Vectra váltó, trapéz Escortok

2001.10.21. 09:52
Kiengedett kuplungnál nem egetverő, de felettébb bosszantó hang szűrődik ki a váltóból. A mai napig 100 ezer Ft-ba került a javítása, de érdemi javulást nem igazán tapasztaltam. Már 2 szerelő is javította, mindkettő csapágyakat /kinyomó, nyelestengely stb./ cserélt, de semmi eredmény.
Szia Doki!
Én egyenlőre nem egy problémával kapcsolatban keresnélek, hanem a véleményedre lennék kíváncsi egy bizonyos autótípussal kapcsolatban. Mostanság szeretném családunk kicsi Puntóját egy nagyobbra cserélni és nagyon megtetszettek a Roverek. Kinéztem magunknak a Rover 414-es típusát, ami 1996-97-es évjáratú lesz majd. A kérdésem az lenne, hogy érdemes-e ilyen típusban gondolkodni, megbízható-e és nem volna-e túl drága a fenntartása.
Válaszod előre is köszönöm: Attila
(2001. 08. 04.)

Kellő és gondos szervizelés mellett egészen megbízható kocsik a Rovarok. DE az alkatrész nem igazán nevezhető olcsónak hozzá, és a javítása sem tartozik a legegyszerűbbek közé. Kétségtelenül tetszetős és stílusos kocsik, jól vezethetőek, de ismétlem a fenntartásuk nem mondható olcsónak az alkatrészek magas árai, és az igényes karbantartási szükséglet miatt.


T. Doki!
A probléma gócpontja egy 91' Opel Vectra 1,7D váltója. Kiengedett kuplungnál nem egetverő, de felettébb bosszantó hang szűrődik ki a váltóból. A mai napig 100 ezer Ft-ba került a javítása, de érdemi javulást nem igazán tapasztaltam.
Már 2 szerelő is javította, mindkettő csapágyakat /kinyomó, nyelestengely stb./ cserélt, de semmi eredmény. A szerkezet szintén hibátlan mindkettő szerint. Az egyik szerint a nyelestengely siklócsapágyazású, ahol a ház a váltómű két felében van kiképezve, és ez kikopott. Kérdem én, lehet-e a házat perselyezni, vagy valahogy rendbetenni, vagy mit lehet még esetleg cserélni? A szerelő szerint nem perselyezett a ház, hanem anyagában van esztergálva. Ezt nemigen tudom elhinni. Válaszát előre is köszönöm!
Horváth Attila, Győr
(2001. 08. 04.)

Én sem. Nem magyarázni, javítani kell ennyi pénzért.
A feléért meg már egy bontott, de kifogástalan váltót is lehet venni.


Üdv Doki,
A korábban felmerült Escort változatok problematikájával kapcsolatban némi hozzászólás:
Bár még komolyabban nem mélyedtem el magamban (egy sebész már megtette, de ő se túl mélyen szerencsére), de asszem nem vagyok kitömve. Az asszony szerint ugyan mutogatni való (bolond) vagyok, de azért nem ücsörgök egy befőttesüvegnyi spirituszban sem. Csak volt Escortom pár évig, így nyesem egy kicsit az évjáratokat. Szóval:
1990-93: hűtőrács egyenes, hátsó lámpa kisebb ("trapéz")
1993-95: rács ovális (nagy szájú), hátsó lámpa nagyobb ("ovál")
1996-tól: rács ovál, de laposabb sokkal, hátsó lámpa maradt, új műszerfal, új lökhárítók
A magasabb felszereltségű fokozatokat (CLX, Ghia) 93-95 között a hűtőrácsban egy vízszintes krómcsíkkal, 96-tól az ovál körüli vékony krómszegéllyel jeleztek. Az Orion (93. szeptembertől 4 ajtós Escort) hátsó lámpái mindvégig változatlanok maradtak.
Motor:
1.3: nem javaslom, ósdi, központi befecskendezés, 60 LE oly kevés, mint cápában a csont
1.4: határeset, biztosítás szempontjából jó, de szintén ósdi
1.6 16V: 92. szeptembertől, javaslom, 90LE, jól húz, jól pörög, fogyasztás rendben,
Kösz a figyelmet, ha valakinek kell a Ford gyár kapuőrének a lábmérete, az is megvan.
Üdv, emel
(2001. 08. 06.)

OK, köszi. Te ráérsz ilyeneket írni. Ezért tényleg hála. De én inkább még két olyan választ próbálok megkreálni, ami komoly műszaki segítséget nyújthat annak, akinek a verdája már elesett, vagy az utolsókat rúgja. A döntés vásárlási szándék esetén különben sem az én asztalom, főleg nem a design terén. Szóval köszi.


Tisztelt Attila!
Ismét kérésem volna, ezúttal testvérem 1.6D 84-es csepp kombi Kadettja a hibás. A probléma az, hogy alapjáraton iszonyatosan rázza magát. Olyannyira, hogy a belső műanyag kárpitokat le kell ragasztani, nehogy szétessenek (és ez most nem humor, sajnos.)
Cseréltünk már váltóbakokat, igaz a motorét még nem. Ami érdekes, hogy gyorsításkor a remegés néha megszűnik, de csak nagyon rövid időre. A futómű állítólag rendben van. Az adagolót szintén beállították. Lehet motortartó blokk a hibás? Valami nagyon átadja magát a kaszninak. Szerinted mit érdemes kicserélni még?
(bakok, szilentek, stabilizátor stb.)
Válaszodat előre is köszönöm!
Ja, még egy kérdés: enyém ez a morgó 1.7D Opel Vectra váltó. Már írtam róla neked. Valamilyen adalék tényleg segíthet rajta /STP/? És milyen hosszú élettartamú az adalékolás? Esetleg személyesen nem lehet veled találkozni?
Horváth Attila, Győr
(2001. 08. 06.)

Az az igazság, hogy a lottózást mindig a motor tartó bakkal kell kezdeni, már csak azért is, mert a másik kettőn látni, ha el van szakadva. Tudom, ezt a legnehezebb kiszerelni, de 10 esetből 8-szor ez okozza a bajt!
Az adalék ha még segít, mert nem túl nagyok a kopások, amik miatt morog a váltó, csak kitolja a javítás, vagy csere időpontját, de nem a végtelenségig.
A telefonszámom elérhető, visszalapozva elő lehet keresni.


Szia Attila!
Internetes böngészéseim során találtam meg Autódoktor rovatodat: számítógépes szakember vagyok, de hobbim az autó. Magam javítom az autó(i)mat, ami jelenleg egy 1985-ös VW Jetta 1.6D, természetesen nagyobb javításokat szakember felügyeletével: apám autószerelő. (Ismerem nézetedet a 'barkács' típusú javításokról, de le kell írnom a véleményemet, néha nem az otthoni szerelések, hanem a képzett szakemberek által elvégzett munkák hagynak maguk után - nem is kevés - kivánnivalót).
Egy öreg autónal a futómű, a fékek lényegesen több törődést igényelnek, autómnál is nagy hangsúlyt fordítok ezekre a szerkezetekre. A fékek és a futómű cserére szoruló alkatrészeit csak új és jó minőségű másikkal pótolom. Az első futóműben lengéscsillapítót, kormánygömbfejeket, talpascsapszegeket cseréltem.
Problémám nem is ezután jelentkezett, ugyanis a javítás után rögtön nem tudtam elvinni futómű állításra, kb. 500 km után volt rá lehetőségem. A beállítás előtt az autót a műszaki vizsgán használatos futómű nyúzópadra is rátetettem, ahol tökéletes állapotot regisztráltak.
A beállítás után, legnagyobb meglepetésemre, a kormány 90-nél már remeg, ez a futómű rezonancia azonban nem állandó: néha több tíz kilométert is meg tudok tenni a probléma jelentkezése nélkül. A szerelő a féltengely belső csuklóinak a kopására fogta, de sem a zsírzás, sem a csere nem befolyásolta az állapotot.
Mellesleg sem a kerékcsapágyak, sem a féltengely csuklók nem kopottak: az autó csendesen fut, a féltengelyek még extrém esetekben sem szólalnak meg. A remegést a kormányon érezni, a padlólemezen, sebességváltón nem.
Kézenfekvő még a kerekek kiegyensúlyozatlansága, a gumik állapota: a keveset futott téli gumik feltétele sem változtatott az állapoton.
Egyetlen dolog volt, ez pedig a futómű beállítás, amely után megjelent a probléma - de ez után állandósult.
Kíváncsian és tisztelettel várom véleményedet,
Laci
(2001. 08. 06.)

A futómű beállítása semmiképpen sem okozhatja a te problémádat, mert akkor a kormányon érezhető remegésen kívül együtt járó tünet lenne a kerekek felől hallható gumiabroncs csikorgás és a gumik rendellenes, gyors kopása. Nem tudom, hogy csak a gumik, vagy a komplett kerekek lettek cserélve, mikor a téli köpenyek felkerültek a kocsira a nyáriak helyett? Mert ha csak a köpenyek, nyitva áll a lehetőség, hogy a keréktárcsák esetleg deformálódottak és ütnek. Ezen a dolgon a centrírozás sem segít. Esetleg a kormánymű fogaslécének perselye kopott, vagy más kormánymű kopás következtében beremeghet a fogaslécen keresztül a futómű és a kormányoszlop.
Még egy tippem van. Esetleg cserélve lett kerék csapágy is elől? Mert ha igen, lehet, hogy kicsit durvábban lett összepréselve, esetleg kalapálva a csonkállvány és emiatt a kerékagy excentrikussá vált. (deformálódott és nem központosan forog)


Szia Doki!
Van egy 1996. 1.4Xn Peugeot 306-om amire szeretnék alufelnit rakni. A jelenlegi méret 165/70 R13, az új kerék mérete 195/50 R15.
A kérdésem az lenne, mennyire befolyásolja ez az autó irányíthatóságát, tapadását, fogyasztását, gyorsulását? Esetleg káros a futóműnek? Kell-e valami engedély az átalakításhoz?
Válaszodat előre is köszönöm!
Üdv: András
(2001. 08. 06.)

A keréktárcsák alapvető mérete még az úgynevezett ET szám, mely utalás arra nézve, hogy a kerék felfogatási síkja és a pánt rész középvonala egymáshoz képest milyen helyzetet foglal el.
Mindenképpen látogass el egy komolyabb gumis műhelybe, ahol a felszerelni kívánt kerekeket megnézik, és az összes kérdésedre válaszolnak. A kocsi az úttest hosszirányú vályúira, (teherautók keréknyomán kialakuló ún. nyomvályúk) érzékenyebb lesz. Egyébként irányíthatósága javul, menettulajdonságokat a kocsin különösebben nem befolyásol, azon túl, hogy kicsit keményebb lesz a felfüggesztés.


Helló Autódoki,
Mostanában vettem egy '94-es Opel Astra 1.8i ECO-TEC-es chip tuning-os gépkocsit. A problémám, hogy üresben, alapjáratnál egy kis idő után a motor alacsonyabbra veszi az alapjárati fordulatszámot, és rövid időn belül leállítja a motort. Ha a klímát bekapcsolom, és nagyobb fokozatra kapcsolok, akkor a probléma nem jelentkezik. Nyilván azért, mert a fordulatszám is magasabbra kapcsolódik. Minek tulajdonítsam ezt a problémát, talán a chipnek?
A régebbi ECO-TEC-es motoroknál is fennáll a szelepfennakadásos probléma?
Válaszait előre is köszönöm.
Szakácsi Róbert
(2001. 08. 06.)

Mindenképpen ki kell méretni a kocsit egy márka szervizben, vagy ahol mód van rá TEC-II műszerrel. Nagy valószínűség szerint nem a chip-tuning okozza a bajt, mert akkor már a program computerbe töltésekor jelentkezett volna az alapjárati gond.
Amit elképzelhetőnek tartok: a motor fals levegőt szív (szakadt, lukas kartergáz cső a sűrűbb hiba ok)
EGR- szelep leragadt. Ezt a TEC barátunk egyértelműen kiírja!
Lambda szonda. A szonda csatlakozója széthúzható a motortérben, enélkül hibátlannak kell lennie.
Gyertya kábel hiba.
Általában azt az évjáratot, amit te használsz, nem igen kínozza a befecsi szelepek leragadása. A sokkal újabbak mumusa ez a hiba.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.