2002-es Swiftbe direkt sportlégszűrő

2007.06.13. 23:07
Károsodik a motor?

Kedves Autódoki!

Jelenleg egy 2002-es Suzuki Swift 1.3-as 16v autóm van. Megéri-e direkt sportlégszűrőt beraknom? Azt tudom hogy jobb lesz a teljesítmény, de a motort nem teszi tönkre?nem lesz kissebb az élettartama? És pl. a Magnum típusú légszűrő elfogadható már?

Köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Mivel a sportlégszűrőkről és a direktszűrőkről sokan tesznek fel kérdéseket ezért egy kicsit bővebben válaszolnék. Általánosságokat, hogy jobb vagy rosszabb a sportszűrő nem lehet mondani, mert van többféle, a kínai gagyitól a professzionális K&N szűrőkig.

A gyári papírszűrők elve az, hogy egy "szitát" képeznek, ahol a szűrési küszöb feletti részecskék fennakadnak. Ha megtelik, eltömődik, nem kap a motor levegőt, kisebb lesz a teljesítménye. A sportszűrők pedig soha nem száraz szűrők, hanem olajjal, speciális folyadékkal kezelt többrétegű szövetanyagból összeállított felület, ahol a beszívott levegő és kosz irányváltoztatásra kényszerül, a szemcsék pedig beleragadnak a kent szövetanyagba. Ha ez telítődik, akkor a szűrő "átszív", por kerül a motorba, megnövekedett kopást okoz, de a versenyt be tudjuk fejezni, a teljesítmény nem csökken. Ezek a szűrők versenyre készülnek. Ha ideális feltételeket feltételezünk, egy ápolt, jól kent profi sportszűrőt, akkor annak a szűrési küszöbe még alacsonyabb is lehet, mint a papírszűrőé, ahol azok a kis méretű részecskék, amik igazándiból már nem károsak simán bejutnak, viszont a nagyobbak soha. (Hacsak nem kompresszorozzuk, fújkáljuk a papírszűrőt tönkretéve a szűrőanyagot...)

Tehát a jó sportszűrő több törődést igényel, de szívási ellenállása (fojtása) kisebb. Viszont ez jelent-e valamit a motornak teljesítményben, töltéscsere javulásban az már egy másik kérdés...

Üdvözlettel:

Autódoki