Suzuki automata, túltöltött Transit

2001.07.04. 08:15
De ugye nem szerelő mondta azt az ökörséget az automata váltóról? Szerintem inkább valami önjelölt titán, aki továbblépni lusta öreg szakik "mindenható" véleményét hallotta, amivel a saját igénytelen lustaságuknak próbáltak meg ideológiát teremteni!
Kedves Doki
A jármű Suzuki Swift 1.0 GA automata (98. januári, 56 ezer km).
Egy érdekes kérdésem lenne. Nemrég fordult elő autópályán kb. 100-zal menet, hogy mikor egy leheletnyit (max. 5-10 fok) balra húztam a kormányt, a kocsi tökéletesen reagált, de egy halk sivító hang jött a motortérből a kormány húzás idejéig (elengedtem a kormányt - a kocsi és a kormány szépen visszaállt középre). A hang olyasféle, mint mikor ráadja az ember a gyújtást, de nem indít (nem értek hozzá - injektor halk hangja?) pár másodpercig. Nyivákoló magas hang. Érdekelt a dolog, szisztematikusan bekövetkezett száz kilométeren át folyamatosan mindig csak balra és mindig csak nagyon enyhe kormányzásnál (pl. a külső autópályasávból bejöttem a belső feléig). Ha erősebben vagy hirtelenebbül kormányoztam, nem jelentkezett. Jobbra egyáltalán nem. Lassítottam, akkor is jelentkezett.

A kocsiban nincs szervókormány, vajpuha és nagyon finom a kormánya egyébként is (mint amennyire tudom a Suzukikba szinte felesleges szervó), a holtjátéka rendben van, jól fordul a kormány, nem akad el, semmi más gondom nem volt vele. Azóta soha nem is csinálta többet, de érdekel a lehetséges oka, hátha valamit megelőznék vele.
Van valami ötleted mi okozhatja?

A másik dolog érdekesebb. Az autónak gyakorlatilag első tulaja vagyok, soha nem hajtom, mindig csak 100 körül döcörésztem vele. Nemrég kipróbáltam a végsebességét (szigorúan csak néhány sec-ig, nem szeretném szétégetni a mocit), 159 volt a vége (nem volt lejtő). Nem sok ez egy kicsit egy 1.0-s kocsitól? Rendszeres minden kötelezője megvolt, minden hibája azonnal javítva (cégautó). Volt nálam fényképezőgép, lefényképeztem a kilométerórát, aztán azt mutogatom mindenhol (persze jól beremegett a kép és a kocsi, de a lényeg látszik).

Nem a dicsekvés a célom, hanem azért írtam, hogy megtudjam
a) nem csal-e a km óra sokat ilyen sebességnél? Úgy tudom, többet mutat mint amennyivel megyek. Mennyi lehet a reális? Nemrég kaptam egy traffiképet, 79 km/h-nál még sajnos nem csalt városon belül.
b) igaz az hogy néha 5 ezer km-enként érdemes kicsit kihúzatni a kocsit pár percig?
c) igaz hogy percek alatt tropára mehet az automata váltó, ha a kocsit nagyon meghajtják (úgy értem hamarabb kidől, mint a moci)? Egyik ismerősöm rémisztgetett ezzel.
Köszi a választ, főleg a kormánnyal kapcsolatos kérdésre.
Gábor
(2001. 06. 09.)

Hogy mi okozhatta azt a sivító magas hangot? Ha azóta sem fordult elő, elképzelhető, hogy a motortérben valami kicsit lazábban van felfogatva, vagy az első lökhárító alatti szerelvények valamelyike és emiatt kis kormánymozdulat hatására a megváltozott menetszél beáramlás miatt éppen ekkor rezonál be valami. Más logikus magyarázatot nem tudok elképzelni.
A végsebesség ügye. 150 százalék, hogy csal az a sebességmérő, de ez egyszerű matematikai módszerrel ki is számítható. 60km/h sebességnél pont egy perc alatt tesz meg a kocsi egy kilométert. 120km/h-nál pedig pont 30 sec alatt. Javaslom, hogy a távolság mérésekor inkább a km-jelző táblákat vedd figyelembe és hogy inkább segítsen valaki az idő mérésében, mert azért neked van mit csavargatni, nyomogatni a kocsiban, főleg 120-as tempónál!
Abban egyetértek, hogy nem árt a kocsit időnként, ha mód van rá, kicsit komolyabban megzavarni 15-20 km-en keresztül, ilyenkor a kipufogó és a motor égéstere is kiég, kitisztul. Határozottan érezhető a motor viselkedésén!
De ugye nem szerelő mondta azt az ökörséget az automata váltóról? Szerintem inkább valami önjelölt titán, aki még talán nem is vezetett automata váltós kocsit, csak a kommunista rendszer őslényein edződött és továbblépni lusta öreg szakik "mindenható" véleményét hallotta, amivel a saját igénytelen lustaságuknak próbáltak meg ideológiát teremteni!
Az automata váltó, ha megkapja azt a kevés gondozást, amit igényel, túléli a motort. Amerikában ugye a 60-as évek vége óta a mechanikus váltóért számítanak felárat a gyártók, mégis közlekednek még autók.
Pedig ott 1000-1500 km csak egy közepes távolság és a javítás is horror pénz!
Szóval, két évente olajcsere a váltóban, olajszűrővel együtt. Rendszeres olajszint ellenőrzés bekapcsolt sebességi fokozatban nézve! Hidegnek megfelelően néhány perc melegítés, hogy a hűtőben lévő radiátoron keresztül az automata váltó olaja is át tudjon melegedni. Üzem meleg állapotig kicsit óvatosabb menettempó. ENNYI! De ha ezt nem tartod be, idő előtt lesz is bajod vele!
Ha betartod, hajthatod, mint Singer apó a találmányát. Ja és menet közben is lehet váltani vissza vele, mondjuk egy húzósabb előzésnél. Nem kell mindig a gázpedált tövig nyomni, gyorsabban elindul, ha manuálisan egyet visszaváltasz. A "birkagomb", (reteszelő) úgysem enged olyan kapcsolást végezni, amit nem illik. Mikor felfelé kapcsolsz, még be sem kell nyomni, csak meglökni a kart. Csókoltatom az okostojás barátodat!


Szia
Van egy 1,3-as 96-os évjáratú Suzukim. A bajom vele hogy sokat fogyaszt. Olvastam hogy a régebbiek jobbak, mennyire kell réginek lenni, hogy jó legyen a fogyasztása? Voltam vele szervizben, visszaállították a gyári adatokat, azóta kevesebbet fogyaszt. Városban télen 10 felett eszik, most nyár környékén 9 felett.
Országúton kijött egy 7 liter feletti fogyasztás. De még ez is sok lenne városban is. Ahogy hallom másoknak légkondival (ebben nincs) alakul 6 liter körül városban.
Bazsi
(2001. 06. 09.)

Ja, kajálod, amit mások mondanak? Klímával 6 liter városban, 95' utáni Suzukival? Akkor legközelebb mondd azt, hogy megcsinálták a motort és már a tied csak 5,5-öt fogyaszt. A következő találkozásnál az övé már csak 5 litert fog fogyasztani! Néhány találkozás után már benzint is fog termelni a kocsi!
Szóval a fogyasztás azért mindig relatív dolog ám! Nem mindegy, hogy mekkora ellen-, vagy hátszélben mész, milyen sebességgel és mekkora súllyal. Ez akár +,- 25%-ot is jelenthet. Tény, hogy a 95 előtti 1,3-as Suzukik kevesebbet fogyasztottak, de hála a fejlesztésre fordított energiának és pénznek, a mostaniak már képesek ugyanazt a távot, ugyanazzal a tempóval akár 15-20%-kal több üzemanyag elégetésével is megtenni!
Azért ezek a mostaniak is jók ám, félretéve a hülyeséget, csak precízebb motor beállítást igényelnek.
A te kis torkosodon ellenőrizni kéne a szelephézagokat, A levegőszűrőt, a gyertyák állapotát és hézagjukat, az elosztó fedél, a rotor és a gyújtókábelek állapotát. Ugyanígy a hőmérséklet vezérlő szenzor állapotát, ellenállását hideg és meleg motornál, a katalizátor és a lambda szonda működését.
Valamint az előgyújtást a gyári értéknél 1,5-2 fokkal nagyobbra kell állítani. Ha minden precízen ellenőrizve van és a szükséges javítások, beállítások is el vannak végezve, nem sokkal fog több benzint elpöfékelni a kocsi, mint a típusváltás előtti társai, de azért azoknál kicsit jobban is fog menni. Jó lett volna, ha megírod mennyi km is bántja már a lelkét, mert a leírt tennivalókat megfelelő sorrendbe is tudtam volna tenni! Az azonban kétségtelen tény, hogy olyan szerelőt, vagy szervizt is kell találnod, ahol nem lusták végig "molyolni" mindezt!
A szelepek hézagjai nem véletlenül vannak érdekes értékekre megadva, és nem szabad kerekített értékre állítani, mert "ilyen méretű hézagmérő nem is létezik!" Kevesen tudják, hogy 1-2 század mm-nyi hézag eltérés hány fokkal is tolja el a szelep nyitását és zárását! Ez pedig a japániai motorok kényes titka!


Tisztelt Autódoktor!
Egy egyszerű kérdésem lenne. 1984-es Renault 11 1.7-es benzines gépbe milyen gyertyát javasolsz? NGK-t, BOSCH-t, 1 pólusút, 3 pólusút?
Köszi, Rudi
(2001. 06. 09.)

Mindkét márka megfelelő és a francia kocsik szeretik is az NGK-t. A lényeg, hogy a megfelelő értékű és a gyár által előírt jelű kerüljön bele! Utcai normál autózáshoz semmi sem indokolja, hogy 3 pólusú kerüljön a motorba, inkább időben legyen cserélve!


Szia!
A kérdésem az lenne, hogy az első gumikat hátra rakhatom-e, és a hátsókat előre mindenféle centrírozás nélkül. Egyszerűen felnistül, mivel az elsők kopottabbnak mutatkoznak mint a hatsók (persze az elsőn is megvan még 5-6 mm). Azért cserélném fel őket hogy egységesebben kopjanak. A kocsi egy '97-es 1,4i Astra 60 ezer km-el.
Előre is kösz, Péter
(2001. 06. 09.)

Nem. Mindenképpen centírozni kell, és ezt kerékcsere nélkül sem árt évente egyszer legalább megtenni! Nem ismerem a gumik típusát és azt, hogy gyárilag forgásirány megjelölésűek-e, vagy sem? Ez ügyben mindenképpen el kell menned egy gumis szakemberhez, (mármint a centrírozás miatt). Kérd ki a véleményét!


Tisztelt doktor úr!
Van egy három hónapos Transitom, és a szervizben az olajcserekor több olajat töltöttek bele a kelleténél. A 'max' jel felett van az olaj szintje vagy két centiméterrel.
A kérdésem az, hogy ez milyen bajt tud okozni a motorban.
Esetleg az előfordulhat, hogy most nem is, de később a garancia idő letelte után (Murphy törvénye szerint) emiatt lesz baja a motornak?
Mi volna a teendő?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel, Leslie
(2001. 06. 09.)

Főleg hideg motornál, mikor még az olaj sűrűbb, egy kövérebb gázadásra kinyomhatja a főtengely szimmeringek valamelyikét. Ha a motor már bemelegedett, komolyabb gondokat nem tud okozni, esetleg itt-ott egy kis szivárgást. Azért van a nívópálcán az a két jel, hogy a kettő közé kell tölteni! Ha több van benne, le kell engedni belőle, legalább a max szintig!
A következő szervizen pedig le kell ellenőrizni a "szakemberek" munkáját. Én a te helyedben visszamennék oda, ahol így dolgoznak, kivenném a pálcát, megtörölgetném és bamba arccal megkérdezném a munkafelvevő urat, vajon mi az a két jel? Szépen végig is hallgatnám az oktatást, utána megkérdezném, akkor miért nem addig töltötték? Aztán fényképezném az arcát!



Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.