Katalizátor kiszedés, kopogó Wartburg

2001.10.25. 12:18
Vadonatúj csapágyakat tettünk a hátsó kerékagyba. A lengőkar szilentblokkok nem sérültek, nincsenek kikopva. A hátsó stabilizátor rúd gumi betétei ugyancsak épek. A kipufogó és a vonóhorog rúdja garantáltan nem ér hozzá a padlólemezhez. A hátsó kerék fékalaplapja nincs fellazulva, és a fékpofák sem zörögnek. A fékerőszabályzó is be lett állítva, hogy ne legyen holtjátéka. Röviden ennyi, tanácstalanok vagyunk. Várjuk mentő ötleteidet.
Szia kedves doktor,
Az van a Mondeommal (16V, 1995) hogy
1, Néha mikor leveszem kicsi lábam a gázpedálról, nem talál vissza alapjáratra, hanem így hullámzik. Van, mikor le is áll. Ez elég gáz, például kanyarban, mert nem tudom eltekerni az én 1200 kilós bálnám alatt a kerekeket.
2, Aztán meg a jobb ablakemelő lassabban megy fel, mint kéne. Ez vajon gyógyítható?
3, Hiába a rendszeres (10 ezer km) olajcsere, hidegen dízel-hatású hangja van kb. 20-30 másodpercig. Állítólag ez Ford-sajátosság, de nem vagyok nyugodt. (110 ezer km van benne)
egy olvasó
(2001. 10. 11.)

A hullámzó alapjáratot általában az alapjárat szabályzó motor hibája okozza. Nem ártana kitisztítani a mechanikusan hozzáférhető részét. Általában a kartergáz lerakódás miatt nem tud megfelelően szabályozni, és egy idő után már a mechanikus szorulás miatt az elektromos része is tönkremegy. Ha a tisztítás nem segít, irány egy szerviz, ahol kimérik, biztosan ez okozza-e a gondot, illetve ezen kívül más hiba kódot jegyzett-e a computer?
A jobb ablakemelő általában jóval kevesebbet működik, mint a vezető oldali, így könnyebben szorul meg a kenetlenség miatt. Amíg még csak szorul, könnyen orvosolható az ajtó kárpit leszerelésével és megfelelő kenéssel. Ne felejtsd el az üveget megvezető sínt is kicsit megkenni, mert ez az a hely, ahol a legkönnyebben szorul az üveg. Azért az emelő szerkezet többi elemét se hanyagold el! Ilyenkor ha már úgyis szét van kapva az ajtó, a zárak és a belső kilincs szerkezetét is illik kicsit "ápolni", megkenni, mert legközelebb az igényelné az ajtó szétszedését.
Hideg indítás után a hallható kattogó hang a hidrotőkék hangja, és ha már feltöltődtek olajjal, a motor is kicsit melegszik, teljesen csendessé válnak. Hogy együtt kéne élni vele? Nem tudom, miért tennéd. Kicsit meg kell bontani a motort és kiszedni az összes tőkét, kitisztítani, ellenőrizni a feltöltésüket végző csatornák tisztaságát, majd alapos olajtér tisztítás és megfelelő olajjal feltöltés után ismét azonnal csendessé válik a motor. Nem csodát kell tenni. Csak visszaállítani azt, amit a gyár kitalált. És elhiheted, hogy meg lehet csinálni!
Nem a kocsi betegsége, inkább a szervizelés lustasága miatt van a dolog. Sajnos nem ritkán fordul elő az sem, hogy a jó olajat számolják fel, és egy kicsit gyengébb minőségű kerül a motorba.


Helló Doki!
Van egy gyönyörű VW Polom, szinte vadiúj, alig fél éves. A légkondival volna egy kis baja szegénynek. Eleinte nem is működött egyáltalán, úgyhogy a szervizben hirtelen utánatöltöttek a rendszerbe vagy 800 gramm lötyit, némi UV-s színezővel, hogy legközelebb meg tudják nézni merre folyik el a lé/gáz. (Erre még nem került sor. ) Ezzel meg is javult a dolog, hűtött ahogy kell, nem is volt gond.
Legalábbis egy darabig. Aztán két-három alkalommal is produkálta magát a rendszer, és egyszerűen nem volt hajlandó rendesen hűteni. Gyakorlatilag a külső levegőt nyomta be, nem hűtött rajta semmit. Azt hittem már megint a gáz szökött el belőle, de másnap teljesen jól működött. Aztán megint nem, majd újra igen. Na mondjuk jó meleg volt azokon a napokon, de hát azért van az ketyere, hogy pont akkor működjön. Van valami tipped mi lehet ez?
Nem segített az sem, ha ki- majd újra bekapcsoltam a rendszert. A dolog csak azért ciki, mert ugye most még van garanciám, de ha a szervizben nem tapasztalják a hibát, akkor nem tudom tudnak-e kezdeni vele valamit. Ha meg jövőre nekem kell kicsengetnem a javítás árát, akkor úgy érzem nagyot bukok.
VW Polo 1. 4 16V, 2001-es. (Ha kellene más adat szólj, megírom.)
Köszi a segítséget
Dávid
(2001. 10. 11.)

Légyszi írd meg, gyári klíma van-e a kocsiban, vagy utólag szerelt és milyen típusú? Ez komoly segítség lehet a tippelésben. Érdekelne még az is, mikor nem hűt rendesen, megemelkedik-e a motor alapjárata kicsit, illetve a hűtővíz hőmérséklete?


Tisztelt Doki!
Az elmúlt hónapban a következő problémával szembesültem. 3-4 hónapja vettem egy Opel Calibrát (C20NE, 1991, 130 ezer km) és annak rendje és módja szerint lecseréltük benne az olajat és olajszűrőt, stb. Az olajat max, jelzésig töltöttük (10W40 MOL félszintetikus). Három hete amikor meg kellett bontani az autót, a legszűrő házban olajat találtam, ami a pillangó szeleptől folyt le. (Ahova kartergáz elvezető csövön keresztül került). Ezután eresztettunk le az olajból (max-2dl) és minden ki lett tisztítva. De múlt heten amikor kíváncsiságból újfent megnéztem, megint volt olaj a légszűrőházban (nem sok de volt). A kérdésem az, hogy mitől lehet? Mikor cseréltem az olajat, nem volt semmi olajos (bár az 15W40-es volt a szervizkönyv szerint). Túl híg a 10W40-es olaj ebbe az autóba, mást használjak?
A fentiekhez meg annyi (bar nem tudom van-e összefüggés a kettő között), hogy a nyáron sajnos 200-300 km mentem vele úgy, hogy az egyik henger gyújtása kihagyott, mert kitört a gyújtáskábel Horvátországból hazafelé. Az utolsó 100 km-et biztosan 3 hengerrel mentem (nem jószántamból). Ez okozott vagy okozhatott szerinted valami maradandó kart a motorban (leszámítva a katalizátort) és lehet-e összefüggés az olajos problémámmal?
Kíváncsian várom válaszod, és előre is köszönöm!
István
(2001. 10. 11.)

A kényszerű három hengeres túra nem okozhatott ilyen tünetet, az biztos! Az már nem ennyire, hogy tényleg 130 ezer km a kocsi futási teljesítménye, ha mégis, nem biztos, hogy kíméletes előélete volt. Hiszen a sportkocsikkal általában sportosan is mennek! Szóval egész biztos, hogy erősebb a motor kartergáza, mint a kívánatos mérték. Ezért 10W-s motorolajat már ne használj hozzá. Inkább 25W-40-est, de az legyen jó minőségű és önthetsz hozzá egy motorolajba való motorjavító adalékot is. (STP, Wynn's Super Charge, Jet Go, Gold Eagle, stb.) Ettől kicsit jobb lesz a helyzet, de nem túl sokára illik betervezni egy motorjavítást, gyűrűzést is, ami látványosan javítani fog huzamosabb ideig, (akár 80-100 ezer km-ig is) a helyzeten!


Hello Doki!
Van egy jó kis dízel AX-em (1990), de az első fékkel egy revízió óta problémák vannak. Kb. másfél éve vittem el a kocsit fékfelülvizsgálatra, mely során kicserélték az első fékbetéteket és féktárcsákat. Telt-múlt az idő, néhány hónap múlva fékezésnél egyre erősebben jelentkező zakatolást lehetett hallani, és a kormány is rezonált. Baráti tanácsra féktárcsa-csere, el is múlt a probléma néhány hónapra, de az utóbbi időben egyre erősebb zakatolást és rezonanciát lehet megint tapasztalni. Mi lehet a hiba, mit kellene még cserélni vagy javítani, mert az mégsem járja, hogy az ember 10 ezer km-enként kidob egy garnitúra féktárcsát.
Válaszodat előre is köszönöm, és gratulálok a rovatodhoz.
Üdvözlettel
G. P.
(2001. 10. 11.)

A baráti tanács nem biztos, hogy telitalálat volt. A féktárcsákat ellenőrizni, hogy mennyit "ütnek", nem nehéz, közben a fékbetétekre is rá kell pillantani. Igazán figyelmesen meg kell vizsgálni az első futómű állapotát is, nem lóg-e a kerék felfüggesztés, vagy a kormány összekötő sor, beleértve a kormánymű fogasléc perselyét is? Olyan hibát kell elsősorban keresni, mely lehetővé teszi a kétoldali első kerekek egymástól független mozgását a lógásból eredő holtjáték miatt. Elsősorban ez okozhat olyan rázást, ami kopogó, kattogó hangot is produkál. Ha a féktárcsa üt, akkor fékezéskor a fékpedálon is érezhető a remegés, a pedál a lassulásnak megfelelő ütemben, minden kerék fordulatnál "ugrik" egy kicsit a talpad alatt. Ja, a kerék csapágyakat se hagyjátok ki az ellenőrzésből!
Sajnos a francia futóművek igen kényesek, legalábbis a magyar utak gyenge minőségéhez mérten.


Tisztelt Autódoktor!
A Ford Escorttal kapcsolatban írok ismét, amelyik nyáron elkezdett rángatni majd a motor leállt, és utána ezt a hibát produkálta 15-20 km-ként. A múltkor elfelejtettem közölni a motor fontos adatait, ezért elnézést kérek, nem akartam senkit szívatni.
Tehát az autóm Ford Escort 1.6 benzines, karburátoros (sajnos a karburátor típusát nem tudom, de az alakja kicsit hosszúkás, talán csappantyús), motor típus CHV, 1985-ös, motorszáma FB57523.
Az autó azért lett elvive autóvillamossági szerelőhöz, mert több "független szakértő" is ezt javasolta, de közben kiderült, hogy nem a gyújtásnak van baja, hanem a benzin fogy el az AC előtt (először csak buborékos, majd teljesen lelevegősödik). Ezt csak akkor csinálja ha mozog; az autó álló helyzetében akár az egész tank benzint ki lehetne pufogtatni vele. Az üzemanyag-cső, ami a tartálytól az AC-ig megy mechanikailag nem sérült, sőt levegővel meg lett fúvatva, és jó. Igaz mély, bugyborékoló hang nem hallatszik, pedig a tank félig volt. Most azt mondják az üzemanyag tartálynál lehet a gond. Kérem ezek ismeretében, ha tud segítsen.
Plusz van még egy problémám, hideg motornál hosszabb állás után (pl.: egy éjszaka ) nehezen akar beindulni. Az önindító rendesen forgatja a motort, általában a második indítózásra beindul, de ilyenkor nagyon nehezen akar felpörögni a motor alapjáratra. Esetleg ez a hiba is az előzőre vezethető vissza?
Segítségét előre is köszönöm
Kecskés Zsolt
(2001. 10. 11.)

A porlasztóban a tűszelep ház alatt van egy szűrő. Ezt tisztítsd ki!
A tanksapka szellőzőjét is ellenőrizd, nincs-e eldugulva? Ez azért fontos, mert a kiszívott benzinnek megfelelő mennyiségű levegőt kell a tankba engednie, hogy a keletkező vákuum ne dolgozzon ellen a tápszivattyú szívó erejének.
A tűszelep előtt lévő kis mechanikus szitaszűrő meg nem egyszerűen tud teli lenni kosszal. Kicsi mérete és eldugott beépítése miatt könnyen kerüli el a figyelmet és okoz nem kis bosszúságot a figyelmetlen, vagy rutintalan szerelőnek!


Hi Doki!
Van egy 1975-ös évjáratú Wartburg kombim és kb. 1 hónapja valami kopog az autó jobb hátsó részén. A futómű környékéről jön a zaj. Csak menet közben lehet érezni, illetve hallani. Nem feltétlenül kell az útnak nagyon rossz minőségűnek lennie, és már kis sebességnél is jelentkezik. Amit eddig csináltunk, hogy kizártuk a legprimitívebb lehetőségeket, pl: csomagtartó kipakolás, üléscsavarok meghúzása stb. A hang nem szűnt meg. Kicseréltük a lengéscsillapítót is. A rugót is kiszedtük, ellenőriztük és nem sérült.
Vadonatúj csapágyakat tettünk a hátsó kerékagyba. A lengőkar szilentblokkok nem sérültek, nincsenek kikopva. A hátsó stabilizátor rúd gumi betétei ugyancsak épek. A kipufogó és a vonóhorog rúdja garantáltan nem ér hozzá a padlólemezhez. A hátsó kerék fékalaplapja nincs fellazulva, és a fékpofák sem zörögnek. A fékerőszabályzó is be lett állítva, hogy ne legyen holtjátéka.
Röviden ennyi, tanácstalanok vagyunk. Várjuk mentő ötleteidet. Köszi.
Imi
(2001. 10. 11.)

Az alvázat és a karosszériát összekötő gumibak nincs elszakadva? A rugó tartó fészek rész a lengőkarban nincs elkorrodálva és elrepedve? A rugó felső fészke nincs elrepedve, nem ér a torony rész a karosszériához? (rugózás közben a repedt torony lélegezhet!)
Ha ezeket kizártátok, tüzetesen végig kell ellenőrizni egy alsó mosás után az alváz hátsó traktusát és a karosszéria hátsó felét! Nincs-e korrózióból, vagy fáradásból eredő repedés valahol?
Sajnos a jó öreg kolbászfüstölők kombi traktusa mindig hajlamos az ilyesmire, mert kicsit gyengén lett kimerevítve a hátsó rész a nagy raktér alatt. Vagy annak idején sűrűn lett teherautónak használva.


Szia Doki!
A következő kérdésem lenne:
Nemrég vásároltam egy Suzuki Swift Sedan 1.6, 16v típusú autót. Elég jól megy, de szeretném, ha még sportosabb lenne. Azt javasolták, hogy rakassak be egy sportlégszűrőt, és ami még jobb, vegyem ki a katalizátort. Szerinted van-e értelme ezeket megbütykölni, és lesz-e bármi baja a kocsinak, főleg, ha kiveszem a katalizátort.
Válaszodat előre is köszönöm:
Szűcs László
(2001. 10. 12.)

A katalizátor keltette torló nyomás része a kipufogó rendszernek, és szükség van erre a fizikai jelenségre a motor pontos öblítése miatt. Ha kiveszed a rendszerből, nem számottevő a javulás, de annál eredményesebb a fogyasztás emelkedése. (A Közlekedési Felügyeletnél is meg lehet kérdezni, mivel honorálják a katalizátor kiiktatását. A szerk.)
A sport légszűrő hatása érezhető, de poros úton kicsit rosszabbul szűr és rendszeres tisztítást igényel. Ezek a motorok alapból is igen "hegyesek", bár lehet még mit izmosítani rajtuk, de igen oda kell figyelni, hogy mit is piszkálnak el, mert megfelelő hozzáértés hiányában a tuning is lehet negatív hatású!
A sport- és versenymotorok építése a szakma olyan oldala, ami még a jó és rutinos szakembernek is kemény kihívás. Sokat kell számolgatni és kísérletezgetni, mire életképes és használható megoldások születnek. A saját recepteket senki sem adja ki szívesen, mert komoly pénzekben és munkaórákban mérhető, mire eredményesen használható tuning születik!
Akik tényleg komolyan foglalkoznak ezzel, jókat mosolyognak a reklámokon, miszerint X százalék teljesítmény emelkedést, meg Y százalék további teljesítmény növekedést érhetünk el bizonyos gyertyákkal, légszűrőkkel, kábelekkel, olajadalékokkal, stb. Ha a reklámok ígéreteit összeadjuk, és igaznak tekintjük, be is zárhatnának a komoly tuning cégek.
Amiket meg a "hozzáértő" haveroktól hallasz. Dumában mindenki lehet okos. Olyan is, aki egy motortértetőt sem tud kinyitni. A tapasztalataim szerint általában azok is a "legokosabb" tanácsadók!


Tisztelt Doktor Úr!
Szeptember 25-én küldtem Önnek egy levelet VW Passat (váltó körüli) kotyogás témakörben. Miután Totalcar oldalán már ennél frissebb levelekre is válaszolt, azt szeretném tudni egyáltalán megkapta-e a levelemet, vagy várjak-e még türelemmel.
Köszönettel, Bognár Mihály
(2001. 10. 12.)


Hello Sebész!
Biztosan sok levél érkezik számodra, de már másfél hónapja várok a válaszodra, ami nem is lenne baj, de most látom, hogy a válaszaidban a hetedik hóról rögtön okt. 4-re ugrottál! Küldjek neked még egy levelet?
További jó munkát, sokat lehet tanulni a rovatból!
Üdv. Tibi
(2001. 10. 15.)

A bazinagy elmaradás miatt kettős üzemben dolgozunk, és levágtuk a kanyart, de nincs ok aggodalomra. Párhuzamosan készülnek az új és a régi válaszok. Az első kérdezőnek már megszületett a válasz, a második kórlap is a Doki gépén pihen. Vagyis lehetőleg ne legyen már sok levél újraküldve, mert kétszer kerül a rendszerbe, és további fennakadást okoz. Akinek nagyon sürgős a válasz, hívja a dokit a mobilján (06 20 924 37 93). A szerk.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.