Súrlódó Renault fék, '30 lóerős' Alfa

2001.06.19. 13:13
Ha már szétszerelted a féket és nem tudtad megjavítani, bocs de nem adok tanácsot. Ez nem lottó, hanem egy permanens biztonsági berendezés, amihez csak az nyúljon, aki ért is hozzá! Nem csak a saját életedet, testi épségedet kockáztatod vele, hanem másokét is. Ezt aztán vedd is komolyan, mert nem minden ajtó feléd eső oldalán van kilincs és kulcs!
Hello Doki!
Van egy Renault 5-ös 1.1-es, régi kasznis autóm. Régebben hallottam már, hogy a bal első fékek egy kicsit befognak, és súrlódik a betét. A minap szétszedtem mind a kettő oldalit, levettem a fékbetéteket, vastagságuk megfelelő volt. Most, hogy összeraktam őket, a bal oldali nagyon befog, viszont a jobb oldali (érzésem szerint) teljes fékezésnél sem fékez. A tárcsák közül a jobb oldali jó állapotú, viszont a bal oldali elég recés. Kérdésem, hogy mi a javítás módja, illetve miért változott ennyit a fékhatás.
ÜdViktor
(2001. 05. 28.)

Ha már szétszerelted és nem tudtad megjavítani, bocs de nem adok tanácsot. Ez nem lottó, hanem egy permanens biztonsági berendezés, amihez csak az nyúljon, aki ért is hozzá! Nem csak a saját életedet, testi épségedet kockáztatod vele, hanem másokét is. Ezt fel kellene mérni felnőtt fejjel, és szakemberrel javíttatni! HELLÓ! Ezt aztán vedd is komolyan, mert nem minden ajtó feléd eső oldalán van kilincs és kulcs!
De azért más dolgokban keress nyugodtan!


Tisztelt Autódoktor!
Egy 96-os Seat Cordoba gépkocsim van és az alábbi probléma miatt kérem segítségedet. Szabálytalan időközönként, eddigi tapasztalataim alapján inkább nagyobb sebességnél folyamatos "cincogó" hangot hallok a motortérből, mely a fékpedál kismértékű benyomása után elhallgat, majd annak visszaengedése után ismét hallható. Amilyen váratlanul hallható ez a "cincogás", oly váratlanul el is szokott hallgatni.
Kérem szíves válaszodat a probléma esetleges okáról.
Köszönettel, Gábor
(2001. 05. 28.)

Az első kerék fékszerkezetét kell szétszerelni, megtisztítani, a dugattyúkat megtisztítani, megjáratni, a nyereg csúszkáit megkenni, hogy könnyen járjanak és a fékbetétek illetve a féktárcsák állapotát ellenőrizni, szükség esetén felszabályozni, vagy cserélni. A fékbetétek rezgéscsillapítóit különösen gondosan kell szerelni, nehogy később kiessen valamelyik!
Biztosan el fog múlni tőle a hiba, mely a típus kényes pontja!


Kedves Doki
Most olvasom, amit a rozsda alá bújt motorszámot kereső levélírónak javasolsz. Mi egy hasonló ügy miatt (kirohadt alvázszám javítása) sikerült odáig vigyük, hogy a "gépjármű egyedi azonosítójának megváltoztatása" nevű _bűncselekmény_ gyanúja miatt töltöttünk vidám órákat a yardon, mindezt azért, mert a közlekedésfelügyelet nem megfelelő engedélyt adott ki a cserére, így az eredetvizsgáló kihívta a rendőröket, mikor megmutattuk neki a javított autót.
Szép, ugye?
Ami különösen vidám, hogy mindezek ellenére sem tudnám megmondani, hogy mi a helyes eljárás. A történet nyomon követhető az Index Törzsasztal egyik autós fórumában.
Ajánlanék tehát jó idegeket a processzushoz.
Üdv, kukacindexponthu
(2001. 05. 29.)

Az ilyen esetben nem árt a lakatos lelkére kötni, hogy az engedély birtokában is vágja úgy körbe az alváz számot, hogy egy darabon jól nyomon követhető legyen az eredeti gyári lemez megbontatlansága. Tehát az a kivágott kocka egy kis eredeti lemezcsíkkal folyamatosan érintkezzen a gyári anyag olyan részével, ami még ép és igazolja a javítás tényét. Ennek birtokában sok érdekes arcot láthatsz és csikorgó fogat hallhatsz az eljárás során. Ja és nem kell a leírt szívatásokat elszenvedni!
Nem te vagy az egyetlen akit megetet ez a dolog és azóta van így mióta sokan így legalizáltak "donor" kocsikat, mit sem sejtve arról, hogy az alvázszám a kocsik zömében nem egy helyen található. Ma ezt már a fiam is tudja, csak még 10-12 év kell amíg az illetékes vaskalapos tökfejek is rájönnek, nem mindenki bűnöző és a komoly tolvajok már évek óta máshogy verik át őket!
Tudod.: Aki tudja, csinálja. Aki nem tudja, tanítja. Aki az egészhez olyan hülye, mint hajdú a harangöntéshez, az meg irányítja.!(Mert neki azért van ám hátszele, meg rokona, meg szép hosszú nyelve.)


Kedves Doki!
Köszönöm válaszod a kocsim ügyében (1991-es évjáratú karburátoros - Solex 32-34 Z1 aut. szivatóval - 1.6-os Ford Escort, a cikk 20010528), mind szemügyre fogom venni. Remélem lesz megoldás. Most visszaolvasva előző levelem tűnt fel, hogy milyen szűkszavú voltam a probléma leírásánál.
Szóval az a helyzet, hogy minden helyzetben pöccre indul a motor, hidegen és melegen is, és hidegen is jár minden henger először! Olyan 1200-as fordulatra áll be a motor, de hallani, hogy valami nem stimmel. Aztán 10-15 sec múlva, mintha belefulladna a benzinbe (túlszívatja?) szépen "pöfögni" kezd a motor.
Ez menetközben max. 20-30 sec. múlva megszűnik, és az alapjárati fordulat 1600-nal áll meg, és ismét jár minden henger. Aztán ahogy melegszik a motor, a szívató rendesen visszaszabályoz.
Ezekből a tünetekből gondolom, hogy valami a karburátor (esetleg a gyújtás) környékén nem stimmel, mert ha hidegen nem lenne meg a kompresszió, akkor először nem járna minden henger, bár lehet, hogy nincs igazam.
Meglátjuk, mindenestre nagyon köszönöm a választ, így van merre elindulni!
Mátyás Gábor
(2001. 05. 29.)

OK. Ess neki, ha besokallsz vele, keress meg megint és osztom az eszem tovább. Sok sikert!


T. Autódoktor !
Van egy Alfa 156 1.6 TS típusú kocsim. Az utóbbi időben - teljesen rendszertelenül - indítás után, ha nem hozom azonnal mozgásba az autót, egyszer csak elkezd ingadozni a fordulatszám, majd az autó lefullad. Szervizben megnézték, a computer nem jelzett hibát.
Ahogy említettem, a dolog időnként jelentkezik csak, én azt a következtetést vontam le - lehet, hogy tévesen - hogy ha nagyon felmelegszik az autó, és a légkondi automatikusan bekapcsol indítás után, én pedig kikapcsolom azt, akkor fordul elő.
Mellesleg a légkondit muszáj kikapcsolni az első pár percben, mert ha működik, akkor olyan, mintha egy 30 lóerős szekeret vezetnék.
Ezenkívül a fordulatszám - ha kis mértékben is - folyamatosan ingadozik a légkondi működése esetén, időnként érezhetően remeg a kocsi.
Van valami ötlete, hogy mi okozhatja a fenti hibát?
Előre is köszönöm, Károly
(2001. 05. 29.)

Ezen nem igazán lehet változtatni, legfeljebb megszokni. Sajnos nem egyedi eset, inkább típushiba, amit az olaszok szokásukhoz híven inkább megmagyarázni tudnak, mint elhárítani. A légkondi terheli a motort és emiatt a computer a ki- és bekapcsolás függvényében állít a motoron, hogy az több ezt-azt kapjon.
Sajnos ez a szinkronizálás nagyon oroszosra sikerült. Egyik barátom addig nyaggatta ezzel a szervizt, míg megunta és más célból ugyan, de CHIP-tuningot "tetetett" a kocsiba. Azóta a problémák elfogadható szintre csökkentek és aki nem figyel rá igazán, annak fel sem tűnik. Talán a módosított gyújtási és befecskendezési karakterisztika miatt erősebb lett a kocsi alapjáraton és hidegüzemben is, emiatt ugyanaz a terhelés amit a légkondi ki- és bekapcsolása jelent, nem érezhető annyira a motor járásán.


Tisztelt Doki !
2001. május 25. péntek 9:24 feladási válaszcsomagban olvastam egy Opel Astra 1,4 90 LE autóval kapcsolatos Zsolt nevű autóstársam 2-ik kérdésére válaszodat (alapjárati fordulatszám-változás kinyomott kuplung esetén).
Válaszod érvényes az én 1 éves OPEL Astra Classic 1,4 60 LE tip. autómra is, ugyanis teljesen ugyan az a hibajelenséget tapasztalom.
Fáradozásodat tiszteletteljesen előre is megköszönöm.
Zoltán
(2001. 05. 29.)

Na mindegy, persze hogy érvényes a te kocsidra is. Ha nem gyógyul a leírt dolgoktól keress meg újra! Lesznek még ötleteim számodra.


Kedves Autódoktor!
Egy olyan problémával fordulok hozzád, ami lehet, hogy nem is az.
Az autó: Ford Mondeo 1.8 GLX automata, légkondi nélküli, 1995 év végi, 145 ezer km-el.
Semmi problémám nincs vele, mindig megbízhatóan indul és jól működik. Az elmúlt fél évben kétszer produkálta azonban, hogy csak másodszorra volt hajlandó beindulni. Az első indítózásnál csak forgatja a motort, de semmi, közvetlenül utána a másodiknál "pöccre" indul. Ez valami kezdődő hiba lehet, vagy csak én voltam túl gyors, és az immobilizer még nem tudta a gyújtás-blokkolást oldani?
Válaszodat köszönöm, Bálint Károly
(2001. 05. 29.)

Nem ismerem, milyen típusú inmo van a kocsidba szerelve és milyen annak az indítást gátló mechanizmusa. Ezért inkább kérdezz meg egy olyan szakembert, aki jártas a riasztók és inmo-k szerelésében. Szerintem ránézésre meg tudja mondani produkálhat-e ez a szerkentyű ilyet.


Kedves Doki!
Márciusban vettem egy Opel Kadettet, 1,7D motorral. Az autó 1990-es, a motor cserélve volt, de nem tudom, mikor és miért. Az Autóklubba vittem el motordiagnosztikára, és a kapott eredményeket szeretném értelmezni, ha értenék hozzá.
Kompresszió: 20, 20, 20, 19 bar
Veszteség: 12, 12, 8, 16 százalék
A vizsgálat után rögtön megmérték a kipufogógázt is, nem lett jó, füstöl: 9,16 átlagban (8,44 - 4509 fordulatnál, 9,99 - 5237-nél, 9,99 - 5285-nél, 9,07 - 5319-nél, 6,81 - 5248-nál.)

A szerelő, aki tesztelte, némi hümmögés után azt mondta, nem rosszak ezek az értékek, kivéve a füstöt, így a zöldkártyát nem is állíthatta ki.
Az egyik ismerősöm 1,6D Kadettje 28 bar végnyomást produkál. A Kadett könyve 23-at ír mind a két típusra (Így Csináld! sorozat, különben eléggé felületes mű.)

Azóta 7 ezret mentem az autóval, panaszom nincs (előtte Skoda 120 volt), fogyasztása igen jó (5l/100km). Így, nyáron, némi izzítás után stabilan indul, eddig 1 kg olajat kellett utána tölteni (a 7 ezer km-re).
Szeretném a véleményedet kérni, a fenti adatokból mire lehet
következtetni? Vár-e a motorra valamilyen nagyobb javítás? Télen is
megbízható lesz? A füstöléssel mit tehetek? Tényleg, a hengerek miért nem egyformák?
Üdv: Béla
(2001. 05. 29.)

Hát, nem túl vitézek ezek a mért értékek. Tekintve, hogy ennél a típusnál 20% a hidegindítási határ! Nem tudom miért nem közölték, hogy az adott veszteségek merre irányulnak? Ugyanis azon túlmenően, hogy a kompresszió mérés kicsit relatív értéket ad, mert függ az akkumulátor és az indítómotor állapotától, a veszteségmérés komoly előnye, hogy konstans értéket mutat és emellett jól elkülöníthető, hogy az égéstérből a szívó-, vagy a kipufogó szelep, esetleg a dugattyú és a hengerfal közti kopáson át távozik-e a feltöltéshez használt sűrített levegő?

Az olaj fogyása, ha ez főként városi üzemben használt kocsi, és a fekete füstölés együtt azért komolyan arra mutat, hogy azt a motort alaposan meg kellene vizsgálni. Nem biztos, hogy könnyű téli hidegstart vár rád, ugyanis 0 fok körül már a motorolaj is nehezebben engedi forgatni a motort indítózáskor, amellett, hogy az akku is veszt kapacitásából.
Hogy miért nagyok a nyomásbeli eltérések a sűrítés végén? A dízel motorok sűrítési végnyomása átlagosan 2,5-3-szorosa a benzines erőforrásoknak. Emiatt - mivel tudjuk, hogy a nyomás értékével négyzetes arányban nő az azonos méretű illesztési hézagnál elszökő levegő, vagy gáz mennyisége - viszonylag kis illesztési hézagnál is sok veszteség keletkezhet, ami esetleges lángátfújás esetén intenzíven növekvő tendenciát is mutathat.

Általánosan a leírtak alapján az a véleményem, hogy minden valószínűség szerint hamarosan gyűrűzni kell legalább a motort, mellette a szelepek illesztését is ellenőrizni kell, beleértve a hengerfej alapos vizsgálatát, a vezérmű tengely és himbák ellenőrzését, (fokozott kopásuk az elhanyagolt olajcserék és a típus konstrukciós gyenge pontja!) Emellett mindenképpen meg kell vizsgálni a porlasztók nyitónyomását és szórásképét,(ezek nem hideg startot befolyásoló dolgok, de füstölést még a jó motornál is okozhatnak!).
Jó és megbízható dízel motor az Opel, egy dolog miatt nem olyan sikeres, mint néhány másik európai típus: ez az átkozott 20%-os veszteség határ. És sajnos ez egy olyan éles határ, mintha késsel vágták volna.

Hogy miért hümmögtek az autóklubban? Sajnos az a tapasztalatom, hogy viszonylag sok kolléga inkább a benzines motorokra "szakosodott", a dízel motorokat kicsit misztifikálják, mert mikor én középiskolába jártam, sajnos az oktatók és a tanárok is csak ködösítettek, ha szóba került a dízel. Magyarul: nem volt igazán honnan tanulni és nem mindenki vette a fáradtságot, hogy magától pótolja ami hiányzott ezen a téren. A személygépkocsi park összetétele pedig nem olyan régóta változott a dízelek javára ekkora mértékben!


Tisztelt DOKI!
Szerintem megérdemled (nem irónia!) a nagybetűs DOKTORBÁCSI titulust! Köszi a válaszodat (2001. május 23.), de ha nem probléma még lenne pár kérdésem:
- milyen típusú autót javasolsz Diesel-változatban 2000 ccm-ig kezdő vezetőnek, gyatra utakra, alacsony fogyasztással és kevéssé korrodálódó kasznival? Mindezt értsd 1M Ft összegig, 6-8 éves autóra. Létezik-e a fenti kitételeknek megfelelő Diesel 1500 ccm alatt?

Amúgy jó volt a megérzésed, a Ford ellen sokan szólaltak fel, és javasoltak pl. BMW 3xx vagy Peugeot 405-t - sajnos semmivel sem tudtam ellenük "védekezni", vagy a Ford mellett kiállni. Talán segítesz egy mondat erejéig?

Másik kérdés az lenne, hogy érdemesebb egy öregebb, de felsőkategóriás autót venni, (amelyben több "extra" /ABS/, de 100 ezer km felett futott, felújított motor) vagy fiatalabbat, kevesebb km-el, és talán korrózió, ABS, légzsák nélkül?
Tudom, hogy ez utóbbi kérdés eléggé általános - és nem is akarok háborút indítani. Válaszodat köszönöm, és további sok türelmet kívánok!
Tisztelettel, Hargitai András
(2001. 05. 29.)

Hogy mekkora kocsit veszel, azt az igények, a használati cél és a várható rezsi,(kötelező biztosítás, súlyadó, fogyasztás, stb.)szabják meg. El is kell tartani!
2000 köbcenti határig sok jó dízel kocsit lehet venni, 1 000 000-ig inkább a Golf II. verzió dízel és turbó dízel típusát, Jetta II. és Audi 80 modellek ugyanezen típusát, nagyobb karosszériával az Audi 100-ast D. és TD változatban,(de azt már csak kicsit korosabbat kapsz), illetve a Toyota Corolla 1,8 D-t, illetve a Mitsubishi Lancer 1,8 D-t, (szintén kicsit korosabbat) kapsz, amit érdemes venni, SZERINTEM!



Szóval az az igazság, hogy a mai árakat nézve 6-8 éves, dízel, jó és megkímélt, nem széthajtott, nem agyonbiztosítózott kocsit nem lehet venni, de engedményt inkább az évjárat terén javaslok, ha valóban megkímélt kocsit találsz, mintsem egy kivénhedt, de agyonextrázott cirkálót vegyél, melyhez az alkatrész sem kis beruházás.

Ja és az Opel dízeljei sem rosszak ám, csak alapos szakértelem nélküli vásárlás esetén könnyen bevihetnek vele az erdőbe.(igaz, a többivel is!)

Aki a fentiekkel nem ért egyet, kérem papírra írja le és szavalja fel hangosan augusztus 20.-án a Duna parton. Tisztelem a mások véleményét és megértem. De ez itt ne legyen vitafórum, mert nem ez a cél. KÖSZI!


Kedves Doktor úr!

Hozzáféréssel nem rendelkező szomszédom kért meg problémája továbbítására. Egy darab 1986-os 1.3-as Ford Escortot vásárolt 4-5 hete, kiválóan működik, elégedett vele. Azonban az eddigi 9 literes fogyasztási érték, amit az első három hétben megbízhatóan produkált, 11-12-13 literesre duzzadt, mióta egyszer jobban meghajtotta az autót az autobahnon, és az istennek sem akar visszamenni a már jól megszokott kilencre. Mi a teendő, vagy most már mindig így marad?
Üdvözlettel, Gáti Zoltán
(2001. 05. 29.)

Ha nem kap a kocsi egy alapos motor revíziót,(gyertyák, olaj, gyújtókábelek, vezérműszíj, levegőszűrő, porlasztó ellenőrzés, beállítás, tisztítás) akkor biztos így is marad.
De ezt a karburátort tényleg olyan ember piszkálja ám, aki látott már ilyet, mert még torkosabb is lehet az a paripa!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.