Fiatok rohama, öreg Lada

2001.10.22. 23:22
Az autó néha leáll. Leginkább hidegen, gázelvételkor. Általában ezt akkor csinálja, ha az - utólag beépített, Diavia - klíma megy. Már-már a klímára fogtam volna az egészet, de anélkül is előfordult már. Parkoláskor, tolatásnál is előjött már jópárszor. A Fiat-teszter elektronikus hibát nem mutatott ki.
Szia Autódoktor!
Egy 79-es Lada 2101-em van, teljesen felújítattam, kivülről, belülről, a motor maradt mert nagyon szép, illetve jó állapotban van, természetesen a korához képest. A kérdésem a következő: érdemes-e Shell V-power-t, vagy Racinget tankolni? Egyébként 50-es kipufogórendszer van az autón, és sportlégszűrő (BONTEX).
A másik, hogy már felújítás előtt megvolt ez a problémám, hogyha balra kanyarodom és közben fékezem, akkor 10-ből 5-ször berezonál az egész futómű elöl, mint amikor a 7-es busz fékez. Senki nem tudja az okát, hiszen minden új rajta, és a szerelőnél soha nem produkálja.
Előre is kösz, Balázs
(2001. 10. 15.)

Tankolhatsz amit akarsz, de feleslegesen költesz többet az üzemanyagra. Tudod, a te kocsidnak 95-ös benzin és ólompótló adalék kell, semmi jobb. Az oktánszám igényt mindig a motor sűrítési viszonya szabja meg. Ha a pontosan beállított motor egyébként szépen jár, de gyorsításkor csörgő hangot hallat, akkor még egyszer ellenőrizni kell az előgyújtást és ha rendben van, lehet próbálkozni magasabb oktánszámú benzinnel. A gyártó cég mindig megadja, milyen benzint igényel a kocsi és ettől eltérni csak akkor szükséges, ha valamilyen teljesítmény növelési szándékkal a motor sűrítési viszonyát megnövelték. (tuning.)
De az ólompótló adalékot feltétlenül használd!
A rezonálásnak is kell, hogy oka legyen. Ez lehet a futómű lógása szilent hiba, vagy gömbfej, esetleg kormány segédkar, vagy összekötő miatt. Minden esetre nem ártana azt a kocsit alaposan átvizsgálni, különös tekintettel a bal első említett elemekre, egy szerelő aknára állva. Biztos, hogy van oka és meg is lehet találni, csak egy kis szakmai agilitásra van szükség!


Szia Doki!
Reagálnék az egyik autóstársam által elővezettet problémára (2001. 10. 10. - Új Astra ingadozó alapjárat).
Egyszer már én is írtam neked hasonló problémával küszködő Opel Astráról (szintén G1.4 16V) idén május környékén (20010525), amire válaszoltál is. Ezúton is köszönöm a tanácsokat. Summa summarum, kipróbáltak mindent a márkaszervizben, míg végül a GM-nél kötött ki az autó és csodák csodája sikerült megjavítaniuk. Szoftver downgrade-et követtek el. Ezzel teljesen megszűnt az említett probléma. Ezért tudom javasolni kedves autóstársamnak, hogy hívja fel a márkaszerviz figyelmét erre és kérje tőlük, hogy a GM által javasolt verzióra downgrade-eljék a vezérlőelektronika szoftverét.
Üdv.:
Zsolt
(2001. 10. 15.)

Köszi. Szóval ha a szervizben le akarnak koptatni, mert a hiba okosabb náluk, létezik a gyártó cég márka képviselete, ahol azért a jelek szerint komolyan veszik még az image védelmét.


Kedves Autódoki!
Nemrég vásárolt 2 éves Fiat Brava 1. 6 autómmal kapcsolatban lenne egy kérdésem. Az autó néha leáll. Leginkább hidegen, gázelvételkor. Általában ezt akkor csinálja, ha az - utólag beépített, Diavia - klíma megy. Már-már a klímára fogtam volna az egészet, de anélkül is előfordult már. Parkoláskor, tolatásnál is előjött már jópárszor. A Fiat-teszter elektronikus hibát nem mutatott ki. Kérlek, segíts!
Bulcsú
(2001. 10. 16.)

A fojtószelepet és az alapjárati szabályzó motort kell kitisztítani a lerakódott kartergáz okozta szennyeződéstől. Szintúgy az alapjárati motor mechanikáját és a motor kivételekor megnyíló csatornát. Erre a célra nekem a nitro higítós precíziós rongy vált be leginkább.


Szia AutóDoki,
Van egy Fiat Brava 1.6 SX-em, most novemberben lesz egy éves. Lassan átlépte a 20 ezer km-et, lejár a garancia, és a hétvégén Rómába készülünk, hogy haza is vigyük a kicsikét.
Szóval minden okom meg van rá, hogy alaposan átnézessem, illetve a szokásos szerviz dolgokat elvégeztessem (olaj, légszűrő csere, pollenszűrő csere).
Az az igazság, hogy gyári szervizekre nem bíznám a kedvencem, mert még félek, baja esik (két hete sincs, hogy haverom Megane-ját meglovasították egy garanciális szerviz után, így aztán jobb felni), no meg jó lenne tudni az igazat. Egy szó mint száz, nem bíztam eddig sem a gyári szakszervizekben.
Szóval azt kérdezném, elvállanád-e, hogy megvizsgálnád-e alaposan, illetve a szokásos kis rutint elvégeznéd-e rajta?
Tisztelettel, Blaskó Gábor
(2001. 10. 16.)

Köszi a bizalmat, nem tudom azóta aktuális-e még a dolog? Ha gondolod, keress meg!
A márka szervizek védelmében azért el kívánom mondani, hogy nem sűrűbben vezethető vissza egy-egy kocsi eltűnése a szervizben történő látogatásra, mint azok közt a kocsik közt, akik a magánszférában javíttatnak.
Egyebekben a szervizben történő leadáskor ki kell kapcsolni a kocsi valamennyi védelmi rendszerét, (riasztó, indítás tiltás és amit még lehet) Ezek után a kocsit csak egy szem kulccsal kell leadni, és a javítás után mindent vissza lehet kapcsolni. Így nem kell megmutatni minden egyéni trükköt, és a távirányítót sem kell átadni idegen személynek!


Tisztelt Doktor Úr!
Nem kimondottan hibajelenséggel fordulok hozzád, hanem egy 1993-as Ford Fiesta CLX 1.8D-t vennék használtan. Mivel még nem volt dízel autóm illetve ilyen Fordom, arra lennék kíváncsi, hogy ennek a típusnak vannak-e kimondott szériahibái, mit érdemes vásárláskor alaposan megnézni?
Segítséged előre is köszönöm!
Üdv: Cs. Károly
(2001. 10. 16.)

Ezt a típust emlékezetem szerint már vagy háromszor kiveséztük az idők folyamán. (Csatlakozunk, már volt egy csomó Ford dízel eset. Alul az állandó szövegben ott a típuskatalóg linkje. A szerk.)
Mindenek előtt a motor állapota domináló legyen. Ezt reálisan csak egy veszteségmérés döntheti el.
Azért érdemes még rápillantani az adagolóra is, mert ha a gázkar tengelye mellett szivárog a gázolaj, vagy az adagolóból bárhonnan, az az alatta lévő generátort áztatja és a töltés már nem lesz hosszú életű.
A sebváltó nyeles tengelyének összetéveszthetetlen kotyogó hangja a kuplung kinyomásakor elmúlik. Bár ezt csak meleg motornál lehet igazán hallani, feltéve ha beteges a váltó.
Kényes pont még az első fék és az első kerék csapágyazása is. A csapágyak hibáját a jellegzetes morgó hang jelzi, mely a sebváltó üresbe kapcsolásával sem tűnik el, ha gurul a kocsi. Igazán jól a kezdődő csapágy hangot csak 60-80 km/h sebesség felett hallani, felhúzott ablakokkal!
Az első féktárcsákat, hogy milyen vastagok is, csak a kerék leszerelése után lehet megvizsgálni, ha nem alukerék van a kocsin.
Azért vásárlás előtt ezeket a dolgokat nem árt átnézni, sőt a kocsit kifizetni mindenképpen csak egy közösen végeztetett eredetiségvizsgálat után ajánlom!


Kedves Doki!
Van egy 10 hónapos Fiat Bravánk (1.2 SX), és egy ideje a következő tünetet produkálja: induláskor a kuplung visszaengedésénél erős rángatást lehet érezni, majd ez a teljes felengedésnél megszűnik. A jelenség csak induláskor jön elő, viszont teljesen kiszámíthatatlanul.
Múlt héten volt szervizben, ahol a lambda szonda hibáját állapították meg, amit ki is cseréltek. Még aznap este újra tapasztaltam a hibát, de már semmi ötletem nincs mi lehet a gond, ugyanis a szervizben teljesen átvizsgálták az autót és állítólag minden tökéletes.
Esetleg nincs valami ötleted, mi okozhatja ezt a rejtélyes rángatást?
Köszi, Balázs
(2001. 10. 16.)

Ha nem a motor rángat, hanem valamelyik motor, illetve váltó tartó bak, vagy a kuplung tárcsa agyrészében lévő tehermentesítő rugók egyike törött el és esett ki, akkor tud a kis aranyos ennyire szívatni. Bár szerintem egy szervizben azért illene ezt a hibát megtalálni! Ráadásul nem is olyan ritka ez a gond az 1.2-1.4-es motorral szerelt Bravo és Brava modelljeinél, hogy egy szerviz ne találkozott volna még rendszeresen vele. Bár egy-egy ott dolgozó ember munkája alapján nem érdemes ítéletet hozni, de azért kinek-kinek a szakmai tudását a vezetőknek is ismernie kéne.
Tehát: ha tartóbak gond, az nem túl húzós anyagilag, de ha a kuplungot kell javítani, az már nem olcsó mulatság és ráadásul érdemes az egész szettet cserélni, (tárcsa, szerkezet, kinyomó csapágy) mert a tapasztalatok szerint a tárcsa cseréje után nem sokkal elájul az épnek tűnő szerkezet is! (Mielőtt valaki közbeszól, nem minden esetben, de igen sokszor és a munka díja egy váltó le- és felszerelésnek nem kevés.)


Tisztelt Doki!
Nemrég válaszoltál Omega automata váltós kérdésemre, amit szeretnék kiigazítani. Hamarabb járt a kezem mint az eszem, előbb írtam kérdést, és utána vettem könyvet.
Szóval a kérdés: mire jó az Omega automata váltóján a nyomógomb.
A válasz: tiltja illetve engedélyezi a negyedik fokozat bekapcsolását, mivel a váltókarra nincs kivezetve csak a PRND21. Harmadikban tudom tartani vele a kocsit, ha akarom és a fordulatszám is engedi. (Nem overdrive!)
Van egy újabb kérdésem: 1988-as Omega 20SE motorral. Olajcsere után kopog a motor.
Nem a hidrotőkék, hanem a főtengely és környéke (amennyire füllel ez megállapítható, de tegyük fel, hogy így van:). 200 ezer km van a motorban, előzőleg nem tudom milyen olaj volt benne (nyilván valami sűrű) most 10W40 Opel olajat kapott. Azóta kopog, magasabb fordulaton már nem annyira (vagy csak a zaj nyomja el). Benzin és olajfogyasztás normális, indul és jól megy a kocsi. Öntöttem bele STP adalékot is. A lelkemnek nagyon jót tett, de a motor nem vette észre. A hang nem túl hangos, de lezárt motorháztetővel is hallani lehet a kocsi mellett. Bent ülve már nem. Mire lehet számítani.
Ha egy sűrűbb (15W40) olajtól elmarad a kopogás maradhat így? Vagy fussak motorgeneráloshoz, mert kikönyököl a hajtókar nemsokára? És mi a véleményed az autósboltokban figyelő OPEL című (10W40) olajról? Az alacsony ára kicsit gyanússá teszi.
Köszi, Zoli
(2001. 10. 16.)

A váltóról meddő a vita. Te a könyv alapján azt írtad, amit én a gyakorlatban szerelek. Nyilván aki dolgozik vele, máshogy fogalmaz, de ez nem változtat a lényegen.
A motort viszont nem érdemes házilag barkácsolni. Először is kicsit itt-ott meg kell bontani. Nem nagyon, csak annyira, hogy a vezérmű tengely állapotát látni lehessen. Utána egy olajnyomás mérést kell végezni, megfelelően pontos műszerrel. Ez a két dolog adja meg a választ arra, hogy mi a javítás menete. Vezérmű tengely és himbasor csere, vagy főtengely csapágyazás javítása, esetleg olaj pumpa csere. Még a legrosszabb verzió is messze van a motor generáltól anyagilag.
A motor olajfogyasztása nincs ezekkel a dolgokkal összefüggésben, mert azt általában a dugattyúk gyűrűinek és a henger falának kopása eredményezi!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.