Ciripelő hang, AF-es motorszám

2001.10.14. 23:51
A kopogásérzékelő szenzorja ment tönkre. Ez érzékeli, ha ún. "detonációs égés" lép fel a túl nagy előgyújtás miatt, és visszább szabályozza az értéket, hogy a jellegzetes csörgő hang elmúljon. Nem a fülnek kellemetlen volta miatt, hanem mert a motor károsodhat.
Szia!
A már korábban itt járt 96-os 1.4-es Renault Megane-ban folyamatosan nullát mutat a benzinóra, úgy hogy a tartaléklámpa is világít (pedig a tank tele van). Pár hónap alatt romolhatott el, először nem jelzett teletankot, majd össze-vissza mutatott mindent, míg eljutott idáig.
Ez jellemző típushiba? Úgy mint a kontakthibás rádió (néha kikapcsol
majd újra bekapcsol, hogy a kontaktos fényszórót ne is említsem (ez utóbbi hibát orvosoltuk.)
Üdv. Soós János.
(2001. 07. 30.)

Egy villamossági szerelő, vagy akár te is ha kicsit értesz hozzá, meg tudja tisztítani a tank jeladó csatlakozóját. Bár sajnos a jellemző inkább az ennél a kocsinál, hogy maga a tank jeladója ájul el. Készülj rá, ha a saruk tisztogatása nem eredményes, ezt kell cserélni!


Helló Doki!
A következő jelenségre szeretnék magyarázatot kapni:
van egy Opel Astrám (1,6i 1993 évjáratú C16NZ), ha emelkedőn felfele gyorsítok, vagy erőt kell kifejtenie, akkor gázadásnál a motor felől ciripelő hangot hallok. Ha leveszem a lábam a gázról abbahagyja, vagy ha sík terepen megyek, akkor nincs ez a hang. A kocsi gyújtása jó, már kétszer is ellenőrizték.
Előre is köszönöm és várom válaszát, Janó
(2001. 07. 30.)

A kopogásérzékelő szenzorja ment tönkre. Ez érzékeli, ha ún. "detonációs égés" lép fel a túl nagy előgyújtás miatt, és visszább szabályozza az értéket, hogy a jellegzetes csörgő hang elmúljon. Nem a fülnek kellemetlen volta miatt, hanem mert a motor károsodhat.
Okozhatja még ezt a hangot az előírtnál alacsonyabb oktánszámú benzin alkalmazása is!


Tisztelt Doki!
2001. 06. 18-án irtam neked a '85-ös, 1.3-as Toyota Starletem miatt.
Röviden: a motor intenziv gázadásra "megtorpan" vagy rángatni kezd, több műhelyben is jártam már a problémával (márkaszervizben is), ám a menetrendszerű tisztogatások, cserék (gyertya, kábel, légszűrő) nem hoztak eredményt.
Azt kérted, irjak meg néhány további adatot az autóról. Tehát: az autót egy éve vettem 186 ezer km-rel, és feltehetőleg már akkor is ilyen volt, csak nem ennyire zavaróan. Lelkiismeretes olajcseréim ellenére (8 ezer km-enként) 202 ezernél megérett egy motorgenerálra, néha csak három henger járt, és annyi olaj folyt a szelepeknél a hengerekbe, hogy már nem indult be. És bár a füstölés a hengerfejgenerál és a gyűrűzés után megszűnt, nagy bánatomra azonban a rángatás maradt, és semmiféle teljesítménybeli különbséget nem
tapasztalok a generál előtti állapothoz képest. Ráadásul a zöldkártyát is nagyon nehezen - bűvészkedés árán - kaphatta meg (a magas CH miatt).
Úgy tudom, ezeknél az autóknál nagy futásteljesítmény után jellemző a "háromhengerezés", az egyenetlen hűtés miatt a középső hengerek jobban kopnak, beköpik a gyertyákat. Lehetséges, hogy intenzív gázadásra leáll valamelyik henger? A "megtorpanás", rángatás szerintem erre utal.
Az autó motorszáma sajna AF-es, de azért leirnám az alvázszámmal együtt: AF2E0154938AF (motor), JT1GOEP7105073651 (alváz).
Segitséged előre is köszönöm: Samu András
(2001. 07. 31.)

Az AF motorszám itt annyira nem mond semmit, hogy ezzel ez erővel a villanyórátok számát is ideírhattad volna. Ettől függetlenül nem tudom, ki képzett ki ennyi tudományos sületlenséggel, de hogy nem magadtól találtad ki azt vágom. (Középső henger kopás, stb.)
Szerintem válts szerelőt, és vidd el egy olyan helyre azt a kocsit, ahol már láttak ilyen karburátort, és a motort is be tudják állítani megfelelően. Ha egy generálozott motoron nem érzel semmi teljesítmény változást, hát nem tudom mit mondjak. Így átvetted a munkát, és még ki is fizetted?
Ha tényleg meg is javítják a motoron azokat a dolgokat, amitől normálisan fog üzemelni, vondd le a szükséges következtetéseket, és alapos próbaút nélkül ne vegyél át megjavított kocsit!
A rángatós hibát nem komoly dolgok okozhatják.
Mindenesetre a motor teljes alapbeállításával kell kezdeni. (vezérlés ellenőrzése, alapelőgyújtás ellenőrzése, porlasztó tisztítás, beállítás, gyertyakábelek és elosztó fedél vizsgálat, ellenőrzés, stb.)
Ha értő kezek befejezik azt a "generált", tényleg mennie kell a kicsi kocsinak szépen!


Szia!
Gratulálok a rovathoz. Nagyon tetszik.
Egy javaslatom azért volna. Sokszor írod, hogy vigyük az autót jó
szerelőhöz.
Én nem ismerek túl sok jó szerelőt. Esetleg létre lehetne hozni egy
listát az általad javasolt szerelőkről, autómárka szerint. (Ha tényleg jók megérdemlik a reklámot.)
Az én gondom: van egy 91-es évjáratú Hyundai Sonata 2.0 OHC autóm.
1. A fogyasztás városban 11-12,5 liter között mozog. És tényleg nem
hajtom. A lámpánál majd mindenki othagy. Szeretek kényelmesen autózni.
A lambdaszonda kb. 1 eve lett cserélve, a diagnosztikai műszer szerint minden OK (bár ezt a márkaszerviz mondta, ahol egetverő baromságokat is mondtak, tehát nem lehet rá adni).
2. Fékezéskor a kormány és a kocsi rángat, rázkódik. A szerelőm a hátsó fékdobon talált ovalitást, amit felszabályoztak. A hiba maradt. Fontos lehet, a hiba sebességfüggő: 50 alatt alig, vagy egyáltalán nem érezhető, 100 környékén ijesztő méreteket ölt. Jellegre olyan, mint amikor nincs kiegyensúlyozva a kerék, de itt csak fékezéskor csinálja. Probáltam 100km/h-nal kézifékkel fékezni, de semmi rázkodás, minden OK volt.
Az elso féktarcsákra a szerelő azt mondta, hogy minden rendben velük (mérőórával mérve).
Várom tanácsaidat, üdvözlettel: András
(2001. 07. 31.)

Nem szeretnék általad javasolt módon ajánlásokat tenni, mert akkor bizonyos fokig én is erkölcsileg felelősséggel tartozom azért, akit ajánlok. NO COMMENT.
A fogyasztás a típus normáinak megfelelő, automata váltós kivitel esetén. Bár egy precízebb motor beállítással szerintem 10-15 százalék megtakarítás még mindenképpen elérhető. Nem tudom mikor voltak utoljára cserélve a gyertyák, légszűrő, stb., ezek is befolyásolhatják a teljesítményt, vele együtt a fogyasztást.
A fék okozta rázkódás jellegzetes Honda betegség. Általában az első futómű hossztámasztó karjainak és egyéb szilentjeinek kiverődése, lágyulása okozza. Javításkor mindenkor ajánlott a gömbfejeket is ellenőrizni, szükség esetén javítani, cserélni!
A fékezéskor jelentkező tünet megtévesztő, mert fék problémából csak akkor eredhet, ha fékezéskor a pedál is érezhetően remeg a talpad alatt. Ezt neked nem kell feltétlen tudni, de aki piszkálja, méricskéli, annak bizony illene. Talán legalább azt a tengelyt eltalálni, ahol a hiba van!


Tisztelt Autódoki,
Jet kutaknál van ez az akció, hogy 95, 98 ugyanannyiba kerül.
Boldogan tankoltam a 98-ast, hogy milyen jó az nekem, aztán valaki azt mondta, ez a benzin ólmozott!
Kicsit elbizonytalanodtam, én azt hittem annak más töltőfeje van.
Egyébkent is volt valami korában, hogy kivonták az ólmozott benzint, és most már csak ólompótlóval kezeltet lehet kapni. Legközelebb Aralnal tankoltam (95), és megnéztem a Superplus98-as töltőfejet (erről ugy tudom ólompótlót tartalmaz), és ugyanolyan volt, mint a 95-ösé.
Most nem tudom mi tévő legyek, úgy tudom, ha ólmozott benzint tankolok, utána benzinszűrőt, és sok egyebet kell cserélni, mert hosszú távon nem tesz jót az autónak (Suzuki).
Kérem adjon némi információt, hogy is van ez?
Segítségét előre is köszönöm,
kaos
(2001. 07. 31.)

Magyarországon (IS!) csak és kizárólag ólmozatlan motorbenzin hozható forgalomba. Ez alól a JET hálózata sem kivétel, és ők sem szegik meg a tilalmat.
A te esetedben az emberi butaság, és a hozzá nem értés egészségesen kombinálódik a hiszékenységgel! Figyelj! A fenti gondodat megválaszolta volna ott a kúton egy kezelő. Ha megkérdezted volna!
Az ólmozott benzin és az ólmozatlan közt az a különbség, hogy az ólmozott esetében a benzin oktánszámát egy ólom-tetraetil nevű vegyület alkalmazásával állítják be a kívánt értékekre. (95, 98, stb.)
Az ólommentesnél ezt egy nem ólom bázisú anyaggal végzik el. Az a rettegett ólompótló adalék egy olyan anyag, amit a benzinbe keverve az öregebb, és még ólmozott benzin elégetésére konstruált motorok ólommentes benzinnel történő zavartalan üzemeltetése érdekében alkalmaznak. _De_ez_sem_ólom_alapú!_ Így a katalizátoros motorokat is lehet vele üzemeltetni. Egyébként az ólom nem az üzemanyag szűrőt, hanem (csak és kizárólag!) a katalizátort teszi tönkre. Mivel - mint jeleztem - az ólompótló adalék sem ólom tartalmú, nem teszi tönkre egyik autó alkatrészeit sem!
Nem árt tudni, hogy ilyen és hasonló, az üzemanyagokkal kapcsolatos kérdésekben a nagyobb töltő állomásokon mindig megtalálható vizsgázott és az üzemanyagokhoz kellően értő alkalmazott!


Tisztelt Dr.
Zöld-kártyán volt az öreg Skoda 120L, mindent elállítottak (szerintem). Wartburgos voltam (tapasztalatom szerint nagyon érzékeny volt a gyújtásra), a Skoda 1 éve van nálam.
Gyönyörűen ment, jól pörgött, húzott a motor, a fogyasztással sem volt baj. Most pedig mintha kicserélték volna az autót, nehezen indul, a szolíd kihúzatás sem tetszik neki, az ismerős emelkedőket sem bírja úgy, mint a zöld kártya akció előtt.
A szerelő elküldött a náthába "mit akarok én ettől az öreg autótól" szöveggel. Én arra gyanakszom, hogy a gyújtás el lett állítva (vagy a
karburátor is?) A gyári leírás szerint az előgyújtásnak 3-7 fok között kell lennie. Tőled kérdezem, hogy melyik az optimális beállítás, mit
befolyásol az alacsony (3) illetve a magas (7) fokos beállítás, hogy viselkedik az autó mik a tünetek a különböző beállításoknál.
Lehet, hogy bugyuta kérdések, de ha válaszolsz, azt nagyon megköszönöm!
Tibor
(2001. 07. 31.)

A Skoda a 6-7 fokos előgyújtást szereti, akkor lesz rugalmas és megfelelően erős. (Persze Skodákhoz mérten!) A négyütemű motor nem annyira érzékeny az előgyújtásra, mint a jó öreg kolbászfüstölő, és egyéb kétütemű társai. De azért nem árt pontosan beállítani a négyütemű motorokat is. Ha a gyújtás értéke már megfelelő, el kell menni a kocsival egy CO-beállításra és kérni kell, hogy a típusra engedélyezett érték maximuma alá, de ne túl sokkal állítsák be.
Fog menni megint a kis Skodri!
Sajnos kevés olyan zöldkártyát kiadó hely van, ahol nem csak a megfelelő beállításra, hanem a megfelelő teljesítmény megmaradására is fordítanak figyelmet!


Helló Doki!
Olvasom kedvenced a német autó, az enyém is. 2 éve használok egy Opel Vectra 1.6 CAR GL Plus-t (1997. dec. 12. gyártás, 62197 km-t futott). Eddig nem volt problémám az autóval, kivéve a szokásost (olajfogyasztás okán szelepszár szimering "tuning"), de most néha egy furcsa és számomra veszélyes jelenség mutatkozik. Alacsony fordulaton eltűnik a kormányszervó, mehet neki az ember izomból, és mivel már nem járok edzeni ez igen fárasztó.
A jelenséggel felkerestem a helyi szakszervizt, megvizsgálták az autó, majd kiszóltak a raktárba , "egy szervó rendel" a számla majd 120 ezer + ÁFA +jatt+egyebek lettek volna.
Hát igy nem kértem ezt a fogást. Közvéleményt kutatva mindenki azt mondta, hogy ez szervó hiba, de még senki sem látott ilyen
jelenséget mert ez a szervó nem szokott meghibásodni így.
Kérdéseim :
- hogyan lehet biztonsággal kimérni, hogy tényleg a kormányszervó a hibás, ha a szerviznek nincs megfelelő műszere.
- ha a szervó a hibás, lehet-e felújítani, és hol kaphatok ilyet.
Ha van megoldásod azt köszönettel veszem!
Üdv: egy olvasó
(2001. 07. 31.)

Házilag nem lehet kimérni. Azért, mert a szerviznek nincs hozzá nyomásmérő műszere, másnak sem lehet?
Keress meg, több megoldás létezik. Ja, de! Szokott a szervo tönkremenni a Vectrákon is!


Hello Doki!
7 éves 21043-as Ladám van.
Jócskán 140 ezer km felett jár már, de a 2103-as motor jol dolgozik. Kivéve, hogy alapjáraton autogázzal nem sikerült beállitani.
Mivel katalizátoros, a HC értékét 400 ppm alá kéne szoritani, de ez nem mindig sikerül. Most legutoljára olyat produkált, hogy 120 és 900 között járkált a HC érték.
Pedig a gyújtásrendszer új - rotor, fedél, kábelek, tranzisztoros gyújtás, kondi, megszakító - fullszint olaj, tiszta karbi, LOVATO (új) reduktor, frissen állított szelephézag.
Minden más állapotában stabil, jól beállítható értékekkel rendelkezik, általában lambda 1 környéki keverékkel.
Ha lenne valami kiindulópont, amin elindulhatnék megnyugtatna.
Köszönettel, Grano
(2001. 07. 31.)

Gázos autót nem javítok, és nem is kéne otthon piszkálni megfelelő szakképzettség nélkül, mert nagyot tud szólni!
Az azért biztos, ha benzinen szépen jár, és jól be is van állítva a motor, a gázos szerelő, akihez az ilyen gázos verdákat hordom a gázos motyó beállítására, általában 15-20 perc alatt be szokta állítani, hogy gázüzemen ugyanúgy jár, mint benzinnel!
Ő ezt tanulta! És ért is hozzá!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.