Parázsló töltéslámpa, pénztemető Ascona

2001.04.26. 09:11
Boldogtalan tulajdonosa vagyok egy 84-es Opel Ascona 1.6 D autónak. A nyáron vettem és, azóta csak gondok vannak vele, illetve rengeteg pénzt ráköltöttem már. 240e-ért vettem, és most kb. 600e-ben áll már. Tudom, nem mai jószág, de azt hallottam, az Asconák megbízható, egyszerű jószágok. Hát, lehet, hogy 8 évesen azok voltak.
Szia Doki !
A múltkor már írtam neked, hogy valószínűleg javításra szorul a turbófeltöltőm. Hallottam és, a neten is olvastam, hogy sokan nem az eredeti turbót használják, hanem lecserélik azt más típusra.
Ezzel kapcsolatban lenne néhány kérdésem:
- Lehet-e az eredeti turbófeltöltőt (IHI RHB5) valamely Garrett típussal helyettesíteni, és ha igen, akkor melyikkel.
- A Garrett GT szériáról hallottam, hogy "változó geometriájú" - ez igazából mit jelent?
Előre is köszönöm a válaszokat !
Üdv: Rafi
(2001. 04. 04.)

A szakmai alapképzés nem ezen a helyen szerezhető meg. Ennek birtokában már nem kérdez az ember ilyen sületlenséget! Bocs, nem sértésnek szántam és helyszűke miatt indokolni sem kívánom.
A turbófeltöltők változtatása nem a szájhagyomány szerint végzendő mutatvány. Ha egyazon típus több féle feltöltővel jött ki az évek során, általában kipufogó csonkkal, olajcsövekkel és egyéb tartozékokkal együtt cserélhető. De minek is? Annyival nem lesz jobb, de hozzáértés hiányában lehet sokkal rosszabb is.
Más, meredekebb házasítás is elvégezhető megfelelő komoly átalakítások és pénzköltések árán, de azok költsége annyi, hogy csak a versenysportban rentábilis beruházás, ahol semmi sem drága sokszor, ha időt hoz a célvonal elérésében!

Vásárolj egy-két könyvet, értsd meg a motorban lejátszódó folyamatokat, nézz meg néhány kocsit szétszedve is, rakd össze, állítsd be a motorját, szedd szét még néhányszor, változtass ezt-azt (égésteret, vezérműtengelyt, forgó- és alternáló tömegeket stb.) Ezek után már jöhet a turbófeltöltő szállítási mennyiségének és töltőnyomásának kikísérletezése. Ha elcsellózod, kezdheted elölről és kalap pénz az ablakon ki!
Ez még rutinos szerelőknek is meleg pite! Szerintem ne fogj bele a gyakorlati oldalába a saját kocsidon, mert az eredmény kétes.


Tisztelt Autódoki!
Van egy 1995 kiadású, injektoros, komputeres, szabályozott katalizátoros, 1.4-es Seat Ibizám. Az utóbbi időben a következőket tapasztalom: alapjáratban az autó időnként kis gázfröccsöket ad saját magának. Menet közben semmi baja nincs, a fogyasztása is jó, hidegen is, melegen is könnyen indul. Eddig az alapjárat is szép egyenletes volt. Ugyanezt a hibát produkálja egy ismerősöm szintén 1,4-es Golf autója is. Mi lehet a hiba?
Üdv, Szileszki Balázs
(2001. 04. 04.)

Általában a fojtószelep kapcsoló okozza. Újonnan több mint 100 ezer Ft, mert csak a fojtószeleppel együtt lehet kapni. Általában bontóból szoktam beszerezni, de előtte ki kell olvastatni a szervizben a megfelelő célműszerrel a computer memóriájából, mi is az általa érzékelt hibakód! Ha erre nincs lehetőséged, keress meg!


Kedves Autódoki!
Már régóta olvasgatom a rovatod és tetszik. Sok hasznos dolgot tanultam belőle. Nagyon dicséretes a tevékenységed. Szeretnék tanácsot kérni tőled, hogy mitévő legyek.
Boldogtalan tulajdonosa vagyok egy 84-es Opel Ascona 1.6 D autónak. A nyáron vettem és, azóta csak gondok vannak vele, illetve rengeteg pénzt ráköltöttem már. 240e-ért vettem, és most kb. 600e-ben áll már.
Tudom, nem mai jószág, de azt hallottam, az Asconák megbízható, egyszerű jószágok. Hát, lehet, hogy 8 évesen azok voltak.
Ez az első autóm, laikuskén vettem meg, ezért egy autószerelő "ismerősöm" segítségét kértem, hogy lehetőleg ne fázzak rá. Sajnos, utólag kiderült, hogy ez volt az első, és talán legnagyobb baklövésem, hogy tőle kértem tanácsot. Megnézte, rábólintott, mondván, rá kell költeni kb. 130e-t és rendben lesz. Nem hangzott rosszul, így megvettem. Elvittem hozzá egy generálra. Ott volt az autó kb. 5 hétig (először 1 hétről volt szó), majd felhívott és remegő hangon mondta, hogy baj van, hengerfejes az autó, ez plusz 50e. Mit tehetek, hát legyen.

Nyugtatott, hogy lehet részletben is fizetni, akkor törlesztek, ha lesz pénzem. Jól hangzott az elején. Aztán szép lassan kiderült, hogy mindenféle baja van a kocsinak. Először csak apróságok. Egyik ajtón a centrálzár, a hátsó ajtón a víz spricc, az elektromosság padlón van, stb. De ugyanúgy olajos volt a hűtővíztartály, mint azelőtt. Egészen sűrű, iszapszerű volt a folyadék a kiegyenlítő tartályban. Majd az olaj is fogyni kezdett. Először 1000 km-én 1 liter, majd szép lassan folyamatosan kellett utánatölteni.
Aztán kezdem erősen gyanakodni, hogy a "szerelő" talán nem is csinált semmit, elvittem még vagy 3 szerelőhöz és vagy 3 szervizbe (köztük egy márkaszervizbe is). Diagnosztikát is végeztek. Döbbenetes volt az eredmény. A nyomás a hengerekben a köv. volt: 18, 17, 16, 19. Azt mondták, hogy a 22, 24 lenne normális, ha jól emlékszem. Hidegben nagyon nehezen indult, füstölt, mint egy gőzmozdony és borzasztóan gyenge volt az autó. Apropó, 160e volt a "javítás" végösszege. Sajnos 100-t már odaadtam. Hiába panaszkodtam, azt mondta, biztosan a motorblokk van megrepedve. Létezik ilyen? Sokan mondták, hogy ez nagyon ritkán fordul elő. Akkor burkoltan meg is fenyeget, hogy volt még nem fizető ügyfele és az ukrán barátai így meg úgy.

Azóta elvittem egy valóban megbízható szerelőhöz és ő tényleg generálozta. Ez megint 150e-t elvitt. Azóta nem füstöl (bár a porlasztócsúcsok sem jók), de most már 50 km-ént a vizet pótolni kell, gyakorlatilag folyamatosan. 1000 km-ént ki kell mosni a hűtő-fűtő rendszert, különben az olaj annyira besűrűsödik, hogy egyáltalán nem kering, nem hűt és nem fűt. Karácsonykor egy hosszabb úton majd megfagytunk, amikor teljesen elment a fűtés -15 fokban. (Azt nem is említettem, hogy lengéscsillapítókat, akkumulátort cseréltem, hátsó tornyokat meghegesztettem, már nem is emlékszem, azt hiszem mindent kicseréltettem_).

Már nagyon elegem van, a vételárának a többszörösét ráköltöttem, és még mindig nem jó. Azaz érzésem, hogy bármennyit költök rá, soha nem lesz vége. Egyedül a fogyasztása jó: 6 liter. De azt százszorosan ráköltöttem, amit a fogyasztáson megspóroltam. Vegyek egy hengerfejet? Segíteni fog? Vagy tényleg a motorblokk van megrepedve? Kérlek segíts, mert már kétségbe vagyok esve.
A fentiek következménye, hogy szeretnék venni egy fiatalabb kocsit, kb. 7-8 éveset. Amire gondoltam: kombi Opel Astra 1,7 TD, Peugeot 1,9 TD, esetleg Ford Mondeo 1,8 TD. Külföldön (Németországon) szeretnék egyet vásárolni és behozni. Mi a véleményed, mik ezek a típusok hibalehetőségei, megbízható autók? Milyenek a fenntartási költségek, szervizköltségek? Azért gondoltam külföldi autóra, mert ott talán jobb állapotban vannak, jobban gondozzák, és talán olcsóbban kijövök.
Elnézést, hogy ilyen hosszú voltam. Várva válaszod, üdvözlettel, Levente
(2001. 04. 09.)

Hogy melyik típus szimpatikus számodra, neked kell eldönteni. A német kocsik mellett szól, hogy erősebb a felfüggesztésük, mint a franciáké. A magyar utak meg k..könyörtelenül rosszak!
Az Asconából, ha drágán is de tanultál. Gondolom. Ennyi zsákutca után nem tudom érdemes-e ilyen feneketlen kútba önteni a pénzt? 100%, hogy meg lehet a kocsidat javítani, de ehhez a mocit ismételten miszlikre kell szedni, és darabonként átnézni. (hengerfej nyomáspróba, blokk repedésvizsgálat, stb.)

Ez munkában sem kevés és utána derül csak ki milyen módon javítható. Az sem elképzelhetetlen, hogy a hengerfej olyan módon repedt, hogy az nem javítható, cserélni kell. (Ilyenkor egy bontott javíthatót szoktam felújíttatni, ha a repedésvizsgálaton nem bukik meg.) A blokk repedése szinte kizárt. Hol van ilyenkor a garancia? Hiszen fizettél két szakembernek is a motor felújításáért, ami feltételezi, hogy üzembiztos és használható kocsit kapsz vissza. Legalábbis motorikusan.


Tisztelt Autódoktor!
1 éves Matiz 18 ezerrel kisebb átalakítások után (sport légszűrő és gyertyák, sport dob) álláskor melegen szakaszosan csökken a fordulat, idegesen áll be az amúgy egyenletes alapjárat.
Egyik szakszerviz: léptetőmotor cseréjére tett javaslat (műszer nélküli vizsgálat után). Másik szakszerviz: légszűrőház-szenzor kontakthibája (műszeres diagnózis).
Szerelő ismerős: CO szint probléma.
Kérdéseim: Mi is az a léptetőmotor? Az említett érzékelő a beáramló levegő mennyiségét, vagy annak hőmérsékletét érzékeli?
Valójában ilyen tömör leírás alapján mi lehet a gond? Elnézést a távirati stílusért, de nem akartam blablával fárasztani.
Előre is köszönöm gyors, segítő válaszát!
Attila
(2001. 04. 09.)

A szerviz műszeres diagnózisa tűnik a leghelytállóbbnak. Nemcsak a műszer miatt, de a leírt tünetek szerint is. Ha a szerviz kicseréli és a hiba nem szűnik meg, kérni kell a régi visszaépítését. Akkor ezt nem számlázhatják ki.
Egyébként a Matizoknak ez az egyik gyenge pontjuk (mármint a szenzor a levegőszűrő házban). A léptetőmotor bizonyos információk szerint vezérli a gázkar állításával az alapjárati fordulatot.


Tisztelt Doki !
Van egy 40 ezer km-t futott Mazda B2500 D autóm. Az a problémám, hogy a gyárilag felszerelt kerekek kb. 25 ezer km után rázni kezdték az autót. Elvittem gumishoz és kiegyensúlyozták 340 gramm súllyal. Szinte a felnit körbe ragasztották és így is alig akart helyre állni. Azóta mentem megint 15 ezer km-t és a hiba újra megvan. Nem járok rossz utakon és terepen, nem fogtam járdaszegélyt, semmi sérülés nincs a felnin. Mivel a szervizekben teljesen tanácstalanok, kérdésem volna, hogy ilyenkor mi lehet a hiba? Nem lehet hogy anyaghibás a felni, és mivel túl lágy az ötvözet, a normál közlekedési körülmények között is deformálódik?
Üdvözlettel: Baranyai Géza
(2001. 04. 09.)

Vagy a keréktárcsa deformálódása, vagy a gumiköpenyek vázszerkezetének deformálódása, sérülése okozza a leírt problémát. Ezt a gumistól meg kellett volna kérdezni.
Egyébként nem hallottam erről a típusról, hogy ilyen jellegű (keréktárcsa anyag) problémája lenne. A két említett ok közül viszont biztosan az egyik lesz a bosszantó gond okozója.
A felni a gödrökön kívül a túlsúllyal való közlekedéstől is deformálódhat. Ha mégis anyaghiba, akkor nem jelentkezik tömegesen a típusnál, az biztos. Ha mégis ez a feltételezhető hibaforrás, kérni kell a tárcsák mielőbbi cseréjét, mert a forgalombiztonságot is veszélyezteti a dolog. Rontja a kocsi stabilitását és szétrázza a futómű alkotóelemeit (gömbfejek, kormánymű, szilentek, stb.)


Üdv Doki!
Van egy 1991-es Fiat Tipo 1.4 i.e. Kat. gépkocsim. Probléma nincs vele, viszont két kérdésem lenne:
Indítás után alapjáraton az akkumulátor jel pirosan világít a műszerfalon. A fordulatszámot növelve ez szinte, de csak szinte teljesen elhalványodik.
Mi lehet az oka, hogy világít? Ezt kb. 3-4 hete csinálja. Még akkor járó motornál műszerrel megmértük az akku feszültségét, és az jónak tűnt: ~12-14V.
Az autó egyébként teljesen jó, nem rángat stb.

A másik az, hogy milyen motorolajat ajánlanál? Hallottam a Seléniáról, amit olasz gépkocsikhoz (is) használnak. Ez mennyire jó?
Gergő
(2001. 04. 09.)

Legtöbbször a parázsló töltéslámpa a kopott, nem megfelelően érintkező generátor szénkefék miatt jelenik meg a látótérben. A leírt mért töltési értéket nem tudom, mivel mértétek, és hogyan sikerült pont ilyen két távoli értéket mérni? A leírtak alapján inkább vidd el a kocsidat egy autóvillamossági szerelőhöz, az tudni fogja mit és hogyan mérjen. Lesz megfelelően pontos műszere is ehhez. Házilag ne fogj a generátor javításához, mert nem fog összejönni!
A Selénia valóban a Fiat gyárilag ajánlott olaja. Az ára sem horror és a Fiatosok is dícsérik. Szerintem használd ezt.


Szia!
Autóvásárlással kapcsolatban kérném a véleményedet/tanácsodat.
A kiszemelt jószág: Renault Clio II 1.4 1999-es (75 LE)
Érdekelne, hogy ennek a típusnak vannak-e szerviztapasztalatai, mik a gyengéi, mire kell nagyon odafigyelni a szokásos (papírok, törés) dolgokon kívül.
Segítségedet előre is köszönöm, Zoli
(2001. 04. 09.)

A futóművei franciásan gyengék, a magyar utakon illik vigyázni rájuk. Ha nem tépték a száját ész nélkül, és te is gyengéden bánsz vele a gödrös, kockaköves utcákon azzal sem lesz gond.
Igazából jó kis autók és nem is csúnyák. Vigyázz, a tolvajoknak is tetszik!
Kanyarodáskor csontra alászedett kormányállásnál ha húzatás közben nem kopog, a féltengelyei és a kormányműve is ép, jó állapotú. Kb. ennyi.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.