Audi dízel közelebbről, ugráló Kadett

2001.09.28. 16:28
Nem ártana ellenőrizni a motor vezérlését sem, mert a vezérműtengelyen a szíjkerekek mindkét végén ék nélkül, az anyag és a kialakítás következtében létre jövő önzáró erőt kihasználva, vezető ék nélkül vannak rögzítve. Általában egy ilyen korú öthengeresnek már nem is mindig eredeti a hűtője, sőt néha nem is dízel hűtő van benne!
Hello Doki!
A kocsim egy 84-es OPEL Ascona 1.6 SR. Váltóolajat szeretnék cserélni benne és azt szeretném megkérdezni, hogy milyen márkájú, típusú olajat ajánlanál. Elöre is köszönöm válaszodat.
István
(2001. 07. 20.)

Castrol EP 80W-90. A feltöltési szintet jelző csavar adott, ha a leengedő csavart nem találod, ne csodálkozz, le kell venni a difi alsó lemezfedelét, és itt kifolyik a régi olaj. Alapos tisztítás után vékonyan kend be tömítő pasztával és nem kell a csavarjait agyontépni. Feltöltés előtt adj egy fél órát a szerelőpasztának, hogy megkössön!


Tisztelt Autódoktor!
A következő, számomra titokzatos hiba alakult ki a 12 éves Alfa 33 (1,7 ie) autómon: a kürt csak akkor szól az autón, ha a gyújtáskulcsot a kapcsolóból kiveszem. Gyújtás helyzetben, illetve kikapcsolva, de kulcs a helyén: a kürt néma. Valószínűleg test probléma lehet, de a gyújtáskapcsolót cserélni, "hátha az a hibás" alapon nem szeretném. Gondoltam, talán az autóelektronikában jártasabb Doki uram tudna segíteni.
Köszönettel, Imi
(2001. 07. 20.)

Na, most jól mellényúltál, mert az autóvillamosság nem kimondottan az erős oldalam! Ugyanis én gyors- és gépkocsi szerelő vagyok, nem fáziskergető. De szerintem ha ellátogatsz egy autóvillamossági műhelybe, a gyújtáskapcsoló hibája esetén is csak annak az elektromos kapcsoló betétjét fogják cserélni, ami kb. 2000 Ft kiadás.


Hello doki!

A következő autóval vannak gondjaim: 1980-as Audi 80 1.6 benzin. Alvázszám :81A0208067, motorszám: YN702999, karburátor: PIERBURG 1B SOLEX
1.Hidegindítás után a fordulatszám 2200/min, gázadás után hirtelen lecsökken 800 körülire, és a motor egyenetlenül jár, mintha csak három henger menne. Ilyenkor a műszer szerint megnő a fogyasztás is. Ha pöfékel 1-2 percet, a fordulatszám ismét megemelkedik. A motor rendesen jár, amíg el nem indulok, ekkor azonban visszatér a "háromhengeres" érzés. Kb.5-6 perc után ismét egyenletes működés, de megint 2000 körüli fordulat, ami 5-10 perc után visszamegy 900 körülire (kicsit ingadozik) és innentől működik.
A szerelő szerint ezek az automata szívatók lassan mennek vissza. Melegen jó a moci, megy szépen és jól fogyaszt. Már kicserélték a karburátort (bontottra, szerelő szerint jó), a benzinszűrőt és állítottak alapjáratot.
2. Jobbkanyarban előre- és hátramenetben is nyikorog valami a futómű környékén. Szerelő nem vizsgálta még.
3. A váltó hidegen egy kicsit nehezen jár, visszaváltásnál 2-esbe és 1-esbe nehezen megy be még melegen is. Lehet, hogy olaj? Az autó 4 sebességes. Régebben volt vele gond: eltűntek fokozatok, de megcsinálták.
Előre is köszi, Krisztián
ui.: Nagyon frankó a rovat.
(2001. 07. 20.)

Ha kb. 5-10 percig ilyen időben is rajta van az automata szivató, akkor a termosztát cseréjével kell kezdeni. Az automata szivató javítása és beállítása türelmet igényel mind a szerelő, mind a tulaj részéről, ugyanis ha állítják, utána ki kell, hogy hűljön a motor teljesen, és csak ezután lehet próbálni!
Általában az a baj, hogy nem mindig a szivató a ludas és mégis azt állítgatják. Na, ezt kellene a legkevésbé, mert azt a hibát kéne megszüntetni, ami a gyári beállítás melletti megfelelő üzemet gátolja! Szóval a termosztát cseréje után egy alapos porlasztó tisztítást és beállítást kell elvégezni. Természetesen közben ellenőrizni kell azt, hogy a vákuum csövek nincsenek-e leesve, kitöredezve és régebbi javítás alkalmával valaki nem cserélte-e el valamelyik cső helyét! (Nem elhanyagolható hibaforrás, sűrűn fordul elő!)

Ha itt is minden OK és a porlasztó mechanikája, vezérlő rudacskái is szorulásmentesen megfelelően üzemelnek, a szivató egység hőérzékelő betétjét is meg kell nézni, működik-e? Ha vízérzékelős a hidegindító betétje, ellenőrizni kell nincsen-e eldugulva a két cső, ami a vizet odavezeti, illetve az alumínium házban nincs vízkő lerakódás?
Ha elektromos fűtésű, azt kell ellenőrizni, indítózás után megkapja-e a 12V+ feszültséget a bimetall elem? És azt is, (mivel a porlasztó gumitalpra van szerelve, hogy ez a talp nem repedezett-e, illetve a porlasztón rajta van-e a szívócsővel összekötő testkábel?)
Ha mindez rendben van, már lehet is állítgatni vissza azt, amit valami "aranykezű" elcsavargászott. Tök feleslegesen.
Na. A fentiekből kitűnik, hogy nem egyszerű a helyzet, tehát inkább olyan fogjon neki, aki mindezek közt is kiigazodik, és megfelelően ismeri az automata szivatók lelki világát.
Ezt a leírást mindenkinek ajánlom, aki ilyen gondokkal küzd az automata szivatós kocsijával, mert sokszor az első hiba nem is olyan nagy, mint amit a "javítás" és a szétállítgatás okoz!


Kedves Autódoki!
Van egy '97-es Punto I 75 ELX-em. Teljesen meg vagyok vele elégedve. Azonban mostanában egy apró kis hibát vélek felfedezni. Gázadáskor, illetve gázelengedéskor egy apró kis rángatás jelentkezik, ami eddig még nem volt. Speciel én a lambda szondára gyanakszom, de nincs kedvem elvinni ezért márkaszervizbe. Elég sok minden ki lett mostanában cserélve (benzinszűrő, gyertyakábelek, stb.), de eddig még nem oldódott meg a probléma.
Van valami ötleted?
Köszönettel, Magyar Attila
(2001. 07. 20.)

Ja. Húzd szét a lambda szonda csatlakozóját, a kütyü ott van a kipufogó csonktól nem messze, a drótja kicsit távolabb megbontható. Ha megszűnik a hiba, ördögöd volt. Ha nem, írj újra!


Helló Doki!
Van egy 87 év végi (88-as modellév) Opel Kadett E Caravan 1.3-asom.
Porlasztós-kéziszivatós, de elektronikus gyújtású és (itt lehet a bűnös) motorféküzemi kikapcsolóval(?) szerelt. (Azért a "?", mert nem tudtam utánanézni, hogy a motortér bal oldalán lévő vákuumcsöves + elektromos bekötésű "gomba" valóban ezt vezérli-e?)
Hengerfej felújítás után jelentkezett az alábbi hiba (kellemetlenkedés).
Motorfék utáni gázadásnál "kenguru"-ként viselkedik az autó 1500-1800-as fordulatszámnál, ez visszakapcsolással megszüntethető (2000-es fordulat felett), illetve 1000-1200 f/p körül sem jön elő.
Van-e valami házilag is ellenőrizhető "trükkje" a javításnak-megoldásnak, vagy Opeles szakember + műszer kell a pontos beállítás(ok)hoz.
A segítséget előre is köszönöm, Simi
(2001. 07. 20.)

Szerintem mindenképpen az alapoktól kell kiindulni.
Ellenőrizd a vezérlési jeleket! Aztán a gyújtás elosztó oldalán lévő kis vákuumos előgyújtás szabályzó membránját egy jól irányzott szívó mozdulattal. Ha szelel, a membrán szakadt! Ki kell cserélni. A Bosch-rendszerű kb. 3000 Ft, a Delco (nagy, fekete fedele van és nem süllyesztett kábelcsatlakozós, hanem a gyertyakábelek kiálló csúcsokra csatlakoznak!) 7500-8000 Ft.
Ha ez is rendben van, érdemes az előgyújtást ellenőrizni stroboszkóppal, és pontosan beállítani, ha szükséges. Közben egy Ohm-mérő segítségével ki kell mérni a gyertyakábeleket és az elosztó rotorjának zavarszűrő ellenállását is. Ha ezek is rendben vannak, lépjünk tovább.
Elképzelhető, hogy a hengerfej felújításkor a porlasztót nem tisztították ki, vagy nem megfelelően állították be. Tehát: porlasztó tisztítás, beállítás. Csak ennyi.
Azért érdekelne, így vetted át a kocsit javítás után, vagy ha nem, mennyivel utána kezdte el csinálni? Ha így vetted át, miért nem kérted, hogy ezt is javítsák meg? Ha utána kezdte el, miért nem vitted vissza? Ugyanis ezeket a dolgokat,(illetve, hogy ezek közül melyiket kell megnézni, melyiket nem, mert már átnézte javítás közben) a leginkább az ismeri, aki végezte a munkát. Ő boldogul vele a leghamarabb.


Hello Autódoc!
Szeretném megtudni a véleményed a benzinfajtákról, eddig erről nem hallottam semmit, legfeljebb találgatásokat. Most sok kút hiteget fantázianevekkel (Tempo, Vpower, EnergyExtra stb.) Hogy konkrétabb legyek, ne csak ilyen fórumba való témájú luftballont eregessek: 98-as benzinek ólompótló adalékáról mit kell tudni? Kikészíti-e a vadiúj, 95-ösre tervezett autómat hosszabb távon, jobb-e lerakódás, égés szempontjából stb. Jobb-e a Lada korszak utcai sportbenzine, a 98-as oktánszámú, hatása előnyösebb-e, vagy felesleges?
Létezik-e itthon nem vizezett benzin? Megtehetik a vizezést bármikor, bármelyik kúton kockázat nélkül, ellenőrzés nélkül? Kb. ilyenekre gondolok, akár személyes tapasztalat is érdekel!
Köszönöm a figyelmedet, Norbert
(2001. 07. 20.)

Nem csak te közlekedsz új kocsival, és másé is működik megfelelően. A katalizátoros kocsikat csak az ún. ólmozott benzin ólom-tetraetil tartalma tette tönkre. Illetve annak is csak a katalizátorát. Magyarországon már elég régen csak ólommentes benzint forgalmaznak. Ezekben a benzinekben a kompressziótűrést más, katalizátort nem károsító vegyületekkel szabályozzák az oktánszámnak megfelelően. Fentiekből világosan kitűnik, hogy ólompótló adalékra csak azoknak a kocsiknak van szüksége, melyek katalizátor nélkül lettek gyártva! (Bár ezeknél a kocsiknál is vitatott tény az ólompótló adalék szükségessége.)
Minden autó oktánszámigénye a kezelési útmutatóban fel van tüntetve és a kevésbé olvasottakra gondolva a tanksapka mellé is fel van tüntetve!
Ennél jobbat, magasabb oktánszámút lehet bele tankolni, alacsonyabb oktánszámút nem. Van aki az egyik társaság egyi benzinjére esküszik, míg mások véleménye ettől eltérő. Ez a Coca Cola és a Pepsi Cola esetével szorosan összefüggésbe hozható. Van aki az említett kettő közül is egy harmadikra esküszik. Ezért az üzemanyagok minőségi elbírálását nem vállalom. Az említettek szerint azért válogathatsz kedvedre néhány fajta üzemanyag közül!
Vizes, szennyezett üzemanyagot általában a kisebb forgalmú, elhanyagoltabb kutakon lehet kapni nagyobb eséllyel, de az esetek száma itt is elenyésző, mióta a VÁM-szervek komolyan ellenőrzik a beszerzési forrásokat. Na, ennyi jót Vámosi Jánosékról. Aki tud többet, szóljon!


Kedves Doki!
Elolvastam az összes Audis levelet, de az én gondomhoz hasonlóval még nem jelentkezett senki. Egyetlenem, egy 1984-es Audi 100 TD 2 éve szolgál megbízhatóan, 250 ezer km van benne.
Nemrégiben azonban egyszerre két jelenséggel is szembesültem. A tavasszal elkezdett melegedni a vize, kb. azóta alacsony fordulaton másodikban, harmadikban gázadáskor rángat (kis gáz, padló, mindegy).
Voltam adagolósnál, perselyt cserélt, mondta, kicsit kopott, de még elmegy. Majd elszállt a hengerfej tömítés (nem főztem meg), ekkor (az autó örömére, és a pénztárcám bánatára) teljes hengerfej felújítás következett (gátrepedések miatt). A helyzet azonban változatlan: alkalmanként rángat, és a víz - ugyan nem forrt még fel, de - 100 fok körüli (termosztátot is cseréltem).
Amíg a turbó nem nyom, eléggé erőtlennek tűnik, induláskor egy kispolák is lehagy, de ha felpörög, élvezet vezetni. Hidegen csak rá kell nézni a kulcsra és már indul, melegen viszont kedve szerint pöccre, vagy csak köszörülésre. A fogyasztása 7 liter alatt van gázolajból és 3-4 dl motorolajból (utóbbi persze 1000 km-en). A szívócső és az adagoló közti csövet kicseréltem, de nem változott semmit. Levegőszűrő cserével sem javult a helyzet.
Kérdezném:
1. Beragadt volna az adagoló nyomásérzékelője?
2. Sport levegőszűrővel javulhatna-e a rugalmassága (és persze a
fogyasztása)?
Köszönettel, Toti
(2001. 07. 20.)

Szerintem a hengerfej javításkor elmulasztották ellenőrizni, mennyire ereszti át a vízhűtő a keringő vizet és mennyire vízköves? Általában egy ilyen korú öthengeresnek már nem is mindig eredeti a hűtője, sőt néha nem is dízel hűtő van benne! A kevésbé eltömődött hűtőt szakember ki tudja tisztítani, ám ha el van öregedve, bizony cserélni kell!
Nem ártana ellenőrizni a motor vezérlését sem, mert a vezérműtengelyen a szíjkerekek mindkét végén ék nélkül, az anyag és a kialakítás következtében létre jövő önzáró erőt kihasználva, vezető ék nélkül vannak rögzítve. A menetirány szerinti első oldalon, ahol a főtengelyről hajtják a vezérműtengelyt, a szíj feszítését a húzó ágban elhelyezett vízpumpa excentrikus mozdításával kell végezni, ami változtatja a főtengely és a vezérmű tengely helyzetét egymáshoz képest, ha a felső szíjkerék teljes rögzítése után állítják! Pedig ez az egyik legprecízebb beállítást igénylő pont!
A második kényes pont az adagoló pontos beállítása, az előtöltést is beleértve! Ezt összeszereléskor indikátor órával szokták beállítani és nem indítás után "fülre"! Az adagoló előtöltés szabályzó rendszerét kontrollálni üzemelő motoron a dízel stroboszkóp megfelelő ismeretével és használatával lehet.
Ezen kívül a motor teljesítményét az alapvető kompresszió értéken kívül még több dolog határozza meg. Többek közt az adagoló által a turbó töltésével szinkronban és megfelelő időpontban biztosított többlet üzemanyag is, mely mennyisége szintén állítható, és a motor állapotától függően igényli is az állítást komolyabb javítások után.

Aztán van még egy komoly, szerelési hanyagságból, vagy típusismeret hiányából eredő, viszonylag sűrűn előforduló hiba. Ha szereléskor nem megfelelően tisztítják és zsírtalanítják a vezérműtengely végeit, valamint a velük kapcsolódó szíjkerekek csatlakozó felületét, még a leggondosabban meghúzott csavarok esetében is idővel megcsúszva elmozdulnak egymáson, és gyengül a motor, füstölni kezd, melegedhet!
Szóval, ezen a kocsin nem is a hengerfej cseréjének elvégzése nehéz mutatvány. Inkább a motor beállítása igényel komolyabb hozzáértést.
Tehát a melegedést okozhatja a hűtő. A rángatózást a nem megfelelő előtöltési érték, esetleg kisebb mértékű levegősödés az üzemanyag rendszerben, (ami okozhatja a rapszodikus indulási gondokat is.) Az erőtlenséget, feltéve, hogy a motor megbontása előtt izmosabb volt a kocsi, a nem megfelelő motor beállítás! Ez együtt szokott járni a motor terhelés alatti erős füstölésével is.


Kedves Doki!
A Suzuki Swiftre való OZ alu-felni felrakható-e az eredeti lemezfelnit rögzítő csavarokkal? (A gyárban felszerelteket állítólag ezzel szállítják)
Válaszod köszönöm!
Üdvözlettel: Skylab
(2001. 07. 21.)

Nem tudom. De ha bevágódsz egy gumis műhelybe, ahol látod, hogy árulnak alufelniket is, két perc leforgása alatt kinézik a katalógusból!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.