Xsara, Opel, Yugo, Swift

2001.02.01. 13:14
Citroen Xsara kormánya önállósulva, Opel hidegindítás, Yugo Skala ötsebességes váltóval, Suzuki Swift 1.0 Automata hidegen a Lágymányosi-hídon.
Kedves Doktor Úr!

Nevezett Citroen Xsara I., gyártási év: 2000., 6 hónap, kb. 14000 km.

Pár hete mintha (...) valami megváltozott volna. Nem tudom, hogy mi, lehet hogy egy szakértő csuklóból nyomja a választ. Igazából csak azt érzem, hogy a kormánnyal valami furcsa.
Pár napja még egyszerűen csak fura volt, nemrég viszont nagyjából sikerült definiálnom a jelenséget. Adott ugye a tétel, hogy az elfordított kormány mozgó autónál visszafordul egyenesbe.
Na most, esetünkben van egy szög (olyan 25-35 fok?), amiből nem áll vissza, illetve nagyobb kanyar után nem egyenesig, hanem csak eddig a bizonyos fokig áll vissza a kormány. Úgy is mondhatnám, hogy "úgymarad" a kerék, a kormány fogása nélkül lehet körbe menni az autóval (persze jó nagy átmérőjű körben, de lehet). A trükköt mindkét irányban elő tudja adni a bébi. Nem emlékszem, hogy régebben is így lett volna. Kérdésem: mi okozhatja ezt?
- Keréknyomás?
- Valami baja van az első futóműnek?
- Szorul a kormánymű? (kormányozni nem nehezebb)
- Hideg/csúszós az aszfalt? (nyári, gyári Michelin Energy MXT van rajta, és száraz úton is csinálja)

Mivel a gépkocsi még garanciális, annyit feltétlenül tegyen meg, hogy ellenőrizze a gumik nyomását egy benzinkúton. Majd látogasson el egy gumishoz, kérje meg a kerék kicentírozására, illetve ellenőrizze, nem sérült, kordszakadt-e valamelyik gumiköpeny. Bár ennek nem nagy esélyt adok.
Ha ezen felül a hiba fennáll, és a gépkocsi még valóban garanciális, látogasson el egy szervizbe. A hiba oka valóban lehet kormánymű, a futómű mechanikus hatások miatti deformálódása (gödrök, járdaszegély, fekvőrendőr, stb.), ezen még egy futóműállítás esetleg segíthet. A kormányművetz azonban mindenképpen javítani kell, a megfelelő szakszerűséggel. Ezen felül nem kizárt, hogy a féltengelyekből is eredhet a probléma, mert kormányzáskor azoknak a csuklója is hajlik, törik, és ha nem tudnak a csuklók megfelelően leközpontozni, akkor befeszülhetnek.


Érdeklődéssel olvastam az Opelos márkatárs problémáját a hidegindítás utáni szelephanggal. Nekem is hasonló tapasztalatom volt 1.6-os 30ekm-t futott Vectrámmal, igaz csak a 15-ezer km-es olajcsere periódus lejárta előtt 1-2 ezer kilométer során. Tehát a motor (szelepek) 0C fok körüli indításkor 1-2 mp-ig kelepel. Hozzáteszem, hogy az autó igénybevétele átlagos, olajfogyasztása nincs, és az olajcsere periódus be lett tartva, 5w-50-es olajat használok. Elfogulatlan véleményére vagyok kíváncsi, talán az öregedő olaj-e az ok, vagy konstrukciós probléma?

Üdv:

George


Én inkább személyes véleményemet mondom. Szerintem 15 ezer km-es intervallum a hosszú. Vagy egészen biztos ön abban, hogy valóban 5 w 50-es olaj került a motorba? Sajnos előfordulnak esetek, amikor trükköznek az olajjal a szervizekben. Lehet a szép dobozban gyenge minőségű olaj is. Illetve nem azt az olajat töltik bele, amit felszámolnak. Nem mindenkinek a tisztességét akarom kétségbe vonni, de sajnos akadnak ilyen kirívó esetek. A gyengébb minőségű olaj aztán hamarabb szárad, veszít a viszkozitásából.


Üdv doktor bácsi,

egy tízéves Yugo Skalat mondhatok magaménak, ezzel a típussal kapcsolatosan lenne néhány kérdésem. Létezik-e hozzá ötsebességes váltó, eddig csak beszéltem azzal az emberrel, aki ismerte azt, aki látta, hogy stb., szóval semmi biztos. Szerintem szebben szólna a motorja 100 km/h felett, megy így is szépen, de nem igazán vagyok a magas fordulatok híve.
Most lesz esedékes az olajcsere, eddig 15w40 MSE volt benne, szabad-e 10w40-t, vagy még hidegtűröbbet használni hozzá, kb. 90e km van benne.

Válaszod előre is köszönöm.

Szombati Csaba

Ennek a motornak 15 w40-es az olajigénye, ehhez az olajhoz van illesztve a motor. (csaphézagok a főtengelynél, vezérműtengelynél, stb.) Ez 90 ezer km-nél a kopást is beleszámítva hígabb olaj használata esetén akár komolyabb olajfogyasztást is eredményezhet. Az 5 sebességes váltóhoz érdemben nem tudok hozzászólni, illetve nem tartom elképzelhetetlennek, hogy a 128-as olasz FIAT váltója felszerelhető erre a gépkocsira is. Mint ahogy a Ladára is a FIAT 124 Specialé, vagy a FIAT 125-ösé.

Égő Ákos webszerkesztő megjegyzése: Miért nem engem kérdezel? Egy haverom a Ritmo 5 gangos váltóját rakta a Yugo-jába, nem emlékszem, Skala volt-e, de a Ritmo és a Yugo tuti.


Tisztelt Autódoktor!

Suzuki Swift 1.0 GA-m van (automata) 3 éves, 50e km.
1. sajnos nagyon közel lakom a Lágymányosi hídhoz, és gyakorlatilag 500m-en belül fent is vagyok rajta. Hideg motorral ez nem túl tisztességes húzás, 30-cal meg azért pont ezen a hídon nem tisztességes haladni. Marad a középtempó hideg motorral. Tapasztalok kb. 1 hónapja egy érdekes dolgot. A műszerfalon a kombinált víz-olajhőm. mérő még csak C közelében van (szóval jó hideg motor), nyomja az ember neki azért nem padlóig a gázt (padlógáznál azért felvált), és kb. 50-nél nem megy többet a kocsi, az automata nem kapcsol fel 2-ből 3-ba. Ahogy melegszik a motor, ez a dolog eltűnik, olyan, mintha "leszabályozna" hideg motornál.

Ha mondjuk a motor kicsit melegebb, akkor ilyen gond nincs, lemértem az automata váltót, nagyon pici gáznál is mért km/h-nál vált fel hármasba (kb. 35-40), padlógáznál is jól vált (kb 70 km/h). A dolog egyértelműen hideg motortól függ, különben menetteljesítménye elég jó ahhoz képest hogy 1.0-s.

2. Hátul karambolos volt a kocsi, de a futóművei nem sérültek, szakszerviz javította, csak lemezmunka, csom. tartó fedél + hátsó szélvédő csere stb. Érdekes módon erősebb full mosáskor a csomagtartó alját alkotó falemez (ami alatt a pótkerék és egyéb csodák találhatók) alján a filclemez csöpögősre ázik a jobb oldalon. De se fent a csomagtartóban, se alatta a pótkeréknél egy csepp víz sincs. Hogyan ázhat be így egy autó? Hol keressek karosszéria hibát?

3. Mennyire szeretik az ilyen kisteljesítményű autók főleg az automaták, ha csutigázra hajtják őket? Na jó nem 20 percig, úgy 1-2 percig 145-150 km/h? Hallottam hogy van aki azt mondja havonta egyszer jót tesz, más meg azt, hogy tropára megy az automata váltó.

Köszönöm a segítségét!

Az automata váltó, amennyiben eléri az olaja és a váltómű az üzemmeleg állapotot, és amennyiben jó állapotú, pont úgy ki tudja szolgálni a motort, végteljesítményen és végfordulaton is, ahogy egy mechanikus társa teszi. A hideg sebességváltó illetve hideg motor esetén a váltó azért nem vált föl, csak körülményesen és nehezen az utolsó fokozatba, mert a hűtővíz fűti fel az automata váltó olaját megfelelő hőmérsékletűre, ebből következően megfelelő viszkozitásúra. Az automata váltó nem csak a motor fordulatára, hanem a gázpedál állására, a motor forgatónyomatékának hatására és komolyabb autóknál még 4-5 információ feldolgozásával komputeren keresztül vezérelve vált föl. A Suzukinál ez az utóbbi komputeres megoldás nincs, de van: hideg motornál kisebb forgatónyomaték, sűrűbb váltóolaj, és hideg motornál azonos tempó eléréséhez jobban lenyomott gázpedál. Javaslom, és ez az automata váltó élettartamát is növeli, hogy hideg időben park fokozatban néhány percig helyben járassa az autót, amíg a hidegindító le nem old, illetve a hőmérsékletmérő műszer mutatója meg nem mozdul. Ennek a kis motornak (végül is egy automata váltó a beleépített olajszivattyú miatt az üzemmeleg motortól is kb. 10 % teljesítményt vesz el) szüksége van egy kis bemelegítésre.
A beázás mindenképpen a csomagtérajtó szigetelő gumijának rossz felfekvése. Ez a szigetelő gumi (kédergumi) felnyitott csomagtérajtónál a karosszérián helyezkedik el, a csomagtérajtó által fedett nyílás szélén körben. Ilyen fiatal autónál valószínűleg nem a gumi hibája a beázás. A rossz felfekvést, ezzel együtt a hibás szigetelést a csomagtérajtó rossz beállítása, vagy a lakatosmunka kellő precízségének hiánya okozza. Kérjen meg egy karosszérialakatost, a javítás nem fog sokba kerülni.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Sőt! A múltkor fél órát szónokolt a Tigris tank mindenevő motorjáról: lehet, hogy még azon is tud kompressziót állítani.