Audi gyűrűzés, Astra olajfogyasztás

2001.07.16. 09:07
Nem tudom, de ilyenkor szívesen megkérdezném azt, aki javította a motort, mit szól ehhez az eredményhez? Szerintem kicsit azok a kollégáim is pirulnak ilyenkor, akik csak az érdekesség kedvéért olvassák ezt a rovatot. Ha van ilyen szakember, érdekelne, mit szól ehhez a gyűrűzéshez.
Helló Doki!
Egy 87-es évjáratú Zastava GTL55-ösöm van. Egy ideje a kuplungpedál alapállapotában zörgő hang hallatszik a motortérből, ha kinyomom a kuplungot, a hang egyre halkabb, majd teljesen kinyomva a pedált teljesen megszűnik a hang. A nyelestengely környékén gyanítom a hibát, valami csapágy személyében.
Szabó Norbert
(2001. 06. 15.)

Ördögöd van, a leírtak szerint tényleg komoly valószínűség szerint a nyeles tengely csapágya szólalt meg. Először ellenőrizd a váltóban az olaj szintjét, ha kevés, fel kell tölteni, ha már két évesnél öregebb, ki is lehet cserélni. Ha ettől nem szűnik meg, előbb-utóbb, mikor zavaróvá válik, szét kell szedni a váltót. Sajnos az a tapasztalatom, hogy a Zastavák közt majdnem mindegyiknek a váltója taknyolja az olajat és ennek elhanyagolása miatt az olaj gyakran csökken bennük a kritikus mennyiségig, vagy az alá is. A legtöbb váltóhiba ennek tudható be ennél a típusnál!


Szia
Réfi J. irt arról, hogy a 16 szelepes Astrája 1 liter olajat eszik 1000 km-en. Ehhhez csak csatlakozni tudok, az előző munkahelyemen rengeteg ilyen Astra rohangált cégautóként, ugyanilyen olajzabálással, az Opel szervizek szerint ennek a motornak ennyi az olajfogyasztása. Szivesen csinálnak rajta egy-két beállitást jó pénzért, de ettől kevesebb nem lesz.
Üdv, BB
(2001. 06. 18.)

Hát. Azért ennek az olajfogyasztási értéknek a megközelítéséhez hajtani is kell ám azt a 16V motort szépen! De sajnos valós tény, hogy két olajcsere közt bele lehet locsolni az ECO-TECH motorba vagy két nagy kancsó olajat. A beállítások azonban ezt nem orvosolják, mert ez mechanikus, illesztési probléma. Annál is inkább, mert amelyik motort szétszedtük idáig és jó minőségű gyűrűket, hengerfej javítást és jó szelepszár szimmeringeket kapott, az le is szokott a torkosságról az olaj tekintetében!
Sajnos ez azonban nem olcsó mulatság és egyáltalán nem vígasztalja azokat, akik ilyen motorú kocsit használnak és nem szóltak nekik, hogy LEGO-motoros a gép. (Értsd: még egyszer össze kell rakni!)


Kedves Doki!
A 16 szelepes ECOTEC Astrák elso szériái (95/96) bizony legalább 2-4 dl/1000 km olajat esznek, amit elégetve korommal el szokták tömni az EGR szelepet elég rendszeresen. A konsturkciós hiba a szelepszárszimmering méretezése - kicsit lazára vették a fiúk.
Sajnos az Opel Hungária engem elhajtott még 96-ban a garanciális panaszommal (3 dl/1000km olajfogyasztás), rámutatva a gyári megengedett 7 dl/1000 km adatra.
Az autó azóta is fogyasztja az olajat, standard feladat az EGR tisztogatása (jó franciás a hozzáférés), de Castrol Softec-kel megy, azzal inkább 2 dl lehet a fogyasztás. 5000 km alatt azonban így is lemegy a max-ról a minre.
Gábor
(2001. 06. 18.)

Próbálj meg olajcserénként egy kék dobozos STP olajadalékot önteni az olajba, vagy WYNN'S super charge-t! Látványos lesz a javulás. Az EGR-szelepet tisztítás után fújd be egy kis szilikon spray-vel, hogy ne tömődjön el, és figyeld meg, tovább bírja!


Szia Doki!
A nitrohígítós módszerrel kapcsolatban volna egy olyan kérdésem, hogy mit szól az autóm katalizátora a hígítós üzemanyaghoz? Nem tudom lesz-e valami káros hatása.
Köszönöm, egy olvasó
(2001. 06. 18.)

Nem. Nem ólomtartalmú és nem hiszem hogy a te kocsid katalizátora egyéni érzékenységben szenved. Ha ártana, ezen a helyen már anyám és a rokonaim lennének a TOP listán!


Tisztelt Doki!
Négyütemű Wartburgomnak beszabályozták a féktárcsáit és a dobokat, valamint kicserélték az egyik fékbetétet. Azóta fékezéskor már nem húz semerre a gép (ez volt, amiért szervizbe vittem), viszont a fékpedál lüktet, egészen addig, amíg erősen be nem nyomom.
Ez a lüktetés az új fékbetét bekopásával el fog-e múlni, vagy valami másról van szó?
Köszönettel, Ferenc
(2001. 06. 18.)

Nem fog elmúlni, mert nem is szabadna jelentkeznie ilyen tünetnek egy fék javítása után! Ha valóban mindent szabályoztak, nem a megfelelő alapossággal fogták fel a tárcsákat, vagy a dobokat az esztergapadra. Esetleg a felfogatás előtti bázisfelület tisztítása nem volt megfelelő. Azonnal vissza kell menni és szakszerű javítást kell kérni! Azt sem értem, milyen szerviz az, ahol nem cserélik az egy tengelyen lévő összes fékpofát, vagy betétet egyszerre? Esetleg Mekk Eleknél jártál? Ezek az alkatrészek nem véletlenül kaphatóak csak garnitúrában!


Helló Doki!
Van egy 1988-as, 1,3-as Samarám. Jelenleg 110 ezer km van benne, és egyre több hibát produkál az erőátvitel. A futóműben ezidáig még csak az alsó gömbfejeket kellett cserélni, de újabban bal kanyarban a jobb első kerék felől enyhe doboló hang hallatszik, ami hirtelen gázadásra kissé felerősödik. Féltengelyes lenne?
Amúgy általánosságban a futóműelemeket párban kell cserélni?
A további problémáim a váltóval, illetve a kuplunggal kapcsolatosak:
Alapjáraton a váltóból kotyogó hangot lehet hallani, ami a kuplung kinyomására megszűnik. Egy szerelő azt mondta, hogy az egy kopott csapágy a váltó nyelestengelyén, de ne foglalkozzak vele, nem jelent problémát és különben is baromi nagy munka kicserélni. Ez igaz? A másik váltóval kapcsolatos probléma, hogy elég nagy a holtjátéka (sebességben egy 6-7 centit is mozog) és egyesből kettesbe egyre nehezebben kapcsolható.

Az utóbbi időben észrevettem, hogy a kuplungpedál alapjáraton és menet közben is jelentősen vibrál. Ezt a jelenséget nem tudom hova tenni, azonban ha például meredek emelkedőn, több személlyel, nagy gázzal, a kuplungot csúsztatva kell elindulni a kuplungból búgó hang hallatszik. Ez amúgy normális útviszonyok között ezt nem jelentkezik.
A segítséget előre is kösz!
Viktor
(2001. 06. 18.)

Igen, ez a kezdődő féltengely csukló kopás biztos jele, de nem illik megvárni, míg egyenesben is kezdi, mert akkor már a kerékcsapágy is kárát láthatja, esetleg a diffi kihajtás!
Nem minden futómű elemet kell párban cserélni, de a lengéscsillapítót és a féktárcsákat, illetve a fentebb említett fékbetéteket mindig!
A nyeles tengely problémája igaz, tényleg ez a tipikus tünet. Meg kell próbálni kicserélni a váltóban az olajat, a Samara esetében 15W-40-es motorolaj való bele! Lehet hozzá tölteni egy STP, vagy egy WYNN'S váltóolaj adalékot is. Ha elhalkul, minden ok. Ha nem, előbb-utóbb javítás lesz a vége, mert nem lesz már csak zajosabb és egy idő után már csak a váltó cseréjével orvosolható!
A váltókar holtjátéka a kapcsolórudazat javításával megszüntethető. A kuplungpedál remegése összefügg a nyelestengely csapágyainak kopottságával és a bowden beállításával.
A furcsa hang csúsztatott kuplungnál terheléskor pedig a kuplungtárcsa végét jelzi, már kicsit szegecseken fog. Gondolom a pedált is kicsit nehezebb kinyomni, mint egy átlagos kocsinál. Ez a kopott tárcsa miatt van!
Szerintem megérett a kocsid egy közepes javításra, csak még nem szoktál a gondolathoz, hogy komolyabban kell költeni rá! Sajnos ez van és ha sokáig halogatod a dolgot, még többe fog kerülni.


Kedves Doki!
Van egy 85-ös, 1.3-as Audi 80-asom, nyomorúságom története a következô. A kocsi élete folyamán soha nem evett egy gramm olajat sem, ám egyszer csak elkezdte kiadósan köpni a légszűrôbe. Ez az olajfogyasztáson kívül azért is baj volt, mert a légszűrôt néhány száz km alatt eláztatta.
Irány a motordiagnosztika, diagnózis: nagyon magas a karternyomás, a hengerek közül kettô különösen ereszt a dugattyúk mellett. Irány a szerelô: motort szétszedik, lám két gyűrű el van törve, nosza meggyűrűzik a motort. A hengerek fúrására állításuk szerint nem volt szükség.
Az egyik dugattyú is cserére szorult a törött gyűrű következtében. A probléma meg is szűnt - ideiglenesen. Miután elhoztam, az elsô 3000 km-en max 1dl olaj fogyott el belôle, száraz is volt a légszűrô. Aztán a következô 2000 km-en már eltűnt 4-5dl olaj, és a legszűrô is el volt ázva.
Most ott tartok, hogy a gyűrűzés óta mentem 9000 km-t és kb. 1 - 1.5 l/1000 km az olajfogyasztás és a légszűrôházból úgy folyik ki az olaj hogy mindenhol "szép" tócsa marad utánam. A szerelô aki a gyűrűzést csinálta azt mondta, hogy szerinte már csak a szelepfedél szűrôje okozhatja a gondot, merthogy eltömôdik és akkor ahogy a csövön visszafolyik, az lecsapódott olaj a motorba nagyokat köp. De én ahogy elnéztem ismét nagyon erôsen áramlik a kartergáz a légszűrôbe. (Levettem a légszűrôház tetejét, egyenletesen és erôsen fújja a motor az olajgôzt oda.)
A kérdés most már a következô: elképzelhetô hogy egy gyűrűzés ennyi ideig tartson, vagy valamit elrontottak? Érdemes mégegyszer megpróbálni ezt a műveletet? (Ha újból csak ennyi ideig tart ki a dolog akkor nyilván nem.)
Vagy lehet hogy nem lett volna elég a gyűrűzés hanem fel is kellett volna fúrni a hengereket és itt már csak az segít? (A kocsiban egyébként 160 ezer km van.)
Válaszodat elôre is köszönöm, Gábor
(2001. 06. 18.)

Az igazság az, hogy nem szemre szoktam megmondani, milyen is a henger állapota. A henger falának símasága csak egy dolog. Jó jel. A mérőeszközöket ezért találták ki. Furatmérő indikátorral ki kell mérni a henger átmérőjét a lökethossz alsó részén, közepén és a tetején, mégpedig ott, ahol a dugattyúk gyűrűi mozognak! Ez ugye a henger felső széle alatt van, az alatt, ahol a "vállasságot" nézik.
Az adott szinteken legalább két irányban kell mérni egymásra 90 fokos szögben. Mert így nemcsak a kopás mértékét, de módját is meg lehet állapítani. Ha a henger "hordósra" kopott, azt már a "szemmel verés" nem igazán mutatja ki.

Mindenképpen a hengerfej leszerelése utáni mérés adhat komoly választ a kérdésedre, miszerint kell-e fúrni, illetve nem megfelelő minőségű anyag, vagy hanyag munka okozta-e hogy ennyire nem jött be a gyűrűzés?
Nem tudom, de ilyenkor szívesen megkérdezném azt, aki javította a motort, mit szól ehhez az eredményhez? Szerintem kicsit azok a kollégáim is pirulnak ilyenkor, akik csak az érdekesség kedvéért olvassák ezt a rovatot. Ha van ilyen szakember, érdekelne, mit szól ehhez.
Ha nincs más lehetőséged, keress meg!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.