok, és embertelen kilométereket teszek az autóimba. (Kb. 10-12.000 Km/hó)
Tavaly novemberben az egyik autóm eleje összetört (Toyota Carina II. 2.0 DXL mot.: 2j, alv.: ct170), és a biztosító csigalassúsága miatt állt 4 hónapot. A motorja nem sérült, de a javítás után nem sokkal a vízpumpa megadta magát.
Kicseréltem, és ha már hozzányúltam a vízrendszerhez, kicseréltem a termosztátot és a hűtővizet is (fagyálló + desztvíz). Beindítás után perceken belül felforrt a víz. Alaposabban megvizsgálva a helyzetet észrevettem, hogy a motor hátsó oldalán, ahol a vízcső kijön a hengerfejből (és megy a fűtés felé), elengedi a vizet.
Szétszedtem, és (Gasket red-del) tömitettem újra. Ezután újra forrt és a változatosság kedvéért a termosztátnál. Azt is tömítettem. Újra felforrt. Még járó motornál észrevettem, hogy a fűtésbe menő vízcső (amelyiken a fűtés csap is van) kilyukadt. Jelen pillanatban itt tartok.
Kerültem a teljes amatőrségeket, mint pl.: hideg csapvíz forró motorba töltése, meg ilyesmik.De van egy olyan érzésem, hogy még előző tulajdonosoknál kezdődött a hiba, amikor a hűtővizet csapvízre cserélték, és elindult egy nagymértékű korrózió a motor belsejében. Egyébként óra szerint 190.000 van a motorban (ki tudja?). A fűtés akkor sem működik, ha fel van töltve a rendszer vízzel. És beindítástól folyamatosan termeli ki magából a vizet.
Ezek tükrében a kérdésem az, hogy még mielőtt megbontom a blokkot, érdemes-e valahol hibát keresni, vagy egyértelmű, hogy hengerfejes a gép? Van-e olyan módszer vagy szer amivel hatékonyan el lehet távolítani a motorban lerakódott vízkövet és rozsdát? Mire érdemes odafigyelni egy hengerfejtömítés cseréjénél? Lehet, hogy ez már lerágott csont, és ön már ezt 1000x leírta, ha megtalálom valahol a neten az is nagy segítség.
Tisztelettel:
Janata Balázs

Kedves Balázs!

Mielőtt megbontaná a hengerfejet, érdemes lenne ellenőrizni, nem levegős-e még a rendszer?
A tisztításhoz több cég is gyárt tisztító adalékot, amiket a használati utasítás alapján viszonylag nagy sikerrel lehet alkalmazni. Eredményes még a csövekbe belenyomott, teljesen kinyitott slaggal történő átöblítés, esetleg a kettő kombinálása.
Ha nincs fűtés, az a fűtőradiátorban lerakódott szennyeződésektől is lehet, amit igazán orvosolni csak a radiátor cseréjével lehet.
Ha ezek után sem változik a jelenség, akkor lehet gondolni a hengerfejességre, bár ennek több jele is van. (olaj a vízben, apró buborékok, esetleg hab, netán víz az olajban)
A hengerfejezésnél fontos, hogy megfelelő minőségű és vastagságú hengerfejtömítést használjunk! Ez ellentétben a köztudatban elterjedtektől, nem a hengerfejből leköszörült anyag vastagságától függ, hanem a dugattyú blokkból való kiállásától. A hengerfejet mindenféleképpen el kell vinni gépműhelybe, ahol leellenőrzik, megsíkolják, kicserélik a szelepszársimmeringeket és becsiszolják a szelepeket. Be kell tartani a meghúzási nyomatékokat, és nem árt kicserélni a hengerfejcsavarokat is!

Sok sikert!
Ficzere Miklós