Négykörmű gyertyák, Suzuki, régi Skoda-öv

2001.01.03. 11:13
Végülis nem kapunk reklámpénzt azért, hogy szidjunk valamit. Én elég régóta próbálgatom, az elsők között próbálhattam ki a három és négypólusú gyertyákat egy üzleti kapcsolatom révén. Megmondom őszintén, a hárompólusú gyertyákat -főleg injektoros motorokban - sokkal jobbnak tartom, mint az egypólusúakat.
Buék!

Szóval a hang elég egyértelműen a motor valamilyen mellékzöreje, csak gázadásnál hallatszik, és elég ijesztő, ilyenkor olyan hangja van a verdának, mint egy traktornak, mintha nem is Suzukiban ülnék, hanem valami orosz monstrumban.
Ha már egy csöppet melegebb a motor, a hang azonnal megszűnik, lehet hogy ez így normális hideg Suzukinál, de én tartok tőle hogy mégsem.

petyka

(Hello autodoktor!
Van egy 7 éves Suzuki 1.3-asom. Ha a kocsi egész éjszaka áll, és reggel indítom a hideg motort, gáz adásnál furcsa hangot hallok. Szóval nem tisztán a motor hangja szól csak, hanem valami mellék zörej. A zaj megszunik, ha kicsit felmelegszik a motor.
kösz
Petyka
Furcsa hangja egy-két ismerosömnek is van. Legalább annyit kéne tudni, honnan hallod a hangot és milyen jellegu >hangot (nyikorgás, zörgés, kopogás, csattogás, stb.). Amennyiben kicsit bővebben tájékoztatsz, tippelünk a hibára.
)


A hideg Suzikunak is csendesnek kell lenni. Mindenképpen személyesen kéne a hangot hallani, mert annyiféle hibaforrás létezik. Lehet, hogy hidegen 3 henger megy, a vízpumpa morog, a generátor nyelestengelye kopott - nem mindegy, a motor melyik részéből jön a hang, jobbról, balról, alulról, felülről... Meg kéne mutatni egy szerelőnek.


Tisztelt dr. Autó !

Mihály levelét olvasva, melyben új, ámde falánk automobiljáról ír, a következő megjegyzendőm támadt:

Családi cégem birtokában két, egyaránt kétéves 1,3-as Suzuki van (előtte szintén ez a típus volt). Mind a kettőt vezetem, és íme a tapasztalatom: az a modell, melyben a "régi", fekete szelepfedeles motor van, országúton 4,5-4,9 litert küld le 100 km alatt. Az "új", szürke szelepfedeles motorral szerelt autó 5,5-6,1 liternél kevesebbel nem éri be. A mohóbb változat természetesen érezhetően gyengébb menettulajdonságokat produkál. Mind a két autót rendszeresen, 10 000 km-es periódussal szervizeltetem, ahol a szelephézag beállítása fő attrakció. A szerelők és a szalontulajdonosok szerint műszaki fejlesztés áll a minőségromlás hátterében.

Üdvözlettel: Péter

Igen, van, amikor az eperfagyi visszanyal, a gyártóknál is. Ez a típusváltás valóban korszakalkotóan jelentős hátralépés volt a Suzuki történelmében, legalább annyi pénzt költenek ennek a titkolására, mint amennyibe a fejlesztés került. Még néhány ilyen komoly beruházás, és utol fogják érni a fejlett szovjet technikát, a Zaporozsecet és a ZIL-t. Köszönjük az észrevételét, egyetértünk._____________________________________________


T. Attila!

Szerviztapasztalataim során általában BOSCH, ill. NGK típusú gyújtógyertyákat szereltem az általam javított autókba, az ügyfeleim megelégedésére. Néhány tulajdonos viszont esküdött az ún. négykörmű gyújtógyertyákra, ill. a jóval nagyobb teljesítményükre. Most ráadásul kihozta a BOSCH az új. Yttrium elektródás gyertyákat is.
Kérdésem: Mi a TE véleményed ezekről? Érdemes, vagy nem érdemes ezekre az új gyertyákra több pénzt kiadni? Mi a tapasztalatod? Tényleg jobb? Amennyiben a kérdésem túl reklámszerűre sikeredett, várom válaszod a postaládámba.

Tisztelettel: Fuhrer Zoltán

Végülis nem kapunk reklámpénzt azért, hogy szidjunk valamit. Én elég régóta próbálgatom, az elsők között próbálhattam ki a három és négypólusú gyertyákat egy üzleti kapcsolatom révén. Megmondom őszintén, a hárompólusú gyertyákat -főleg injektoros motorokban - sokkal jobbnak tartom, mint az egypólusúakat. A szélsőséges körülmények között is megbízhatóbban üzemelnek, azonban a négypólusú gyertyát én nem igazán tartom túl megbízhatónak, valahol az egypólusúval egy szintre sorolnám. Az üzemanyagminőségre borzasztóan érzékeny, ami, mint tudjuk, nálunk a tiszta csapvíztől a mosóbenzinen keresztül mindenféle nemesítést elszenved, mire az autókba kerül. A négypólusú könnyebben leslusszol, kiszerelés nélkül utána már nem képes ,,kidolgozni magát", a gyújtóvezetékek állapotára is sokkal érzékenyebb. A magas hőmérsékleten dolgozó motoroknál - ameddig a termosztát jó és a motor gyorsan eléri az üzemi hőfokot -, jól használható. Ahogy a termosztát fárad, és esetleg tönkremegy, a motor hosszú időn keresztül nem éri el az üzemi hőfokot, könnyen elúszik, kormolódik, és nehezen tisztul.
A versenyautómban is kipróbáltuk, ami egy Golf I GTI, 9500 ford/percet tud terhelés alatt, és kb. 150-160 LE köré van hegyezve. Négy versenyen négyszer volt gond már az időmérő vagy a középfutamok alatt a gyertyával, amire a hárompólusú, az egypólusú hagyományos, vagy a platinium gyertyák alkalmazásakor egyetlen egyszer sem volt6 példa.
Én a Bosch történelmében a Nesze semmi, fogd meg jól - fejezetcímet adnám a négypólusú gyertyáknak. Hiszen egy közúti forgalomban használt autónál pontosan a szélsőséges üzemi körülmények dominálnak, mert - 15 fokban is könnyedén kell indulni a motornak, és 40 fokos kánikulában, csúcsforgalomban, amikor a levegő és a motor szinte izzik, akkor is épp oly megbízhatóan kell működnie.
Mindez az én véleményem és tapasztalatom, biztos, hogy vannak, akiknek más a véleményük. Elképzelhetőnek tartom, hogy néhány motortípus esetében jobb paramétereket mutat, de a döntő hányadban a tapasztalatok ezt támasztják alá. Ha valaki ezzel nem ért egyet, az természetes dolog, a megítélés eléggé relatív.


Tisztelt Doktor!

A gyerekülés használatához a hátsó ülésen szükséges biztonsági öv. Olyan autóknál amelyeknél gyárilag még nem szerelték be lehet-e utólag beszereltetni ? Nekem egy 1989-es kiadású Skoda 120 L gépkocsim van . Lehet -e beszereltetni hátsó biztonsági övet ? Kötelező lesz -e beszereltetni mindenkinek, ha majd a gyerekülés is kötelező lesz ?

Tisztelettel : Kovács Róbert

Egy 89-es Skodán mindenképpen meg kell, hogy legyen a biztonsági övek gyári rögzítési pontja. Ha ez megvan, akkor az autósboltokban kapható hátsó biztonsági öv garnitúra minden további nélkül beépíthető, sőt én úgy tudom, hogy amelyik típusoknál a gyári beépítési pontok megvannak, már évek óta kötelező is. Amennyiben a gyári beépítési pont nincsen (nagyon öreg autóknál), úgy ez nem kötelező előírás, de az övkészlet megvásárlásakor mindenképpen csak új övet vásároljon autósboltban, és győződjön meg arról, hogy a gyári E szabványminősítése megvan. Nem hülyék a biztonsági szakemberek, aki azt mondják, hogy 10 évenként mindenképpen ki kell cserélni az autó összes biztonsági övét, illetve komoly, nagy karambol után azokat az öveket legalább, amelyekben ember ült. Ezt a biztonsági öv anyagának öregedése, illetve baleset esetén a mikroszálak szakadásai teszik szükségessé.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Sőt! A múltkor fél órát szónokolt a Tigris tank mindenevő motorjáról: lehet, hogy még azon is tud kompressziót állítani.