Transporter, Audi 100, Polo

2000.12.21. 11:38
A szerviz csak cserélni tudja, azonban vagyunk néhányan, akik ezt javítani is tudjuk. Élő példa a TotalCar programozója, Füge, aki nemrég még a kardjába készült dőlni ugyanilyen problémával: mára törölték az öngyilkosjelöltek névsorából.
Hello Doki!

A nyáron vettünk egy T4 szívódízelt, 1991-es kiadás. A hőmérő és az üzemanyagszint-kijelző teljesen össze-vissza működött. Ezután kivettük a műszerfalat, és felfedeztük, hogy egy tranzisztor forrasztásai rázódtak szét. Megjavítottuk, és minden működött. Azonban a hideg idő eljöttével arra figyeltünk fel, hogy a hőmérő alapján a motor nehezen melegszik fel, és miután elérte a 90 fokot, utána a hőmérő leesik 70 fokra, és csak nehezen mászik vissza néhanapján 80 fokra. Szinte már minden lehetséges alkatrészt kicseréltünk. Lehetséges, hogy tényleg nem tud bemelegedni a motor? Vagy a hőmérő rossz megint? Az üzemanyagszint-kijelző tökéletesen funkcionál. Tehát a tranzisztorral nem lehet baj, mert mind a kettőhöz az az egy darab van. Tanácstalan vagyok. Más: honnan lehet tudni, hogy szükség van kompressziómérésre?

Köszönettel:

Dobránszky Dániel

Kezdjük az egyszerűbbel. A kompressziómérésre (illetve precízebb értéket ad a motor veszteségének megmérése) akkor van szükség,
1. ha az ember kíváncsi, milyen állapotban van a motor
2. ha a motornak hidegindulási problémái vannak, és felmerül annak a gyanúja, hogy ezt a problémát a motor kopottsága okozza.

A kompressziómérés egy értéket ad, a motor sűrítési légnyomását. Azonban ez is csak viszonylagos, mert függ az önindító és az akkumulátor állapotától. Veszteségmérésnél mindjárt az is kiderül, hogy a dugattyú mellett vagy pedig szívó illetve kipufogószelepnél veszik-e el a kompresszió. Ezután a javítás költsége illetve az időtartama is pontosabban tervezhető.

A bemelegedéssel kapcsolatos problémát pedig a legrövidebb úton úgy lehet átlépni, hogy bemelegíti a motort, az elektromos, tehát a gyári hőmérőn lévő értéket összeveti egy olyan, hőmérővel végzett méréssel, amelyik alkalmas arra, hogy 80 fok körüli hőmérsékletet is mérjen. Ezután, ha a kettő között különbség akad, akkor érdemes először a termosztátot kicserélni, illetőleg ezzel párhuzamosan a hűtő tetején lévő vékony csövet a hűtőről lebontani, és ellenőrizni egyszerű átfújással, hogy ez a cső illetőleg a hűtő vékony csőcsonkja szelel-e.
Mert az ilyen ingadozó hőmérsékleti értékeket ennek a vékony csőnek, illetve csonkjának dugulása is okozhatja.


Kedves Doktor!

Egy 1989-es Audi 100-ról lesz szó ( 2.0 E). Sajnos több hibája is van.
1. Nagyon nehezen indul, ha meleg a motor nem lehet elindítani, még tele gázzal sem. Ezzel szemben -néha- azonnal elindul, minden erőltetés nélkül. Már több helyen voltam vele, de sehol sem tudták megmondani, mi lehet a hiba. Ezzel összefügghet, hogy ha nagyon meleg a motor, akkor alapjáraton ugrál a fordulatszám. Nem tudom, hogy meg tudja-e mondani, mi lehet a hiba forrása. Mindehhez hozzáteszem, hogy rengeteget fogyaszt ( 14-15 l város), pedig régebben 11-12 l körül evett.
2. A fűtéskapcsoló ( nem a tekerő része, hanem az, ami a terelőket mozgatja )egyfolytában eltörik, 9 hónap alatt ez már a harmadik, ami ugyanúgy romlik el. Esetleg meg tudná mondani, hogy mi okozhatja ezt a hibát?
3. erősen alászedett kormánynál erős koppanás hallatszik az első kerekek felől, erős, szakaszos fékezésnél pedig apró nyikkanásokat lehet hallani. Jó lenne ha erre is tudna választ adni.

Előre is köszönöm segítségét:

Gyuri

Elsősorban az indítás illetve fogyasztási probléma megtippelése előtt szükségem lenne egy olyan információra, hogy az autót milyen típusú injektorrendszerrel szerelték. Valamint a motor gyártási kódjára, melyet a motorszám első két betűje tartalmaz.
A futóműprobléma okaként így látatlanban elsősorban a lengőkarban lévő stabilizátor szilentblokkok kiverődésére saccolok. De mindenképpen ki kell venni a lengőkarokat, mind a két oldalon, ellenőrizni a belső szilentblokkok állapotát, valamint a lengőkar végén elhelyezett gömbfejek állapotát. Ezzel párhuzamosan nyissa fel a motorháztetőt, a doblemezeken a gólyaláb végét fedő műanyag lemezt emelje le, ekkor láthatóvá válik a lengéscsillapító vége a szorítóanyával, amely egy nagy gumiágyban van elhelyezve. A még megemeletlenül álló autóba ültessen be valakit, kérje meg, hogy a kormányt erős, gyors mozdulatokkal jobbra-balra rángassa. Amennyiben ez az anya a lengéscsillapító végével együtt keresztirányban mozog, a nagy toronyszilentblokkot is ki kell cserélni. Ezek az AUDI 100 futóművének gyermekbetegségei.
A fűtéskapcsoló törése mindenképpen a mechanikában lévő szorulásra vezethető vissza. Esetleg a mozgató bowdenek kenetlenségére, berohadására. Nem egyszerű feladat a javítás, a fél műszerfalat ki kell irtani hozzá.


1996-os évjáratú VW Polo Classic 1,4-es, 60 ezer km-t futott autó hibája: menet közben dadog lefullad, csak közepes fordulaton hajlandó menni, de egy idő után ez is lefullad.
Némi költség után az első szerviz megállapítása: a fojtószelep-kapcsoló hibásodott meg, ára 117 ezer forint. 2. szerviz véleménye (ez be is vált): ki kell cserélni a gyertyapipákat. (ára 20 ezer Ft.)
Tisztelet a többi Polo tulajdonosnak. Üdv Béla++

Kedves Béla!
A szerviz csak cserélni tudja, azonban vagyunk néhányan, akik ezt javítani is tudjuk. Élő példa a TotalCar programozója, Füge, aki nemrég még a kardjába készült dőlni ugyanilyen problémával: mára törölték az öngyilkosjelöltek névsorából. Amennyiben még egy kis fáradságot vesz, és behalad egy autósboltba, a gyárinál jobb minőségű szilikonos gyújtókábeleket vásárolhat darabonként mindegy 1200-1500 Ft-os áron. Ha ezt beszorozza a motor hengereinek számával, és feltételezzük, hogy a Tiéd nem a 12 hengeres változat, akkor rá fogsz jönni, hogy miből élnek a szervizek.
A fojtószelep pedig úgy 30-35 ezer forintból megjavítható. És pont addig lesz jó, mint a gyári új. Megközelítőleg.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.