Swift, Corsa, fékpedál-Newton

2001.02.28. 10:40
A doktor gyógyulófélben, és egyre jobban megbirkózik a word-del. Tegnap ugyan csak egy rejtélyes, de üres parancsikont csatolt a leveléhez, ma azonban már megérkeztek aktuális szaktanácsai.
Kedves Autódoktor,

A Suzuki Swift fogyasztásával nekem is csak bajom van. Friss olaj, friss szűrők, 32e km, 2 éves. Annyit fogyaszt, mint az 1,6 SX Tempránk.
Eredetileg azért vettük, hogy legyen a Fiat mellett egy kis fogyasztású autónk is. ( nem jött be ) Mi lehet a megoldás? (Chip-tuning, hengerfej megmunkálás, stb.) Beidézek egy régebbi problémát, amire nem volt konkrét orvosság: >Az új kocsi többet fogyaszt: országút, 80-90 km/ó: 6,5l, autópályán 7,5l, városban télen 11l, nyáron 9,5l. >>Ugyanazon az útvonalon, ugyanazzal a (fa)lábammal, ugyanazzal a stílussal vezetek. A szerviz szerint minden >tökéletes.
Köszönettel:Tiby

Kedves Tiby! Biztosan sokan nem fogják osztani a véleményemet... Sajnos a mi autónk tényleg kezd magyar módra készülni... Igencsak olyan lett, mint a bor:ha régebbi évjárat,jobb. Találkoztam hasonló problémával már két esetben, azonos megoldás tett pontot a gondok végére: Egyik esetben a motorvezérlő computer cseréje segített,mert valahonnan olcsón került egy újszerü darab.A másik esetben pedig a computer programozásának törlése és újraprogramozása lett a megoldás.
Véleményem szerint a gyártási technológia negativ változásai vezetnek ennek a tipusnak hazai piacon történő jelentős térvesztéséhez... Azonban kategorikusan kijelenteni ezt csak komolyabb tapasztalat birtokában lehetne. Tény: a legmárkásabb gépkocsik közül is akad néhány olyan darab,melyet a garanciális időn belül ilyen ,,agymosásnak" vetnek alá hasonszőrű, esetleg egyéb vezérlésből eredő gondok miatt. Valószínű elősegítője az ilyen természetű gondoknak a következő néhány üzemeltetési és müszaki hiba:
- inditókábellel történő inditás,lemerült akku miat.(a computeres gépkocsikat ily módon nem szabad inditani,de azokról másik autót sem szabad ,,bikázni"...
- töltőfeszültség tulzott megemelkedése(fesszabályzó hiba),vagy karambolos sérülésből eredő egyéb elektromos hiba(testkábel sérülés),melynek következtében a computer elektromos részegységei olyan jellegü károsodást szenvednek,hogy a vezérlőegység feladatá még el tudja látni de nem megfelelő hatásfokkal...
- a gépkocsin végzett CO- ,vagy elektromos heggesztés leszerelt akkusaru és computercsatlakozó nélkül.
Ha a fenti tippek kizárhatóak,mint a túlfogyasztás okozói,irj újra.Nem tartom jó ötletnek,hogy a Suzuki torkossága miatt le legyen cserélve...azért attól jobb kis kocsi,ha magyar is... megvetted,hazavitted,és be is fejezheted.Otthon.
Sajnos,ez minősiti a kereskedői és gyártói üzletpolitikát is...



Van nekem egy 1998-as X12SZ motorkódú 3 éves Corsám 6500 km-rel (második autó, ritkán használom). Alapjáratom a kuplung kinyomócsapágy zörög, ami a pedál enyhe benyomására, vagy megemelésére elmúlik. Eddigi próbálkozások: Teljes Sachs kuplungszet csere. Nem segített. (Váltó le-föl, az Astrán, Kadetten még egyszerűbb volt..) Ezek után gyári kinyomócsapágy, új vezetőpersely. Semmi nem változott. Ez valami típushiba???

Tisztelettel: bkalmar

Ez a tünet az Opelnél valóban konstrukciós gond, közepesnél kicsit gyengébb szakember már tudja: a hiba a nyelestengely csapágyazásából ered. Vagy a sebváltó olaja elöregedett, esetleg kevés, mert elfolyt....emiatt szól.
Vagy a nyelestengely csapágyait (ált.3db.) kell cserélni. Ekkor valóban le kell venni a váltót és szétbontani,mert két csapágy csak igy hozzáférhető, a harmadik a főtengely végében a lendkerék középső nyílásán át apró trükkel könnyen eltávolitható.ez egy külső házas tűgörgő a corsánál és általában a keresztmotoros Opeleknél. Először ez szokott tönkremenni.
Egyébként a kinyomócsapágy kinyomott kuplungpedál esetében foro,tehát ha rossz,ilyenkor hangos... A nyelestengely kinyomott kuplungpedál esetén a kuplungtárcsával együtt megáll,majd a pedál felengedésekor ismételten forogni kezd ha rossz a csapágyazása, ellentétes müködése miatt könnyen azonosítható be jellegzetes hangja...


Kedves Autódoki!

Fura kérdésem van:

Mekkora erő kell ahhoz, hogy az ember a kuplungpedált benyomja? (hány Newton?)
Próbáltam megméretni, de mindenhol elhajtanak azzal, hogy a műszer csak a féket tudja :-)
Üdvözlettel:
Istvánfi Béla

Tipustól függően bizonyos határokon belül mozog a kuplungpedál müködtetéséhez szükséges erő...De függ a tárcsa kopottságától,a müködtetö mecnanika és ( vagy ) bowden állapotától, kenésétől is.Tényleg nem konstans tényező, ha nehéz lenyomni, meg kell keresni az okát és javitani... nem sok hibaok létezik...
Azonban engem is érdekelne az ok, ami miatt ilyen precizen kivánod tudni ezt az értéket.Kérlek ird meg!


Kedves Doki!

Múltkor én voltam a Brava 1,8-as motervezérlő computer lámpa ügyben. A helyzet javult, megnéztem a benne lévő nem gondozás mentes magyar akkut és kellett bele egy kis víz (belső ellenállás?). Azóta - valószínűleg előtted meghunyászkodott az autó - sokkal, de sokkal kevesebbszer csinálja a piros lámpa gyújtogatást, hetente egyszer max. Ha jön a nyolcvanezres szervíz, majd kiolvastatom a szervízzel, bár a márkaszervíz (!) mindíg a fejét fogja, hogy milyen ritka is az 1,8-as...
Más miatt kérem most a tanácsodat. Vettem neki egy - nem direkt - sport légszűrő betétet. (A forgalmazó 6 nagybetű, "X" is van benne és a dolgaikról már egyszer pozitívan nyilatkoztál, ha jól emlékszem.) Az van a prosijukban hogy a légszűrő semmi bajt nem okoz, sőt! Ha veszek hozzá kételektródás gyertyát, az még jobb és egy új hátsó kipufogó dob még segít. A példában egy Fiat Brava 1,6 16V szerepelt, ahol három lépcsőben a három dolog beépítése után a gyári 103-ról (az nem írták, hogy ennyi volt-e újonnan) végül cca. 119 LE-re nőtt a teljesítmény. Ez jól hangzik.
Én úgy érzem - vagy úgy akarom érezni - , hogy a szűrő óta, mintha simábban menne a motor és könnyebben húzna ki kis fordulatról, de nem olyan jelentős, hogy azt mondjam, hogy biztosan ettől. A fogysztást még nem tudom, a legutóbbi tankolásnál cca. 1 literrel kevesebb volt, de meleg is volt, egy tankolás mérés nem fogyasztás mérés, kell vagy három azonos utakon.Mit szólsz?
Üdv: GéPé

. A sportlégszűrő,ha valóban megfelelő minőségű, kisebb szívási ellenállást jelent a motor számára és emiatt jobban fel tud töltődni a szívóütem ideje alatt friss levegővel. Hagyományos motorok esetében benzin-levegő keverékével. Az általad említett típus valóban az egyik legjobb a hazai piacon.
Az említett mérési értékekkel kapcsolatba vannak ugyan fenntartásaim... De kétségtelen tény, hogy egy jól megválasztott és hangolt kipufogó még a motor hangzásán túl 1o-15 % teljesítményt is növelhet. Ha viszont az érvényes zajszinthatárokat is figyelemben tartják a kipufogórendszer átalakítása során, már csak 7-8 %-ot hoz a motorteljesítményen. De ezt is csak akkor, ha a zajszintet nem a komfortérzethez igazítják, hanem az engedélyezett max. zajkibocsájtáshoz.
Ilyen kocsival országúton nem kellemes komoly tempóban egy-kétszáz km-t leautózni... A két-három és négypólusú gyertyákról már nem túl régen kifejtettem véleményemet,most kihagyom a lehetőséget... ez a leginkább vitatható téma.
De vitathatatlan tény, hogy az egyelektródás gyertyákhoz képest nagyobb szikrával indítják az égési folyamatot, ettől aztán az intenzívebbé válik.Tehát pozitív hatásuk logikus és észrevehető. Típusonként eltérő és nem túl számottevő mértékben.
Mindent összevetve a szériagyártású autókat lehet műszaki téren is tökéletesebbé tenni, hatásfokjavító, vagy ( és ) teljesitménynövelő megoldásokkal, átalakításokkal. Ezek egy része még számottevő mértékben a fogyasztást sem emeli. Azonban ezeket is hozzáértő módon kell összeválogatni, hogy összhatásuk összeadódjon és hatásos egységet képezzen...
Elsőrendű fontosságú az is,hogy csak olyan gépkocsinál költsünk ilyen dolgokra melynél az alap ( karosszéria, motor, erőátvitel, fékek, futóművek és általában az egész technika) kiváló műszaki állapotban van!


1993-as Renault-19 1.4ie.gépkocsim fűtés rendszere nagyon gyenge. A nyáron ki lett cserélve a termosztát egy utángyártottra. Plusz a gépkocsi át lett alakítva gázüzeműre. A gépkocsi hűtő és fűtő rendszere rendesen le lett légtelenítve, a kezelőszervek rendesen üzemelnek. A fűtés hatásosabbá tételéhez kérnék segítséget .

Sajnos szomorú tapasztalatom,hogy a gázüzemre történő átalakitás nem mindig hagyja zavartalanul a gépkocsik egyéb üzemi rendszereit.Mivel ez csak rövidebb-hosszabb idővel az átalakitás után derül ki, nehézkes a javitásuk.Valamint azért is, mert a gázüzemet befolyásoló egységekhez épeszű szerelő nem nyúl...! Véleményem szerint a gázreduktort fütő melegviz a kocsi fütéscsöveiről lett leágaztatva azokkal megegyező vastagságú csövekkel.Igy a radiátor felé menő melegvíz komoly hányada a reduktoron át a radiátor megkerülésével jut vissza hűtőrendszerbe. Ezért aztán a radiátoron átmenő forróviz mennyisége oly mértékben lecsökkent, hogy a fűtés intenzitásán érezhető...Kérje a beszerelő műhely segitségét,mert a megoldás a reduktor vizcsöveinek szükitése lenne,de mivel a gázüzemet befolyásoló tényező, csak gázszerelésben jártas szakember végezze!!! Hházilag tényleg ne barkácsolja a gázos motyónak még a vizes oldalát se,mert az utánállitás sem veszélytelen dolog,ha nem ért hozzá...! A hiba okát bizonyítani pedig ugyí lehet,hogy első lépcsőben a redukto fűtéscsövét ledugózva akocsit- CSAK BENZINES ÜZEMBEN- kipróbálják.Ha a fűtés így rendbejön, igazam volt... Ezt is a beszerelő műhelyben nézesse meg!! A gázos autó ugyanis teljesen üzembiztos,ha szakember szervizeli és javitja. DE CSAK AKKOR!


Szia Doki! Elég nehéz problémám van, nem tudom hogy mi a baja a járgánynak. 91 Passat gl automata sebváltóval van ellátva, A baj az, hogy van mikor rendesen vált és van, mikor meg nem vált, csak a harmadik sebességig megy fel, olaj van benne 90.000 km van a kocsiban. Nem tudom hogy találkoztál-e mar ilyen problémával? Szívessegedet előre is köszönöm, Üdv Tony,

A nehéz problémád megoldásában komoly segitséget jelentene,ha tudnám milyen tipusú váltóval szerelték az autódat... ez alapján könnyebben tudnék tippelni, mi okozza az utolsó fokozat kapcsolásának elmaradását. Hiszen a hibát mechanikus probléma éppúgy okozhatja, mint elektromos, vagy olajnyomásrendszerbeli. Ezenfelül a motor gyártási kódját is írd meg. Addig is ellenőrizd a váltó olajszintjét,melyet járó motornál,fékezett helyzetben, menetfokozatba kapcsolva kell megnézni. Ha az olaj szine nem szép tiszta, élénkpiros hanem szürkés, kormos vagy habos, zavaros, váltó mechanikus hibára utal... Ha az olaj szintje alacsony és az utántöltéstöl megszünik a hiba, meg kell keresni hol szivárog és a javitásig sürübben kell ellenőrizni a szintet, valamint szükség esetén utántölteni. ( csak jóminőségű ATF automataváltóólaj, lehetőleg gyári minőségű alkalmazható!!! ) az automataváltó olaját kétévente cserélni kell a váltó alján elhelyezett zárófedél megbontásával hozzáférhetővé váló olajszürővel együtt... A váltóolaj cseréjét, ( ha tiszta az olaj, csak akkor van értelme, ha égett, zavaros, habos stb. csa javitás után... ) mindenképpen szakmühelyben végeztesd el, mert a turbina üritése és az olajrendszer feltöltése során az önképzőköri gyakorlatlan szerelők már nem egy váltót vágtak teljesen haza...!!!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.