Gányolt fékcső, fokozott benzinszag

2001.09.25. 10:23
Fogott az a fék, csak kicsit, miután a pedálhoz közelebbi fékkör pukkant ki. A munkát nem minősítem, sem a fékcső forrasztással elkövetett szándékos közúti veszélyeztetés mértékét. De az a jóember nagy barom, ha nem cserélte ki azt a fém fékcsövet.
Kedves Doki!
Nagyon köszönöm a válaszodat! (Audi 80 elrontott gyűrűzés, 2001. 06. 18.)
A dolog most úgy áll, hogy miután égető szükségem van autóra, ráadásul leginkább hosszú külföldi utakra, hirtelen elhatározással vettem egy '93-as Ford Mondeo-t 1.6-os motorral. A szomorú az, hogy nekem nagyon a szívemhez nőtt az öreg Audi, (16 éve van a család tulajdonában), hajlandó is lettem volna rá költeni akár egy teljes motorgenerál erejéig is (mondtam is a szerelőnek aki csinálta), de úgy látszik manapság már kevesen hajlandóak ilyen munkát tisztességesen elvégezni, amikor könnyebben is lehet pénzt keresni.
Az Audi most áll, sorsa bizonytalan - ha anyagilag fogom bírni, akkor megtartom és hozzád viszem, hogy meggyógyítsd. Addig is, ha tudsz valamit mondani az új kocsimról (esetleges típushibák, mire kell nála figyelni - a kötelező olaj- meg fogasszíj cserén kívül persze), az nagyon érdekelne.
A rovatod dicsérgetésétől most eltekintek, többen megtették előttem, és messzemenőkig egyetértek velük. Csak annyit, hogy nehogy már te pironkodj a kutyaütők helyett!
Lelkes olvasód, Gábor
(2001. 07. 18.)

Rendszeresen és lelkiismeretesen kell szervizelni! A gödrös, kockaköves utakon visszafogottan kell vele autózni. Strapabíró, jó közép kategóriás kocsi, csak ha lehet, ne törd össze, mert nem olcsó az alkatrész a karosszériához és elég trükkös halál rendesen összerakni, hogy ne ázzon be itt-ott. Szeretni fogod. (Vagy már meg is szeretted!)


Hello Doki!
Köszönet az aprólékos távdiagnózisért (becsörgő motorú Nissan Primera). Válaszodra utalva, kérlek írd meg elérhetőségedet, hogy alapos kivizsgálásra vihessem hozzád az autót!
Köszönettel : Szalai Zoltán
(2001. 07. 19.)

A telefonszámom adott, ne kelljen már minden válaszba beleírnom. Aki figyeli a rovatot, az a kettővel korábbi adagban látja. Egyeztetni lehet rajta időpontot.


T. Doktor!
Egy 73-as évjáratú Audi 80L-ről lenne szó (1.3as). A héten az alábbi történt velem.
Megyek a Fehérvári úton, át a villamos előtt. Előttem egy Trabant. Fékez(nék). És hopp, teljesen puha volt, nem is fékezett! Még szerencse, hogy nem jött villamos, ki a sínekre, és visszaváltok, majd kézifék.
Előtte nem sokkal még jól fogott. Egyébként épp másnap kellett volna vidékre mennem, úgyhogy szerencsém volt, hogy itt jött elő. Kinyitom a motorháztetőt. Féktartályban van bőven. Alaposabban átnézem. A fékcső egy helyen kidörzsölődött!
Tavaly cseréltettem ki a víznyomócsöveket, mert már jól elöregedtek, és az egyik el is repedt. Hát annak egy rögzítőpöcke szépen kidörzsölte a fékcsövet! Autóklub szállítás 9 ezer Ft.
Aki a víznyomócsöveket is betette, 3 ezerért berezezte a féket. Mondtam neki mi történt, de mintha csak egy lámpacseréről lett volna szó, tojt bele. Szóval, nem vagyok egy öregember, és nincs kedvem egy fán landolni. Lehetne, hogy a kocsit teljesen átnéznéd valamikor?
Megjegyzés:
Bánt a dolog, mert igazából egy kézmozdulat lett volna a fékcsövet egy kicsit elhajlítani, és máris nem történik meg. A másik, hogy ebben a kocsiban átlós kettős fékrendszer van, úgyhogy nem igazán értem, miért nem fogott egyáltalán! És a rezezést fék esetén csak ideiglenes megoldásnak vélem. Tudom, öreg már ez a kocsi, de hamarosan veterán korú lesz.
Minden segítséget előre is köszönök,
Kapovits Gergely
(2001. 07. 19.)

Fogott az a fék, csak kicsit, miután a pedálhoz közelebbi fékkör pukkant ki. A munkát nem minősítem, sem a fékcső forrasztással elkövetett szándékos közúti veszélyeztetés mértékét. De az a jóember nagy barom, ha nem cserélte ki azt a fém fékcsövet, minek utána a javítás az új cső beszerelésével és az anyaggal korrekt árképzéssel sem lett volna, csak 1500-2000 Ft-tal több.
Azért szerencsés vagy, hogy nem kellett olyan temetésre menned, ahol mindenki áll, csak te fekszel. A saját érdekedben abba a műhelybe még egy kontrafékes kerékpárt se vigyél többé!


Üdvözlöm!
A következő problémával fordulnék Önhöz. Három hónappal ezelőtt vásároltam egy 1981-es évjáratú BMW 520i-t (már az E28-as típus!). Az előző tulajdonos állítása szerint a gyújtáselosztóból kioperálták, pontosabban a rotorról le szedték a centrifugális erő hatására letestelő tiltást, ami valóban így van. Ettől függetlenül az autó nem forog néha 4800 néha 5100-as fordulatszám fölé, pedig még jócskán mennie kéne. A motor állapotára is gyanakodtunk, de több vizsgálat alapján (kompresszió mérés, olajfogyasztás - füst tulajdonképpen semmi) az lett megállapítva, hogy a motor korához képest nagyon jó állapotban van. Mi lehet a probléma? Az injektor lehet a hibás vagy gyújtásgondok lesznek.
A fenti fordulatszámon mintha nem kapna elég levegőt vagy benzint és ledurrog, rángat, stb.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel, Balázs
(2001. 07. 19.)

Vagy a benzin szűrője van teli szeméttel, és nem ártana kicserélni. (Először mindenképpen ezzel kell kezdeni!) vagy az elektromos benzinpumpa kopott és nem tud megfelelő nyomást, szállítási mennyiséget biztosítani! Ezt mindenképpen műszerrel kell kimérni az adott típusnak megfelelően!
Ha valaki képes volt a rotort kibelezni, akkor azért nem ártana egy alapos motorrevízió sem egy pontos, műszeres beállítással együtt. De a fent említett két hiba lehet alapvetően, ami ilyen tüneteket okozhat!


Kedves Doktor Úr!
Azt szeretném megkérdezni (bocs, ha hülyeség), hogy a gyárilag 155/R13-as gumikkal szerelt Punto 55-ömre ('99 májusi) felnicsere nélkül tudok-e nagyobb, szélesebb gumikat tenni és ha igen, akkor mekkora a maximális méret? Jár-e valamilyen "mellékhatással" (a némileg javuló stabilitáson kívül) a csere, pl. valamivel nagyobb fogyasztás, torzító sebességmérő, stb?
Mekkora gond és hogyan orvosolható, ha nyikorog a kézifék, azaz behúzott állapotában, a kocsiba/ból be/kiszállva, tehát terheléskor a hátsó traktus nyikorog? Végezetül mi a véleményed a különböző féktisztító készítményekről, spray-kről, érdemes-e ilyet használni?
Köszönöm előre is a válaszod!
Laci
(2001. 07. 19.)

A gumi mérete függ a keréktárcsa szélességétől is, mert az szabja meg, hogy milyen méretű gumi fér el rajta úgy, hogy torzulásmentesen fekszik az úton. Ez tényleg fontos dolog, mert ellenkező esetben a gumi túlmelegedhet és a kirándulás durrdefekttel végződhet! Annak következményei meg már nem a sofőr kezétől függnek. Tehát ez ügyben látogass el egy gumis szakműhelybe, ahol minden ilyen irányú kérdésedre kimerítő választ kapsz!
A féktisztító spray-k jó készítmények és hasznosak, DE! Mindig a fék megbontásával kell alkalmazni azokat. A féket meg házilag ne babráld, mert ha elb...od, nem csak magadat hozod komoly veszélyhelyzetbe!


Tisztelt Attila!
Nem tudom, mi az oka annak, hogy nem válaszolsz a levelemre.
Lassan szétesik a járgány alattam, annyira rossz az alapjárat, ha leveszem a lábam a gázról. Amikor leállítom a motort, és újra indítom, akkor nincs semmi gond. Viszont ha menet közben leveszem a gázt, akkor rángatózik a motor, éppen hogy le nem áll. Sokszor már a fékszervó sem dolgozik rendesen, annyira szar az alapjárat. Annak ellenére, hogy az alapjárati léptetömotor ki lett cserélve, minden ki lett tisztítva az injektoron, + még injektortisztító adalékot is tettem a benzinbe. Annyi változás történt az előző leveleimhez képest, hogy tegnap feltettem egy katalizátort a régi "doboz" helyére. A hibajelenség ugyanúgy megmaradt, mint annak előtte. Ha pl. 50-nel megyek IV-ben, akkor úgy rángat, mintha kocka alakú kerekei lennének a kocsinak.
Jó lenne, ha gyorsan válaszolnál, mert lassan szétesik az egész kocsi a
rázkódástól. Már megint kirepedt a hűtű(!).
Még mindig bízva segítségedben:
Sanyi
(2001. 07. 19.)

Huuuuu! Keress meg gyorsan, begyorsítjuk a bajod megoldását, mert nem tudom hol keveredett el a leveled. Ha te bénáztál el valamit a küldéskor, vagy többször elküldted ugyanazt, és ezért dobálták ki őket, akkor 25 bottal megúszod. Hívj fel!


Tisztelt Autódoktor!
Következő problémával fordulok önhöz. Van egy 1988-as BMW 320i E30-as autóm. Kb. 20 másodperc indítózás után hajlandó beindulni, indulás után erős benzinszag terjeng. Ha hideg az idő első indításnál, akkor azonnal beindul, ha beindult majd leállítom, és újra beindítom, akkor is azonnal beindul. A fogyasztása és a teljesítménye normális az autónak, az alapjárata is normális.
Kérem adjon tanácsot, mit tehetnék a nehezen indulás ellen.
Üdvözlettel Tasi Gergő
(2001. 07. 19.)

Na, ez pont nem az a motor és nem az az eset, hogy vagdalkozni lehet a tanácsokkal a motor gyártási kódja nélkül. Ha jól sejtem ezen a kocsin egy elektronikusan vezérelt PIERBURG típusú porlasztó leledzik, ami nem az a tipikus otthon javítós fajta. Postafordultával írd meg a fent hiányzó információkat és azt, hogy neki mersz-e vágni ennek a porlasztónak levelező tagozaton? Ha nincs elég rutinod és némi szakértelmed, inkább ne tedd, mert úgy rontani könnyebb, mint javítani!
A tapasztalatom szerint kollégáim többségének két mumus karburátor létezik: az Opelokra szerelt Varajet II és ez.
Ha lemondasz a közelharcról vele, keress meg!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.