Olajzabáló új BMW, lyukas kipufogó

2001.09.20. 10:12
Cégem nemrég két új BMW-t is vásárolt, egy 318-ast, és egy 316-ost. A 318-as eddigi 6 ezer km-e alatt üzemanyagból 9,6 literes átlagfogyasztást (többnyire város) és mindösszesen 1 liter kenőolaj-fogyasztást produkált.
Hali Autódoki!
Ford Scorpio 2,9 V6 + LPG 1986-os. Most vettem, illetve még el sem hoztam. Azt már tudom viszont, hogy gépkönyv nincs hozzá. Kíváncsi ember lévén, szeretnék minél bővebbet tudni a járgányról. Kérlek, ha tudomásod van ennek beszerzési lehetőségeiről, oszd meg velem.
Továbbá kérdés: az LPG-ről mi a véleményed ebben a típusban? Esetleg fogyasztási adattal is tudsz szolgálni?
Remélem hibajelenségek miatt nem kell, hogy keresselek, mindenesetre a szolgáltatásod megnyerő.
Köszönettel: Böröndi János
(2001. 07. 16.)

Érdekes lenne tudni, hogy pontosan milyen típusú LPG-szet van a kocsiban. Az biztos, hogy ha nem egy komoly, modern, akkor a benzines üzemet igen csak meg tudja keseríteni. A lambda szonda ugyanis igencsak fals jeleket fog produkálni, ha nem kerül üzemen kívül, mikor a motor gázzal jár. Ugyanis a gáz összetevői, ennek következtében égéstermékei is mások, mint a benzinnek! Ezt sajnos a beszereléskor általában nem szokták figyelembe venni. Ezt ellenőrizni kell és ha szükséges, valamint technikailag lehetséges, meg kell oldani! A kocsit mindig benzinnel kell hidegen indítani, (a modernebb motyók ezt már automatikusan végzik és csak a motort 3000/min. fordulat feletti üzemnél juttatja gázhoz, akkor átvált és ezután már gázzal üzemel), és csak mikor a hőmérő megmoccan, akkor szabad gázra átváltani. Leállítás előtt néhány perccel ajánlatos ismételten visszakapcsolni benzinre és úgy leállítani. Ugyanis a gáz égéstermékeinek jelentős hányada vízgőz, ami a befecskendező csúcsokat és egyéb dolgokat korrodálja. Ajánlatos a motort kifejezetten gázüzemre adalékolt olajjal járatni. Ilyen olajat általában a gázkutakon tartanak. Én még csak BP és JET termékek közt láttam ilyet, de ez nem jelenti azt, hogy más cég nem gyárt.
Egyebekben ezek a motorok egészen problémamentesen elüzemelnek vegyes tüzeléssel.
A gépkönyvet nem egyszerű mutatvány beszerezni. Ajánlom a telefonkönyv műszaki könyvekkel foglalkozó boltjainak jegyzékét. És esetleg érdemes itt a neten a Fordos oldalt fellapozni.
A 2,9-es Scorpiok nagy része automata váltós. Az olaj szintjét járó motoron, sebességben (két emberrel!) és rendszeresen kell ellenőrizni, mert hajlamos az olajszivárgásra. Két évente, ill. 40 ezer km-enként pedig illik a váltó olajszűrőjét és az olajat kicserélni!


Hello!
Volna egy kérdésem, egy 1986-os új típusú Fiat Regatával kapcsolatban, 1585 cm3-as 85-LE.
- nem akar húzni, és nagy gáz adáskor berángat!
- 1500-1800-as fordulat alatt leáll hidegen. 1000-es fordulat, ahogy melegszik úgy megy fel!
Már mindent kipróbáltam de, nem akar sikerülni!
Ha tudna segíteni megköszönném!
Üdv: Enyedi Viktor
(2001. 07. 16.)

Mi az a minden? Szemmel verés? Ráolvasás?
Nagy valószínűség szerint az automata szivató nem üzemel megfelelően. Vagy semennyire sem. Esetleg csak a hidegindító nem ad plusz gázt, hogy a fordulat megemelkedjen. De ezt inkább olyan javítsa, aki rutinosabb, mint te, mert több kárt lehet tenni benne megfelelő szakértelem nélkül, mint ami hasznot hoz. Értsd: műtét helyett boncolsz!


Kedves Doki,
Érdeklődéssel olvasom a válaszaidat, hasznosnak tartom a rovatot. Egy kérdést is küldtem neked június 27-én Fiat Tempra 1.9TD, Subject Gyengülő Motor, de sajnos válasz nem láttam még rá a Totalcaron :(. Legyek türelmes vagy elképzelhető, hogy nem kaptad meg?
Üdv: Kiss Csaba
(2001. 07. 16.)

Sajnos a kapacitásom időnként véges és most támadott be az APEH is. Karöltve a TB-vel. Vágod, hogy a családi állapotom most éppen "nem irigylésre méltó". Azért hamarosan utol fogom érni magam és a naptárt is! Majd igyekszem, mert tudom, hogy ez senkit sem érdekel itt, akinek gondja van és segítséget vár.
(A kérdések alján a számok azt jelentik, milyen dátummal lettek beküldve, ebből körülbelül leolvasható az átfutási idő is. Egy t. olvasó javaslata volt, köszi, a szerk.)


Helló Doki,
Az autóm egy Daewoo Racer (1995), de szerintem általános a kérdés. A hátsó kipufogódob belül egy kicsit eléghetett, ettől most ércesebb hangja van.
(Egy-két kicsi lyukacsos darab ki is jött belőle egy javításkor). Olvastam egy cikket a Totalcaron, miszerint ha csökken a kipufogó fojtása, akkor nő a motor ereje, de túlzásba vinni nem szabad, mert megéghetnek a kipufogószelepek. Az enyhe lóerőnövekedés megvan, a kérdés csak az, hogyan tudom elkerülni a szelepégést. A hang egyelőre nem zavaró + gázelvételkor kicsit "hörög" a kipufogó, de ez sem vészes. Mennyire kell ezt komolyan venni? Elég, ha akkor foglalkozom vele, ha már zavaró a hangja?
Más: Előfordul néha, hogy beragad a kézifék (vagyis behúzva marad, akkor is ha kiengedtem). Hol érdemes megnézni?
Köszi, darazsa
(2001. 07. 16.)

A lukas gyári dob szétégve nem azonos hatású a jól méretezett sport dobbal! Gondolom érzed, hogy alacsony tartományban vesztett a kocsi a forgató nyomatékából. Nem itt és nem most szeretném kifejteni, hogy mitől más egy sport rendszer, vagy egy dob hatásmechanizmusa. De inkább cseréld ki azt az elégett és lukas gyári dobot! Ha már hörög, nem keveset vesztett a fojtásából és ilyenkor már elég ahhoz a bizonyos szelep égéshez, ha emberesen meghajtod néhány km-en keresztül!


Tisztelt Doki!
Egy Ford Sierrám van. Az a problémám, hogy pont 60 és 80 km/órás sebesség körül, amikor elengedem a gázpedált, erőteljesen rázkódni kezd a kocsi. Ez a rázkódás egy kis gázadással, vagy fékezéssel elmúlik.
Elvittem gumishoz, mind a 4 kereket kiegyensúlyozta, de szerinte nem a gumi okozhatta. Azt javasolta, hogy "görgőztessem ki" a felniket, mert ütnek (alufelnik). Ezt meg fogom tenni. Most a centrírozás után a rázkódás csak kb. 70-nél jelentkezik. Az lenne a kérdésem, hogy a görgőzés után még mit nézettessek meg a szervizben?
A kocsi 1986-os évjáratu, a motor 2800-as benzines, 4 kerék meghajtású, ABS-szel szerelt.
A válaszodat előre is köszönöm, Péter
(2001. 07. 16.)

Nem a szervizben görgőzik a felniket, de ha tényleg ütnek, okozhat ilyen tüneteket. Mindenképpen ezzel párhuzamosan ellenőrizni kell a kerékfelfüggesztéseket és az első futóműben mindent, ami forog, mozog, nyeklik, nyaklik, vagy csuklik. Szóval, gömbfejek, kormányrudazat, szilentek, stabilizátor szilentek, kerékcsapágyak és a bölcső felfüggesztésének állapotát. Első sorban olyan hibát kell keresni, ami miatt a két kerék egymástól függetlenül és nem a szabályos geometria szerint mozdulhat el!


Tisztelt Doki!
Most állok egy nagyobb autóvásárlás előtt, és nem tudok választani a Mazda 323 1,5 16 V (1999) illetve az Opel Astra G 1,4 16V vagy 1,6 16 V között. Sokan mondják, hogy a Mazda milyen megbízható, de tudom azt is, hogy az 1,5-ös motort az idén cserélték le, mert nem volt olyan "sikeres". Viszont annyi pénzért, amennyiért meg tudom venni, szinte minden benne van (ABS, klíma, 4x légzsák stb.), ami ugyanilyen áron az Astrában nincs vagy csak nagy mákkal.
A te véleményedre volnék kíváncsi, hogy melyiket ajánlanád. Elsősorban városi használat, de havonta 1-2-szer Nyíregyháza oda-vissza (500km).
Érdemes-e egy kifutó motorú, de állítólag megbízhatóbb kocsit venni, mint egy viszonylag frissebb fejlesztésű "precíz" autót venni?
Válaszodat előre is köszönöm, Les
(2001. 07. 16.)

Ezt az 1,5-ös motort nem azért váltotta ám le a Mazda, mert nem elég megbízható, vagy túl torkos. Egyszerűen a legtöbb országban már 1,4 liter térfogatnál ugrik szépet a kötelező biztosítás és a kocsi adója. Mire nálunk is váltanak, ez a kis 323-as már a bontóban fog pihenni, pedig az nem holnap lesz! Teljesen igazat adok a szempontjaid szerint a Mazda melletti döntésnek, hiszen sokkal több extra van helyből benne és a korrózió elleni védelme is egészen jó gyárilag! Csak ne törd meg, mert a javítás és az alkatrész viszont jóval drágább hozzá! (ing, gatya!)


Tisztelt kolléga,
Bátorkodtam fenti megszólítással élni, mivelhogy eredeti végzettségem szerint én is általános orvos lennék, de az élet az informatika területére "terelt".
Olvasói fórumodat olvasva feltűntek az olajfogyasztásra írt válaszaid, tulajdonképpen én is ezért ragadtam billentyűzetet.
Sajnos nem csak az Opel Ecotec motorjai küszködnek "gyárilag elfogadott" olajfogyasztással. Cégem nemrég két új BMW-t is vásárolt, egy 318-ast, és egy 316-ost. A 318-as eddigi 6 ezer km-e alatt üzemanyagból 9,6 literes átlagfogyasztást (többnyire város) és mindösszesen 1 liter kenőolaj-fogyasztást produkált.
Sajnos a szakszerviz szerint az olajfogyasztás természetes, szerintük az első húszezer kilométer alatt ez eléri a kumulált 1,5-2 litert, mely jelenség ezután meg fog szűnni?!
Én nem ezt várom el egy 9,5 millióért kínált "presztízsautótól". Mivel a 316-os még csak a kétezredik megtett kilométerénél tart, kíváncsian várom követi-e bátyját.
A vásárlásnál a kereskedő azt közölte, hogy a kocsi olajcsere intervalluma kb. 20-25 ezer km, de azt nem, hogy mindeközben azért az olaj egy része úgyis "lecserélésre" kerül.
Megjegyzem az általam meglátogatott VW kereskedő - vételi szándékom előtt! - becsületesen közölte, hogy a nézegetett Passat 130 LE PDTDI a szerviztapasztalatok szerint sajnos 1 ezer km-enként kb. 2 dl olajat eléget.
Mivel ez a cseppet sem elegáns tény nem volt ínyemre, ezért inkább a BMW-t választottam.
Dr. K.E.
(2001. 07. 16.)

Kár volt. Igaz ez csak az én véleményem, és van aki egyetért vele, van aki nem.
A tapasztalataim szerint a BMW tényleg szereti az olajat, kicsit (?) talán jobban is, mint ahogy ezt elfogadhatónak tartanánk. Általában 10W-40-es félszintetikus motorolaj alkalmazása esetén látványosan elmarad az olaj fogyasztása, csak ezen nem keres akkorát a márkaszerviz, hogy alkalmazza is. Sajnos a másik szomorú és személyes tapasztalatom két BMW márka szervizben is, hogy az ügyfél "örüljön, hogy bent lehet" elv szerint félistenként viselkednek a szerelők. (Tisztelet azért a kevés kivételnek!) Igaz, hogy ezt a főnökök is alkalmazzák, és el is tűrik. A nyereségorientáció szép dolog, de nem minden áron!
Tehát az olaj adott, de a csere intervallumával azért nem értek egyet. A saját kocsim esetében én minden 10 ezer km-ben cserélném az olajat, bárki is fűzzön mással. Ha szeretsz húzósabban autózni, (egy BMW-vel ki ne szeretne, mikor igen szépen szól, ha tolják neki) én a helyedben egy STP, vagy egy WYNN'S super charge adalékot is öntenék az olajhoz minden olajcsere után. Ha a tanácsot megfogadod, kíváncsian várom tapasztalataidat!


Helló Doki,
A tanácsodat szeretném kérni egy hátsó sportdobbal kapcsolatban. Már találkoztunk személyesen is, amikor azt a piros Corsát vittük el hozzád megszakérteni. (Mégegyszer köszi a jó tanácsot! Azóta is keresgélünk.)

Szóval az a helyzet, hogy megrendeltem egy sportdobot a verdámra (Golf III, 1.6i motorkód AFT) a Mongoose tól. Meg is jött, és elvittem egy szakemberhez, hogy szerelje fel. Erre a szaki megpróbált lebeszélni, hogy milyen egészségtelen a motornak ez a dob, és mennyire hamar tönkre fog menni tőle a motor.
A Mongoose-nál rendeléskor kérdezték a cm3 -t, szelepek számát, évjáratot, típust, és erre való dobot küldtek. Jól is néz ki, csak éppen nincs meg hozzá valamilyen H engedély szám, meg bizonylat, ami a szaki szerint azt eredményezheti, hogy nem fog legközelebb átmenni a műszaki vizsgán. Mit lehet ilyenkor tenni? És még azt is kifogásolta, hogy szinte átlátható a dob a két vége felöl, ami szerinte nem helyes, mert abszolút nem fojt semmit se. Igaz ez?
Illetve még azt lenne jó tudni, hogy kell-e állítani a szelepek vezérlésén, mivel nincs akkora fojtás a motoron, így lehet korábban is nyitni.
Előre is köszi a választ!
Üdvözlettel, Jackie
(2001. 07. 16.)

Jaj! Kerüld el azt a szakit jó nagy ívben! Vezérlést állítani. Akkor talán még a szelepek is találkozhatnak a dugattyúkkal, amiből nem sok jó néz ki. Na, meg a VW nem olyan hülye, hogy ne tudná, mikor is kell nyitni-zárni a szelepeknek! Ezt már az oroszok sem tévesztik el! A sport dob meg nem úgy lett kitalálva, hogy mi néz ki jobban és szól szebben? Nem csak a lamellák számával lehet fojtani a motorból kiáramló gázokat. Erről kicsit fentebb olvashatsz.
Az a "kolléga" meg (és ezt nem sértésnek szánom!) de maradjon azon a szinten, amihez biztosan ért! Szép számmal közlekedik még Lada, Wartburg és Dacia.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.