Kadett E, BMW 324 d, Corolla, teherautó

2000.11.21. 12:43

Nem tudom teherben zavarható vagy -é, de megpróbálkozom. Beesett hozzánk egy 1996-os évjáratú, 814 D Merci, kulcsos leállítású, és nem működik rajta a leállítás.

1 hónapja boldog tulajdonosa vagyok egy Kadett E 1.6 GLS-nek. Nagyjából minden rendben van vele, a következő kivételével.
Mivel nem tudtam, milyen dinamikusnak kell lennie egy ilyen autónak, mindent rendben találtam. Aztán az első "keményebb" városi menetben, üzemmelegen elkezdett csörögni a motor. Enyhe gyorsításnál, vagy padlógáznál, a kettő között nem. Autószerelő barátom "fülre" visszavett az előgyújtásból, ezután a gond csak komolyabb lett. Ezután -néhány napra rá- gyorsszervizként, mivel diagnosztikával nem lehetett egyenletes, megfelelően alacsony alapjáratot sem csinálni, egyszerűen ledugózta ideiglenesen a vákuumcsövet. (az elosztóra menő végét) A következmény: csörgés majdnem teljesen megszűnt (csak dugó utáni gyorsításnál, picit becsörren), az autó úgy megy, mint akit fenékbe rúgtak, most érzem benne a 90 lóerőt... De ez így nem megoldás. Mi lehet a gond?
Egyéb észrevétel:
-a vákuumrendszernek van egy kiiktatott része, ami gázelvételkor biztosítja a falábúaknak, hogy ne essen vissza hirtelen a fordulatszám. A mechanikája a karburátoron működik, kipróbáltuk. -a fékpedál gyors "rugdosásakor" alapjáraton picit durrog a motor. Érezhetően változik tőle a gyújtás. Szervó? A fék megbízhatóan fog, viszont a kerekeket blokkolni éppen nem tudom. Az elméleti segítséget előre is köszönöm!

Pit

Az Opel Kadettoknak ,,meleg" a féke. Gyenge konstrukció. Első fék rövid idő alatt és gyorsan berohad, általában ,,vizsgás" féknek nevezzük, mert tökéletesen csak vizsgára lehet megcsinálni. A fék szervója szintén nem egy jól sikerült darab. A te problémádat először is úgy kezdeném keresni, hogy leellenőrizném a motor vezérműszíját és a vezérlést. Ilyen tünetet tud produkálni, ha egy fogat siet a vezérműtengely. Mindenekelőtt szögezzük le, hogy minimum 95-ös oktánszámú benzint kell használni az adott típushoz.
A gyújtást nem fülre kell beállítani, van ehhez egy megfelelő műszer, ami nem is drága, stroboszkóp a neve. Egy szerelő minimum egy ilyen alapműszerezettséget kellene, hogy otthon tartson. Amennyiben a vákuumrendszer, a vezérlés, valamint motor alapbeállításai rendben vannak, üzemszerűen nem szabad, hogy durrogjon-csörögjön az autó gyorsításkor-lassításkor. Ha ezek le vannak ellenőrizve és be vannak állítva, de a hiba nem szűnik, keress fel.


Helló doktor!

A Peugeot-os páciensnek esetleg olyan lengéscsillapítót kellene beszerelnie, amit terheléstől függően fel lehet pumpálni. Nem tudom, hogy Magyarországon lehet-e ilyet beszerezni, itt New York-ban egy Saab-os kolléga akkor tett ilyeneket az autóba, amikor a szélesebb gumikra nagyobb hátsó terhelésnél ráült az autó. Arra kell nagyon figyelni, hogy a nyomás mindkét oldalon egyforma legyen, különben veszélyes lehet. Üdvözlettel:

András L. Szentgyörgyi 87 Saab 900 kupé

Köszönjük az ötletet, kapható ilyen minden országban. De sajnos ha figyelembe veszed a nálatok kapható hasonló berendezések árát, viszonyítod a magyarországi jövedelmekhez és árakhoz, rá fogsz jönni, hogy majdnem egy fél autó árába kerül újonnan. Ha ezt a pénzt hozzáteszi a mostani autója árához, a probléma már az autószalonban megoldódik egy új autó vásárlásával.


Viszonylag SOS volna szükségem kis segítségre: Az autóm (hat hengeres BMW 324 d) nem indul (egy hete), csak indítóspray-vel. Gondolom ez nem tesz neki jót. Tünetei: be lehet húzni, ha meleg a motor, indul magától, izzítás visszajelzés van, beindítás után rettenetesen füstöl és nagyon hangos. Azt az infót kaptam, hogy a tünetei alapján az izzítógyertya biztosítéka mehetett tönkre. Vettem is egy ilyen biztosítékot (kis fém lapocska), de lehet, hogy több kell? Egyáltalán, hány izzítógyertya van az autómban? Most délután (3-4 körül) viszem a szerelőhöz, és ha esetleg kell még hozzá valami, megvenném, nehogy ott álljunk anyag nélkül.
Bocs, ha hülyeségeket kérdezek, de nagyon nem értek hozzá.

Makkai Eszter

Az ilyen problémát egész biztosra úgy illik kibogarászni, hogy a hat darab porlasztócsúcsot, merthogy hat hengeres a picike, kiveszik, leellenőrzik nyitónyomását és porlasztását. A porlasztócsúcsok hegyén át le lehet ellenőrizni az izzítógyertyák működését, mert abból is minden hengerben egy darab található.
Amennyiben a gyertyákkal gond van, annyi darabot kell cserélni, ahány nem működik. Három-négy darab esetén érdemes az egész sort cserélni. Ha egyik sem működik, egy próbalámpávbal le lehet ellenőrizni az izzítóbiztosítékot és a relét. Biztosítékból egy db 80 vagy 100 amperos kell. A probléma ezzel nem teljesen megoldott, a porlasztó visszaszerelése előtt illik még beállítani a szelephézagokat, és megmérni a motor kompresszióját vagy a veszteségét. Komplex képet a motor állapotáról csak így lehet kapni. Délután háromtól elég nehéz ezt a problémát átlépni komplex módon, ugyanis a hidegindítási probléma adódhat a motor elhasználódottságából, kopásából is, mely a hidegindulást gátolja. Ilyen jellegű problémák tipikus tünete, hogy 0-5 fok közötti hőmérsékleten kezdenek erősen jelentkezni.


Tisztelt Doktor Úr!

A közelmúltban vásároltam egy Toyota Corollát és az a gondom vele, hogy a alumínium motorblokk erősen oxidált. Hogyan lehet kíméletesen, de hatásosan eltávolítani a szennyeződéseket?

Valami motormosással, forró vizes gőzborotvával próbálja meg, autómosóban.


Hello Doki!

Nem tudom teherben zavarható vagy -é, de megpróbálkozom. Beesett hozzánk egy 1996-os évjáratú, 814 D Merci, kulcsos leállítású, és nem működik rajta a leállítás. Addig eljutottunk, hogy a leállító vákuum munkahengert megjavítottuk, mert szét volt esve, most már működik, de még nem oké. Az EP szelem már nem kap áramot, a biztik jók, itt megakadtunk. Kérlek, ha tudsz segíts!

Köszi: Aladár

Az EP szelep a gyújtáskapcsolóról van vezérelve, tehát meg kell nézni a gyújtáskapcsoló elektromos betétjét, hogy vezérli-e a leállítást. A továbbiakban ha elektromos probléma, akkor egy villamossági szerelőre kell bízni a dolgot, mert ők ugyanannyi ideig tanulják az autó elektromos hálózatát, amennyi ideig mi a mechanikus részeket. Én mélyebben nem szoktam az elektromosságba belebonyolódni, és a fent említett okból elvárom, hogy a villamossági szerelő, akivel együtt dolgozom, se bonyolódjon a motorjavításba.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.