Csattogó hangok a Suzuki motorból, drága kormánypersely

2001.05.14. 11:04
Ha a leírt futásteljesítmény valós, akkor elég a szelephézagok utánállítása, de azért nem árt, ha a vezérműtengely kopottságát is ellenőrzöd. Nagy valószínűség szerint nem lesz kivetni való benne, mert a Suzuki nem egy vezérmű tengely kajálós konstrukció.
Kedves Doktor Úr!
Figyelemmel követem rovatát, és bátorkodom felvetni a saját problémámat is, tanácsot kérve.
Nemrégiben vettem használt Suzuki 1.3-as autót. 95-ös évjáratú, 70 ezer kilométerrel. Előző gazdája valamikor lecserélte a kipufogót valamilyen "sportjellegűre", lényeg: hiányzó középső dob és jó férfias hangzás. Emellett alapjáraton számomra kissé erősnek tűnő csattogó hangok jönnek a szelepház felől. (erősséget illetően csak régi Skodám a viszonyítás)

Kérdéseim:
1. Lehet-e a sportos kipufogó és a zaj között összefüggés?
2. Szelephézag állításra (ellenőrzésre) magam is vállalkozom, de mekkorára, és hidegen vagy melegen?
3. Okozhat-e más is "szelephézag gyanús" tünetet?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel, Poleczki György
(2001. 04. 24.)

A sportos hangzás a kipufogó gázok hangtompításának megváltoztatásából adódik, a szelepfedél alól jövő kattogó hang pedig a vezérműből ered. Ha a leírt futásteljesítmény valós, akkor elég a szelephézagok utánállítása, de azért nem árt, ha a vezérműtengely kopottságát is ellenőrzöd. Nagy valószínűség szerint nem lesz kivetni való benne, mert a Suzuki nem egy vezérmű tengely kajálós konstrukció.
A szelephézagokat ugye tudod, hogy milyen pozíciókban kell beállítani?
A gyári adatok meleg motornál: szívó:-0,25 mm, kipufogó:-0,28 mm
Ha egy kicsit már viseltes a tengely, akkor érzéssel "húzósabbra" szoktuk állítani a kopási árkok kiegyenlítése miatt.
A Suzukinál más szerkezeti hiba nem tud "szelephézag gyanús" tüneteket produkálni, ugyanis felülvezérelt motor, nincsenek emelőtőkék, mint a Skodánál és nincs vezérmű lánc sem.


Kedves Doki!
Régóta rendszeres olvasója vagyok az Autódoktor rovatnak. Most egy olyan problémával küzdök, amit a szerviz nem tud megoldani. Remélem, itt segítséget kaphatok.

Egy 1996-os 2000 cm3-as Volvo tulajdonosa vagyok. 4 évesen vettem a kocsit, és amióta megvan, 2500 körüli fordulaton furcsa hörgésre emlékeztető zaj hallatszik, szerintem a kipufogó környékéről. Ha tempomattal megyek, 5.-ben kb. 90 km/óránál hallható. Ha a fordulat 2800 felett van, akkor megszűnik. 2 hete volt szervizben a kocsi, ott nem fedezték fel a zajforrást. Merre keressék, ha legközelebb szervizbe viszem?
Előre is köszönöm, Visnyei László
(2001. 04. 24.)

Oké, a típus adott és az évjárat is. De milyen Volvo is a lelkem? Benzines? Dízel? Mekkora motorral és milyen motorkóddal? Ha ezeket megírod, biztosan lesz ötletem.


Kedves Doktor úr!
A következő a problémám: 1992 év végi, már gömbölyűbb háromajtós Corolla (nem szervós, nem állítható kormánnyal) főleg kockaköves úton a következőt produkálja: ha jobbra kis ívben kanyarodom, a kerekek egyenetlen talajfogása miatt a rázkódás a kormánykerékre oly módon terjed át, mintha a fogasléc "lengene", és lökdösné jobbra-balra a kormányt (nem igazán láthatóan, inkább csak tenyéren érezhetően). Tudom, hogy bő nyolc év, meg a kritikán aluli pesti utak cifrább dolgokra is kényszerítik az alkatrészeket, de azért csak zavar.

A futómű egyébként rendben (nem lóg semmi, jók a gömbcsuklók, kerekek 3-4 havonta kiegyensúlyozva, eredeti felnik, 185/60-as gumik, guminyomás rendben). A márkaszervizben azt mondták: értik a problémát, sajnos-a-pesti-utak, nem-japán-szabvány blablabla.
A megoldás egy műanyag persely cseréje, amiből a persely maga 1500 Ft, a szerelés cirka 6-7 óra, összesen vagy 35-40 ezer Ft, mert szét kell szedni atomjaira, ami még hagyján, de aztán össze is kell rakni, amihez csak a márkaszerviz ért.

A slusszpoén: 1-2 év, és újra lehet csinálni az egészet, mert pestiutak stb. Kérlek, javasolj valamit - legyen akár Tenmagad, akár valamilyen megbízható ember - aki zsebbarát módon (lehet hogy én érzem kicsit soknak az összeget) megoldaná a problémámat.
Bár lehet, hogy bolhából csinálok elefántot?
Köszönöm előre is, LeYo

Ha a kormánymű fogaslécének perselyére gondoltak a szervizben, akkor tényleg nem kis meló a javítása, de a kormánymű teljes felújítása sem kerül ennyibe egészen a ki- és beszereléssel együtt, csak a márkaszervizekben. Ott ugyanis igen vastagon fog a cerka! Magas rezsióradíjakkal számolnak és nem egyszerű módon.
Ha gondolod, keress meg, a telefonszámom két vagy három folytatással ezelőtt szerepelt már itt, és találunk emberközelibb megoldást is a problémádra. Magyar utak ide, magyar utak oda, a rizskályhák nem évente vedlik a kormányműveket, mint a hüllők a bőrüket.


Hi, DOKI!
Van egy Opel 1.6 Astrám 1994-es.
Használtan vettem ezért csak később derült ki, hogy a gyári magnóhoz nincs meg a kód.
Most még szól, de hamarosan akkumulátort kell cserélnem.
Hogyan lehet ezt a kódot megtudni? Az alvázszám alapján azt már kiderítettem, hogy itt rakták össze Magyarországon. A Fordnál például egy számítógépes rendszer segítségével rögtön megmondják a rádiókódot forgalmi alapján.
Engem elhajtottak több OPEL márkakereskedőtől is, hogy nem náluk vettem a gk-t nem tudnak segíteni.

Ja és írtam egy email-t www.opel.hu -n található info@opel.hu-ra is, amire persze nem válaszoltak. Hát ennyi a bajom.
Előre is köszi, Darida István
(2001. 04. 24.)

Hááááát. Meleg a pite, megfogtál. Erre a dologra én sem tudok mit mondani, mert a híradástechnikához olyan hülye vagyok, mint hajdú a harangöntéshez.
De ha csak egy akkucsere problematikáját kell megoldani, akkor a következőkkel el tudod kerülni a rádiós magnó kódolását:
- Egy (harmadik) akkut két szál kábellel (nem is kell olyan vastagnak lenniük!) rákötsz a motoron egy könnyen oldható csavarra saruval. (Természetesen ide a negatív saru jön!) A pozitív sarut pedig az önindítón arra a csavarra, ahová az eredeti akku pozitív vastag kábele csatlakozik a behúzó mágnesen.
- Ezután nyugodtan oldhatod az eredeti sarukat és cserélheted az akkut, a fentiek szerint bekötött segédakkuról a zenemotyó kapja az állandó áramot.
- Természetesen az akku cseréje után le kell kötni a segédakku vezetékeit. De ismétlem, ebben az esetben nem elég venni egy akkut, még egyet kell szerezni kölcsön, hogy az legyen a csere ideje alatt a segédakku.


Hello Doki,
Adva van egy 1993-as 1.4SE Astra (83 LE, 89 ezer km). Rövid kérdésem a következő: jó-e az autóba a 10W-40-es motorolaj vagy inkább használjak más fajtát. A márkaszerviz szerint 5W-40 kell legalább, de egy független szerelő szerint elég a 15W-40 is.
Köszönettel, Bali
(2001. 04. 24.)

A 10W-40-es olajat jónak tartom, mert a hidrotőkéket könnyen tölti fel az olajnyomás hideg motor esetén is. Ugyanis ekkor még sűrűbb az olaj, mint üzemmeleg állapotban. A 15W-40-es olajra csak akkor szabad áttérni, (és akkor is valami jó fajtára!) ha már a motor olajfogyasztása kezd zavaró méreteket ölteni. De ez az állapot, az általad jelölt futás teljesítmény esetén még messze van.


Tisztelt Doktor úr!
Egy 93-as /160 ezer km/ "A" kocka Corsával lenne egy kis gondom. Méghozzá az elosztófej elkopott. 1000 kilométerrel ezelőtt nem indult, elvittem egy Opel szervizbe, ahol kitisztították. De most megint nem indul. A kérdésem az lenne, hogy ezeket fel lehet e újítani, érdemes-e bontóból egyet beszerezni, vagy van-e ilyenből utángyártott. Mivel azt mondták a szervizben, hogy egy új kb. 80 ezer forint. Tanácsait előre is köszönöm.
(2001. 04. 24.)

Nem világos előttem, hogy egy 1993-as Corsa hogyan lehet kocka ? Nem 1983-as a kisautó? Kérek egy pontos évjáratot és motorszámot! Ha fontos, meg tudsz keresni telefonon is az adatokkal! Akkor már tudni fogom, milyen gyújtórendszerrel is van dolgom és abban mi szokott elkopni az elosztóban.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.