Dízel Ford és 1,6 Astra rángatás

2001.09.27. 13:18
A nitrohigító dízel gépeknél TILOS! Nagyobb a kompresszió és hazavágja a motort. Egy dízel üzemanyag rendszer tisztítása komolyabb szakmai tudást és műhelyt igényel, házilag nem érdemes barkácsolni, mert kétes az eredmény! Például a tank búvárcsövén is van egy szitaszerű előszűrő, amit nem egyszerű becserkészni.
Üdvözlet Doki!
Nem rég óta olvasom a pacientúra panaszait és a rá adott kezelési tanácsokat, gyógymódokat. Nagyon tetszik, hogy olyan angyali türelemmel vagy képes válaszolni a kérdésekre és nem veszted el a humorodat sem. Én tanácsért illetve véleményért fordulok hozzád. A közeljövőben szeretnék venni egy KIA Pride kombit. Úgy hallottam, hogy Mazda meghajtólánc van benne.(Motor, féltengely stb.) Mivel ez az árkategória számomra megfelelő, ha tudsz valamit róla, légy szíves osszad meg velem az információkat erről a kocsiról. Fogyasztás, karbantartási igény, gyenge pontok stb.
Előre is köszönöm, Ferenc
(2001. 07. 19.)

Kár, hogy nem régebben olvasod ezt a dolgot itt. Nem miattam, inkább azért mert egy gyűjteményes formátumú "Tiborc panasza Bánkhoz" stílusú könyvet már írhattál volna erről a kocsiról, csak abból amit itt elpanaszoltak azok, akik szintén ilyen modell mellett döntöttek.
Nem is a koreai csoda elmaradása miatt makrancos ez a kocsi, hanem inkább mert a márkaszervizek sem igazán rendelkeznek a szükséges képzettséggel és alkatrész bázissal. Emellett a magyar utakhoz is gyengének találtatott a futóművek és a felfüggesztések minősége. Tudod, nem egészen Mazda a dolog, csak apróbb különbségek vannak, annyi ami elég ahhoz, hogy ne lehessen a hiányzó alkatrészeket japániaival pótolni, még ha nagyon muszáj, akkor sem.
A motorikus gondok pedig inkább elektromos jellegűek, (gyújtókábelek, szenzorok, kontakt hibák és saruk korrodálása a legváratlanabb helyeken.)

Mindent összevetve a magyar viszonyok mellett sokkal kevesebbet bírnak ezek a kocsik, mint a nyugati országokban, bár ott sem nevezhetőek népszerűnek. Inkább csak a gyár haszongépjárművei.
Ez az őszinte véleményem, amivel nem kell egyetérteni és nem kell elfogadni sem. De lehet.


Tisztelt Attila!
A következő problémával fordulnék hozzád:
Az autóm 1994-es évjáratú Opel Astra 1.6 Si (C16 SE) 140 ezer km-rel. Időnként elkezd rángatni, ez a jelenség minden sebességi fokozatban előjön, egyenletes haladás közben 2 ezres fordulatszám környékén. Az autó egyébként jól húz, gyorsításkor nem is jelentkezik a probléma! Tulajdonképpen azért írok most neked, mert a márkaszervizben nem igazán tudnak mit kezdeni a problémával. Az autó nemrég volt kötelező átvizsgáláson, pár száz kilométerig semmi probléma nem volt (semmi extrát nem cseréltek ki rajta) de aztán megint előjött a rángatás, hol kisebb, hol nagyobb intenzitással, az érdekes az, hogy néha 100 km-ig semmi, aztán megint rákezd a rángatásra, ilyen periódusokban alapjáraton láthatóan és hallhatóan ingadozik a fordulatszám!
Visszavittem a szervizbe, de ott nem találtak semmit (vagyis nem jelez a számítógép hibát), azt mondják ilyen rejtett hibát nagyon nehéz orvosolni.
Nem tudom összefüggésben lehet ez a két dolog, de 3-as fokozat fölött enyhe gázadás közben néha (csak ritkán) meg-megcsörren a motor (ez csak lehúzott ablaknál hallható), erősebb gázadáskor ilyet még nem tapasztaltam!
Ezekben a kérdésekben kérném a tanácsodat, mit tehetnék, hol orvosolhatnák ezt a problémát!
Előre is köszönöm a válaszodat!
Köszönettel: Péter
(2001. 07. 19.)

Mikor elkezd rángatni a kocsi, le se állítsd, hanem nyisd ki az elejét és húzd szét a lambda szonda csatlakozóját. Hogy ezt hol találod, azt a kipufogó csonkban elhelyezett szondától kiindulva még előtte keresd meg!
Ha erre nem reagál megfelelően, akkor érdemes keresni egy olyan bontót, ahol odaadnak egy kopogás érzékelő szenzort próbára. Vagy talán érdemes is megreszkírozni azt a 3-5000 Ft kiadást. Mert ezen kívül már csak az Opeleknél sajnos komoly hányadban előforduló computer hiba jöhet számításba. Ez nem ismeretlen fogalom, foglalkozik is néhány cég a márka vezérlő computereinek javításával, felújításával. Sajnos, ha tényleg ez a gond, ez már komolyabb anyagi megterhelés, még bontottan is kb. 30-40 ezer Ft. A felújított pedig 55-60 ezer. De ez ügyben is általában addig kell menni, míg nem sikerül egy kölcsön computerrel bizonyossá tenni a dolgot.


Tisztelt Doktor úr!
Egy '97-es évjáratú Toyota Corollám van (még nem az az új típusú körlámpás, hanem az egyel régebbi), 3 éve használom, 80 ezer km van benne.
Nem hiába a Corolla az egyik legmegbízhatóbb típus, eddig még a motorháztetőt sem nagyon kellett felnyitnom (lekopogom.) Egyetlen apró zavaró dolog van csak: alapjáraton üresben hallható egy vékony, szaggatott ciripelő hang. Ha a kuplungra csak ráteszem a lábam (tehát nem kell teljesen benyomni) akkor megszűnik. Ha nagyobb fordulatra emelem, a ciripelés gyorsabbá válik, egy bizonyos fordulat fölött szintén megszűnik. Menet közben nem hallható.
Mi lehet ez? Szervizben voltam vele, csak vonogatták a vállukat és azt mondták, hogy nyugodtan járjak vele, nem veszélyes. Már évek óta ilyen, tehát valószínűleg olyan nagy baj tényleg nem lehet.
Válaszát előre is köszönöm, Szabó Csaba
(2001. 07. 19.)

A kuplung kinyomó csapágy szárazon forog és a rosszul beállított pedál miatt állandóan kicsit hozzáér a szerkezethez. Ugyanis ez a csapágy szakaszos üzemre készült és emiatt úgy kell a pedált beállítani, hogy felső helyzetében kb. 5-10 mm holtjátéka legyen. Kicsi trükkel még az is megoldható, hogy a csapágyat utólag, kiszerelés nélkül meg lehet kenni és ez a beállítással együtt meg is hozza az eredményt. (A nyiszorgás elmúlását.)


Szia Doki!
Hol lehet Téged elérni? Úgy értem, az interneten kívül. Szeretném hozzád
elvinni az autómat, mert elég régóta olvasom a rovatodat, és ekkora szakmai hozzáértést még nem tapasztaltam sehol. Szóval, ha el tudnád küldeni magánba, vagy a rovatban lehetőség van megjelentetni a műhelyed pontos címét, nagyon hálás lennék.
Köszi, Lac
(2001. 07. 19.)

A számom a rovatban néha elhangzik, olvass vissza! Előzetesen hívj fel, és egyeztetünk.


Szia Doki!
Az elérhetőséged szeretném megtudni, egy 2104-es Ladával lennének majd kérdéseim, és szeretném beszabályoztatni veled a porlasztóját, gyújtást stb. átnézetni.

Pár kérdésem is lenne:
- Amióta megvettem az autót nincsen bekötve a (porlasztóval sorosan) a benzinmegtakarításban segédkező pneumatikaszelep, csak vissza van hurkolva a cső a porlasztóházon.
Valószínűleg az előző tulajnál tönkremehetett a vezérlőblokkja a szelepnek és lusta volt kicserélni. Hol lehet ilyen vezérlőblokkot kapni szerinted, kb. mennyi az ára és jobb-e a magyar (ha gyártják még egyáltalán?) valamint kell e állítani a porlasztón, ha a szelepet a vezérlőblokkal beüzemelem. (Nem szeretnék a porlasztóhoz piszkálni, inkább megkereslek vele.
- Milyen olajat javasolsz a motorba, váltóba, difibe?
Kösz a választ: Szentirmai Miklós
(2001. 07. 20.)

A számomat te is keresd ki és írd fel, mert a válasz olyan hosszú lenne, mint a vonatfütty!


Hello!
Szegéy Astrás kollégám nehogy szétszedje mar az egész autót, csak mert be akar jutni a műszerekhez!
Az említett műanyag kormányoszlop burkolaton észre fog venni két műanyag takaróval lefedett csavart, ami csak akkor látható ha a kormány 90fokkal el van tekerve valamelyik irányban, mivel a kormány kürt része takarja ezeket. Jobb és bal oldalon is lesz ilyen, plusz a takarónak az alsó részén ha jól emlékszem 3 csavar (ezekhez trükközni sem kell). Ha ez megvan akkor jöhet a plexi (felül 2 csavar és alul asszem még 2, ezek csak akkor láthatók ha a kormánytakaró nincs ott) majd a döglött pókok tetemének eltávolítása.
Ja, a kormányoszlop-burkolat simán le fog jönni (2 részből áll, felső és alsó) mert az gyújtáskapcsolóhoz nincs közvetlenül rögzítve, hanem az a fekete gumigyűrű takarja csak ki a közöttük egyébként jelenlévő űrt, szóval ha rakja vissza, ezt ne felejtse el megfelelően visszaszerelni. Sok sikert a művelethez!
Ha tudod Doki légy szíves ezt tedd közzé, nehogy darabokra szedje az egész verdát!
Ha egyéb problémák vannak, akkor javasolnám az Opel fórumot, mert ott szívesen válaszolunk ilyen és ehhez kapcsolódó kérdésekre.
Üdvözlettel, Chriss1981
(2001. 07. 20.)

Köszi, de legközelebb ékezettel is írhatnál. Tegyük közzé a leírást, mert én sem vagyok mindenható és ezt a módszert is meg lehet próbálni. De azért a km-számláló "állításához" nem ezt a módszert ajánlom!


Hello Doki!
A következő a probléma: Ford Orion 1.6D útközben egyszer csak leállt, vontatás benzinkútig. Éppen volt valami kínai gázolajszűrő, ami pont méret volt a géphez. Feltettem, utána max. 80-nal hazáig, semmi gond.
Néhány nappal ezután egy rövidebb úton 90-100-nál egyszercsak lehörög a motor, lassulni kezd az autó, aztán hirtelen minden oké. Ezt eljátszotta 4-5-ször, utána minden OK. 1 óra állás után visszaút, megint 3-4 ilyen kihagyás, utána minden OK.
Utána néztem a szűrőt, és kicsit még tudtam szorítani rajta, meg a gumitömítésnél egy kicsi gázolajat láttam.
Mi lehet ez? A pici résen levegőt is szívhatott a gép, azért volt a kihagyás, vagy esetleg még levegőbuborék lehet a rendszerben kb. 200 km-rel a szűrőcsere után? Vagy valami dugulás lehet a rendszerben? Vajon a nitrohigítós okosság dízelautónál is beválhat, mint tisztítóanyag?
Arra is gondoltam, hogy esetleg a szűrő nem tud annyi üzemanyagot átengedni, mint amennyit a Ford igényel?
Várom a segítségedet!
Köszönettel, Tafi
(2001. 07. 20.)

A nitrohigító dízel gépeknél TILOS! Nagyobb a kompresszió és hazavágja a motort. Egy dízel üzemanyag rendszer tisztítása komolyabb szakmai tudást és műhelyt igényel, házilag nem érdemes barkácsolni, mert kétes az eredmény! A tank búvárcsövén is van egy szitaszerű előszűrő, amit nem egyszerű becserkészni. Aztán a tank és az adagoló közt a legkisebb tömítetlenség is komoly bosszúságot okozhat, néha még a rutintalan szerelőnek is! A stop-szelep szorulása, vezetékének érintkezési hibája, vagy mágnes tekercsének hibája is tud komoly mennyiségű borsot törni tapasztalt szakember orra alá! Ha a gázolajszűrőt nem megfelelően szerelik, vagy cseréjekor megsérül egy csőcsatlakozás, máris újra kezdődik a szívás. Szóval ha van szerszámod és szakértelmed, fogj neki, de azért előtte komolyan mérlegeld, belekezdj-e, vagy sem.


Tisztelt Autodoki!
Van egy 10 éves Trabant 1.1-esem.
Alacsony sebesség fokozatban (1-es, vagy kettesben) nyikorgó, "kosztató" hangot hallat. Nem tudom egészen pontosan meghatározni, hogy az első futóművek felől vagy a motortérből. Mi lehet a gond és a megoldás?
Előre is köszönöm a válaszát, Orsi Balázs
(2001. 07. 20.)

Ezt a hangutánzó kifejezést nem tudom beazonosítani. Ha a hiba bennem van, bocs, de életem 40 éve alatt nem hallottam ezt.
Ha segítség kell, inkább keress meg és meghallgatom. Szerintem ez a legjárhatóbb út!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.