Rángató Corolla, leálló Trabant, büdi Samara

2001.04.05. 13:44
Van egy négyütemű Trabantom, és rendkívül idegesítő tünet, hogy menet közben leáll a motor. Nem alapjárati gond, gyújtás is elvileg rendben van, bár a gyújtáselosztó fedélben eléggé fogy mostanában a szén, és hamar elkoszolódnak az érintkezők is. Nem tudom, hogy ez szerepet játszik-e a jelenségben. Az egész úgy néz ki, hogy a motor jól húz, alapjáraton se fullad le, egyedül amikor menet közben üresben van a váltó akkor egy tizedmásodperc alatt leáll.
Tisztelt Autódoktor!
Egy 1984-es 1.3-as benzines Toyota Corollám van. Nagyon szeretem és igen megbízható autó, még soha nem hagyott cserben.

Két kérdésem lenne:
- Mostanában előfordul, hogy indulás után gyorsításkor, ill. kanyarodás után gyorsításkor hideg ill. meleg motornál is rángat a motor. Pontosabban hármasba kapcsolás után kb. 40-50 km/h sebességnél jelentkezik a probléma.
Olyan, mintha nem akarna gyorsulni. Gyertyacsere történt, gyorsítófuvóka ellenőrzés történt, vákumos előgyújtásszabályzóban csapágycsere történt. A jelenség még mindig fennáll. (Lehet, hogy gyújtáskábel a gond?)

- Az autó karburátorán, ha a hűtő felől nézzük található egy műanyag fedelű félgömb alakú alkatrész amelyhez elektromos vezeték is csatlakozik. Mi lehet ez? Talán az automata szivató?
Előre is köszönöm válaszát: Illés Balázs

A pontos válasz érdekében szükségem lenne a gépkocsi alvázszámára és motorszámára.
Ugyanis egy adott típust többféle motorral (sőt azonos lökettérfogat mellett többféle porlasztóval) is szereltek.
Nem csak a japánok.
Valóban okozhatja a hibát a gyújtókábelek elhasználódása, vagy az elosztófedél, esetleg a rotor hibája is. A porlasztó házilagos javítását azonban nem ajánlom, mert kellő szakértelem híján a problémák csak szaporodni fognak!
Hogy mi az az izé a karburátoron? Ehhez nekem is tudni kéne a porlasztó típusát, mert az említett modellt legalább háromféle porlasztóval gyártották.


Kedves Autódoki!
'93-as évjáratú 3 ajtós 1500-as Samarám van, 100 ezer km-rel, és néhány kitartó kellemetlen tulajdonsággal:
- Menet közben, kissé (5-10 cm-re) leengedett ablak mellett kellemetlen üzemanyag- vagy kipufogógázszag érezhető az utastérben. Kb. két éve porlasztócserén esett át a jószág (nem emiatt) , de a helyzet nem változott, a csomagtartó tömítés cseréje sem hatott rá. (Felmerült, hátha "hátulról", szivárog be a gáz.) A szerelőm véleménye az volt, hogy ez 1 Lada tulajdonság.
- Ingadozik az alapjárat, két gyertya a négyből kormos. Ezt a porlasztó-csere előtt nem tette, akkoriban inkább gyorsítás helyett rángatott.
Fékszervó csere is volt (a karbival egy időben, mert szétpergett), ezért a vákuum-rendszerre is gyanakszom, de konkrétan mit és merre ellenőrizzek? A parkolóban megoldható-e ez a gond, vagy milyen jellegű szervizt keressek?

A kompresszió megfelelő mindegyik hengerben.
Egyébként nem olyan vacak, 6,5 L-t fogyaszt országúton, és kb. 140 a vége.
Tanácsodat előre is köszönöm, DEDI

Szia Dedi
Tapasztalatom szerint az autótulajdonosok többsége nem tudja eldönteni, milyen szagot is érez, mikor hasonló jellegű problémával küszködik. A szivárgó benzin, a lukas kartergázcső miatt kiszökő olajpára, és a kipufogógáz mind ,,benzinszag" panasszal kerül műhelybe.
Az első nemcsak kellemetlen és mérgező lehet egy hosszabb út alkalmával, hanem akár a kocsi kigyulladását, porig égését is eredményezheti. Eszerint ilyen jellegű panasz esetén tényleg alapos körültekintéssel kell a hiba okát megkeresni.
A tanksapka nem megfelelő zárásától kiindulva, a tank szivárgásán, és a benzincsövek (főleg bilincs okozta) sérülésein át, a benzinpumpa és a porlasztó szivárgásáig minden lehetséges okot ki kell zárni, szükség esetén megjavítani.

A kipufogó rendszert is hasonló alapossággal kell megvizsgálni.
A Samaráknál típushibának számít a kipufogó sortömítés és az ikercső tömítés kiégése a kipufogó ikercső gyenge merevítése miatt. De a rendszer teljes hosszában ellenőrizni kell, hogy valóban csak a leghátsó lukon át távoznak-e az elégett gázok.
A fenti két problémához képest szinte gyerekjáték megvizsgálni a kartergázcső állapotát, valamint azt, hogy a szelepfedél tömítés alól nem szivárog-e motorolaj a kipufogó csonkra. Ennyit a motortérből kiinduló bűzbombákról.

Hogy valóban mi indokolta a porlasztó és a fék rásegítő cseréjét, nem tudom. A Samara porlasztók jó konstrukciók, még nem találkoztam olyannal, ami nem javítható. Az, hogy két hengerben kormosak a gyertyák, másik kettőben nem, semmiképpen sem lehet a karburátor hibája. Ha gyertya csere volt, és a két kormos gyertyát áttesszük abba a két hengerbe, ahol az égés normális, majd próba után ismét ugyanazon hengerben lesznek kormosak a gyertyák, azt jelzi, hogy ebben a két hengerben kell a problémát keresni. Elosztófedél, gyertyakábel ellenőrzése után végezzünk kompresszió mérést, ha a kompresszió minden hengerben egyforma, az nagy gáz, mert akkor rutinos szakemberre vár a döntés. (Esetleg gyűrűprobléma vagy hengerfej hiba jöhet szóba).
Ha a két kormolós hengernél kisebb a kompresszió, első feladatként a szelephézagokat kell ellenőrizni, és beállítani a hézagoló korongok segítségével. Ha ez rendben van, és a két beteg henger egymás mellett van, fenn áll a lehetőség, hogy a két henger közt kezd átégni a hengerfejtömítés. A fenti problémák döntő többsége egy parkolóban nem hárítható el, ennek ellenére javaslom, hogy olyan műhelybe vidd a kocsit javíttatni, ahol a pénzedért a hibát meg is szüntetik.


Helló Doki
'96-os Nissan Vanette Cargoban (2,3 D, 86ekm) nyomom a gázt, néha a hűtőig. Rakottan, utánfutóval, de néha még üresen is kevés a ménes ereje egy-egy menőverhez. Azért 2300 köbcentinek többet kéne tudnia, vagy tévedek? 100-ig még csak-csak, de utána egy kész tragédia. A gép lelkét egy BOSCH (mivel ilyen az adagoló) szervizben átnézettem, minden ok. Kérdés: Van e reális esélyem valamilyen módon a lovak számát megnövelni, úgy, hogy ne kelljen bankölcsönt felvenni? Vagy inkább átkozzam a napot, amikor megvettem?
Köszönettel : Rákóczi Péter

Köszönöm, hogy megint kérdezed, de most sem tudok mást mondani.
Ez a típus egy kisáruszállító, viszonylag takarékos üzemű, ennek megfelelően szerényebb teljesítményű gépkocsi. Mikor megvásároltad, sem tudott többet. Valószínűleg más típust kellett volna választanod, ami még a vásárlás előtt egy megfontolt próbaút során kiderülhetett volna. A diesel motorok teljesítményén is lehet mechanikai tuninggal jelentős változásokat elérni, de jóval költségesebb móka, mint a benzinmotoroknál. A Vanette motorja azonban egy elég régi konstrukció, és nem nagyon javaslom a hengerfej kialakítása miatt ezt a megoldást. A legreálisabbnak számodra a gépkocsi más típusúra történő cseréje tűnik. Ha ebbe belevágsz, mindenképpen hosszabb próbaút döntse el, hogy a választott típus számodra megfelelő-e. Javaslom figyelmedbe a turbódiesel gépkocsikat.


Tisztelt Autódoki!
1987-es Lancia Prisma TDS (130 e km) tulajdonosa vagyok. Problémám a következő:
A vásárlás utáni állapotfelméréskor olajfolyást tapasztaltak főtengely szimmeringnél. A szerelőm szerint inkább az olajdekniből szivárog ezért azt körbe nyomta tömítőpasztával. 1 év elteltével még mindig terjedelmes olajnyomokat hagyok magam után megálláskor, és az olaj fogyás 1 liter körül alakul 1000 km-enként.
Az olajnyomásom manapság 3 bar alapjáraton, 2200-as fordulaton pedig 6 báron kifekszik a mutató. Meg kellett erősítenem az olajbeöntő sapka tömítését is, mert szivárgott. A légszűrőtől kezdve a levegő beömlő tömítéséig bezárólag mindenütt kismértékű szivárgás tapasztalható.
Az autó fogyasztása és menetdinamikája rendkívül jó. Abszolút nem füstöl.
A tavalyi hengerveszteség-mérés szerint a motor tökéletes szinte gyári állapotban volt.
Mi okozhatja az olajnyomás ilyen szintű növekedését ? Ha egyáltalán ezért folyik az olaj? Úgy érzem a szerelők ködösítenek a témával kapcsolatban ! Érdemes-e vagyonokért egy nagyon jól működő motort ezért a problémáért darabokra szedetni?
Mi a véleményed?
Köszi, Pejkó

Szia
A Lancia TDS motor igen hajlamos a tömítéseknél és szimmeringeknél ereszteni az olajat, úgy 100000 km után. Ilyenkor nem a kívülről kenegetés, szemmel verés, ráolvasás a megoldás. Ezt egy szerelőnek azért tudnia kéne! Egész egyszerűen a tömítést, vagy szimmeringet kell kicserélni. (Hihetetlen? Pedig sajnos így van, ha nagy munka is.)

Azonban elgondolkodtató a tény, hogy a légszűrőből is folyik olaj kifelé. Ez vagy a turbófeltöltő hibájára, vagy az olaj lehúzó gyűrűk éleinek kopottságára utal. Eldöntését ne olyan szakemberre bízd, aki a szivárgó olajteknő tömítését is körbe pasztázással gyógyítja! Sajnos ezek a motorok nem túl sikeres konstrukciók, teljesítményük kiváló, de mindegyik hajlamos az olajszivárgásra. Szervizigényesebbek, mint hasonló kategóriájú német és japán társaik.


Szia Autódoki!
Adott egy VW Polo III-as 96. júniusi 138 ezer km-rel második tulaj vagyok.
Eddig 5000km vertem bele. Első tulaj megkímélte a kocsit nem mintha én nem tenném, csak azért néha meghajtom.
A gond: ha fékezek (nem padlófék), és belemegyek egy nem nagy gödörbe (tényleg nem nagyba) akkor miért van az, hogy egy hatalmas csattanást hallok a kocsi elejéből?
Kb. akkorát mintha összemenne két kocsi.

Ugyanez érvényes ha 2.ban gyorsítok (nem padlógázzal) és egy gödör van az úton amibe belemegy a kerék és akkor is nagyot csattan. Tegnap már kanyarban is csattant, pedig nem volt gödör az úton csak egy kicsit egyenetlen volt a felülete. Igaz nagyobb sebességgel mentem, de azért akkor először a gumiknak kellene elkezdeni visítani a
Féltengely lehet? Teló? Vagy a kuplung? Vagy csak a picit nagyobb kerekek miatt van?

Jelenleg egy régi Audi felnije van a kocsimon és 175/70R13-as gumik (alapban 175/65R13-as kellene rá). De már legalább 1000km-ert mentem velük és csak most az utóbbi 3 napban csinálja ezt a bajt. A kocsi egyébként stabil kanyarokban is, szóval nincs amúgy gond vele, tényleg csak tankolni kell bele. Probáljam meg esetleg garanciában elintézni a dolgot, mivel még nincs 3,5 hónapja nálam a kocsi és fél év garit adtak rá?
Köszönettel, Tonika

Első lépcsőben a garanciális javítás tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak. Már ha az a félév garancia érvényesíthető. Így látatlanban valamelyik motor- ,vagy váltótartó bak szakadására tippelek. De nem tartom kizártnak az első futóműben lévő hibát sem (gömbfej, szilent, vagy kiverődő stabilizátor gumi).


Kedves Autódoki!
Van egy négyütemű Trabantom, és rendkívül idegesítő tünet, hogy menet közben leáll a motor.
Nem alapjárati gond, gyújtás is elvileg rendben van, bár a gyújtáselosztó fedélben eléggé fogy mostanában a szén, és hamar elkoszolódnak az érintkezők is. Nem tudom, hogy ez szerepet játszik-e a jelenségben.
Az egész úgy néz ki, hogy a motor jól húz, alapjáraton se fullad le, egyedül amikor menet közben üresben van a váltó akkor egy tizedmásodperc alatt lefullad a motor. Nem mindenesetben igaz ez, csak lassításkor, leggyakrabban amikor hármasból kettesbe pakolom vissza, azalatt rövid váltási idő alatt amíg nincs sebességben a váltó. És főleg bemelegedett motornál csinálja, amíg az automata szivató rajta van, addig nem. Mi lehet a gond?
Köszönettel: Cseh Dániel

Hello
Az alapjárati rendszer (elsősorban a fúvóka) részleges dugulása, az alapjárati mágnes szelep vezetékének, vagy a porlasztó testkábelének érintkezési hibája, a túl szegényre állított alapjárati keverék (rendellenesen alacsony alapjárati CO-érték). Én ezeket ellenőrizném első körben.


Szia Doki!

Van egy 92-es 524 TD BMW-m és az autó gyorsításkor kb. 2000-2300 fordulat környékén rángat. Amikor a fordulatszám magasabb tartományba ér már nem jelentkezik a jelenség. Egyszer már elofordult hasonló eset, akkor egy lámpától való normál indulás (nyugis nem sportos gyorsítás) után egy nagy sötét füstpamacs távozott a kipufogóból és utána megszűnt
a rángatás. Néhány hét elteltével azonban a jelenség ismét megmutatkozott. Kérdeztem már szakembertol, hogy mi lehet az oka o azt mondta, hogy valószínuleg a turbo miatt viselkedik így, mivel szerinte a turbotengelynek van egy kicsi játéka. Az autóban 280000 km van.
Szeretném kikérni a véleményedet, hogy valóban a turbo okozhatja e a kissé zavaró jelenséget.
Még egy kérdésem lenne. Az olajcserénél a gyárilag eloírt 10w-40-es helyett használható e 15w-40-es.
Válaszodat elore is köszönöm!
Üdv, Zoli

Ilyen futásteljesítménynél a 15W-40-es turbódiesel szabványnak megfelelő motorolaj már nyugodtan használható. A turbófeltöltő hibája ilyen gondot nem tud okozni, a tengelye azért lóg kicsit álló motornál, mert a tengely a magas fordulata miatt speciális, olajnyomás központozású csapágyakon fut. Ezt egy szakembernek tudni kéne!

Elsősorban az adagoló hibájára gyanakszom, esetleg az üzemanyag rendszer valahol levegősödik. Először az adagoló mágnes szelepére menő vezetéket kell ellenőrizni. (Triviális kontakthiba.) Aztán a biztosíték táblában a mágnes szelep biztosítékának érintkezőit kell megtisztítani. Utána ellenőrizd le az üzemanyag csövek és az üzemanyag szűrő állapotát. A csöveket elsősorban a bilincsek alatt kell megvizsgálni, nem repedezettek-e, a szűrőt pedig ha koszos, ki kell cserélni. Ha ez sem segít, a gépkocsit adagolós szakműhelybe kell vinni.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.