Öreg Skoda váltó és Octavia TDi tanácsok

2001.08.24. 11:20
Mivel Budán lakom, elég sokat megyek emelkedőn. 2000-ig semmi, aztán turbótűz. Szóval alul álmos kicsit. Szerinted egy BONTEX - dicsérted - sportlégszűrő nem javítana ezen? A szerelőm szerint - ahogy te is szoktad mondani - át kell ezt gondolni.
Szia Attila!
2001. július 3.-i válaszok között adtál néhány tanácsot, mikor fordulhat elő Skoda S100-nál, hogy néha nem veszi be az 1-est. A válaszodban feltettél kérdéseket is, aminek a megválaszolása után talán pontosabb diagnózist tudnál adni. Megpróbálom teljes részletességgel leírni az általam tapasztaltakat.
Az előző levelemben már írtam, hogy komplett kuplungot kellett cserélni, mert a kinyomócsapágy atomjaira hullott (a csapágygolyók a kuplungharang alján voltak) és a kiemelőkarok érintkező felületei is annyira megkoptak, hogy kiszerelés után egy kombinált fogóval könnyedén le tudtam törni.
"Gyári" új kuplungszerkezetet, tárcsát és kinyomócsapágyat építettünk be és utána (meg előtte sem, amíg a kinyomócsapágy egyben volt) nem volt semmi gond a váltással, minden fokozatot szépen lehetett kapcsolni. Azt, hogy a hiba pontosan mikor és hogyan jelentkezett először, már nem tudnám megmondani, de a jelenlegi viselkedését leírom. Ha járó motornál, álló autónál kapcsolgatom az egyest (kuplung kinyom, kapcsol, vissza, kuplung felenged), akkor kb. a 3., 4. váltásnál kicsit darabosabban és nagyobb erővel lehet 1-esbe rakni, majd az 5-6-dik kapcsolás már egyáltalán nem sikerül. A többi sebességet ilyenkor gond nélkül lehet kapcsolni még a hátramenetet is. Az érdekes az, amikor nem tudom az 1-est kapcsolni, még a kinyomott tengelykapcsoló állásnál berakom egy másik fokozatba és onnan az 1-esbe akkor könnyen bemegy. Ezután kezdődik az egész előröl, tehát eleinte lehet kapcsolni az 1-est, aztán nehezebben, végül nem lehet. Ezek szerint váltóhiba lenne?
Várom válaszodat, köszi, Tibor
(2001. 07. 03.)

Nem hiszem. Gondolom kivettétek a motort és ha ilyenkor nincs a sebváltó jól alábakolva, meggörbülhet a váltó rúdja, ettől pedig feszül és akadályozza a váltást. Esetleg a pedál holtjátékát kellene beállítani úgy, hogy ne legyen több mint 5-10 mm.
A sebváltóban sem ártana olajat cserélni, de legalább ellenőrizni a szintet és szükség esetén utána tölteni.
A motort és a váltót összefogó csavarok jól meg vannak húzva? A kuplung kinyomásakor nem lélegzik ez az illesztés?
A kuplung hidraulika rendesen ki van légtelenítve?
Ha minden OK, írj újra! Ja és ne felejtsd el ellenőrizni, nincs-e kopásból eredő lógás a váltó rudazatban, valamint, hogy a váltó és a motor tartó bakjai rendesen lettek-e összerakva és meghúzva?


Tisztelt Doktor!
Van egy 2 éves Ford Ka-m 50 ezer km-rel, és az eleje mostanában tompán morog, ha álltó helyben forgatom a kormányt, vagy ha van egy kis bukkanó. Egyébként az autó nem húz semerre, és teljesen jól viselkedik az úton, de ez a kis morgás idegesít.
Van egy másik problémám is az autóval: ha gyorsításkor fölfelé váltogatok és leveszem a lábam a gázpedálról és benyomom a kuplungot, akkor a motor felpörög két másodpercre majd vissza áll alapjáratra. Kipróbáltam álló helyzetben ha túráztatom akkor rögtön visszaesik a fordulat, és ha visszafelé váltok motorfék után, akkor sem pörög fel. Olyan mintha egy pillanatra beragadna a gáz majd visszatérne az eredeti állapotába.
Segítségét előre is köszönöm, István
(2001. 07. 04.)

Ha a kocsi szervókormányos, a morgás a kormány szervó szivattyú hangja. Természetes dolog, de ebben a korban (két év után_) nem ártana kicserélni a szervó olaját!
A gyorsításkor nem azonnal visszaeső fordulat is természetes, mert így nem esik vissza a váltáskor a motor fordulata, ezzel a kuplung tárcsát és az erőátvitelt kímélik a gyártók. (nem csak ennél a modellnél és gyártmánynál.) Ennek a hatásosságáról megoszlanak a vélemények. De azért nem árt gyorsítás közben kuplung kinyomás után váltani, és felengedni a pedált. Ez az a viselkedési mód, amire ezt a megoldást kitalálták. Gyorsításkor akarna segíteni.


Kedves Doki!
Egy rövid kérdés: 89-es Mazda 626 2000i GLX automata. A sebességváltó egyetlen fokozatot sem kapcsol. Olajszint OK! Hibakód: "HOLD" 1 hosszú és 6 rövid villanás. Már csak benned reménykedem!
Köszönettel, kissgy
(2001. 07. 04.)

Nincs olajnyomás a váltó olajrendszerében. Általában szivattyú hiba, de előfordulhat, hogy a nyomáshiány miatt meg is égett a váltó valamelyik lamella sora. (Utánakérdeztem, és egy olyan ember is megerősítette, aki csak automata váltókat javít.)

Tehát. Váltó le, szét, javít, szivattyú hibát megkeres, összerak, visszarak. Leírni egyszerű, de javítani nem. És olcsónak sem mondható!


Szia doki!
A problémánk a következő. Van egy 250 ezer km-t futott, 92-es évjáratú VW Passat Variant autónk, 2000-es injektoros motorral. Amikor egészen kis gázadással (pl. dugó) haladok pár métert, majd leveszem a gázt, akkor a motor mintha le akarna fulladni, rossz esetben le is fullad.
Ez akkor is megtörténik, amikor üresben kis gázt adok próbaképpen, vagy a motor alacsony fordulaton megy, és váltanék egy fokozattal lejjebb. Mi lehet a probléma?
A hűtővíz a kijelző szerint szinte sose megy 90 Celsius fok fölé, holott
korábban gyakran tette. Melyik az üzemszerű állapot?
A válaszokat előre is köszönöm, BM
(2001. 07. 04.)

Ha a leírtak szerint megváltozott a motor üzemi hőmérséklete és ráadásul lassan is éri el azt, a termosztát mindenképpen cserére szorul. Ha ez nem hozza meg a kívánt változást, írj egy motor gyártási kódot is, akkor lesz még ötletem. Ez ugyanis segít beazonosítani az injektor típusát és ennek megfelelően az alapjárati szabályzó rendszert.


Kedves Autódoktor!
Csatlakozom az Autódoktor tudását áhítattal csodálók táborához!
A gép: Skoda Octavia SLX TDI 90 LE. 1998. májusi, 40 ezer km első tulaj én, 10 évre vettem, elődje VWJetta 1,6D is ennyit szolgált, kitűnően.
A Skodri - lekopogom - problémamentes, kérném segítséged, hogy az is maradjon. A márkaszervizeket kerülöm.
A kérdést válasszuk ketté:
1 Skoda Octavia
Info: hét közben - télen is - motorozom a kis távolság és a dugók miatt, hétvégén és szabira van hajtva, ezért a kevés km.
- Mik a tapasztalataid, milyen hibákkal találkoztál, mire figyeljek?
- Éjszakai vezetéshez fényszórótuningot használok: 60W ki, 100W be olcsó és hatásos de: lereléztessem nehogy gáz legyen? Vagy vegyek drága és rövid élettartamú Bosch, Osram, Philips, Tungsram spéci izzót?
- Biztonságtechnika: a mechanikusokban jobban bízom, ezért van Multi-T-Lock, de olvastam, kinyomják a kuplungot és egyszerűen elvontatják. A Skoda név nem indokolja az aggodalmat, de a TDI-vel kombinálva már igen.
Vegyek egy Autolock 2000 kormányzárat? (Az a sárga-fekete, körbeveszi a kormányt, nem lehet elfordítani, jónak mondják.)

2. TDI - a múltkor dicsérted, olvadoztam, szerintem is szuper, csak irreálisan drága.
- Milyen olajat használjak, tízezrenként cserélem, idáig Aral Basic és OMV volt. (Javasolt fajta, márka)
- A váltóban és szervo kormányműben -papíron - nem kell olajat cserélni és szerinted?
- Gyári klímát két évente bevizsgáltatom, télen is járatom ez elég?
Indításnál - nem mindig - kb. 10 mp-ig nyikorog a szíj, csináljak vele valamit?
- Mivel Budán lakom, elég sokat megyek emelkedőn. 2000-ig semmi, aztán turbótűz. Szóval alul álmos kicsit. Szerinted egy BONTEX - dicsérted - sportlégszűrő nem javítana ezen? A szerelőm szerint - ahogy te is szoktad mondani - át kell ezt gondolni. Chip és kipufogó tuningot nem szeretnék, ezek ára miatt. Még 7 év és kb. százezer km alatt. amíg nálam lesz, nem fogja kinyírni a motort, a turbót? De engem csak piszkál a kisördög, a Simsonommal csodát tett, igaz hogy azóta az asszony két km-es körzetben mindig tudja merre járok. Az ikercsecsemőink pedig ha megéheznek akkor sietni kell, különben is már megszokták a papa vezetési stílusát.
Köszi és egy kalappal a versenypályán!
Tibor
(2001. 07. 04.)

A fényszórókat mindenképpen reléztesd le egy villanykergetővel!
A motorban szerintem inkább 7500 km-en ként cserélj olajat és szűrőt! A turbó miatt én nem tennék sport légszűrőt a TDI-re, ugyanis igényli a tiszta levegőt és nem éri meg az a többlet, amit okoz azt, hogy a kényes feltöltő idő előtt kifeszüljön. Ugyanezen ok miatt kell jó minőségű 10W-40 és motorolajat használni, mégpedig turbó dízel adalékolásút. Az általad említett márkák jók. A turbó viszonylagos kicsisége miatt alul tényleg álmos egy kicsit ez a motor, de nem is torkos. Ennyit tud, de ha ennek megfelelően használod, sokáig nem lesz vele gond! Amíg nem mozdul meg a hőmérő, ne taposd ki a szemét, hidegen nem szereti!
Ha a hegyre mész haza és kened a száját, ne állítsd le azonnal, 3-4 percig járasd alapjáraton, hogy a turbó ki tudjon hűlni és csak utána állítsd le!
A sebváltó és a kormány szervo két évente igényli a friss olajat. Ha lecseréled, érezni is fogod, hogy szükség volt rá. Figyelj még a motor üzemi hőmérsékletére, ha lassan melegszik, a termosztátot ki kell cserélni! Gyenge pontja még a hűtőben lévő ventilátor kapcsoló patron. Ennek élettartamát is többszörösére növeli, ha a patron és a hűtő ventilátor motorja közé kapcsoló relé kerül!
A fék és a futómű egész strapabíró konstrukció, de a lengéscsillapítók nem díjazzák a kemény gödröket és a toronycsapágyakat is hamar kivégzik.
Körülbelül ennyi.
Igaz, hogy drágább, de ezt a motort érdemesebb chippel többlet teljesítményre és forgató nyomatékra "tanítani" mint sport légszűrővel.
Lopásgátlóban nem foglalok állást, mert ha igazán el akarják vinni a kocsit, csak időt veszítenek egy keveset, de el is viszik, ha hozzáértő tolvajok. Sajnos nem kevesen vannak!


Tisztelt Autódoktor!
'99-es, 1,6-os Bravámba vennék utólagos autóriasztót, amelynek a fő feladata (nálam) a központi zár távirányíthatósága. Olyan készüléket sikerült találnom, amelynek távvezérlőjét az autó gyári kulcsára építik rá (Dobermann 901K). Namármost a gondom a következő: az még elmegy, hogy a gyári indításgátlót átpakolják ebbe az új foglalatba, de nem zavarja-e a két "csip" egymást működés közben, előtt, után? Mert ha igen, akkor kereshetek más, fityegős riasztót, mert a gép meg sem moccan az immobilizer igenlése nélkül. És még egy: Ön találkozott már ilyen készülékkel?
Válaszát előre is köszönöm, további jó munkát, üdvözlettel:
Pafféri Zoltán
U.i.: hiánypótló munkáját, már az előttem levő 1000 páciens méltatta.
(2001. 07. 04.)

Ez a típus az egyik legjobb a kategóriájában és tényleg nem fogja zavarni a két rendszer egymást. Ráadásul egy utólag is megfelelően bővíthető rendszer, kompatibilis célegységekkel. (Ablakemelő vezérlő, motoros antenna vezérlő, riasztó rendszer bővíthetőséggel.)


Doki uram!
Most olvasom a Buzuki Stift 1.0 automatám (98. januári kiadású, 55 ezer km) végsebességéhez fűzött megjegyzésedet.

Nemrég kipróbáltam a végsebességét (szigorúan csak néhány sec-ig, nem szeretném szétégetni a mocit), 159 volt a vége (nem volt lejtő). Nem sok ez egy kicsit egy 1.0-s kocsitól?
A válaszod:
A végsebesség ügye. 150 százalék, hogy csal az a sebességmérő, de ez egyszerű matematikai módszerrel ki is számítható. 60km/h sebességnél pont egy perc alatt tesz meg a kocsi egy kilométert. 120km/h-nál pedig pont 30 sec alatt. Javaslom, hogy a távolság mérésekor inkább a km-jelző táblákat vedd figyelembe és hogy inkább segítsen valaki az idő mérésében, mert azért neked van mit csavargatni, nyomogatni a kocsiban, főleg 120-as tempónál!

Na szóval kimentem az M3-asra, és kipróbáltam. Mentem vele 20 km-t padlógázon (élmény volt ahogy húzódtak el a belső sávból a nagyobb kocsik egy 1.0-s elől).
Doki, gáz van, a km táblákat nézve és számolva a végsebesség 153 km/h, ha ketten ülünk benne, már csak 142 km/h.
MOL 98-at vagy néha Shell V-Power-t kap, mást nem. Nincs fordulatszámmérőm, de nem igazán volt "üveghangja":) Inkább ilyen mély morgós folyamatos (és persze jó hangos). Nem kellett volna leszabályoznia hamarabb? Főleg hogy állítólag még az automata váltó is levesz belőle.

A másik egy prózaibb kérdés. Egy Suzuki levlistán olvastam, hogy a motorokban valamit fel kell pontoztatni a szelepek körül, mert a gyár úgy csinálta meg, hogy kb. 50-70 ezer km után utána kell állítani.
1. Csináltassak e a mostani kb. 60 e-s kötelezőnél szelephézag állítást, vagy ehhez a "turbós" motorhoz inkább ne engedjek senkit hozzányúlni?
2. Illetve a fenti felpontozós kérdéssel kapcsolatban hallottál-e róla, hülyeség volna, vagy pedig kíváncsi lennék egy szakszerű megfogalmazásra mit és hogyan és miért kell megigazítani.
3. Igaz az hogy 1.0-s kocsiba nem lehet légkondit tenni? Kisebb teljesítményűt sem? Egyszerűen nem hajlandók bevállalni a szervizek, pedig kérdeztem.
Köszi, és újfent gratula a rovatodhoz.
Gábor
(2001. 07. 04.)

Helló, ha magyar is a Suzuki, még lehetnek sikerültebb darabok is a szériában! Ha valamit elrontanak, azt lehet jó irányba is elb..ni! A szelepek hézagjait azért engedd beállítani, mert fontos a motor szelepeinek nyitási- és zárási szögei (motor vezérlés) miatt!
Nem kell semmit megpontozni.
Ez a kis motor tényleg nem bírja el a klímát, mert annak a kompresszor működtetése miatt teljesítmény csökkentő hatása van. Ez a kis három hengeres motor klímával alapjáraton nem elég erős ahhoz, hogy elbírja forgatni a kompresszort. Annyira fel kéne tornázni az alapjáratot, hogy már nem az alapjárati szabályzó rendszeren keresztül érné el az alapjárati fordulatot. Kikapcsolt klímával pedig kb. 2000/min fordulaton üzemelne.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.