Automata váltó olajellenőrzése

2008.02.27. 14:14
A leírás szerint 60 ezrenként kell

Kedves Autódoki!

2001-es évjáratú 1,6-os, 8 szelepes automata váltós Seat Leonom van. Hagyományos hidrodinamikus nyomatékváltó, de ezt gondolom tudja. Klassz, imádom, bár eszi a 15/40-es olajat is... Lényeg: a könyvében az áll, hogy 60.000. km-enként ellenőrizni kell az automata váló olajszintjét, szükség esetén utántölteni. A kérdésem: kell cserélni??? Mert ezt így nem írja, mindenesetre 60 ezernél lecseréltettem, de mivel elég drága mulatság, ha elegendő lenne csak utántölteni, ez kényelmesebb lenne.

Köszönöm:

P. Attila

Kedves Attila!

Azért az nem annyira hagyományos hidrodinamikus váltó, van azon egy elektromos vezérlés is, meg néhány elektromos szelep... De a lényegen nem változtat. Hivatalosan a váltó élettartam kenésre van beállítva, a munkafolyadékot nem kell cserélni, csak szintjét ellenőrizni. Ez a váltócsalád (01M, 01N, stb.) egy bevált, kiforrott konstrukció, tulajdonképpen a 096-os váltócsalád elektronikusan vezérelt utódja. Ennek a váltónak van egy gyenge pontja, mégpedig a viszonylag kis felületű szűrője.

Sajnos ha hagyatkozunk a gyártó által javasolt mindössze szintellenőrzésre, és soha nem cseréljük le az olajat, akkor a váltó olajteknőjében lévő viszonylag nagy mágnes ugyan összehgyűjti a fémkopadékokat, azonban a kopó lamellákról az olajáramba kerülő kopadék a szűrőt 100-150 ezer kilométer alatt annyira eltömíti, hogy a rendszernyomása csökkenni fog, egy idő után a lock-up (áthidaló) kuplung már be sem kapcsol és jönnek a bajok. Én azt javasolom, hogy 100 ezer kilométerenként cseréltesse le az olajat egy hozzáértő szerelővel, aki a hőfokot tudja műszerrel ellenőrizni (35 fokon kell szintet ellenőrizni), aki a szűrőt is kicseréli és az alsó fedél gumitömítését. ha ezt 100 ezer kilométerenként elvégezteti, akkor a váltó simán elmegy 300 ezer kilométert mindenféle beavatkozás nélkül. Javasolt a Castrol Transmax Z olaj bele.

Üdvözlettel:

Autódoki