Forró a Taurus, dudoros kerék

2001.09.07. 10:00

Ebből írtam a kandidátusi disszertációmat, mert megvert a sors egy ilyen gépszörnnyel. Ha a digit műszerfalas, akkor a váltója és a trip computere állandóan a gyenge pontja. Illetve a váltó "over drive" fokozata. Ha a mutatós műszerfalas, akkor a motor a gyengébb pontja.

Szia Doki,
A 20010711-én megjelent diagnózisodban írtad:
"Egyébként a Skoda [Felicia] szervizelése cseppet sem olcsóbb, mint egy VW-é, tekintettel arra, hogy azonos technika."
Nem tudom, milyen gyakran rendelsz alkatrészeket Feliciához, de azért azok nincsenek egy kategóriában a VW alkatrészekkel, pedig azokon is ott a VW jelvény meg a négy karika.
Nekem 1.6-os Feliciám van (echte 8 szelepes VW motor, változtatások nélkül, bar Skoda jelvénnyel a műanyag borításon), és minden elemét olcsóbban lehet megrendelni a Skoda-hálózatban, mintha mondjuk egy kettes Golfhoz kellene. Piech úr árpolitikája volna talán?

A nem-VW motoros Feliciáknál ennél is jobb a helyzet, mert - mint nyilván tudod - egy csomó alkatrészük egy az egyben megegyezik a Favoritok, sőt a farmocis Skodrik alkatrészeivel, amiket igazan jutányos áron lehet beszerezni a megfelelő guruknál (pl. Skoda néni a Visegrádi utcában).

A kedvenc Porsche XXX nevű szervizeimről nem is szólva, ahol a szerviz rezsi óradíja (!) is különböző a VW-csoport márkái között (legdrágább az Audi, na persze; legolcsóbb a Skoda; a Seat és a VW a kettő között), de a Skodán belül is más óradíj vonatkozik a Favoritra és a Feliciára mint az Octaviára és a Fabiára.
Egyszóval: a Feliciát nem is olyan drága fenntartani.
Üdvözlet, Stevie
(2001. 07. 12.)

Ez az az eset, mikor azon vitatkozunk, hogy a bal kezedbe sz...sz és jobbal csapod szét, vagy fordítva? Azért ha ez boldogít, legyen igazad, ahogy Grósz Karcsiék is tolerálták a másként gondolkodóknak nevezett örök ellenzékieket! Ma pontosan ezek az ellenzékiek nem tolerálják az őket ellenzőket! Vágod, ugye? Na, ennyit a vitáról... ITT.


Tisztelt Doktor Úr
Használtautó vásárlás előtt állok, és a napokban lehetőségként felmerült (feleségem egy parkolóban meglátta és megszerette) egy Ford Taurus (így van ráírva) gépkocsi.
Gyártási év 1989, V6 3L, automata váltó. A fogyasztás, biztosítás és súlyadó előre tervezhető, de mit lehet még tudni erről a kocsiról? Kb. 122 ezer mérföldet futott, váltója a közelmúltban volt cserélve (a tulaj szerint 440 ezer Ft-ért). Kell-e számolni drága alkatrészek rendszeres meghibásodásával, illetve mennyire "öregszik" ez a típus.
Válaszodat előre is köszönöm, Andrássy Péter
(2001. 07. 12.)

Ebből írtam a kandidátusi disszertációmat, mert megvert a sors egy ilyen gépszörnnyel. Ha a digit műszerfalas, akkor a váltója és a trip computere állandóan a gyenge pontja. Illetve a váltó "over drive" fokozata.
Ha a mutatós műszerfalas, akkor a motor a gyengébb pontja! Olyan a típus, mint egy makrancos kurv@. Mikor jó, imádni lehet és jó vele közlekedni. De sajnos eléggé kifutott modell, és ha átcsinálják gázüzemre, vége is a computerének! (Ugyanis a sors hamar összehozott a márkatársak panaszáradataival!) Az alkatrész utánpótlás nehézkes, de legalább megfelelően drága is! Mondom az őszintét: NE!


Szia Doki!
Lehet hogy a levelem egy kicsit hosszú lesz, de a hiba is elég körmönfont, már legalább két éve küzdök vele. Az autó egy FIAT Croma 2 Turbo. Katalizátoros, BOSCH LU2 Jetronic befecskendezéssel, lambdaszondával. Az óra szerint 165 ezer km van benne, a valóságot meg csak isten tudja. Mindenesetre a belseje nincs lelakva.

A problémám a következő: mióta megvettem, azóta kísért a dolog (kb. 2 éve), alapjárat környékén egyenetlenül jár a motor.
Először beáll 850 -re, majd fel-le ingázik kb. +-50-100-at. Ez még nem idegesítene, de mikor lefele megy, és eléri a mélypontot, akkor rándul egyet a motor, és ez már nagyon idegesítő, főleg ha dugóban araszolok. Egyébként meg minden jónak tűnik, pöccre indul, hidegen emeli az alapjáratot, jól gyorsul. A fogyasztásom 9-10 liter körül alakul vegyes használatban, most voltam zöldkártyán, a CO 0,2, a CH 150 volt. Sok hasonló benzines autóban ültem, ez a jelenség ha nagyon figyeltem rá, akkor mindben érezhető, csak jóval kisebb mértékben mint az enyémben. Az az érzésem, mintha folyamatosan dúsulna illetve szegényedne a keverék, csak túlságosan elszegényedik és ekkor kihagy a motor. A lambda szonda feszültsége folyamatosan változik kb. 0,8 és 0,2 V között, és mikor 0,2 (tehát szegény a keverék), akkor érezni a kihagyásszerű dolgot is. Az utóbbi időben kicserélt alkatrészek : 4 új NGK gyertya, gyújtókábel készlet, elosztófedél, rotor, gyújtótrafó (ez utóbbi használt volt), pillangószelep kapcsoló, 1 db befecskendezőszelep (csöpögött), hűtővízjeladó, középső és hátsó kipufogó dob, és most cseréltem egy lambdaszondát is. Apropó, ennél a motornál az előző szonda beállításait szerinted hogyan kell törölni? Csak célműszerrel lehet, vagy elég ha leveszem az akkuról egy éjszakára? Minden beavatkozás után az autó lényegesen jobb lett, csak éppen ez a hiba nem oldódott meg. A motor hengereinek kompressziója 11, hidegen mért vesztesége 25-35 százalék, mind a gyűrűk mellett ment el. Amit még észrevettem: az előző tulaj cseszegethette a levegőmennyiségmérőt, mérve az ohmikus értékek rendben vannak rajta.

A másik gondom a motorolaj, én 10W40 Mobil olajat használok a turbó miatt. Télen ez jó, nyáron viszont észrevehetően fogy. Ilyenkor hozzáöntök STP olajadalékot, és megáll a fogyás. Te milyen olajat ajánlanál ehhez az autóhoz, viszkozitásra és márkára?
Válaszodat előre is nagyon köszönöm!
Bálint Miklós
(2001. 07. 12.)

Véleményem szerint, ha a CO-érték állandóan ingadozik alapjáraton, akkor nem gyújtórendszer hibát kell keresni! Vagy a motor valamelyik érzékelő szenzorja hibás, vagy a szenzorok valamelyike által adott jel nem ér el a computerhez (kontakthiba, vezeték szakadás.) Esetleg a computer valami miatt nem tudja feldolgozni a kapott információkat, és ezért nem megfelelő a befecskendezés vezérlése! Alapjárati vezérlő szelep, esetleg fojtószelep és légtorok kartergáz lerakódásos, meg kell tisztítani! A Croma computerével nem sikeres a tápmentes éjszaka, ha szerviz üzemmódba kapcsolt, installálni kell. Ezért és a computer által tárolt hibakódok kiolvasása céljából el kéne látogatnod egy szervizbe. Egy ilyen célműszeres vizsgálat nem drága, és ha a javítást, vagy az alkatrészt drágának találod, akkor is közlik a hiba okát!


Tisztelt Autódoktor!
Vásároltam 2 évesen, 52 ezer km-el egy Opel Astra Caravan 1.4-es autót, ezzel kapcsolatban van egypár kérdésem.
1. Fékezéskor csikorgó hangot hallok. A tapasztalatom az, hogy általában enyhe fékezéskor jelentkezik, kissé erősebben nyomva a féket elhalkul (elmúlik), de igen erős fékezésnél ismét jelentkezik. Néha a jobb első kerék irányából mélyebb, talán súrlódó hangot is hallok. (Fékbetét-csere esedékes?) Továbbá előfordul, hogy nagyon halkan induláskor is csikorog valami egyet-kettőt.
2. A fényezésen esett apró hibákat lehet házilagosan javítani? Néhány darab, kb. 2mm átmérőjű, enyhén barnálló foltot találtam itt-ott.
3. Észrevettem, hogy a fénykürt sajnos nem üzemel rendesen. Ha húzom a karját, néha fel-fel villan, de általában valahonnan a műszerfalból (a belsejéből?) percegésszerű hangot hallok. Megoldható ez házilag (lehet valami érintkezési hiba), vagy egy szakembernek ez 5 perces munka, és nem érdemes vele vesződni? Az állandó országúti világítás rendesen kapcsolható.
4. Parkolás közben egy ízben kigyulladt a motorhiba-jelző sárga lámpa. Leállítottam az autót, majd újraindítottam, akkor már nem világított. Azóta nem jött elő menet közben. Jelez ez valami kezdődő hibát?
5. A bal első gumin egy kb. 4 cm hosszú, 1 cm széles, 1 cm-nél valamivel kisebb kidudorodást vettem észre. A kerék átmérőjével párhuzamosan áll a hossztengelye. Mi ez? Lehet vele közlekedni, vagy érdemesebb esetleg ezt elrakni pótkeréknek, és a pótkereket feltenni helyette? Nem okoz gondot a két oldalon eltérő mértékű kopás?
6. Nem szeretek gyorsan vezetni, inkább öregurasan haladok. Használhatom-e egyenletes haladásnál akár városon belül is (50km/h környékén) az 5. sebességfokozatot, vagy ezzel inkább ártok a motornak? Természetesen amint érzem, hogy kevés az erő (emelkedő, gyorsítás) visszakapcsolok.
Köszönettel, Molnár Péter
(2001. 07. 12.)

Ha nem is kopottak az első fék betétei, mindenesetre a tuskók csúszkái alaposan be lehetnek rohadva! Ez fék, tehát minél előbb megbontás és javítás!
A kereskedelemben kaphatóak ún. lakk stiftek, amik egy-egy adott színhez vannak keverve és az ilyen kavics felverődések javítására szolgálnak.
A fénykürt érintkezési hibája gyakori hiba az Astráknál, egy villanyszerelő 10-15 perc alatt orvosolja a bajt. Házilag, rutin nélkül ez az idő ennek többszöröse. Megéri?
No comment. Ha később még előfordul, érdemes lesz vele foglalkozni. A kocsi computere minden olyan elektromos jellegű hibát regisztrál és tárol, ami 4sec ideig, vagy tovább fennáll.
Ez a gumiköpeny vázszerkezetében szálszakadás. Én még pótkeréknek sem javaslom, mert veszélyes, akármikor defektet okozhat. Ezen túlmenően pedig rázza a kereket és a kerékcsapágy idő előtti hibájához vezethet, még hátra szerelve is!
50-es tempónál ezt a gyengus motort nem kéne 5. fokozatban kínozni! 65-70 km/h alatti sebességnél inkább a 4. fokozatot ajánlom, mert így marad egy kis erőtartalék is a vészhelyzetek megoldására, emellett így a fogyasztása is kisebb lesz a motornak!


Hello
Lenne egy gondom, és szeretném a segítségeteket kérni. Van egy 1982-es BMW 318 i cápám és egyik pillanatról a másikra az a baja, hogy üresben lepörög 6000-ig, de terhelve nem megy tovább 2000-nél. Már apróbb-cseprőbb dolgokat átnéztünk. Üzemanyag, gyújtás, gyertya+kábel, üzemanyagszűrő amiben volt némi piszok, de semmi olyant nem leltünk ami okot adna erre a hibára!
K-Jetronic-os a gép, most akkor kapjuk szét, de ott mit keressünk vagy valamilyen jeladó adta meg magát?
Segítségeteket előre is köszönöm!
Zsolt
(2001. 07. 12.)

Honnan vágod, hogy rendben van az üzemanyag? Majdnem biztos, hogy éppen az elektromos benzinpumpa döglött meg! (úgy 99,99 százalék) Ennek a rendszernek az üzemi nyomása a fő nyomó ágban 5,2-5,8 kp/cm, tehát édes-kevés, hogy jön a benzin a csövön! Ja, és a pumpának legalább 2 liter/perc teljesítményt is kell tudni! Ha nem tudod kimérni, mert nincs megfelelő műszered, keress meg!


Tisztelt Uram!
Az előző levelekre adott válaszaiból egyértelműen kiderül a váltóolajat cserélni kell. Ennek okán szeretném segítségét kérni egy Renault Clio 1993-as 1.1-es autóhoz. A kérdésem az lenne, hogy milyen olajat kellene vásárolnom ezen típushoz a váltóba?
A gyári könyvben nincs erre utaló megjegyzés.
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel, László
(2001. 07. 12.)

Castrol EP 80W-90 hajtómű olaj.


Kedves Autódoki!
Van egy '94-es Fiat Punto 75 ELX-em. Teljesen meg vagyok vele elégedve, eddig csak a kopó alkatrészeket kellett cserélnem benne. Mostanában észrevettem egy hibát (igaz apróság, de mégis). Gázadáskor, ill. gázelvételkor egy apró rángatást érzek, alacsonyabb sebességfokozatokban mintha erősebb lenne. Eddig ilyesmi nem volt, teljesen rángatásmentesen reagált a gázadásra, gázelvételre. Komolyabb hibát nem vélek felfedezni, hiszen ugyanúgy megy a gép, mint régen, a fogyasztás sem nőtt, csak egy picit bosszant a dolog. Mi okozhatja ezt az idétlen kis hibát?
Üdvözlettel, Attila
(2001. 07. 12.)

Elosztó fedél, gyertyák, gyertya kábelek, benzin filter telítettsége, lambda szonda kezdődő hibája és az alapjárat szabályzó szelep, (vagy motor) Ennél a típusnál ezek a leggyakoribb hiba források, amik ilyen tünetet produkálhatnak.


Tisztelt Doki!
Kezdeném azzal, hogy az autóhoz annyira értek, mint az egyszeri zenehallgató a hangszerkészítéshez. Ezért azután autómat (Opel Omega 2.0i, 1992) olyan szerelő "felügyeli", akivel már évtizedes jó és megbízható viszonyban vagyunk. Van azonban egy probléma, amire sem ő, sem más nem tud válaszolni. (Ezt a kocsit alig egy hónapja vásároltam). Morgást hallani a kipufogóból, annak ellenére, hogy az összes dob és cső kifogástalan. A "Hungarian Opel Service" megoldást hagyjuk, a sületlenségen és soktízezres számlán kívül semmilyen ötletük sincs.
Még egy kérdést, ha szabad. Egy ilyen "jószág" mennyit eszik normális esetben? (város, országút, átlag) Én afféle öreguras vezető vagyok, 60-nál már 5.-ben van a váltó.
Köszönettel és üdvözlettel, Zsolt
(2001. 07. 13.)

Jó lenne hallani ezt a morgó hangot, mert lehet, hogy a katalizátor belseje szakadt le és az aztán tud csúnya hangot produkálni! A fogyasztás tekintetében nemigen tudok reális képet nyújtani erről a típusról, inkább a márkatársakat kellene megkérdezni az Opelos fórumban! Nem biztos, hogy az erőszakosan történő felkapcsolás kedvezően befolyásolja ám a kocsi fogyasztását, mert ilyenkor messze a jó forgató nyomatékot produkáló fordulatszám alatt kínlódik a motor és a szívócsőben is akkora vákuum van, mint egy tornádó belsejében. Ehhez pedig benzin kell!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.