97-es A6-os automata váltójában csere

2007.08.08. 22:09
Hogyan kell végrehajtani?

Kedves Autódoktor!

Több mint 4 éve hajtom 1997-ben gyártott AFN motorkódú A6 1.9 Tdi-met (már a "gömbölyű" kasznis). Sokmindent kellett javítani csereélni rajta, de a 4 (?) sebességes nem tiptronic automata váltóban az olajcsrét nem tudom megoldani, noha szerintem 340000 km-nél ez is aktuális lenne. Nem látom a váltón a leeresztő csavart, sem azt, hogy hol kellene betölteni/kiszívatni a friss/fáradt olajat. Csere esetén milyen olajat javasol és egyáltalán hogyan kell ebben az automata váltóban olajat cserélni.

Köszönöm:

Szöllősi Csaba

Kedves Csaba!

Ebben az autóban vagy 096 kódú vagy 01M típuscsaládba tartozó (01N, stb.) váltó van. Az előbbi egy hidraulikus, az utóbbiak pedig elektronikus vezérlésűek és élettartamra feltöltöttek, tehát nem kell cserélni bennük olajat. Ha mégis cserére szorul vagy utántöltésre, akkor a leeresztő csavar dupla, ennek a közepét kicsavarva a búvárcső bent marad és 35 fokos olajhőfoknál, járó motornál a felesleg kifolyik, illetve addig kell tölteni, míg itt nem jelenik meg az olaj. A betöltő a váltó menetirány szerinti bal oldalán van, zárókupakkal (piros) lezárva.

Javasolt olaj bele a Castrol TransMax Z, mivel a hidraulikus konverterből (citromból) nem lehet leengedi, így kb. 3 liter megy bele, szárazról pedig 5,5 liter.

Olajcserénél az alsó teknőt le kell venni, itt egy gumi formatömítés van, ezt, valamint a beépített szűrőtálcát cserélni kell. A teknőben lévő fémreszelék, kopadék gyűjtő mágnest ki kell venni és megtisztítani. Mivel fontos, hogy a váltóolaj 35 fokos legyen, ehhez mérőszerszám szükséges (VW diagnosztikai műszer) én javasolom, hogy bízza szakszervizre a cserét.

Csak tájékoztató jelleggel, a művelet anyagszükséglete kb. 18 ezer Ft (beleértve a zárókupakot is) + olaj, a munkaidő pedig egy óra.

Üdvözlettel:

Autódoktor