Nitro adagolás, az USA Audi visszatér

2001.06.08. 10:07
Tudom hogy jól körüljártuk már a nitrohigító témát, de úgy érzem vagyunk néhányan köztük én is aki arra kíváncsi, hogy mennyit öntsön a tankba belőle. Vagy ez kismértékben gyógyszer, nagymértékben orvosság? Légyszíves adj valami hozzávetőleges keverési arányt amivel biztosan csak a kívánt pozitív hatást érjük el.

Kedves Doki!
Újra jelentkezem az amerikai Audi ügyében. Azért ilyen sokára, mert nem olvastam el a honlap ismertetőjét figyelmesen, ezért csak pár napja vettem észre a válaszodat. Azt hittem, hogy alapesetben emailben válaszolsz, és a honlapra csak a legérdekesebb esetek kerülnek.
Doki, először is nagyon köszönöm a válaszodat! Hiányoltad az autó évjáratát. Az előző levelemet azzal kezdtem, hogy ez egy 87-es Audi. Ha ennél pontosabban kell megadni az évjáratot, esetleg a számokból kiderül.
A motoron és környékén ellenőriztem a számokat. A motorra két helyen, két különböző szám van írva. Ha szemben állok az autóval, akkor a BAL oldalon egy szürke, szerintem öntött blokk tetején a következő, az anyagból kidomborodó szám olvasható: Germany 6 WW 0035 133 223 A/K
Az autóval szemben állva ettől JOBB kézre, a gyertyáktól balra és azok felett a következő szám van: 034103373 WW0. Remélem ezek azok a számok, amik a beazonosításhoz kellenek.

Annak ellenére, hogy nem tudtad az autó évjáratát, tökéletesen eltaláltad az alkatrészeket. Mind a két kütyüt megtaláltam, mégpedig pont ott, ahol mondtad. Megpróbáltam követni a tanácsaidat, az autótól jövök, éppen csak kezet mostam. A hiba sajnos egyelőre nem múlt el. Mind a két alkatrészt kiszereltem, és alaposan megtisztítottam. A befecskendező fej oldalán lévő kis izé, és a kis izé furatai teljesen tisztának tűntek, ellenben az alapjárat szabályzó motor belsejében (már amennyire bele lehet látni), elég sok fekete szmötyi volt. Mivel itt nem volt kéznél nitro hígító, tiszta acetont használtam, ami kétszer egyórás áztatás, ultrahangos mosóban való zizegtetés és többszöri kiöblítés után látszólag tökéletesen kipucolt mindent, ragyog a cucc kívül-belül.

A két alkatrészt megszárítottam, és visszaszereltem. Az üzemanyagszűrőt egyelőre nem cseréltem ki, előbb találnom kell egy olyan boltot, ahol árulnak ilyet. Szóval, az autót beindítottam. Sajnos a hiba nem szűnt meg, bár a jelenségek kicsit megváltoztak. Indítás után az autó kinyomta a rendszerben lévő levegőt, és szépen, kb. 800-as alapjárattal kezdett járni.
Csakhogy: most már csak pár másodpercig marad ezen az értéken, utána egyetlen határozott ütemmel felmegy 1200-ra, és itt stabilan megállapodik. Határozott gázadás után (üresben, mert egyelőre nem mentem vele), ez felmegy 1400-ra, és ott is marad. Újraindításkor megint ez a játék megy, 800-on kezd, de csak kb. öt másodpercig, és irány az 1200. Biztos naiv dolgot kérdezek, de van ezen a chip-es injektoros anyaszomorítón egyáltalán valamilyen alapjárat beállító csavar? A régi Fiat Uno-mon még lehetett babrálni a karburátoron, de itt? Itt mit lehet csinálni? Egyáltalán hol van a chip? Abban a látszólag szétszedhetetlen alumínium alapjárati szabályzómotorban?
Az üzemanyagszűrőt megpróbálom minél hamarabb kicserélni. El tudnád nagyjából magyarázni, hogy hogyan kell? Vagy semmi trükk? (Már a befecskendező fej oldalán lévő dobozka leszerelésénél is kisebb frász tört ki, mikor el kezdett spriccelni a nyomás alatt lévő benzin, pedig számíthattam volna rá). Remélem vannak további ötleteid, és abban is bízok, hogy nem valami iszonyú drága alkatrésszel van gond.

Lenne egy másik kérdésem is az autóval kapcsolatban. Ha egyébként nagyon jó műszaki állapotban van, akkor érdemes esetleg vámmentesen hazavinni? (Már több mint három éve használom, és minden eddig adódott problémát kijavíttattam rajta. Sajnálnám itt hagyni.)
Üdv, és kösz mégegyszer!
Gábor
(2001. 05. 08.)

Ne csüggedj, de a fentiek ismeretében biztos, hogy az alapjárat szabályzó motor halálozott el. A mechanikus szorulás miatt nem tud elektromosan beállni az adott helyre, mert az első fokozatba sokáig nem tudott a szorulás miatt beállni és leégett ez a része. Legalább is ez tűnik a legkézenfekvőbb magyarázatnak.
Ha egy néhány másodperc üzem után beáll egy állandó értékre az alapjárat, a szívócső oldalán, (bal) a fojtószelep tengelyeknél, (ide csatlakozik a gáz bowden!) az injektorfej gumiharangjával szemben találsz egy réz csavart, mely kiáll a szívókamra oldalából és annak ellenére csavarhúzó slicces kialakítású, hogy feltűnően nehéz csavarhúzóval megközelíteni! Na ez az alapjárati fordulat beállító csavarja. Ha befelé hajtod, kisebb lesz az alapjárat. Állítsd be a kívánt értékre és majd ha hazahoztad a kocsit, vagy ha kint kapsz ilyen szabályzó motort, kicseréled és visszaállítod. Szóval: kint ne hagyd a kocsit, ha vámmentesen behozhatod, mert itthon még van értéke és van minden hozzá, mint húsvétkor!
Az állítócsavar nincs kontrázva és viszonylag könnyen tekerhető, de azért nem rázódik el.
Ha nem megy a dolog, írj újra, fejből emlékszem rád, mert Amcsiból nem hemzseg a kuncsaftom.


Tisztelt Autódoki!
Van egy közel hároméves Astra Classic Combim, amin gyakorlatilag új korától kezdve zörög a vezetőoldali ablak félig lehúzott állapotban. Ha teljesen feltekerem, vagy teljesen le, akkor nem zörög. Főleg a jó minőségű városi utakon idegesítő a zörgés, főleg, hogy jön a jó idő. Többször voltam a "szakszervizben", de a problémát megoldani nem tudták. Hallottam valami olyasmit is, hogy ez típushiba. Igaz-e, és legfőképpen lehet-e valamit kezdeni vele.
Köszönettel, Sebestyén László
(2001. 05. 17.)

Hát. Biztosan lehet kezdeni valamit vele. Annál is inkább, mert ha a másik oldali ablak nem zörög, aminek a mechanikája ennek az ablaknak a tükörképe. Hát kétlem a javítás lehetetlenségét!
Szóval: Biztos vagyok abban, hogy a vezetősín, vagy a támasztószerkezet miatt zörög az az átkozott üveg. Vidd el egy ügyes kezű lakatoshoz és vagy beállítással, vagy kisebb átalakítással meg fogja tudni szüntetni a kellemetlen hangok forrását!


Kívánok Mester
Tudom hogy jól körüljártuk már a nitrohigító témát, de úgy érzem vagyunk néhányan köztük én is aki arra kíváncsi, hogy mennyit öntsön a tankba belőle. Vagy ez kismértékben gyógyszer, nagymértékben orvosság? Légyszíves adj valami hozzávetőleges keverési arányt amivel biztosan csak a kívánt pozitív hatást érem (érjük) el.
Köszönettel, Szabó László
(2001. 05. 17.)

Én 15%-ot szoktam a benzinhez adagolni első esetben, illetve ha hiba megszüntetési céllal próbálom alkalmazni. Aztán már csak három havonta 10%-ot. Ennél több sem káros, de semmi értelme. Illetve 20% felett már káros hatásai is lehetnek esetleg.


Szia Attila!
Nagy élvezettel olvasom tanulságos útmutatásaidat. Visszatérnék egy picit régebbi témára. Ez pedig az injektor-tisztítás, az üzemanyagba juttatott nitrohigítóval. A dolog kémiai folyamatát értem, csak azt nem, hogy egyszer azt írtad, pár köbcenti elegendő, egy másik esetben pedig egy egész liter betöltését javasoltad. Mitől függ ez, és mi az igazi adag?
Üdvözlettel, Tamás
(2001. 05. 23.)

A pár köbcenti félreértés lehetett. A fenti válaszban van a tuti!
(Valószínűleg mi rontottuk el, bocs mindenkitől, a szerk.)


Szeva Doki!
Honnan szeded a poénokat? Néha egész jókat derülök.
A problémám: Nincs valami módszered hogy lehet kideríteni 16 db. hidrotőke között melyik a csettegő? Valahogy nincs kedvem tizenötször szétszedni a járművet, pláne hogy a konstrukció miatt a hátsó lámpát is meg kell lazítani kissé a vezérműtengely kiszereléséhez. /Nissan 200SX/ Fülre nem nagyon megy a felderítés, zsúfolva vannak ezek a bigyók. Azt remélem, hátha van valami varázsmódszered.

Más: a nitrohigítós módszer tényleg eredményez valamit, bár kissé rámhozta a frászt a minap. 3 ilyen tankolás után szép lassan elfogyott vagy 100 lóerő a járművemből. 150 pacival meg nem lehet autózni, alig megy fel az emelkedőn.
Már harakirin törtem a fejem, mikor egy isteni szikra pattant, és rajtaütésszerűen kicseréltem a benzinszűrőt. Láss csodát: visszatalált a ménes! A szűrő dugig volt valami sárga trutyival. Fasza magyar benzin.
A nitro tényleg tisztít!
Ezzel csak annyit akartam segíteni hogy a használati utasításhoz fűzd hozzá a szűrőcserét, nehogy bejöjjön az az emlegetett ütleg, valami nitrót használó, kopasz-pitbullos-terepjárós, nyomokban embernek látszó élőlénytől!
James
(2001. 05. 25.)

Honnan-honnan. Volt 40 évem, hogy kitaláljam őket. Aztán már csak jönnek.
Helló, ne személyeskedjünk már, mert még mást is tud az a kopasz. terepjárós! Nem gondoltam, hogy a szűrő cseréje nem magától érthető tényező, miután a szennyeződések feloldása a téma! Oké, aki szereti az életét és a kocsiját, az ne felejtsen el szűrőt is cserélni a nitrózás után, ha teljesítmény csökkenést, végfordulat csökkenést tapasztal!
Hogy melyik tőke zenél a 16-ból. Na ez az amit nem tud senki sem biztosra megmondani, csak van aki beismeri és van aki nem. Addig nem is jelent gondot, amíg nem emiatt akar a szerelő egy egész garnitúrát cserélni egy kisebb polgári vagyonért.
Szóval. Mindet ki szoktam venni és jó alaposan kimosni. Amelyik szétszerelhető azt szétszerelve mosom ki benzinben és szilikon spray-vel megfújva rakom össze. Amelyik nem szerelhető, azt benzinben áztatom és egy szerszámmal mozgatva az állítóelemet ki- és bepumpálom a benzint mindaddig, míg ki nem tisztul. Közben a motorban lévő olajat is leengedem és jó alaposan ki is hagyom csöpögni. (Amíg a tőkék tisztulnak, van is rá idő.)
Összerakás után feltöltöm jó minőségű olajjal a motort és úgy indítom, hogy a gyújtási szikrát kiiktatom mindaddig míg meg nem jön az olajnyomás. Ha megjött, várok néhány másodpercig, majd újra indítózok, újra várok (4-5 ilyen után már indulhat a motor!)
A motor indítása után kb. 2000/min fordulaton bemelegítem a motort és járatom mindaddig, míg nem csendesedik el az utolsó tőke is. Mert az állító elemeknek a meleg és nyomás alatti olajra tartósan szükségük van ahhoz, hogy teljesen ki tudjon légtelenedni a belső terük.

Amikor a motor bemelegedett és már viszonylag csendesen jár, kb. fél percenként egy-egy kövérebb gázfröccsel, ill. 15-20 sec.-ig tartó 3-4000-re való felpörgetéssel segítek, hogy az ilyenkor lineárisan megnövekvő olajnyomás könnyebben elvégezze a feladatát.
Ezután tuti csendes lesz a motor és azokat az elemeket is kitisztítottam amik még nem álltak be csak már nehezen végezték dolgukat a bennük felgyűlt olajiszap miatt!
OK?


Helló Doki!
Van egy 1.4 60LE Opel Astra F autóm.
Egy ismerősöm házánál parkolás közben belementem egy kicsit egy vízelvezető árokba és leért az alja a kocsinak (olajteknő).
Ezután jelentkezett a következő jelenség: egyesből kettesbe, vagy kettesből hármasba váltáskor, ha gyorsan akarok váltani, gondolom a terhelés változás miatt "nyekken" egyet az autó. (kipufogó megmozdul?)
A szervizben azt mondták hogy cserélni kell a tűzkarikát (én még nem hallottam ilyen alkatrészről).
Ezután fél évig nem jelentkezett a probléma. Mostanában azonban megint kezdi. Gondolom, nem kéne félévenként cserélni ezt az alkatrészt. Lehet hogy csak utána kéne húzni valami csavart?
Segítségedet előre is köszönöm, Zoli
(2001. 05. 18.)

Nem utána húzni, mert rugófeszítéses csavarok. Inkább ellenőrizni kéne a felütközés miatti deformálódás nem okozta-e a felfekvő felületek elmozdulását és emiatt ég el hamar a tűzkarika. Illetve nem feszül-e a fentiek miatt túlságosan a kipufogó rendszer? Ez ugyanis megint csak idő előtti kifújáshoz, csőtöréshez, repedéshez vezethet.


Tiszteletem autódoktor úr!
Egy apró hibára keresem a választ, mely működésbeli gondot szerintem nem okoz, viszont jelenléte kellemetlen számomra.
A hiba leírása: Golf I. 1983-as 1.5l-es benzines. Négyszög alakú műszerfalban középen a felső részén a vízhőfok mérőben egy piros Led tanyázik, ami időközönként hosszabb-rövidebb időre elkezd villogni. A vízhőfokmutató rendben, az általam megszokott
értékeket mutatja, a hűtőventillátor is a megszokott helyen kapcsol, vízforrás és vízfogyás, szennyeződés nincs. Tehát az autó száguld mint a "kacsamadár", de a villogás idegesít.
Testeket, műszerfal csatlakozót, vyzgomba csatlakozót ellenőriztem (tisztitás+mérés), vízgombát cseréltem, minden hiába.
Ha van valami tipped, kérlek oszd meg velem! Bár már a Led kiszerelésére is gondoltam. Egyébként mit jelez az a Led?
Köszönettel: Kovács Peti
(2001. 05. 18.)

A kiegyenlítő tartály tetejében beépítve találod azt a jeladót, ami hivatott az alacsony hűtőfolyadék szint esetében működtetni ezt a LED-diódát. Általában ennek a jeladónak a hibája okozza az esetek 99%-ában a rendszertelen és üzem közben is jelentkező villogást. A másik okot már ki is iktattad, ez a hőmérséklet jeladó szenzor hibája, de akkor a hőmérő is indokolatlanul mutatna hűtőfolyadék forrást!


Szia Doki!
Véleményedet szeretném kérni természetesen autóvásárlás ügyben. Hobby, terepezős autóról lenne szó - GAZ-69. Ezek általában 1970-72-es évjáratúak, és már a régi OHV GAZ motor helyett ZUK motorral leledzenek. Tudom, hogy hatalmas szórás van műszaki állapot terén, de nem riadok meg semmitől. A kérdésem az, hogy alkatrész téren (csapágyak, fékalkatrészek, futómű cuccok) felújítható-e egy ilyen régi járgány, magyarul be lehet-e szerezni vagy helyettesíteni a kopós, elhasználódott alkatrészeket.
Szeretném levizsgáztatni is (nem off road), és nem tudom, hogy az estlegesen beépített más alkatrészek nem jelentenek majd problémát.
Köszönöm a válaszodat és véleményedet,
Pbacsi
(2001. 05. 18.)

Tulajdonképpen minden komolyabb átalakítás engedélyköteles. Legalább is a fék és a futóművek terén! De nem mindig vesznek mindent észre a műszaki vizsgán. Ez Magyarország! Illetve ez is.
Nem igazán a ZUK motoros GAZ a terepek királya, illetve nem a ZUK motor a legtakarékosabb egy GAZ számára. Szerintem az ilyen öreg csőrös szörnyeket műszaki vizsgára képesen terepen való használat mellett rendben tartani nem semmi feladat! Már csak anyagiakban sem. Az OFF ROAD más eset, ott az alkatrészek szabadon variálhatóak és rövid, erős és magas felépítése miatt keresett ez a modell alapnak az építéshez!

Szerintem az általad leírt célra a legmegfelelőbb modell a Lada Niva. Még ha egy kicsit korosabb is és némi pofozásra szorul is, kapható hozzá minden. Kategóriájában viszonylag szerény a fogyasztása és terepen sem hagy kívánnivalót maga után. Közel azonos pénzből kihozható, csak olcsóbban üzemeltethető és egyszerűbben vizsgáztatható, mint egy GAZ.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértonknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötodo korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelo, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.