Karburátor, Espero, Ecotec nyűg, Regatta

2001.01.19. 17:09
Nos, adott egy Opel Zafira, X-es sorozatú 1.8-as Ecotec motorral. A jelenség a következő: normál üzemi fordulatnál (2-3000 ford/perc) a gáz elvételekor a fordulatszám lezuhan kb. 500-ra, majd innen tér magához, és áll be a normális 850-880-as értékre. A jelenség nem állandó, és úgy vettem észre, hogy erősen függ attól, hogy éppen mikor, melyik benzinkútnál tankolok.
Tisztelt Autódoktor!

Egy nagy kéréssel fordulok önhöz. Van egy 1983-as, 1,5 literes VW Golf I. típusú /Motorszám:JB608119/ autóm. Motorfelújítás után vagyok, de az autó nem mutatja a javulás eredményeit. Rájöttem, hogy a karburátor pneumatikus vezérlése teljesen hibásan van bekötve /mind az előgyújtás mind a karburátor vákuumszabályozás/. Tekintve, hogy ázsiai karburátorral szerelték, nem találok rajzot, vagy ilyen autót a környéken. Szeretném, ha küldenének /e-mail/, vagy a honlapjukon közölnének ilyen rajzot. Ha csak szöveges magyarázattal szolgálnak már az is nagy segítség.

Köszönöm fáradozásukat!!

Szövegben leírni egy karburátort nehézkes és hosszadalmas feladat, akár 8-10 oldalt is kitehet, így erre nem vállalkozhatunk. Műszaki könyvesboltokban, és nagyobb áruházak könyvosztályain a legtöbb futó típushoz, így a golfhoz is lehet kapni javítási kézikönyvet. Ezek a könyvek tele vannak értékes műszaki adatokkal, és a javítást segítő rajzokkal. Javaslom, vásároljon egyet, ebben megtalálja az említett karburátor típusát, és annak rajzát, a beállítási adatokkal együtt. Rovatunkban elsősorban javítást, üzemelt segítő tanácsokkal igyekszünk szolgálni, a kért információt a jelenlegi keretek között terjedelme, és jellege miatt sajnos nem áll módunkban megadni.




Tisztelt AutóDoki !

Érdekes tapasztalat illetve megfigyelés megfejtésére kérném tanácsát. Figyelve ezt a rovatot valamikor három hónappal ezelőtt volt egy néha rángatós motor diagnózisa. Ott a Lambda szonda érzékelője ill. az elektronika volt a gyanúsított. Mostanában azt figyeltem meg, hogy az autóm -Daewoo Espero 1.5 GLX- /dohc 16V, elektronikus befecskendezés..stb/ néha egy picit kihagy, főleg gyorsításkor illetve kis fordulat/nagy fokozat-ban gázadáskor. A jelenség / most már biztos /, hogy csak akkor észlelhető, ha párás a levegő, amennyiben száraz (lehet hideg is ), akkor nem jelentkezik a rángatás, szépen húz a motor. Az igaz, hogy a papír légszűrőben már kb. 12.000 Km van és cserére érett, illetve a gyertyákban sem vagyok már biztos. Lehet ez a jelenség oka ?

Köszönettel várom véleményét: Gyuri

Nem valószínű, hogy a légszűrő okozná a jelenséget. A leírtak alapján a gyertyakábelek, illetve az elöregedett nagyfeszültségű gyújtószerkezetek az első számú gyanúsítottak, és a levegő páratartalmából eredő páralecsapódás eredményezheti a nagyfeszültség kimaradását. Közepes és nagy fordulatszámon ez kevésbé érzékelhető. Mindenképp meg kell keresni a hiba okát, és meg kell javítani, ellenkező esetben akár a motorvezérlő számítógép is károsodhat. Érdemes ellenőrizni, hogy nedves időben a vezérlő computert rejtő üreg nem nedvesedik-e be, mert a tüneteket a számítógép párásodása is okozhatja.




Tisztelt Doki!

Olvastam az 1.6-os Opel Ecotec motorról írtakat, ezért gondoltam, hogy beszámolok Önnek az én problémámról is. Előre szeretném bocsátani, hogy a szakszervizben "ezek a motorok ilyenek" felkiáltással a problémát orvosolni vélték.
Nos, adott egy Opel Zafira, X-es sorozatú 1.8-as Ecotec motorral. A jelenség a következő: normál üzemi fordulatnál (2-3000 ford/perc) a gáz elvételekor a fordulatszám lezuhan kb. 500-ra, majd innen tér magához, és áll be a normális 850-880-as értékre. A jelenség nem állandó, és úgy vettem észre, hogy erősen függ attól, hogy éppen mikor, melyik benzinkútnál tankolok. (???)
A szabályos működés - mint gondolom, Ön is tudja - az lenne, hogy a motorvezérlésnek meg kellene tartania a fordulatszámot kb. 1200-nál, majd innen szabadna lassan visszaesnie az alapjárati értékre. A szervizben annyit elértem, hogy egy picit feljebb állították az alapjáratot (820-ról 850-re), de ha jól emlékszem lehet a visszaszabályozás időbeli lefolyását is állítani. Ezt követően minden oké volt, az utóbbi időben azonban újból jelentkeznek a problémák, és teljesen rendszertelenül. Van amikor két napig semmi probléma, aztán újra csak előjön. Lehet, hogy szubjektív a megítélésem, de a "rossz periódusokban" elég kulturálatlanul viselkedik a motor: nem húz viszont nagyon hangos.
Már a sokadik Opelemet hajtom, és anno pontosan erre hívták fel a figyelmemet, hogy a motor a sebességváltások közötti gázelvételnél egy nem zuhan vissza alapjáratra, hanem - elősegítvén a simább váltást -, tartja a fordulatszámot egy bizonyos ideig. Eddig ez így is volt, most azonban már kicsit idegesítő ez a probléma. Tudna Ön valami tanácsot adni, esetleg házilag javítható a helyzet (bár ennek gondolom elég kicsit a valószínüsége)?

Köszönettel: Gerecs Tibor

Ha megnézi a motoron található csavarfejeket, rá fog jönni, hogy azért ilyen érdekes csillag alakú valamennyi, hogy ne bonthassa meg akárki. Több javaslatom is volna, a motor jobb oldalán a szívócsőben található egy kb. 8 cm hosszú gumicső-toldórész, ellenőrizni kell, hogy nem lyukadt-e ki, vagy a bilincs nem vágta-e el. Eztán az összes gumi- és vákuumcsövet ellenőrizni kell, mert a leírt tünetek arra utalnak, hogy a motor falsot szív, azaz a légszűrőházban elhelyezett légmennyiségmérő egység és a hengerfej közt valahol levegő jut a szívócsőbe, melyhez az érzékelő szenzorok kikerülése miatt a befecskendező rendszer nem adagol üzemanyagot. Amennyiben ezeket végignézték, és rendben találták, feltétlenül írjon újra.




Tisztelt Autodoktor!

A következő problémám adódott 1987-es évjáratú 1,7 D-s Fiat Regatámmal (1698 köbcentis, Tipo motoros): hidegindítás esetén az izzítást követően a motor különösebb gond nélkül indul (még -10 Celsius esetén is), azonban az indítást követően - amíg nem jár kb. 2-3 percet - a motor meg-megrándul, és ezzel egyidejűleg kékes-feketés füst jön a kipufogóból (mintha egyik-másik henger egy-egy ütemre kihagyna). Másik gond, hogy ha hidegen teljesen leveszem a gázt, a motortérből sziszegés v. gázkifújás hangja hallatszik. Ezek a jelenségek megszűnnek, ha a motor már bemelegedett (általában 5-6 percig melegítem).
További gond még, hogy ha kb. 90-100-as tempo felett autózom, akkor a motor elkezd feketén füstölni. Nem tudom, hogy ezeket mi okozhatja. A motor egyébként kb. 2-3 deci olajat fogyaszt 1000 km-en, az autó fogyasztása rendben van, a motorban újak az izzítógyertyák. Érdekelne még, hogy indítás esetén ki kell húzni egy szívatóhoz hasonló gombot, viszont nem tudom, hogy ez milyen célt szolgál és mi a pontos elnevezése. Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel: Mészáros Norbert

A legegyszerűbb kérdéssel kezdve: a gomb a motor előtöltését növeli meg. Az adagolón működésbe hoz egy oly szerkezetet, amely a dízelmotor előtöltését növeli, elősegítve a hidegindulást, illetve az ön által leírt tünetek kiküszöbölését. A hidegen rángatás, és a vele párhuzamosan jelentkező szürkés, világosabb színű füst az esetek döntő hányadában az előtöltés (előbefecskendezési szög) előírásosnál kisebb értékére utal. Másik, amit ellenőrizni kell, a porlasztócsúcsok állapota (szórásképe), és nyitónyomása. A porlasztók nyitónyomásának csökkenése, illetve az általuk végzett porlasztás nem megfelelő finomsága okozhatja magasabb fordulaton a fekete kormolást. A teendő tehát a következő: hidegindításnál húzza ki az előtöltésnövelő gombot teljesen, majd indítsa be a motort. amennyiben ez nem eredményezi a kihagyások elmúlását, mindenképp vigye dízelmotor szerelésében jártas szerelőhöz a kocsit. Kérje meg, hogy első lépcsőben a vezérműszíj feszességét, állapotát ellenőrizze, mert ennek nyúlásából is adódhat az előtöltés késése. Utána ellenőrizze a porlasztók működését, a nyitónyomást, majd állítsa be a megfelelő előtöltési szöget. Gyanítom, hogy aki dízelmotorral foglalkozik, külön kérés nélkül is ezekkel a lépésekkel fogja elkezdeni a hibakeresést a leírt tünetek alapján. Ha a porlasztócsúcsok cseréjére kerül sor, ami sajnos nem olcsó mulatság, mindenképp javaslom a Bosch porlasztócsúcsok alkalmazását, élettartamuk és üzembiztonságuk miatt.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.