Különleges Opel vízcső, Alfa 33 kombi

2001.06.25. 11:13
Városban nem is lehet sokkal kevesebb a fogyasztás ennél a típusnál, pláne ha nem egy karburátoros a lelkem. 2500 alá menni magasabb fokozatban nem túl szerencsés, mert ennek a motornak ott már komolyan leesik a forgató nyomatéka és károsodhat a forgattyús hajtómű csapágyazása is a rövid lökethossz miatt fellépő rezgések következtében.
Szia Doki!
Eloször is megköszönném eddig adott válaszaidat, és egy új problémához szeretnék segítséget kérni. Egy 86-os II. Golfról lenne szó, ami 1.3-as benzines, MH-s motorszámmal és 86 ezer km-rel.
A kicsike újabban azt csinálja, hogy teljesen kinyomott kuplungnál bizonyos esetekben (nem meghatározható mikor, teljesen vegyes) nehezen veszi az 1-est és a hátramenetbe rakáskor meg recsegni is szokott (tudom, hogy no szinkron, nem sportosan váltva csak finoman, érzéssel). Ehhez kapcsolódva a váltóban lévő olaj kb. 4 éves, és kb. 40 ezer van benne.
Előre is köszi a segítséget, Balázs
(2001. 06. 01.)

A sebességváltókban lévő hajtóműolaj is szerves vegyület és bomlik. Két évente akkor is ki kell cserélni, ha nem közlekedik a kocsi!
Ha a probléma ettől nem szűnik meg, ellenőrizni kell a kuplung beállítását, amit módosítani az 1,3-as motorral szerelt Golfoknál a sebességváltó házán található kuplung kiemelő karon, a bowden végén lévő állító csavarral lehet. A pedálon mérve kb. 10-20 mm holtjáték lehet, ha nagyobb, már okozhatja az említett tüneteket. Ha ezt is rendben találod, akkor a kapcsoló rudazat kopása miatt lehet a nehéz váltás, de azt orvosolni csak műhelyben lehet, mert alulról lehet hozzáférni és az már némi szakmai rutint is igényel.


Tisztel Autódoki!
Van egy Opel Kadett (E) 1,6-os 1985-ös autóm. A motor típusa 16 SH.
Sajnos egy műanyag vízcső eldurrant benne, és mivel svájci kivitelű a gép, égen-földön nem lehet kapni hozzá új csövet. A cső a hűtőkörben hátul a motoron található. A száma: GM 901833151310327EY.
Segítségét kérném, hátha van valami ötlete, hogy hol tudnék esetleg mégis ehhez a csőhöz hozzájutni minél előbb.
Mielőbbi válaszát várva, tisztelettel:
Janer
(2001. 06. 01.)

Harka KFT Autósbolt, 263-0804. Cikkszám szerint egyébként bármelyik Opel márka- és alkatrész kereskedő meg tudja rendelni.


Szia Doki!
Van egy 1989-es évjáratú, 2,0i Opel Vectránk és a probléma az ABS rendszerrel van. Amikor az autót beindítjuk van ABS, de a következő másodpercben, ahogy elindulunk vele, kigyúl a lámpácska. Előfordult mar az is, hogy útközben belementünk egy nagyobbacska gödörbe, és a rázkódástól kialudt a lámpa, és egy darabig volt ABS.
Szerelő ellenőrizte már a szenzorokat mind a négy keréknél, és állítólag ott nincs gond. Érdekes dolog, hogy egész télen (tehát hideg, nedves időben) nem volt ABS. Most pedig hol van, hol nincs. Szerinted hol kellene keresni a problémát?
Köszi előre is, Csilla
(2001. 06. 01.)

A szerelőben. Ha minden ok, miért nem működik? Ha nem ért hozzá, miért vállalja el? Házilag egyébként nem kéne piszkálni, mert komolyabb hibát is elő lehet varázsolni a kocsiból a szakszerűtlen javítási kísérlettel.
Szerintem a legkézenfekvőbb megoldást kéne választani. Valamelyik komolyabb márkaszervizt és ott hiba megállapítást, árajánlatot kérni. Nem kötelező az árajánlatot elfogadni, de a hiba megállapításáért valamennyit biztosan fizetni kell. De ott azért tényleg értenek is hozzá.
Szerintem a hiba valamelyik szenzor vezetékének, vagy csatlakozójának sérülése, kontakt hibája miatt lépett fel. Azonban a javítás után elektromos célműszerrel kell tesztelni és oldani bizonyos áramköröket.


Szia Doki!
Van egy 93-as 43 ezer km futott "papírjaguárom" (Swift 1.3 GLX) és lenne egy kis bibi vele. A 2-es fokozatot kicsit nehezen veszi be és egy kis "recsegő" hang is tapasztalható, 1-ben meghúzatom és várok egy pillanatot, hogy a fordulatszám visszaessen akkor könnyebben. 3-ból 2-be csont nélkül megy a dolog.
Szinkrongyűrű probléma lehet? Lehet-e ez konstrukciós hiba? Milyen erős hanghatásnál vigyem szervizbe?
Köszi, Csizmadia Zoltán
(2001. 06. 02.)

Először is ellenőrizni kéne a váltó olajszintjét, ha az olaj két évnél idősebb, cserélni sem ártana. Ez a modell szereti a féltengely szimmeringeknél "taknyolni" az olajat. Az, hogy 3-ból 2-be simán vissza lehet váltani, szinte biztosan kizárja a szinkron gyűrű kopottságát.
Inkább ha kiderül, hogy nem kenési gond okozza, a kuplung bowden beállítását és a váltó működtető mechanika kopását érdemes ellenőrizni.
Ha nem találsz semmit, írj újra!


Helló Doki!
Egy műszaki vonatkozású vezetéstechnikai kérdést szeretnék feltenni. Az autóm egy Alfa 33 (1.5, '85, ~150 ezer km, kapcsolható négykerekes kombi) - nagyon szépen megy. Országúton 7 l körül fogyaszt (ezzel elégedett is vagyok), de városban bőven 10 felett eszik. Ezért városi körülmények közt igyekszem takarékosan taposni a gázpedált.
Úgy figyeltem meg, hogy a motor olyan 2500-3000 körüli fordulaton kezdi igazán jól érezni magát. Ha ez igaz, érdemes-e ennél a fordulatnál alacsonyabbal autózni (azaz egy sebességfokozattal feljebb) takarékoskodási céllal, vagy az optimális körülitől nagyon eltérő (alacsonyabb) fordulatnál esetleg még többet fogyaszt, netán nem is tesz jót neki.
Erős a moci, alacsony fordulaton is elmegy, még ha nem is olyan rugalmas mint pl. 3000-nél. Előre is köszi a szakértő választ és további jó (táv)munkát:
Kacsa
(2001. 06. 05.)

Városban nem is lehet sokkal kevesebb a fogyasztás ennél a típusnál, pláne ha nem egy karburátoros a lelkem. 2500 alá menni magasabb fokozatban nem túl szerencsés, mert ennek a motornak ott már komolyan leesik a forgató nyomatéka és károsodhat a forgattyús hajtómű csapágyazása is a rövid lökethossz miatt fellépő rezgések következtében.
Inkább a motor precíz beállítása okozhat pozitív változást ezen a téren!


Szia!
Vettem egy Renault Clio 1,2 "Energy" motoros E7F típusú motorral szerelt járgányt. Azt tapasztaltam, hogy indítás után a - ezzel nincs gond, rögtön indul - a fordulatszám hullámozni kezd, majd leáll a motor, ha nem adok gázt. Ezután hideg motorral a járgány nem gyorsul, olyan mint egy karburátoros autó szívató nélkül. Rálépek a gázra, és alacsonyabb fordulatszám tartományban egyszerűen nem megy.
Először természetesen a benzinszűrő, a gyertyák, és légszűrő lett kicserélve. Semmi sem változott. Bevittem a márkaszervizbe, ahol rátették a gyári XR 25 tesztdobozt, de ez nem írt ki hibajelzést. A fojtószelep állító motor is jó volt!
Ezek után egy jó hírű, injektorral is foglalkozó mesterhez mentem, aki megállapította, hogy szerinte a befecskendezési idő a normálisnak kb. a fele. A lambda szonda jó volt. Elmondása szerint, a vízhőfok érzékelő gomba és a computer közé tett egy potmétert, majd menet közben változtatta az ellenállást, így amikor úgy érezte, hogy jobban húz az autó, megmérte a poti ellenállását és ennek megfelelőt iktatot be a vezetékbe. Így az átvert computer hidegebbnek érezte az autót.
Én csak azt tapasztaltam, hogy többet fogyaszt - szerintem a keverék lett dúsabb - és hogy magas az alapjárat. A hiba nem változott! Meguntam a 8 literes fogyasztást, kivettem az ellenállást. Az alapjárat most normális, fogyasztásról még nincs adatom, mert ez tegnap történt.
A kalandok után persze az autó még mindig le akar állni indítás után. Ez a mostani meleg időben nem olyan vészes, mint kora tavasszal volt. Nem tudom, hol keressem a hibát. A motor nem tűnik túl sokat futottnak, nincs olajszivárgás, és a kaszniban sincsenek erre utaló típusos jelek. Computer csere néz ki, vagy a motor van elfáradva? Tanácsodat nagyon szívesen elfogadnám.
Lumi
(2001. 06. 05.)

Egy teljes mechanikus alapbeállítás nem ártana a motornak, mert az XR 25-ös tesztdoboz sem mindenható és csak az elektromos hibák egy részét képes kimérni és kijelezni. Agilis szakember nélkül és hozzáértés hiányában egy forintot sem ér.
Aztán hideg állapotban ki kellene mérni a hőmérséklet szenzor ellenállását, de nem ártana az egyéb computert informáló szenzorok és érzékelők működését is ellenőrizni, valamint azt, hogy az általuk küldött info meg is érkezik-e a computerhez? (kontakthiba, szakadt vezeték)
A computer nem lehet hibás, valószínűbb, hogy valamelyik szenzor félrevezeti, nem hiteles jelet küld. Nem igazán házilag javítható ez a hiba, de azért nem ártana az akku saruját egy óra hosszára levenni, mert ezzel is "felejt" olyan hibakódokat, amik esetleg már orvosolva lettek.
Esetleg nem ártana egy másik márkaszervizt megkeresni, hátha ott jobb tapasztalatokra lelsz.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.