Kiakadt Opel ABS, amerikai szivar Audi

2001.04.19. 11:44
Van egy 10 éves Vectrám, Svájcból lett hozatva. Nemrég amikor félig járdán állva parkoltam, és elinduláskor az első kerék lehuppant az útra, kigyulladt az ABS hibajelző lámpája a műszerfalon. Azóta világít ez a lámpa, és az ABS nem működik. A szervizben azt mondták, hogy nincs műszerük ehhez az autóhoz, ezért nem tudják a computerből a hibakódot kiolvasni.
Doki úr
Köszi a választ. Talán még emlékszel egy 1.3S Kadettnál javasoltál porlasztó tisztítást, beállítást, gyertya-, elosztófedél cserét. A gyertyákban 5000 km van. Típusuk Champion, de előtte Bosch volt. Azzal 25000-t mentem. Lehet, hogy rakok bele megint Boscht. Elosztófedelet már cseréltem. Egyik reggel vettem észre, hogy átüt rajta a szikra. Nedves idő volt és az egyik henger nem is ment. A porlasztótisztítás még hátra van.
Mindenesetre nagyon jó, hogy így látatlanban is tudsz jó tanácsokat adni.
Még egyszer köszi.
További jó munkát, Cooper
(2001. 03. 23.)

Örülök, hogy tudtam segíteni. Ha már ekkora motorrevízióba fogsz, érdemes alaposan megnézni az elosztófedélből kijövő gyertyakábeleket is. Az Opelnél - más típusokhoz hasonlóan - a kipufogócsonk ágai közé vannak a gyertyák beékelve, emiatt a szekunderkábelek nem kis hő terhelésnek vannak kitéve. A nagyfeszültség pedig a legkisebb szigetelési hibát is megtalálja!


Tisztelt Autódoktor!

Van egy 10 éves Vectrám, Svájcból lett hozatva. Nemrég amikor félig járdán állva parkoltam, és elinduláskor az első kerék lehuppant az útra, kigyulladt az ABS hibajelző lámpája a műszerfalon. Azóta világít ez a lámpa, és az ABS nem működik. A szervizben azt mondták, hogy nincs műszerük ehhez az autóhoz, ezért nem tudják a computerből a hibakódot kiolvasni.
Így viszont a javítás túl sokba kerülne. Mit tanácsol?
Üdvözlettel, Izsó László
(2001. 03. 26.)

Alaposan meg kell nézni annál a keréknél az ABS-jeladó vezetékét, nem sérült-e meg, esetleg nincs-e szakadás az áramkörében. Mindkét első jeladónak csatlakozója van a motortérben, ahol széthúzva egy egyszerű ellenállásmérővel ki lehet mérni, nincs-e lent szakadás, esetleg zárlat valamelyik jeladónál. Ugyanis mindegyik jeladó egy kicsi tekercs, melyben a kerékagyon, vagy a féltengelyen forgó ellenpárja gyenge jeleket indukál. Ha a jeladó csonkállványba befogatott tekercsrésze sérült, annak is a forgó jeladó felőli oldala, a kerékcsapágyat alaposan meg kell vizsgálni, nem lóg-e?
Ha ez ügyben minden ok, írj újra.


Hali!
Gábor írta itt:
"Peugeot 309 1.9 dízel autóm van. Olajcserekor a szervizben kértem, cseréljék a levegőszűrőt is. Az alkatrészt én vásároltam meg, és egy kis 'használati utasítás' cédulát találtam a szűrő dobozában, amely szerint beépítés előtt a légszűrőt olajban kell áztatni."

Nem lehet, hogy Gábor vett 1 sportlégszűrő betétet, amit valóban nedvesen kéne beszerelni?
Üdv, NLQ
(2001. 04. 03.)

Olajban áztatni azt sem kell. És az egy fém szitaszerű anyag, melyet a kocsiból kiszerelt szivacs filterrel nem lehet összetéveszteni. De azért köszi, sosem lehet tudni. Gábor! Nem egy sport légszűrőt melegítettek rád az üzletben? Azt tényleg kell egy kicsit olajozni!


Hello!

Érdeklődnék, hogy Lada Samara 21099-20-as típusú motorral szerelt gépjármű kezelési leírásában a sebességváltóba motorolaj használatát írja elő. - De miért? A szerelők is azt akartak tenni bele!

Szerintem a váltóba sebességváltó olaj illik -nem? Én legalábbis azt tettem bele, vagy akkor most én hibáztam? (API GL-5)
Van e valamelyiknek haszna vagy kara?
Tisztelettel: Norbert
(2001. 04. 02.)

A sebváltó kenőanyagigénye többek közt függ a fogaskerekeinek és mozgó kapcsolódó elemeinek illesztésétől, fogterheléseinek méretezésétől. Ezt a gyártó tudja pontosan, ez alapján rendeli a hozzá való kenőanyagot. Ez a Samara esetében (és nem ez az egyetlen típus!) MOTOROLAJ kell bele!
Sebességváltó olaj nem létezik, amit te beleöntöttél az hajtóműolaj. Annak is vannak viszkozitási adatai. Azért jobb a tanult szerelőre hallgatni, vagy utánanézni, ha furcsának találsz valamit egy szerelőműhelyben. Esetleg a helyszínen rá kell kérdezni és rövid úton meg is előzhetőek az ilyen félrenyúlások!


Szervusz Doki!
Elnézést hogy ismeretlenül letegezlek, de mint kolléga próbálok reagálni a Renault kormányát érintő kérdésre, amit én már egyszer megoldottam.
Valóban egy kis átverés van a dologban, csapágy nincs ott, csak egy persely, amit egy perc alatt meg lehet csinálni. Ki kell szerelni a kormányoszlopot, majd a közepét kiütni, ez a kormányszár, és ezen van egy persely, amit satuban egy nagyon picit meg kell nyomni, és kész a kilencvenezer forintos csapágyazás. Ezt egy régi ügyfelemnek megcsináltam, és nem győzött hálálkodni utána, hogy nem fizetet ki ennyi pénzt. Azért a nagyszervizek szeretik lazán hülyére venni az ügyfeleket, és ha nem kitartók, akkor ez sikerül is.
Sok sikert és üdv: Á.Á. Tamás
(2001. 04. 02.)

Köszi az észrevételt Tamás!
Esetleg egy új perselyt is lehet esztergáltatni, az sem okoz akkora anyagi veszteséget. (1-2000 Ft.)


Szia Autódoki!

A múltkor már írtam neked a Honda Civic-emmel kapcsolatban, amiben meleg motor eseten úgy meghülyül valami, hogy elmegy az alapjárat, és leáll az autó. (Összegzem: hidegen remekül működik, de amint felmelegszik, jön a hibajelenség, alapjárat balra el, motor leáll, és képtelenség újraindítani, amíg ki nem hűlt.) Újabb fejlemény, hogy közben a szakszerviz cserélt gyújtáselektronikát a kocsin. (Amúgy nagyon rendesek, tényleg lelkiismeretesen foglalkoznak az autóval, csak valahogy a hibát nem találják.) 4 teljes napig jó volt az autó, de most ismét előjött a hiba, ámbátor kicsit másképpen.
Most is, ha felmelegszik az autó (csak és kizárólag menet közben jelentkezik, ha járatom a motort, akkor lehűl annyira, hogy ne legyen gáz, menet közben viszont a normális hőmérséklet fölé melegszik egy csöppet, és ekkor jön a hiba), akkor elkezd szaggatni az autó, ha nem adok gázt, hanem mondjuk dekkolok egy lámpánál, és ha nem húzom rá a szivatót, akkor leáll. Ha leállt, akkor vége, lehet félretolni, várni amíg kihűl. Ellenben ha ráhúzom a szivatót, akkor működik. Ha leállt, akkor padlógázzal, agresszíven indítózva életre lehet lehelni egy-két másodpercre, ami után ismét leáll.
Nincs valami ötleted, hogy mi okozhatja ezt?
Üdv: Péter
(2001. 04. 01.)

Szerintem a leírt tünetek alapján mindenképpen porlasztó-, de legalábbis üzemanyag rendszerhibát kell keresni a kocsin.
Ha hidegen minden ok, és a melegedéssel párhuzamosítható a moci rakoncátlankodása, egy dolgot feltétlenül ellenőrizni kell: milyen színűek a gyertyák. Tehát leállás után gyertyák ki. Ha kormosak, (ahogy gondolom is) sok benzint kap valami miatt a motor. Olyan sokat, hogy alacsony fordulaton nem is tudja elégetni mindet. Amikor kezdi a rángatózást és tolsz üresben egy kövér gázt, akkor fekete füsttel jelzi az elgondolásom helyességét és a gyertyáknak kormosnak kell lennie. Ha padló gázon ad csak életjelt a motor mikor melegen leáll, az is igazolni látszik ezt a vélekedést, miszerint sokat kap, ugyanis így sok levegő jut a szívócsőbe és ettől pöffen párat.

Elsődlegesen egy kiadós karburátortisztítást és beállítást kell végrehajtani. Különös figyelmet kell fordítani az alapjárati rendszerre és a tűszelep zárásának ellenőrzésére. Beleértve az úszó ellenőrzését is, vajon nem lyukas?
Ezután ellenőrizni kell, nem kap-e falslevegőt a motor? Szakadt vákuumcsövek keresése stb. A hiba megszüntetése után ellenőrizni kell, nem emelkedett-e meg az olajszint a motorban, vagy nem benzinszagú-e? Ha igen, nyomban olajcsere! Az AC-pumpa ellenőrzését sem szabad elfelejteni! (A membrán épségét is ellenőrizni kell. A szakadt membránon át a motorolajba jutó benzin olajszintemelkedést okoz.)


Tisztelt Autódoki!
Jelenleg Amerikában dolgozom. Van egy 87-es, vagyis elég öreg Audim, ami itt 5000S típusként szerepel, de szerintem azonos az európai, szivar alakú Audi 100-assal.
Öthengeres, sima, vagyis nem turbó, nem quattro. A gond vele a következő. Az alapjárat az idő nagyobb részében stabilan áll 800 körül, de elég gyakran, és látszólag minden ok nélkül szépen felmászik 1000 fölé, és ilyenkor rendszerint 1400-on állapodik meg. Innen magától soha nem megy vissza 800-ra. Az viszont mindig működik, hogy ha leállítom a motort akár csak egy pillanatra is, és újraindítok, akkor újra stabilan 800-ra áll be, vagyis "elfelejti", hogy rossz fordulatszámon járt, és újra a megfelelővel indít.

Nem vettem észre semmi összefüggést azzal kapcsolatban, hogy meleg-e a motor, hideg van-e, vagy kánikula, hogy mennyit jártam az autóval aznap, vagy a hűtőventillátor jár-e, stb. Ha egyszer felmegy az alap 800 fölé, akkor hiába adok neki gázfröccsöket, vagy hiába "húzom le" a fordulatszámot úgy, hogy gázadás nélkül, a kuplung felengedésével alapjárattal hagyom hogy a motor hajtsa az autót, a fordulatszám makacsul visszaáll a magasabb értékre, és csak az újraindítás segít. Mivel ezen kívül ragyogóan működik, nem mentem el vele szervizbe, mert tartok tőle, hogy nem hozzáértő módon nyúlnak a dologhoz, vagy olyan drága alkatrészt cseréltetnek ki velem, amire nincs pénzem. A hiba egyébként három éve megvan, és már szinte megszoktam, de most, hogy észrevettem ezt a rovatot, gondoltam írok. Nagyon örülnék neki, ha sikerülne rendbe tenni ezt a dolgot.
Válaszodat előre is köszönöm!
Gábor
(2001. 04. 01.)

Ha megírtad volna az autó évjáratát is, egészen pontosan tudtam volna írni, mi lehet a gond vele.
Nos, első lépésben géptető kinyit. A levegőszűrő házon van a befecskendező fej, melyből 5 db. cső jön az öt hengerhez és azok közül, középről megy még egy csövecske, és az oldaláról még néhány ide-oda. Ennek a fejnek az oldalán van nálad egy szürke színű kis egység, amire egy elektromos csatlakozót erősítettek, és két kis csavar fogja fel?
Ha van ott ilyen, óvatosan le kell venni, (egy csavarhúzóval) de vigyázz, két pici gumigyűrű van alatta, el ne vesszenek! Ki kell tisztítani ezt a kis szabályzót is óvatosan egy pici ecsettel és nitrohigítóval, valamint pucold meg az alatta szabaddá váló két kis furatot is. Egy pumpával ki is fújhatod.
A motor tetején van egy hengeres kb. 25-30 mm átmérőjű alapjárat szabályzó motor, melynek végén található az elektromos csatlakozó és egymásra derékszögben két kb. 15 mm vastag cső megy rá. (Minthogy az évjárat nincs konkretizálva, így vakon azt feltételezem hogy van rajta ilyen!)

Ezt is ki kell venni és néhány óráig nitroba áztatni. A kis ecsettel ezt is tisztítsd meg a csövek lyukain keresztül, türelmesen! A motortérben találod a jobb első doblemezen az üzemanyagszűrőt, ezt mindenképpen cseréld ki! Aztán próbáld ki a kocsit.
Ha a hiba továbbra is fennáll, írj újra! Azt mindenképpen tudnom kéne, hogy az alapjárat időnként ütemesen ingadozik-e a két megadott érték közt fel-le, fel-le, vagy stabilan fennmarad és onnan nem mozdul-e, csak ahogy írtad, leállítás után. Ugyanis a két leírt alkatrész közül az egyik szinte biztosan rossz. Vagy segít a tisztítás, vagy cserélni kell (merthogy esetleg nem dugulásról van szó, hanem elektromos, vagy belső kopásból ered a hiba.)
Ha a befecskendező fej oldalán nincs ott az a kis szürke kütyü, akkor is írj újra!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.