Szitáló Ford Escort, tovább rángat a Suzuki

2001.03.24. 10:08
Budapesten csapnivaló minőségűek a $uzuki márkaszervizek, már kettőt nulláztunk ki mindenféle gazságok miatt. Egy harmadik végre korrekt szerviz rendesen dolgozik, csak ők meg állandóan elfelejtenek dolgokat amiket kérek. Mondjuk az elfelejtett karbantartási dolgokat legalább nem számlázzák ki. De ebből elegem van kicsit :-).
Helló, Doki!
Tudom, hogy nem ez a reklám helye, de elég sok gondomra válaszoltál már, aztán ezek igazsága a szervizben be is bizonyosodott, csak egy idő után azt mondták, hogy ha jobban tudom és ráadásul igazam is van, honnan veszem? Nem árultam el nekik :-)

Csak virtuálisan javítasz vagy a valóságban is? Cégünk régebbi autóit még márkaszervizbe viszem, de a most vásárolni kívánt Balenot szívesen a gondjaidra bíznám a kezdetektől fogva. Főleg hogy Bp.-n csapnivaló minőségűek a $uzuki márkaszervizek, már kettőt nulláztunk ki mindenféle gazságok miatt, amit egy harmadik végre megtalált korrekt szerviz megcsinál, csak ők meg állandóan elfelejtenek dolgokat amiket kérek, mondjuk az elfelejtett karbantartási dolgokat legalább nem számlázzák ki... De ebből elegem van kicsit :-)

Hol van helyileg a szerviz ahol dolgozol, hogyan lehet telefonon elérni téged stb... Ilyen infók érdekelnének. Ha úgy gondolod önreklám suxx akkor ne tedd ki ezt a levelet a webre, bár én jónak tartanám.
Köszi: Kállai Gábor

Hello Gábor
Budapesten élek a XXIII. Kerületben, Soroksáron. Jó is, meg bizonyos vonatkozásban rossz is, hogy a házam alatt van a műhelyem... Ha gondolod, keress meg és megpróbálok segíteni, egy kávé mellett sok mindent meg lehet beszélni, akár munkát is...
Bár ebbe az egészbe nem az önreklám miatt fogtam bele, mert van mit csinálnom állandóan, (talán az alvásról kéne még leszoknom...) Szóval igazán jó érzés, hogy sok embernek segítség az, amit csinálunk a kollégáimmal... Bár a melótól sosem lesz az ember gazdag, csak koszos meg éhes, ami miatt ugye újra csak melózni kell :-) Azért jó kipróbálni a saját képességeimet ilyen téren, amíg ez a dolog is érezhetően segítség mások számára! A telefonszámom: 06 20 924-3793


Üdvözlet!
Több kérdésem is lenne egy 1990-es (az első "gömbölyűbb") Ford Fiesta 1.1 típusú, kb. 145 000 kilométert futott járgánnyal kapcsolatban.
Az első. Sokat van emlegetve a hibaokok között a lambda szonda, olyan esetben is, ha a kocsi elveszti az "erejét", nem húz rendesen. Sajna, én is valami ilyesmit érzékelek.
Van egy ilyen a Fiestában egyáltalán lambda szonda? Ha igen, merre? :-)

A második gondom az, hogy nem túl régen tönkrement a vízhőfok jeladója. Ezt kicseréltem. Azt mondták, hogy ugyanolyan színjelzésűt tegyek a régi helyére, ez is stimmel, a zöld helyett egy másik zöldet tekertem be. Viszont azóta a vízhőfok (a mutató szerint) nem kúszik fel a régi "helyére", sőt, az üzemi hőfokot is alig éri el. Emiatt nem fűt rendesen a kocsi. Mi nem gömbölyű?

A következő kérdésem az lenne, hogy a kinti hőmérséklet befolyásolhatja az önindító viselkedését? Ha mínuszok vannak, akkor csak nehezen "kapja el", van olyan, hogy a negyedik-ötödik kísérletre. 5-10 fok felett viszont semmi gond.
A gép 10000 kilométer alatt megevett közel 1 liter olajat. Nem sok ez egy kicsit?

És végül: baromi érdekes, sikító hangot hallok a kuplung felől. Ami fura: nem mindig, csak ha rossz passzban van. Nem indulok túl nagy gázzal, nem hiszem, hogy ez a gond. Ha a kuplungtárcsa lenne kopott, akkor nem kéne mindig ilyen hangot adnia? Ja, és ezt is jobban szereti hidegben csinálni.
Közben (ez már a harmadik kísérletem) még valami eszembe jutott. A kocsi kézi szívatós. Ha ezzel indulok, akkor irtózatosan pörög a motor. Jó ez így?
Bocs, hogy így ömlesztve, de ezek a kérdések (a saját műszaki lámaságom
okán) már gyűlnek egy ideje...
Előre is köszönet, epedve várom a válasz(oka)t.
Juhász Viktor

Viktor
Hogy a te kocsid katalizátoros-e vagy sem, legegyszerűbben a környezetvédelmi igazolólapon (zöldkártyán) nézheted meg kellő biztonsággal. Hogy ezen belül a katalizátor szabályozatlan, vagy szabályzott az is bele van írva a kis papírba.
Ha szabályzott katalizátoros, 3 év az érvényességi ideje is, ekkor kell hogy legyen beépítve lambda szonda. Bár ennek ellentmond a kézi szivató.

A sokat szidott lambdaszonda a kipufogó öntvénycsonkba van beépítve, esetleg az utána következő első kipufogóig tartó csőszakaszba! Mint már említettem, a porlasztós motoroknál igen ritka a szabályzott katalizátoros megoldás, Fordon még nem is láttam ilyet.
Általában egy-két japán típust szereltek rövid ideig ilyen elvetemült módon, aztán ők is hamar rájöttek arra, hogy az injektor elektromos szabályzórendszerét könnyebb ily módon takarékosabb üzemre bírni és az adott információkat annak comutere gyorsabban fel is dolgozza...

Ja, megvan!!! Pont egy Ford Sierrán láttam ilyet... Tehát az esély megvan, ha kevés is...
Hogy a hőmérőpatron miatt nem melegszik be a hűtővíz... Nem így van.Annak szenzorja csak információt ad a műszernek, hogy mennyit mutasson... A leírt tünet tipikus termosztáthiba, ami önmagában is okozhatja a nem megfelelő üzemmeleg állapot előidézésével a teljesítmény lecsökkenését és az alapjárat elégtelenségét!!! Ki kell cserélni a hibás termosztátot. Az ára sem húzós, Kb. 1400-1600 ft.

A termosztátcsere után meg kell nézni ismét az olajfogyasztás alakulását.
1000km-re egy kicsit (NAGYON) sok... Ennek már talán a kipufogó gázt is sportos huzatáskor kékesre kell festenie. Ha az ismételt mérés során is ennyi, lassan el kell gondolkozni a motor javítása felől. (Közbevetném, hogy a t. olvasó nem ezer hanem 10 ezer km-re írta az olajfogyasztást, ami árnyalja a képet, a szerk.)

A nyikorgó kuplunghangot okozhatja a tárcsa szegecseléshatárig történő kopása... Ez sem mindig ad hangot. Aztán a kinyomócsapágy jelzése is lehet...(készül megadni magát)
A mielőbbi javítás azért szükséges, mert a kuplungszerkezet is tönkremehet mindkét hiba miatt és az nagyságrendekkel emeli az anyagköltségeket!!!


Kedves Autódoki

Sokat segítene a tippelésben, ha megírnád, mikor és hogyan kezdődött el a hiba. Esetleg volt -e valami javítva előtte az autón? Vagy újkora óta fennáll ez e hiba? Valóban csak és kizárólag telitankolt autónál fordul elő?

Az autó 97 nyári fészekalj, újonnan vettük.
Mint írtam, az átlagnál jóval több kilométer lett benne, részben a napi használat, részben hosszabb nyári utazások miatt.
A rángatásra eloszor 2000 nyár közepén figyeltem fel.
Az autón néhány kisebb karosszériasérülésen (és három kürt-cserén :-)) kívül más javítást nem végeztek. Azaz a 2000 májusi hároméves műszaki vizsgát kihasználva vonóhorgot is szereltettem az autóra (amit otthon azonnal rikító sárgára festettem), de először decemberben akasztottam rá utánfutót egy pár kilométeres szekrényszállításra.
Az autó fogyasztása újkorában kiválóan alacsony volt (hosszú úton alig 5 liter fölött). Korosodva ez kicsit növekedett, ebből a szempontból igen elégedett vagyok vele.

A rángatás fokozottan jelentkezik teli tanknál, és amikor olyan kis gázzal megyek, ami épp csak gyorsítja az autót. Óvatos, lassú gázelvételkor nem a régebben megszokott sima átmenet van a menet és a motorfék üzem között, hanem - sima úton jól érezhetően - az egész autót 1-2 másodperc alatt többször megrázó rángatás. Ennél sokkal kellemetlenebb, amikor kis gázzal történő folyamatos haladáskor kezd hasonlóan rángatni az autó, és ez az, ami gyakoribb teli tartálynál.
Köszönettel, Mészáros László

A telitankos effektus ellenére elsősorban a túl nagy előgyújtásra gyanakszom, amire a Suzuki egy határig nem reagál csörgős hanggal gázadáskor, de szépen tud rángatózni tőle...
De okozhatja a központi injektor szabályzóáramkörénak hibája (akár érintkezési hiba) is.
Talán érdemes lenne övön alul is keresgélni a hibát... Egyszerű dolgokra gondolok elsősorban: Üzemanyagnyomás mérése a hiba jelentkezésekor, vákuumcsövek és vákuumszelepek ellenőrzése, lambdaszonda időszakos kiiktatása, alapos motorrevízió, gyújtás ellenőrzése stroboszkóppal, mely a pontos előgyújtási szöget segít beállítani...

EZUTÁN: gyújtáskép ellenőrzése oszcilloszkóppal (ez egy nem túl speciális célműszer, amit kevés szerelő tud alkalmazni, mert a kivetített képét érteni és alkalmazni kell tudni :-)).
Ezekután egy háromutas CO-mérővel a kipufogógáz összetételéből megint sok információ kapható... CO,CO2 és HC értékek jó segítséget nyújthatnak annak, aki meg akarja találni a hiba okát
Mindenekelőtt egy alapos motorreviziót, -mint azt már említettem- be kell iktatni a kocsi életébe!



Helló Doki!
Van egy 1982-es Ford Escort 1.6GL-em.A hibajelenség a következő: már 60-70km/h-ról történő fékezésnél kicsit beráz, beremeg az autó eleje.Az autót 2 hónapja vettem egy barátomtól. Nem sokkal előtte lett felújítva az egész fékrendszer.
Újak a fékcsövek, munkahengerek, hátsó dobok, fékpofák, csapágyak, az első tárcsa most lett először felszabályoztatva.
DE! A hiba már a felújítás előtt is jelentkezett. A felnik ki vannak centírozva, az autó viszont kicsit jobbra húz, ha elengedem a kormányt. Az autót elvittem szerelőhöz, ahhoz aki a fékrendszert felújította. Azt mondta, hogy napokat szívtak vele, de nem jöttek rá a hiba okára.
Kíváncsi lennék a véleményedre!Idegesít ez a rejtélyes hiba...
Köszönettel: B.Pali

A Ford típusainál, melyek régebbi konstrukcióból származnak, (Sierra, Scorpio, Escort) nem ritka hibajelenség, amely a konstrukció során a menetkényelem érdekében bőven használt nagyméretű gumi felfüggesztő elemek és szilentek lágyulására, kiverődésére vezethető vissza.
Esetenként a kopott kormánymű is előidézheti, ugyancsak erősíti az ilyen tüneteket a sok és nagyméretű gumi függesztőelem fáradása, elhasználódása.
Ha a fékrendszerből eredne a gond, akkor a fékdob, vagy a féktárcsa ütése okozná, és a fékpedál remegne fékezéskor a vezető talpa alatt.

Jelen esetben a fékerő megjelenése idézi elő a felfüggesztésben a remegést, ami nem a fékpedálon keresztül hanem a kormányösszekötőkön, a kormányművön és a kormányoszlopon át jut el a vezetőhöz érzékelhető információként.
A kocsi első futóművét a laposan meg kell vizsgálni, kellő rutin híján a futómű részleges megbontásától sem szabad eltekinteni.
Az összes stabilizátorszilentet, felfüggesztő szilentet és a gömbfejeket, valamint a kormánymű fogaslécének perselyezését is ellenőrizni kell.
Ja, és nem szabad kihagyni a felfüggesztési pontok karosszéria és a tartóelemek korrodálásából eredő elmozdulásának ellenőrzését sem. A gyakorlatban azért ritkán ilyen drámai a helyzet :-).

Általában a lengőkarban a stabszilentek szoktak kiverődni, és az összekötő gömbfejek valamint a lengőkar gömbfejei lógnak...
Ez a szakma tipikus esete annak, hogy a rutin egy kis plussz szorgalommal a tapasztalat megszerzéséig pótolható...
És nem árt egy rafkós hiba keresése közben azért végiggondolni, milyen és hol fellépő erőhatások okozhatják a keresett problémát! Ez természetesen nem a tulaj dolga lenne...


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent.Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.