Skoda teafőző, 'Zinajda' csilingel

2001.10.09. 07:53
Ha a csövek túl kemények, mikor már meleg a motor, és buborékol a kiegyenlítő tartályba, vagy a hűtőbe, akkor bizony kezdődő hengerfej baja támadt a kozák Mercinek! A Moszkvics hengerfej sosem reped, de el tud vetemedni, amin síkolással a gépműhely segít.
Sziasztok!
Nos, a levelem témája meglehetősen egyszerű. Autót kívánok vásárolni, márpedig egy Daihatsu Charade-ot. A típusok közül az 1.3 EFI és ugyanennek a 4x4 és változata került elém . Arra lennék kíváncsi, hogy mire kell odafigyelni a vásárláskor, illetve megéri-e egy 10 éves korút megvenni ebből a típusból.
Köszi: Árpi
(2001. 07. 27.)

Mindenképpen a kocsi műszaki állapota domináljon a kiválasztáskor. Az esztétika csak másodrendű szempont legyen, de nem elhanyagolandó az sem, mert ritka az olyan autó, amelyik műszakilag tökéletes, de szutykos, elhanyagolt. Ebben a típusban inkább a másik véglet a gyakoribb. Csilli-villi kocsi és megdöbbentően leharcolva.
Elsősorban az első nyúlványokon kell böngészni, mert a mérgesebb változatok kétoldali nyúlványa és doblemezei szeretnek az anyag fáradása miatt elrepedni. Ha javítás nyomait látod, vagy repedést, mindenképpen kérd egy hozzáértő tanácsát!


Tisztelt Doki!
A problémás autó egy VW Jetta 1.5 benzines, 1980-as gyártmány. Főleg meleg időben, városi forgalomban a vízfokjelző szerint a víz felmelegszik, a mutató kb. a jelzőóra háromnegyedéig megy föl, a hűtőventillátor automatikusan bekapcsol. A hűtőfolyadékot többször utána kell tölteni (havonta 2-szer, kb. fél és egy liter között). Nincs kiegyenlítő tartály a hűtőrendszerben, ez gyárilag van így? Okozhatja-e a problémát hogy a hengerfejen 1,6-os jelölés van, valóban 1,6-os hengerfej lehet rajta ? Mi okozhatja a jelenséget ?
Köszönettel: Kerekes
(2001. 07. 27.)

A hengerfej nem okoz ilyet, mert az 1,6-osé pont illik oda. Inkább a hűtőt, a vízpumpát és a gumicsöveket kell alaposan megnézni! Ezeknél az öreg verdáknál elég jól el szokott a hűtő rohadni, és szép lassan veszti a vizet. De érdemes a folyás jellegzetes nyomát keresni a fűtéscsapon, ill. a fűtő radiátoron is. Sokszor a szivárgás minimális és az is kezdetben csak meleg motoron jelentkezik, mikor már az üzemi nyomás beáll a hűtőrendszerben. A nyom azonban jellegzetes, fehéres foltként látható. Csak meg kell keresni.


Kedves Doki!
Skodám (120L) termosztátjának cseles hibájától vezérelve többszöri teafőzésen ment keresztül. Most termosztat nélkül jól elvan (próbaút), azaz nem fogy a víz és nem melegszik. Sajnos alapjáraton rossz a CO és a HC is. Gyújtás van mindenhol, bár a vezérműlánc csereérett (10 fok ugrálás). Szakértői vélemény szerint azonban akkor sem lehetne ilyen rossz az érték. Kérdésem: ki lehet-e deríteni a motor megbontása nélkül annak mechanikus állapotát?
Kompressziót merve kiderül, ha valami nem stimmel de, hogy hol van a bibi, a
hengerfejben vagy a gyűrűknél, az kideríthető?
Konkrétan a módszer érdekelne, arra az esetre, ha rendes karbipucolás (esetleg síkolás) tömítés + gyújtás állítás (lánc) után meg mindig nem az igazi.
Köszönettel: Laci
(2001. 07. 27.)

Nem hiszem, hogy gondot okozna az általad igényelt vizsgálat egy közepesnél kicsit gyengébb képességű szerelőnek. De érdekelne, mennyi olajat fogyaszt a motor, mennyire kartergázos, és miért nem cserélted a termosztátot ki, miért csak kivetted?
Aztán a kompresszió mérés értékei is csak viszonyításra jók. Egy ilyen alaposan puhára főzött motor általában el is kezdi fogyasztani az olajat, és nem túl sokára a hengerfejtömítés is elpukkanhat.
Azt, hogy a gyűrűk felé, vagy a szelepek felé fúj el, a fentiek ismeretében nem nehéz megmondani, és ha felfelé a szelepeken át, akkor néhány száz km után ronggyá is égnek a rosszul záró szelepek. Ennek következtében már le is áll az adott henger működése.
Az is előfordul, hogy a kompresszió megfelelő, és a motorolajat mégis komoly étvággyal fogyasztja a kocsi. Ugyanis a kompresszió zárást és az olaj lehúzást két különböző gyűrű végzi, és ez utóbbi sokkal kényesebb.
A magas CO-érték valószínűleg a rossz karburátor miatt van. A magas HC-értéket okozhatja a motor kopottsága, vagy akár a nem megfelelő értékű és nem állandó előgyújtás is, esetleg a termosztát hiánya miatti túlhűtés. A lánc cseréjekor a gyújtáselosztó hajtását és tengelyének kopottságát is meg kell vizsgálni, mert ezek lógása növelheti a gyújtószikra ingadozását.


Kedves Doki!
Nekem egy 87-es évjáratú 2140 Moszkvics típusú gépkocsim van, első tulajdonos vagyok. Eddig minden nyarat végigautóztam általában hosszabb távú nyaralásokkal, eddig nem tapasztaltam a motor melegedését stabilan 80-85 fokon volt a hőmérő. Idén viszont többször is a 100 fokot kerülgette a mutató a melegebb napokon, ha viszont esős vagy borúsabb az idő, minden normális értéken marad. Ékszíj hajtja a ventilátort, a hűtőfolyadék 4 hónapos, a termosztát a melegedés miatt kiszerelve, a hőmérő és a szonda autóvillamossági szakemberrel beméretve, ékszíjfeszesség rendben, hűtősapka rendben. Amint a motor elkezd túlmelegedni csilingelő hangot hallani, 80-fokig azonban nem jelentkezik a csörgés.
Mi okozhatja a melegedést?
Válaszodat előre is köszönöm, AA
(2001. 07. 27.)

Valószínűleg a motor vagy kezdődő hengerfejes, vagy túl szegény keveréket kap a karburátor eszement és fogyasztás centrikus beállítása miatt. Zinajda kényes még a megszakító hézag és az előgyújtás pontos beállítására is! Tehát ezt is ellenőrizni kell! A termosztátot meg pótolni, nyáron is benne kell legyen a kocsiban, és nem okozhat melegedést. Ha nincs benne, a motor élettartama is csökken, fogyasztása is nő!
Ja, ez a motor a 98-as benzint nem csak szereti, igényli is. Pláne 100 ezer km után!
Először egy alapos motorrevíziót hajtsatok végre a vason, mely a szelephézagok beállítását se nélkülözze, és a termosztát pótlását is tartalmazza! A porlasztót ki kell tisztítani és a fúvókák méreteit ellenőrizni. Az úszószintet gyári értékre, esetleg 0,5 mm-rel alacsonyabbra állítani! Gyújtást, CO-t beállítani. Ha így is melegszik és a hűtő alja-teteje egyenletesen meleg, és a hűtő nem buborékos vizet keringet, lehet még vízköves, eldugult a hűtő.
Ha a csövek túl kemények, mikor már meleg a motor, és buborékol a kiegyenlítő tartályba, vagy a hűtőbe, akkor bizony kezdődő hengerfej baja támadt a kozák Mercinek! A Moszkvics hengerfej sosem reped, de el tud vetemedni, amin síkolással a gépműhely segít.


Szia Doki!
Kérlek magánba válaszolj, tudatlannak lenni ugye nem szégyen, de nem tanácsos reklámozni.
Régebb óta olvasom a rovatodat, és nagyon tetszik. Minden elismerésem, hogy az autó típusok és márkák ilyen széles körénél - mondhatni - csípőből lököd a választ.
Nekem semmilyen autószerelési előképzettségem sincs, viszont apámmal most "tuningoljuk" a 85-ös kiadású Trabantomat. Mivel érdembeli válaszokat (a "szerintem"-mel kezdődő mondatokokat nem sorolom oda) ő nem tudott adni, ezért most hozzád fordulok.
Lengéscsillapítás: vettem 4 darab Monroe lengécsillapítót, hosszra, pofára ugyanaz mint a széria (nemsokára bekerül a helyére). Azt mondták az autósboltban, hogy ez a jó bele. Ez "elvileg" 2 irányban csillapít, de nem versenypályás keménységű. Olvastam egy korábbi cikkben, hogy ehhez gyenge a torony. Vajon a Monroe lengéscsillapító képes széttépni szeretett kétüteműmet?
Más, gumik: az optikai hatás és az úttartás miatt (a gumiszerelő javaslatára) Pirelli P2000 155/70R13 gumik kerülnének felszerelésre.
Állítólag (laikus vagyok) ezek a gumik gond nélkül felszerelhetőek a felnire, a szélesebb gumi alacsonyabb profillal növeli majd a kanyarstabilitást, de a motor rugalmassága nőni fog a kisebb kerékkerület miatt, bár a végsebesség visszaesik. Igaz ez a megállapítás? Van valami komoly hátránya? Ha bekerül a Monroe lengécsillapító, a kettő együtt érezhetően javít az úttartáson?
És a legfontosabb, motor: kielégítőnek találtam a közel 600 ccm-ből leadott teljesítményt és fogyasztást, (már ami elvárható tőle) a szó valódi értelmében nem is nyúlunk hozzá. A kérdésem az, hogy a következő felállás egyenletesebbé teszi-e a motor járását, növeli-e az élettartamát, egyáltalán hoz e valami érezhető pozitív változást: 95 benzin 1:50 arányban Fuchs Titan szintetikus 2 üteműhöz való keverékolajjal + BOSCH 4 fejes gyújtógyertya. Vagy csak szívatom magam vele?
Előre is köszönöm:
Ákos
(2001. 07. 30.)

Maszek válasz nincs, mert ha még két ember tanul ebből, nekem az is időt spórol, nekik meg segítség.
A gátló nem fogja letépni a tornyot, ha az nem rohadt, korrodált. Ha igen, nem sokkal később letépi az olajos lengéscsillapító is.
Az említett gumiméret tényleg javít az úttartáson, pláne az új gátlókkal együtt. A többi süket szöveg, közúton nem fogod érezni a rugalmasság és a nyomaték, valamint a végsebesség, gyorsulás változását. Legfeljebb lelki alapon. Az optikai változás viszont látható.


Hi!
A következő problémám lenne a Skodálatos 120 L autómmal: valamiért kihagy a gyújtás, szaggat, rángat, néha alig akar beindulni.
A következő javításokat végeztem el: Karburátor kipucolva, új tömítések. Új légszűrő, felújított AC. Gyújtás nemrég volt felújítva: megszakító hibátlan, hézag jó, rotor jó, kondi nem zárlatos, kábelek jók (zavarszűrővel együtt 5kohm), gyertyákat kicseréltem, elosztó fedél hibátlan, trafót ellenőriztem (jó nagyot rúg). Próbáltam műszerrel beállítani a gyújtást, de semmi nem segített. A vezérmű lánc nem csörömpöl, de ha rossz lenne akkor se tudna ilyen mértékű gyújtási hibát okozni, vagy mégis? Most már az eredeti gyújtási szög mellett be se indul.
Jó lenne, ha valaki tudna végre mondani valami okosat, mert két hete szenvedek vele, és az autós ismerősök se tudják, hogyan tovább.
Norbert
(2001. 07. 30.)

Nem szeretnélek megbántani. Ha minden OK, és nem csesztél el semmit, a motornak menni kéne! Abban sem vagy biztos, hogy a gyújtás marad ki, vagy benzinellátási a gond!
A kondenzátor elájulhat akár 5 perc üzem után is. A gyújtótrafó is tönkre mehet.
Szerintem inkább vidd el egy szerelőhöz, aki érti a dolgát. Tudod ez egy rutin probléma, ha a kocsi is jelen van. Nem azért kell az autószerelőknek is éveket tanulni, és évekig gyűjteni a rutint, mert olyan egyszerű minden hiba!


Szia Doki!
Egy 21 éves lány vagyok. Szabadidőmben sokat szoktam bütykölni az autómat. Egy Opel Kadett GL 1,2-es autóm van, 1986. októberi. Sokat költöttem az autó külső megjelenésére, de a motorjával kapcsolatban zátonyra futottam. Mikor megvettem az autót forralta a vizet. Ki kellett cserélnem a hűtőben lévő kapcsolót, ami a ventillátort kapcsolja be. Ezután végre ez a probléma megszűnt. Utána, gondolom a forralás következtében a gyújtás-jeladó tönkrement. Mikor bemelegedett a motor elkezdett rángatni, a kipufogó felé durrogott és megállt. Utána már el sem indult. Azt is kicseréltem, utána ez is megszűnt. Azóta iszonyúan megnőtt az olajfogyasztása. Kb. 600 km-en 1,5 l-t evett meg. Azóta ki lett cserélve a hengerfejtömítés, a szelepszárszimmeringek és a gyűrűk. Gyári méretű gyűrűket tettem bele. Nem lettek a hengerek felfúrva, mert úgy láttam, hogy nem volt még kivállasodva a henger fala. Azóta már kisebb mértékben, de még mindig eszi az olajat. Mióta a blokk meg lett bontva, azóta a gyújtást sem tudom eltalálni. Durrog a kipufogó felé, és leállításkor is visszadurrant.
Mostanában kezdte el, hogy a fék befog. A jobb első főfékhengert szétszedtem, beolajoztam. Be volt már rohadva. Sajnos azóta sem sikerült elhallgattatni, de már csak néha fog be. Kérlek, adj tanácsot, mit tegyek! Nagyon megszerettem ezt az autót, de néha már az az érzésem, hogy ha így folytatja tovább, kénytelen leszek eladni, mert kifogott rajtam.
Várom válaszodat.
Előre is köszi, Nóri.
(2001. 07. 30.)

Ha te tényleg lány létedre ekkora munkákkal is boldogulsz, sok férfi elismerését vívod ki. Az enyémet is! De bokszolni ugye nem szeretsz? Keress meg, és ha tényleg igaz, amit fent leírtál, megnézem a kocsidat, és segítek befejezni.


Hi Doki!
Van 2 problémám az öreg Passatommal. Az autó 86-os 1.8-as automata, JN sorozatú motorral.
A legújabb gondja az, hogy hosszú távon lemerül az akksi. Városban járkálhatok vele sokat, de 150 km-t nem bír ki. Vagyis nagy fordulaton nincs töltésem gyakorlatilag. Voltam már műhelyben vele és ott megmérték a töltést, és jó volt.
Az akksit is megmérettem terheléses műszerrel, és az is jó. A generátorban cseréltem csapágyakat, felszabályoztattam a forgórészt, kicseréltem a feszszabályzót. Mégis azt csinálja velem, hogy nem akar elindulni. Várnom kell vele 2-3 órát, és ha összeszedi magát az akksi, már megy is.
A másik gondom az automata váltó. Addig ameddig nem melegszik fel nem akar felváltani harmadik fokozatba (3 sebességes). Olajat cseréltem már, a szint jó. Volt olyan jelenség, hogy lemosattam a motort meg az alvázat és utána sokkal gyorsabban felváltott. Kb. 5km után vált fel és utána tökéletesen dolgozik. (mosatás után kb. 1 km volt ez a táv)
Nincs valamilyen vákuumcső, vagy nyílás az alján, ami nem engedi váltani? Most kapott alvázvédelmet, tehát olyan a jelenség, mintha koszos lenne.
Ha tudsz valamit, lécci segíts.
Üdv. Lac
(2001. 07. 30.)

Te! Nem az indító motor (önindító) perselyei kopottak, és ezért nem indít melegen? Ugyanis a perselyes önindító áramfelvétele igencsak megnő a feszülő forgórész miatt. Meleg motornál már a rövidzárlatot is megközelítheti.
Tudni kéne, milyen típusú váltóval szerelték a kocsidat, és adnék tippeket az automata váltó hibájára is!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.