Panda fék, misztikus Golf hibák

2001.10.05. 11:37
Újra kell ellenőrizni az összes beállítást, beleértve a vezérlést is olyan mélységig, hogy a főtengelyen lévő szíjkerék saját anyagából kiképzett vezető ékje nincs-e megrepedve, elválva? Ilyenkor ugyanis "sétál" a vezérlés és jó darabig ezt a tünetet okozza, utána meg egyszer minden átmenet nélkül elszáll és találkozhatnak a dugattyúk a szelepekkel. Az pedig gázos!
Szia Doki,
Motorvezérlő elektronikák működéséről keresek dokumentációkat, webhelyet, könyvet, diplomamunkát, akármit. Nekem van néhány Mantám 20E motorral, szóval elsősorban ennek az injektor-ECU-jához keresnék némi dokumentációt, de egyébként úgy általánosságban érdekel a téma.
Lécci ha válaszolsz, emailban tedd.
Előre is köszi a segítséget.
Üdv, Lukács Péter
UI. Te ugye az autokrosszos Dergez Attila vagy?
(2001. 07. 25.)

Igen, az volnék. Talán ismerjük egymást? Szóval azt javaslom, keress meg (06 20 924 37 93), mert amit kérsz, olyan téma, hogy nem szívesen teszi közkinccsé sem tudását, sem kapcsolatait ezen a téren senki sem. Amit fellelsz ebben a témában, az többnyire elavult, kifutott technika. Nem hiszem, hogy azt keresnéd! Hívjál fel és egyeztetünk egy személyes találkozót. Azt ugye vágod, hogy a vezérlő elektronikák hatásossága komoly mértékben függ a mechanikai változtatások összehangolásától!


Szia
A körünkben tapasztalható 91-es Fiat Panda 750-esen érdekesen viselkedik a fék. Ha rendesen nyomom akkor teljesen rendben működik, ha viszont például a piros lámpánál csak "pihentetem" a lábam a fékpedálon, akkor bepuhul és folyamatosan esik lefelé a pedál. Ilyenkor nem is fékez. Ha ismét erősebben kezdem nyomni, akkor az esés megáll és az autó rendesen fékez. Mi lehet a baj, és mennyire komoly a dolog, vigyem-e szerelőhöz, vagy csak valami típus hiba, amitől nem fogok fejre állni. Fékolaj van benne elegendő, a kocsit nem rég vettük!
Segítségedet előre is köszi.
Tóni
(2001. 07. 25.)

Minél sürgősebben cseréltesd ki a kocsi főfékhengerét és ezzel párhuzamosan egy átfogó fék ellenőrzést, állapotvizsgálatot, szükség esetén javítást is végeztess!


Szia Doktor!
A kérdésem csak annyi, hogy:
1.: Vállalsz-e zöldkártya kiadást (persze megfelelő mérésekkel)
2.: Vállalod-e az 1500-as kockaladám (6 éves, 60 ezer km) átnézését, beállítását (karbi, gyújtás, stb), semmi gond vele, csak a rend kedvéért, mert nemrég vettem.
Üdv, Kiss Péter
(2001. 07. 25.)

Persze, keress meg! Egyébként elmerülhetsz a Lada topikban, a Lada tulajdonosok és szakértők törzshelyén, ahol igen elképesztő dolgokat fogsz találni a jó öreg kozák traktorról.
Egyébként a volt kommunista kocsik közt nekem ez "jön be" leginkább, mert agyonüthetetlen és a végtelenségig variálható!


Tisztelt Doki!
Abban az ügyben szeretném a tanácsát kérni, hogy 1,5 millió Ft-ért milyen 5 személyes haszonjárművet érdemes vásárolni. Milyen típust ajánl? Megbízhatóság, fenntartási költségek. Kérem, hogy a válaszát a Nissan Vanette Cargo-hoz helyezze.
Edit
(2001. 07. 30.)

Nem tudom mi a kocsi használatának rendeltetése, célja. De úgy gondolom, hogy a megbízhatóság mindenképpen permanens tényező, ezért első sorban a Ford Transitot és a Volkswagwn Transportert tudom jó szívvel ajánlani, ugyanis a javítási költségeket is tekintetbe véve minden típus közt ezek viszik szerintem a pálmát. A japán paletta is igen széles választékot kínál, de ha javítani kell, (márpedig kell!) jóval mélyebben kell hozzá a zsebbe túrni.


Tisztelt Doki!
Az autó: '88-as Omega, 2.0SE motor, automata váltóval.
A kérdés: van a váltókaron (a boton a kocsi eleje felé néz) egy fehér gomb amit ha megnyomok bekapcsol a műszerfalon egy sárga fogaskerék jelet (nem hópihét és nem S betűs fogaskereket!). Csak D állásban lehet ki/bekapcsolni. Mi ez? Eddig senki sem tudta megmondani biztosan.
Eddig ezek a megfejtések érkeztek: sportfokozat, difizár, motorfék, szervizfokozat.
Köszi, Zoli
(2001. 07. 25.)

A te kocsidon ha nem tévedek, egy 3 + overdrive fokozatú váltó van. Ez azt jelenti, hogy három fokozatot kapcsol az automata váltó és a negyediket pedig egy mechanikus fogaskerék áttétel (gyorsító áttétel) hozzákapcsolásával a 3. fokozaton keresztül oldották meg. Ez a kapcsoló ezért is csak a "D" fokozathoz használható.
Tehát az a kis jel azt mutatja, hogy a mechanikus gyorsító fokozat a 3. sebesség kihúzatásakor be fog kapcsolni. (Illetve egyes szériáknál mindjárt ezt a hosszú 3. fokozatot kapcsolja.)


Szia Doki!
Először is had gratuláljak a rovatodhoz. Nagyon jó! Azt szintén előrebocsátanám, hogy teljesen amatőr vagyok az autókhoz.
Nos a lényeg. Van egy 1998. 08. havi Fiat Bravo 1.6SX típusú autóm (23 ezer km). Most voltam vizsgáztatni és mindent rendben találtak de én úgy érzem, hogy nagyon ráz az autó. Ezért rá is kérdeztem, hogy a lengéscsillapítók jók-e, azt felelték minden ok. Ennek ellenére mikor a shock testeren volt a kocsi, a jobb első kerék az utolsó rázás után feltűnően tovább lengett.
Hogy lehet házilagos módszerekkel megállapítani, hogy jó-e a lengéscsillapító vagy vigyem el inkább szervizbe.
Köszi, Tamás
(2001. 07. 25.)

Vidd el egy olyan szervizbe, vagy autóklub bevizsgáló állomásra, ahol van ilyen célra használatos bevizsgáló pad. Nem ismerem a vizsga körülményeit, (ismerősön keresztül kerültél oda, vagy csak idegenként az utcáról.) De független véleményhez csak így juthatsz.


Kedves Autódoktor!
2000 cm3-es Lancia Themámon karosszéria-munkálatok lesznek esedékesek, ugyanis több helyen is rohad a padlólemez. Azt hallottam, hogy a hegesztéskor keletkező magas hőmérséklet károsíthat bizonyos elektromos berendezéseket. Szerinted ennél a típusnál mi az, ami károsodhat (digitális klíma van az autóban) és hogyan lehet ez ellen védekezni? Tudnál esetleg egy megbízható lakatost ajánlani, aki az ilyen "apróságokra" is figyel?
Köszönettel: Gyuri
(2001. 07. 25.)

Szóval: Nem vállalom senki munkájáért a felelősséget. De aki komolyabb volumenű lakatos munkába fog, az általában azt is tudja, mire kell vigyázni és miért. Sajnos az a tapasztalatom a karosszéria javítások terén, hogy kevés komoly tudású és lelkiismeretes ember foglalkozik korrodált kocsik javításával. A legtöbb lakatos a könnyebb keresetet nyújtó karambolos kocsikat részesíti előnyben. Javaslom, kérj több helyről árajánlatot, mielőtt döntesz és a kérdéseidet, aggodalmaidat tisztázd a szakemberrel, még a munka megkezdése előtt!


Hello Doki,
Van egy Golf II 1.6b kat. 1991-ből. A kocsi most szerzetem be (előélete ismerős, én is hajtottam előtte sokat, nem volt vele gond). Ahogy megvettem, forralni kezdte a vizet, de a vízgomba cseréje megoldotta a kérdést.
Emellett megcsináltattam a szokásos dolgokat: olajcsere, vezérműszíjcsere, benzinszűrő csere és rátetettem egy sportlégszűrőt.
Közben kiderült, hogy az elosztófedél eléggé elhasználódott, ezt is kicseréltük. A kocsi viszont a szerelések után vesztett vagy 15 lóerőt, egyesben alig akar indulni, 2-3-4-5 fokozatban pedig érezni, hogy rángat és csak magas fordulaton kezd húzni rendesen, és 5-ben kb. 155 a vége az eddigi 170 helyett.
Gyújtás, vezérlés rendben, megmértük a CO-t, az is tökéletes, lehúztuk a lambda szondát, de akkor is ugyanaz a gond, sőt levettük az egész légszűrőt, de akkor sem javult a helyzet. Ami gyanús: elég nagy a legszűrő+karbi lógása, a szerelőm meg gyanakszik, hogy esetleg az a többször megénekelt fém+gumibak lehet a rossz, amin a porlasztó ül, de azt szétszedve szemmel nem láttunk rajta semmit. Szerinted mit lenne meg érdemes megnézni?
Előre is koszi a választ!
Szemenyei Gyula
(2001. 07. 25.)

Ha alapjáraton jár a motor és mozgatod a karburátort, a szakadt porlasztó talpnak az a legszembetűnőbb jele, hogy változik ilyenkor az alapjárat!
Nem értem, ha minden jó a kocsin, gyújtás, COszázalék, vezérlés, stb., mitől nem megy hirtelen egy javítás után? Különösen, ha előtte ment, mint állat!
Elsősorban azokat a dolgokat kell végigbogarászni, amik piszkálva voltak, esetleg állítva. Nem ártana megmérni a kompressziót sem, mert a forrás következtében lehet, hogy a hengerfej tömítés megégett és a VW hajlamos arra, hogy két szomszédos henger kicsit egymásba dolgozik. (Ez lehet a hibás ventilátor patron miatti forrás következménye is!)

Egyszóval újra kell ellenőrizni az összes beállítást, beleértve a vezérlést is olyan mélységig, hogy a főtengelyen lévő szíjkerék saját anyagából kiképzett vezető ékje nincs-e megrepedve, elválva? Ilyenkor ugyanis "sétál" a vezérlés és jó darabig ezt a tünetet okozza, utána meg egyszer minden átmenet nélkül elszáll és találkozhatnak a dugattyúk a szelepekkel. Az pedig gázos!
Ellenőrizzétek a fék rásegítő csövét is, mert a szívócsonk felőli rövid darab szeret hosszában megrepedni, és itt szív falsot a motor. A gyújtáselosztó vákuumos szabályzójának membránját is meg kell vizsgálni, mert a Bosch rendszerűeknél, mint a tied is, szeret a membrán átszakadni. Ilyenkor a vákuumdobot ki kell cserélni az elosztó oldalán.
Ha minden OK, és mégsem kap életre a vas, lécci keress meg!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.