Karácsonyi lelkifröccs

2000.12.26. 13:35
A Trabant egy tisztességes motorgenerál után bejáratva jó beállítás esetén 3. fokozatban kell, hogy ennyit menjen. A probléma adódhat nem megfelelő beállításból (gyújtás, porlasztó túlzott visszavétele).
Tisztelt Doki!

Egy 1.6-os A3-as Audi-hoz szeretnék tanácsot kérni. Az autó alapjárata enyhén ingadozik, egy sinusgörbéhez hasonlóan. Ehhez még hozzájön, hogy a motor rezgése megnő és ez érezhető a kormányon is.
Az Autó Óbudában azt mondták, a computer szerint minden rendben, de érezték, hogy nincs minden rendben.
Szeretném elkerülni, hogy csak az autó összes részegységének kicserélésével szűnjön meg a probléma.. A segítséget előre is köszönöm.

Attila

Kedves Attila,
Amennyiben az autót a gyári hibakódolvasóval megvizsgálták, ez annyit jelent, hogy olyan elektromos hibája nincs a bútornak, amelyet a komputer érzékel és letárol. Azonban nem elektromos jellegű hiba akadhat még bőven. Tudni kéne a gépkocsi futásteljesítményét, de addig is nyisd föl az elejét, bár sokat mnem látsz a motort borító nagy műanyag deklitől, azért nézd meg, nem csúszott-e le valamelyik vákuumcső, illetve nincs-e valamelyik kirepedve.
Ezen felül otthon tényleg nem sok mindent lehet csinálni ezzel a modellel, még megpróbálkozhatsz a kipufogócsonkban elhelyezett lambdaszonda vezetékcsatlakozójának ideiglenes széthúzásával, de ennek nem sok valószínűségét látok.
Gyanítom, hogy az alapjárat szabályzó motor ment tönkre, illetve kezd haldokolni olyan módon, hogy a motorikus része üzemel. De a motor által mozgatott szeleprész nem zár tökéletesen, vagy megragadt.
Ezen felül a fojtószelep érzékelő mechanikus része is lehet a rossz. Nagy valószínűséggel a fentiek valamelyike a probléma oka. Ha a gyári komputervizsgáló célműszer nem mutat elektromos hibát, akkor mindig a mechanikus illetve elektromechanikus egységek mechanikus oldalán érdemes szaglászni.


Kedves Autódoktor!

Egy egyszerű (?) kérdésem lenne. '95-ös 1.4 (82LE) Astrám van. Szép lassan a középkonzolban kiégtek a következő lámpák: a fűtéskapcsolók világítása (2 db), a belső levegő keringetés kapcsolójának visszajelzője, és a hátsóablak-fűtés visszajelzője (ez utóbbi kettő a kapcsolóban). A világítás legfeljebb zavaró, de a kapcsolókat rendszerint úgy felejtem, mivel nem világítanak.

Műszaki ember lévén nem riadok vissza a szerelgetéstől, a világítási lámpákig már sikerült eljutnom (sőt újra össze tudtam utána szerelni a műszerfalat :-) , de a lámpákat nem tudtam kibányászni, a kapcsolók visszajelzőit meg pláne nem. A lámpák típusa is furcsa, miniatűr rizsszem izzók.

Tudnál-e tanácsot adni, hogy mi a bűvös művelet, amellyel el lehet érni és ki lehet cserélni ezeket az izzókat?

Előre is köszönöm és Kellemes Karácsonyi Ünnepeket kívánok!

Szabolcs

Először is gratulálok, hogy műanyag alkatrészek törése nélkül legalább meg tudtad közelíteni a kiszemelt célt. A magyar Astrák műanyag alkatrészei sajnos könnyebben törnek, mint a tojás. Érzek az apró rizsszem izzók egyáltalán nem ritkák az autók világában. Kicsinységük folytán általában igen sűrűn haláloznak el. Ha elmész egy gyakorlottabb autóvillamossági szerelőhöz, mintegy fél nap leforgása alatt orvosolni fogja valamennyi égő problémáját. Feltéve, ha jártas az Astrák metafizikájában. Fél nap alatt én is szétszedem, de azt sajnos nem lehet leírni, hogy "az egyik kallantyút északnyugati irányba, a másikat az óramutató járásával ellentétes irányba, a kipufogó tartóbilincse felé húzza el..."
De ha ez vigasztal, mindenki tör néhány marék alkatrészt ezen a típuson, mire megtanulja, hogyan kell izzót cserélni ezekben az apró mütyürkékben. Nem egyszerű baleset.
A továbbiakban a nem kívánt mellékhatások elkerülése végett kérje meg a villamossági szerelőt, hogy ellenőrizze a gépkocsi töltőfeszültségét is, mert a feszszabályzó olyan irányú meghibásodása, hogy a töltőfeszültséget feljebb engedi a kívánt szintnél, is okozhatja az égők sorozatos ájulását. Én is kellemes ünnepeket kívánok Neked, és minden olvasónak! Remélem, a Jézuska hozott egy marék izzót!


Tisztelt Autódoktor!

A problémám a következő:

van egy 1984-es évjáratú, kétütemű, 12 Voltos 601-es Trabantunk. 80 km/h-nál nem nagyon megy többet, és az emelkedőkön gyenge. Az utóbbi egy év alatt (amióta a mienk), teljes motorgenerált csináltattunk (főtengely, csapágyak, hajtókar, dugattyú felfúrása, tömítések,) gyakorlatilag majdnem minden ki van cserélve felújított, vagy utángyártott alkatrészekkel a motoron belül. A kipufogó rendszer is ki lett cserélve. A kérdésem: lehet és érdemes-e még valamivel próbálkozni, lehet-e javítani valamit a helyzeten.

Köszönettel Vili

A Trabant egy tisztességes motorgenerál után bejáratva jó beállítás esetén 3. fokozatban kell, hogy ennyit menjen. A probléma adódhat nem megfelelő beállításból (gyújtás, porlasztó túlzott visszavétele). Azonban ha a motorgenerált házilag végezték, nem zárható ki a Trabantnál sarkalatos pontként emlegetett forgótárcsa (vezérlőtárcsa) hibás beszerelése sem. Ezt néhány típusban kevésbé jártas szerelőnek is sikerült már fordítva beszerelni.
Mindkét hengernél a forgattyúházban egy-egy lemezből készült vezérlőtárcsa gondoskodik a hengerbe feljutó keverék időben történő felömléséről. Azonban mindkét darabot fordítva is be lehet szerelni, ilyenkor megint csak erőtlen a motor, torkos és a végsebessége is 80 km/h körül mozog, gyenge hátszél esetén. Még egy népszerű Trabant-Wartburg betegségre hívnám fel a figyelmedet mielőtt a kardodba dőlnél: kontrolláljátok le a sebességmérő pontos működését egy másik autóval együtt. Mert ezek a jó képességű NDK-kilométerórák amikor kopnak, sajnos késni kezdenek. Ha ez így van, nálad olcsóbban jött most elő a hiba, mintha egy traffipaxos ellenőrzés során derül rá fény.
Az, hogy a dombra felfelé menetben nem erős a motor, nem csoda, hiszen 600 ccm, és kicsivel 100 lóerő alatt van. Nagyon jó kis autó, lámpánál, gyorsításkor ha jó, hatvanig komoly autókat oda lehet vágni vele. Mindenképpen javaslom, hogy olyan emberrel kerestesd meg a hiba okát, aki evett már ilyet. Sajnos munkám során az a tapasztalatom, hogy a mai szerelők kb. 70 %-a elfelejtette már, hogy miből vette a mai autóját, azaz ezeket a kétütemű autókat.
A másik hiba, hogy sokan lenézik, pedig sajnos elég sok embernek drágább kincse ez a kis kolbászfüstölő, mint némelyiknek a nagy bálna Merci, mert megdolgozott érte...


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Sőt! A múltkor fél órát szónokolt a Tigris tank mindenevő motorjáról: lehet, hogy még azon is tud kompressziót állítani.