Torkos SAAB és BMW, futóműves Twingo

2000.10.19. 13:00
BMW 1983. 525E kocsim fogyasztása 18 liter. Korábban 10 literrel beérte. A motor hibátlanul működik, indul, gyorsul stb. Több szerelő vizsgálta, hőgombákat cseréltek, gyújtást, CO-t állítottak, a légtömegmérő rugóját feszítették. Siker semmi.
SAAB 900 i GLE automata, 8 v
Lenne pár kérdésem ezzel a típussal kapcsolatban. Az autó műszaki és esztétikai állapota kitűnő,mégis van egy kis problémám.A probléma az autó fogyasztása:15-16l városban. A normális a konstrukcióhoz képest 12l kéne hogy legyen. Ez szerintem nagyon sok és akihez elvittem azt mondta,hogy elképzelhető, hogy a befecskendező fejek hibája lehet nagy valószínüséggel. Castrol TXT full syntetic 5W40 motorolaj van benne.Ebből 1 cseppnyit sem eszik. De a kérdésem,hogy biztos jó-e bele a full syntetic olaj. 225 ezer km van benne ténylegesen.

Ez az autó olyan egyszerű, mint a faék. Amennyiben a túlfogyasztás azzal a tünettel párosul, hogy alacsony fordulaton nem megfelelő a forgatónyomaték, akkor a bemelegedés-szabályozó egységet - a motor oldalán található, családi gyufásdoboz-méretű, elektromos stekker, két fémmel beszőtt benzincső megy rá, szóval ezt kell kicserélni.
Amennyiben ez a tünet nincs, a motor beállítása nem megfelelő. Az injektorfúvókák a legritkább esetben szoktak elromlani, illetve a hibájuk a rossz fúvókához tartozó henger leállásához, rángatásához vezet. Ezen kívül megbolondul a motor.

Ilyen futásteljesítmény mellett már nem tennék bele teljesen szintetikus olajat. Egy jó minőségű 10 w 40-es ásványi a téli hidegre, és 15 w 40-es, szintén jó minőségű ásványit nyárra. A sűrűbben elvégzett olajcserével kímélheti a motort.


Van egy Twingóm, amit imádok, de rengetem gondom van az első futóművel. Lassan egy éve küzdök az alábbi problémával, és már igen kezd elegem lenni belőle:

Két jelenség van. Az első, hogy 50/60 Km/h sebességnél egy gyenge fékezésnél az autó berázza a kormányt. Ha kicsit jobban fékezek, a jelenség megszűnik, a fékpedálon nem érzek semmit, csak a kormányon. Ugyan ezt megteszi olyan 130/140 körül is de akkor erősebben.
A másik, hogy 120 körül szintén elkezdi rázni a kormányt, hol jobban, hol kevésbé, és 130 körül abbahagyja. A gömbcsuklók és a kerékcsapágyak is viszonylag újjak (max 10e Km). A lengéscsillapítókon sem találtak hibát. Az elmúlt egy év alatt volt több futóműállítás (a cserék miatt) és többfajta gumi (145-ös - gyári, 175-ös - alu felnin) is volt rajt, és azok újra is letek centírozva. A hiba mindig jelen volt, csak hol kevésbé észrevehető, hol jobban.

Okozhat-e ilyen jelenséget maga a féktárcsa (bár az is alig több egy évesnél - kb. 25-30 eKm lehet benne), vagy inkább a féltengely, de kanyarban nem kopog és semmi egyéb hangja sincs. Maga az autó lasan eléri a 120 ezer futott Km-t.

Féktárcsát kell szabályozni. A Renault-Peugeot tipikus hibája, hogy a hőterheléstől elhúzódik a féktárcsa, és akkora nyolcas lesz benne, mint egy régi orosz versenybringában. A hátsó fékek dobját (tárcsáját) is illik szabályozni. Csak olyan gépműhelybe, esztergályoshoz vigye szabályozni a féktárcsákat, ahol egyszerree mind a két oldalát meg tudják munkálni.


BMW 1983. 525E kocsim fogyasztása 18 liter. Korábban 10 literrel beérte. A motor hibátlanul működik, indul, gyorsul stb. Több szerelő vizsgálta, hőgombákat cseréltek, gyújtást, CO-t állítottak, a légtömegmérő rugóját feszítették. Siker semmi.
Diagnózis?

Ha a légmennyiségmérő rugóját bántották, akkor a légmennyiségmérőt már cserélje is ki egy ugyanolyan gyári számúra. Lehet bontott is, csak még szűz legyen. Ezt pedig jól tegye el, el ne vesszen. Másra úgyse jó már.
Ha a motor nem éri el egészen az üzemi hőfokot, a termosztát cseréjével már meg is oldódott a hiba. Ha eléri, akkor az injektorrendszer hőmérsékletvezérlő szenzorában keresendő a hiba oka elsősorban. De a vákuumcsövek hibája a bennük levő fúvókák kartergáztól való eltömődése is lehet az ok. Házilagos javítás ellenjavallt!!!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.


A szerkesztőség tiszteletteljes kérése: a levelet egyszer-kétszer olvassa át, hogy ne ilyen állapotban érkezzen, mint elrettentő, de valós példánk:

Seat Ibiza '93 1.3i. Hosszabb zton, egyenletes sebessignil semmi problimat nem iszlelek. Varosi vezetiskor mikor a motor humirsiklete picit megemelkedik, az auts jarasa idunkint bizonytalanna valik, rangat, is rendszeresen leall. Ilyenkor 10-15 percig nem lehet beindmtani. Az vnindmts teker, de nincs szikra. Majd kis idu elteltivel ismit be lehet indmtani, egy kicsit menni vele, de megint leall mert ismit nincs szikra. A gyzjtaselosztsn livu elektronikus (hall) jelads jsl m{kvdik. Eddmg sehol sem tudtak segmteni. Segmtsiget, tanacsot kirek!