Fém óraszíj-szerűen zörög a kormány

2008.06.09. 16:48

Mintha libegne a kocsi eleje

Kedves Autódoki!

Mindig érdeklődéssel olvasom válaszait, ezért gondoltam kérdezek én is, kíváncsi vagyok tud-e megoldás(oka)t az alábbi ijesztő problémámra.
Van egy Opel Vectrám, '94-es, C20NE, 85 kw, kézi váltó, lépcsőshátú, MO-i, és évente futott átlag 12 ezer km-t, nem volt törött.

Nemrég vettem az autót, próbálom rendbe tetetni, de mostani hosszabb utam során észrevettem egy újabb hibát. Nagy sebességnél (130-140), autópályán, egyenes haladásnál elkezd oldalirányba rázni, remegni a kormánykerék, annyira hogy a fém karórám "zörög" a kezemen. Érdekes, hogy ilyenkor a kocsi látszatra szépen fut egyenesen, de amikor egy pillanatra elengedem a kormányt, az elkezd mozogni és beleng a kocsi jobbra-balra, így hát markolhatom újra két kézzel; a belengésnél olyasmit érzek, mintha kicsit libegne a kocsi eleje. Ezután tovább nyomom a gázt és ugyanez a rázás előjön 170-180 környékén is, csak erősebben, de ha ilyenkor engedem el a kormányt egy pillanatra, akkor nem leng be oldalirányba a kocsi, csak a rázás látható a kormányon. Ha tovább nyomom a gázt, akkor ez elmúlik és 180-210-ig már nem érzem a kormány remegését, úgy tűnik minden ok. Különben a vétel után kapott teljes vezérlés és olajcserét, az első (még gyári) lengéscsillapítókat már kicseréltettem. Fékezésnél a hibát nem csinálja, gondolom nem a féktárcsák ütnek. A kerekeket is centíroztattam egy hónapja, a gumik is rendben vannak, és a guminyomás is. A fentiek alapján mit tud mondani a problémámra? Futómű? Kormánymű? Kormányszervó? Mekkora összegű javítást fogadjak el, hogy ne csapjanak be? Esetleg vigyem márkaszervízbe?

Köszönöm:

Mihály

Kedves Mihály!

Az ilyen jellegű remegés szinte kizárólag forgó alkatrészektől jön, erre utal a sebesség függvényében ismétlődő és elmúló jellege. A kormánymű és kormányszervó alkatrészeit kizárnám, ez valamiképpen a kerékkel, kerékaggyal és a meghajtással lesz összefüggésben. Ha feltételezzük, hogy a gumik rendben vannak, tehát nemcsak a centírozása megfelelő, hanem a gumiabroncs sem sérült vagy szövetszálszakadásos (néha nem látszik, mérni meg nem lehet) még azt kellene megvizsgálni, hogy a futóműelemek, gömbfejek rendben vannak-e. Lógó gömbfejet a futóművet érzékennyé teszik a kicsi hibákra is.

Én megcserélném a gumiabroncsokat, az elsőket hátra, a hátsókat előre (forgásirányt megtartva!), ha nem változik, akkor a gumit, felniket kizárhatjuk. Érdemes lenne továbbá megvizsgálni a féltengelycsuklókat is, mert annak ellenére, hogy kanyarban nem kopog, nem ad semmilyen rendellenes hangot, ezek homokinetikus csuklós kopásukkor produkálnak egy kis szöghibát, ami akár remegést is okozhat. Ha ez a hiba kicsi akkor csak gyengén és bizonyos fordulatokon elmúlhat egyéb interferenciák miatt, ha nagyon kopott, állandóan renegteti az első futóművet.

A javítás összegéről nehéz így nyilatkozni, akár a pár tízezer forinttól a féltengelycsuklók, illetve kerékcsapágy cseréjéig akár a százezer forintot is meghaladhatja.
A szakszerviz azért lehet jó ötlet, mert tudják, hogy ezeknél mik szoktak előfordulni, nagyobb tapasztalatuk lehet, a kisebb szervizeknek meg több idejük van rejtett hibák diagnosztizásálására.

Üdvözlettel:

Autódoki