Csattogó Lanos

2003.07.11. 13:48

Ebből is látszik, hogy nem csak engem idegesít.

Tisztelt Autódoktor!

A problémám úgy jó másfél éve kezdődött, gyakorlatilag az autóm megvételétől. Az autó egy Daewoo Lanos (1.5-ös) és akkor 35.000 km volt, jelenleg ~66.000 km van benne.
A motortérből egyszercsak halk, később erős kopogás hallatszott. Akkor még nem tudtam mire vélni, de a szervizben (márkaszerviz) mondták, hogy valamelyik hidrotőke kopog. Ott közölték még, hogy valószínűleg rossz minőségű olajat töltöttek bele ezt megelőzően (gondolom a szennyeződésből következtettek) és azért történt ez. Arra már nem emlékszem, hogy akkor csak tisztították vagy cserélték is, de alig értem ki a szervizkapun, máris megszólalt újra. Akkor még vagy kétszer visszavittem a sorozatos kopogások miatt, és akkor már cserélték is a hidrotőkét szintén sorozatosan. Na most a hangról csak annyit, hogy ez szinte nem is kopogás, hanem traktorokat meghazudtoló csattogás volt.

Aztán megunva ezt, elvittem az autót Budapest, de talán az ország "legnagyobb" Daewoo szervizébe.
Ott azt állapították meg, hogy az egyik hidrotőke teljesen szétesett. Kicserélték, és jól is működött 1-2 hétig. Akkor ismételten előjött a legváratlanabb helyen és időben, hol már rögtön az indulásnál, hol útközben már felmelegedett állapotban. Ekkor viszont nem annyira folyamatosan jelentkezett, mint az első esetekben, hanem úgy 2-3 hetente egyszer-egyszer 5-5 percekre. Aztán egész télen viszonylag jól működött, mígnem most tavasszal újból elkezdte az egészet.
Akkor ismételten elvittem és megállapították, hogy egy másik hidrotőke rossz (2-es kipufogó, először az 1-es szívó volt, de talán ez nem is lényeges). Egyébként most ismételten mértek olajnyomást is, ami teljesen rendben volt. Szóval kicserélték és egy hétig teljesen jó volt, reggel, újraindításnál, stb.
Sajnos most újra elkezdte. Természetesen visszaviszem, csak valahogy értetlenül állok a dolog felett. Most több eset lehet, vagy egyszerre több rossz, és néha-néha valamelyiknek (hidrotőke) eszébe jut kopogni, vagy (és én erre gyanakszom) egyszerűen ez már csak okozat. Lehet, hogy oly nagymértékű a motorban lévő olajiszap, hogy a háromszori olajcsere sem segített.
Egyébként a szerelők azt mondják, hogy ez nem gyakori, de előforduló probléma, "a hidrotőkés autókban néha kell cserélni azokat". Az, hogy ilyen hangos, az nekik is furcsa. A piros lámpánál csak mosolygok szépen a rám, ill. a kocsi hangjára figyelőkre. Ebből is látszik, hogy nem csak engem idegesít.

Szóval az előbbiekben részletezett problémával kapcsolatos kérdéseim a következők lennének:
1. Ha egy hidrotőke elromlik (szétesik) és kopog, akkor később miért nem kopog? (megjavul?)
2. Általában egy hidrotőke normális körülmények között mennyit bír?
3. Volt-e a praxisában hasonló eset?
4. Még nem vittem el újra, de nem tudom, hogy mit tegyek. Hetente hidrotőkét cserélni elég kimerítő (új időpont kérés, elvitel, várakozás, stb.).
5. Ennyi próbálkozás után Ön mivel kezdené a hibakeresést? (nyílván ezt nem közvetítem a szerelőknek, csak én is szeretnék már egy kicsit tisztábban látni)
6. Lehetséges, hogy a Daewoo alkatrészek ennyire rosszak, hogy a hidrotőkék némelyike 1-2 hónapig, másika 1-2 hétig bírja? Esetleg a Daewoo-nál ez konstrukciós hiba?

A válaszát előre is köszönöm!
Üdv.:
Sz. Tibor

Kedves Tibor!

Az, hogy ilyen típushiba előfordul-e a Daewoo-nál, azt nem tudom. Azt viszont tudom, hogy a hidrotőke élettartama nem 66 ezer Km.
Bevallom őszintén azt is, hogy nem tudom elképzelni, hogyan tudják megállapítani, hogy csak ennek az egy tőkének van hibája. Ezek annyira rapszodikusan viselkedő dolgok, hogy igazából csak folyamatos működés közben derül ki, melyik nem jó. Na most ez meg ugye, elég körülményes, hiszen nem tudunk a szelepfedél alá hajolni, és pontosan kihallani, hogy melyik zörög egy fedélen keresztül, tán még Mozartnak sem ment volna.
Két lehetőséget látok, ill. hármat.
Először is át kéne állni egy másik olajra. Nem fontos szintetikusat használni!
Ha nem segít, akkor ki kéne cserélni az összes tőkét.
Esetleg kipróbálni egy hidrotőke adalékot.
Nem hiszem, hogy ennyi kilométer alatt olyan sok olajsár összegyűlt volna a motorban. Arról, hogy milyenek a Daewoo gyári alkatrészek, nem tudok, és nem is akarok nyilatkozni.

Ficzere Miklós