Golf-surrogás, Felicia-morgás, 120 L-bejáratás

2000.09.21. 13:19
1995-ös évjáratú VW Golf III GT TDI-m a következő tüneteket produkálja: A bal hátsó keréktől surrogás hallatszik, a fékpedál lenyomásakor - szintén hálulról - nyikorgó hang jelentkezik, közben az ABS lámpa a műszerfalon fel-felvillan. A fékrendszer egyébként kitűnően működik, az ABS is jól funkcionál, az előbb említettek azonban kicsit aggasztanak.
1995-ös évjáratú VW Golf III GT TDI-m a következő tüneteket produkálja:
A bal hátsó keréktől surrogás hallatszik, a fékpedál lenyomásakor - szintén hálulról - nyikorgó hang jelentkezik, közben az ABS lámpa a műszerfalon fel-felvillan. A fékrendszer egyébként kitűnően működik, az ABS is jól funkcionál, az előbb említettek azonban kicsit aggasztanak.

Valószínűleg a kézifék-huzal van berohadva, vagy valamilyen más mechanikus berohadás történt. A nyikorgó hang a fékbetét megégésének következménye - a betét folyamatosan a tárcsához ér.
Az ABS-lámpa felvillanása is azzal párhuzamosítható, hogy a berohadt féken nem tud felengedni a fékerő.

Beteg a Feliciám (1.3 LXi). A jelenség a következő:
Kb. 2500-as fordulaton a sebességi fokozattól függetlenül a motor környékéről erős, rezonanciaszerű, morgó hang hallatszik, néha halkabban, néha hangosabban. Néha olyan erős a rezonancia, hogy a belső tükör elhomályosul tőle. Ez a hang csak terhelés alatt jelentkezik (egyenletes haladás, gyorsítás, motorfék). Ha a kuplungot kinyomom, de tartom a foldulatot, akkor elmúlik. Üresben, álló helyzetben felpörgetve a motort sem jelentkezik a hang.

Nagy valószínűséggel valamilyen motortartó gumibak vagy váltótartó gumibak hibája lesz. Lehet a kipufogó is, de inkább az előbbire gyanakszom. Műhelyben mindenképpen kiderül.

Most vettem egy 19 éves Skoda 120 L típusú gépkocsit. Azon nyomban átesett egy vezérműlánc, egy kipufogódob és egy karburátor cserén. Egy pár kérdésem is lenne:

1/ A szerelő azt mondta, hogy 95-ös benzint tankoljak és ne használjam az ólompótló folyadékot. Egy benzinkutas pedig azt, hogy a 98-asban már van ólompótló adalék, ezért azt tankoljak. Most kinek a javslatát válasszam? Kell-e ólompótló adalék?

Mivel nem katalizátoros az autó, feltétlenül kell az adalék. A 95-ös benzin magasan kiszolgálja a Skoda igényeit. Ha személyesen töltöd bele az adalékot, biztos lehetsz, hogy bele is kerül.

2/ Erősebb lejtőn a kézifék egymagában nem fogja meg a kocsit. Ki kell cseréltetnem valamit a kézifék körül?

Javítást igényel. Vagy a hátsó fékpofák kopása, vagy a fékbowden nyúlása okozza. Mindenképpen a szerkezet megbontásos javításával orvosolható. A kézifék biztonsági dolog, mindenképpen illene megcsináltatni. Lehet, hogy csak állítást igényel, de ez is csak megbontáskor derül ki. Házilag lehetőleg ne javítsák, mert a Skoda igényel egy speciális hátsó kerékagy lehúzót. És féket házilag javítani elég kétélű fegyver.

3/ Mivel a kocsit az előző tulaja nem igazán használta, főként garázsban állt, még így a cserék után is. El merjek vele indulni hosszabb vidéki útra (pl.Balaton és vissza), vagy mivel nem használták, járassam be? És ha be kell járatni az kb. hány km?

Járatást nem igényel, bár az állandó garázsban állásnak ellentmondanak az említett cserék. Amíg ki nem derül, mennyire üzembiztos, óvatosabban közlekedjenek vele. Ez a típus az első futómű néhány pontján rendszeres zsírozást igényel. Ha kéthavonta műhelybe viszi, a kormánymű sem rohad be, és sok komolyabb összegű javítástól kíméli meg magát. A zsír mindig olcsóbb, mint az iparos.

4/ 80km/h-ás sebességnél nem a megszokott hangját adja, hanem zizegni kezd a váz, és elég erőltetett hangja van. Miért? Lehet hogy ez is a használatlanságából ered?

Amondó vagyok, hogy egy komolyabb műhélyben kéne megvizsgáltatni. Váltó kereszttartó, motor- vagy váltófelfüggesztési problémára gyanakszom.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.