Ascona computer, Rover olaj

2001.11.08. 12:28
Angol módra, de ez is Honda. Viszont nem sok minden passzol bele, mert arra vigyáztak a britek, hogy az alkatrészt is ők adják el javarészt a motorhoz. Mielőtt sport légszűrőt veszel, azért nem ártana közelebbi képet kapni a motor állapotáról. Írd fel, hogy mennyi olaj fogy 1000 km-en! Ha eléri az 1 liter/1 ezer km értéket, komolyan el kell gondolkozni egy motor gyűrűzésen, még ha nem is nevezhető olcsó mulatságnak.
Hello Doki!
Megpróbálok rövid lenni, remélem tudsz segíteni. Milyen váltóolajat ajánlanál egy 1980-as Honda Accord Hondamatic automataváltóba? Motorja 1.6-os, alváz SJ34XXXX-e s. Egyik ismerősöm azt állítja az automata autókat nem szabad üresben vontatni (N), mert tönkreteszi a váltót, igaz ez? Ha igen, akkor minek az üres fokozat? Nagyon jó a rovatod, rengeteget segítesz, és jók a poénos válaszok is, a kedvencem a 'Dacia turbo' volt!
Fáradozásodat előre is köszönöm!
Leon
(2001. 10. 25.)

Ja, majd' elfelejtettem, hogy azok a srácok biturbót se csináljanak, mert a fékezőernyőt macerás kidobni.
Automata váltós kocsit üresben kell vontatni, de csak akkor szabad 5 km-nél többet és 20 km/h-nál gyorsabban, ha a motor jár! Ugyanis pont olyan olajpumpás kenése van, mint egy motornak, és a váltó olajszivattyúja csak járó motornál (a behajtás felől) működik!
Ha járó motorral várakozol, (hosszabb lámpa, vagy egyéb ok miatt) akkor is ki lehet tenni a váltót "N" (neutral=semleges) fokozatba.
Mindenképpen jó minőségű ATF automata váltó olajat tegyél bele, és csere esetén, (két évente illik!) a váltó olajszűrőjét is ki kell cserélni. Ha lehet ezt olyan szakember csinálja, aki tudja hogyan kell a teljes rendszert leüríteni, (beleértve a kuplung turbinát is!) úgy, hogy ne tegye tönkre félig a váltót.
Ja, olajszint ellenőrzés. Van nívó pálca, de járó motorral és sebességben kell a szintet nézni. Ha kevés, a nívó pálca luksiján át kis tölcsérrel lehet utána tölteni!


Tisztelt Doktor Úr!
Augusztusban vettem egy Opel Corsa 1.2 Eco típusú járgányt.
Évjárat 1996, kilométer: 50 ezer (most - de a 45 ezres szerviz után volt, amikor hozzám került). Az autót az egyik nagy budai Opel kereskedőtől vettem. Gond nem is volt vele, egészen úgy kb 2-3 ezer kilométerrel ezelőttig.
A hiba: néha (de egyre gyakrabban) ha a meleg motort (kb. 93 fokot mutat ilyenkor az óra) újraindítom, akkor az alapjárati fordulatszám nagyon megemelkedik, a motor erőtlen, és volt, amikor fekete füst jött a kipufogóból. Aztán elmúlik, mintha mi sem történt volna.
Előfordul, hogy megállás után is ezt csinálja. Például, amikor egy kereszteződésnél vagy lámpánál indulnék el (nagyon kellemetlen).
A diagnosztikai lámpa nem jelez - bár még nem "kérdeztem le" diagnosztikai üzemmódban. Egyáltalán mutat majd valamit? A hűtőventillátor bekapcsol - gondolom az injektornak is ugyanez a jel megy.
A fojtószelep potméter csatlakozója gyanús, mert amikor lehúztam akkor ugyanezt csinálta, amíg vissza nem tettem - mint fentebb írtam. Egy alkalommal, amikor menetközben ezt csinálta megmozgattam ezt a vezetéket, jó lett. Aztán néztem a csatlakozót, nem volt rajta és a kábeleken sem sérülés. Valószínű én voltam, aki először levette mióta kijött a gyárból (vagy mégse?).
Én a szívatóra gyanakodtam. De ilyen rész külön (tudtommal) nincs rajta. A fojtószelep mozgató motort nem tudtam tesztelni és a szívócső levegő-hőmérséklet jeladót se.
Mindig 95-ös benzint kap (1x 98-ast). Ezt azért írom, mert mintha tankolás után mindig csinálná. Esetleg van valami köze hozzá, bár csodálkoznék rajta, de mint egy tanárom mondta: "ebben a szakmában szép lehetsz, de okos nem" - én is autószerelő vagyok, de más munkával foglalkozom már egy ideje.
Szóval, olyan mintha "megszívná" magát. De miért? És mit kellene kicserélnem? Ha szervizbe viszem kb. mennyibe fog kerülni? Illetve van-e garancia - ha már szervizelve volt rendszeresen - az ilyen hibákra? És akkor ki kell javítaniuk ingyen és csak az anyagot kell állnom vagy az is benne foglaltatik. Mellesleg végig az a kereskedő szervizelte, ahol eladták, és én nem az első tulaj vagyok.
Remélem eléggé körül tudtam írni a problémát ahhoz, hogy kiderüljön mi lehet a baj. Ha netán mégse, akkor mit hagytam ki?
Előre is köszönöm a választ.
Szabó Sándor
(2001. 10. 25.)

Első körben tényleg egy szervizben kéne kikérdezni a rendszert TEC-II-vel. Egy ilyen mérés 3-4000 Ft. és a megállapított hibát közlik, a javítás összegét közlik, de azt nem kötelező ott elvégeztetni.
Előtte azonban három dolgot nézz meg.
- A kiegyenlítő tartály kiszerelése után válik láthatóvá az alatta elhelyezett EGS-szelep. Szereld ki, áztasd kicsit benzinbe, tisztítsd alaposan ki a belsejében lerakódott koksz réteget, és a mozgó részeit kicsit fújd be WD-40 spray-vel. Pepecs meló, de megéri!
- A fojtó szelep csappantyúját és a légtorkot körülötte tisztítsd meg benzines ronggyal, mert az alapjárati motort megzavarja a kartergázból eredő lerakódás, emiatt nem kap elég levegőt ilyenkor a moci.
- Ha az előző kettő nem segít, próbáld meg a lambda szonda csatlakozóját széthúzni! (Ha elsimulnak a ráncai, az volt a gond, de ha a szonda a hiba, csak eredetit bele!)
Ha valamelyik segít, utána vedd le az akku "-" saruját egy órára. Ha nem, irány a TEC-II mérés.


Tisztelt Autódoktor!
Az Asconám (1987, motor C20NE) az utóbbi időben a motorellenőrző lámpa felvillanása mellett beránt, aztán minden megy tovább a maga útján, csak ez a torpanás nagyon idegesítő.
Az Opel szervizben a TEC műszerrel nem tudott a társalgó kábelen keresztül kommunikálni.
Az összes vezetéket kimértük a motorvezérlő egység és a szenzorok között, szakadást nem találtunk. (Kontakt hiba sajnos lehet.)
A tankszellőzés mágnesszelepe helytelen működésére gyanakodtam, mivel állandó sebességnél (kb.:60 km/h) folyton kapcsolgat. Rátettem egy kontroll-lámpát, és a hűtővíz bemelegedésekor (amikortól már csak gázadásra villant fel a kontroll-lámpám, addig hideg motornál állandóan világított) kigyulladt a motorellenőrző lámpa, és akkor produkálta a rángatást, ami teljesen elmaradt a bemelegedés után. Mi lehet a probléma? A motorhőmérséklet-érzékelő szenzorra gyanakszom, vagy a vezérlőegységet kell cserélni?
A komputer Bosch száma: 0261200104. Csak ilyen számú vezérlőegységgel fog működni? Kérésére kapcsolási rajzot tudok küldeni.
Tisztelettel:
Csákfalvi Péter
(2001. 10. 25.)

A hőmérséklet szenzor a generátor felől található a motor oldalán. Először a csatlakozóját kell megvizsgálni, mert egy figyelmetlen ékszíj csere, vagy generátor javítás során rendesen meg lehet nyomorítani. Ha tiszta és érintkezik rendesen, a szenzort nem árt kicserélni. (Általában a három évnél idősebb szenzor már mérhető többlet fogyasztást okozhat, és az ára sem húzós, kb. 3500 Ft.)
Ezzel párhuzamosan az összes motortéri test kábelt is ellenőrizni kell, mert pl. egy szívócső és blokk közti testhiba komoly szopásnak lehet okozója.
Ha ez sem hoz eredményt, mindenképpen ki kell próbálni egy másik komputert, ha lehet kölcsönbe kérj egyet. OK, nem egyszerű megoldani, de ha nem kommunikál, az még mindig csak valószínűsíti, hogy hibás, de nem 100 százalék. Bár az Opel komputerek általában ilyen rángatásos tüneteket produkálnak hiba esetén 99 százalékban.
Azért ha a jobb sárvédőbe antenna van fúrva, (ott beázhat!) vagy a computer üregében víznyom, esetleg párásodás található, mindenképpen ki kell szárítani az üreget és megkeresni a beázás okát! Ekkor érdemes még a komputert is óvatosan szétszerelni, (levenni a ház fedelét.) És nem sugárzó hővel, de meleg helyen kiszárítani. Néha ez is eredményes.
A computer száma fontos, hogy azonos legyen a régivel. Bár ha az utolsó egy-két számjegy eltér, általában nem okoz érezhető különbséget. Próbálni mindenesetre jó lesz!


Szia Doki!
Egy 1990-es 1500-ös 21093-as Samarám van. A problémám, hogy az un. "gyújtás elektronika" rendszeresen tönkremegy. Két éven belül a harmadikat kellett kicserélni. Érdeklődtem szerelőktől, azt mondták az alkatrész hibája. Arra gondoltam nem lehet-e valami más is a dolog mögött ezért, kicseréltem a gyújtókábelt teflonosra. Most várom, hogy mikor hagy megint cserben. Az autó gyújtása egyébként sincs rendben. Nem lehet a jelre állítani, mert akkor abszolút nem megy.
Kérdéseim tehát: tényleg gyári hibásak az elektronikák? Lehet e összefüggés a rossz gyújtás és az elektronika meghibásodása között?
Válaszodnak előre is köszönöm!
dblue
(2001. 10. 25.)

A gyújtó elektronika tönkre menetele és a gyújtás beállítás közt semmiféle ok-okozati összefüggés nincs! Az elektronikának tök mindegy, mikor (felső holtpont előtt 5 vagy 18 fokkal) adja le a szikrát. Minden hengernél minden második körbefordulásnál nyom egy szikrát és annyi. Az is külön dolog, hogy miért nem megy rendesen a kocsi, ha jelre van állítva a gyújtás. Az sem nyírja ki az elektronikát. És nem igazán érintettek benne a gyújtás kábelek sem! Általában a nem megfelelő értékű, vagy elöregedett trafó okozza ezt. A magyar gyártmányú Remix és egyéb alternatív típusú elektronikák nem túl tartósak a Samarákban egyébként sem, tapasztalataim szerint. Az eredeti orosz, bombabiztos, ám kicsit csúnyább kivitelű azonban két dolgot nem bír csak: a menetzárlatos, elöregedett trafót és a feszültség szabályzó hibája miatti túl magas töltő feszültséget! Tehát ezt is ellenőrizni kell!
Nem kéne elhanyagolni azt sem, miért is nem a jól bejáratott és a többi kocsinál bevált előgyújtási értékkel megy rendesen a Csacsi? Ennek oka lehet a nem megfelelő vezérlés beállítás, (elb.tt szíj csere) a vákuumos, vagy a röpsúlyos gyújtás szabályozó hibája, vagy a porlasztó oldalán lévő vákuum csőcsonk furatának dugulása. (nem kap vákuumot a membrán)
Esetleg a félig elnyíródott főtengely-, vagy vezérmű tengely ék!


Tisztelt Doktor úr!
A páciens, egy 86-os Daihatsu Rocky típusú terepjáró (2.8 TD).
Az autó légszűrőjén olvasható a motorba, váltóba használandó olajok típusa. A motorba a gyári előírás szerint 20W30-as olajat kéne tölteni, és ezt 5 ezer km-ként kell cserélni. Kérdésem, hogy ez a típusú olaj a városi használatban, a "sokszor, de keveset megyek" fajta autózáshoz is alkalmas? Tehát az autónak igazából nincs ideje átmelegedni. El lehet-e ettől térni, el kell-e térni, vagy ragaszkodja az előírásokhoz? Szeretném az autót rendben megöregíteni, hosszútávra gondolkozom vele kapcsolatban. Amúgy a verda jéghidegen is pöcc-röff.
Köszönettel, Takács Ákos
(2001. 10. 25.)

15W-40-es jó minőségű olaj sem fogja feltörni a száját. De azt is 5 ezer km után cseréld le! Azért a dízel motor szereti ám, ha van ideje átmelegedni. Ennek érdekében nem árt kicserélni a termosztátot egy újra, és meglátod, 2-3 km alatt el fogja érni az üzemi hőmérsékletet a motor! A motyó ára kb. 2000 Ft.


Hi Dok!
Egy 1992-es Rover 216 GSi-ről van szó, 170 ezer km-el. Motorszám : D16Z2E308978. A motor állítólag megegyezik a Civic 1.6-osával. Az első kérdésem ide kapcsolódik: miszerint ez mennyire van így?
Az autó elkezdte enni az olajat (Aral Hightronic 5w-40 vagy 0w-40, a fokozatot te biztos jobban tudod) A tizezres normál szerviz utáni 5 ezer km-nél néztem meg és majdnem száraz volt a nívópálca. 2 litert beleöntve visszament a max. jel közelébe.
Ezek után Budapest-Pécs-Budapest utat követően a min-max intervallum fele alatt egy kicsivel volt a szint! Az autó alatt minden esetben tök száraz volt minden, a
motoron sem látszik semmi (ránézésre).
Kérdés: Ez mondható normálisnak a kopása miatt? vagy nézessem meg, esetleg nem ide illő az olaj? A gépkönyv szerint 10w-30, vagy 10w-40 kell bele.
Nr. 3: Érdemes olajos légszűrőt venni vagy ez is csak egy "intelligens mosószer" szerű dolog? Ha igen akkor honnan? Bontex? Magnum?
Köszönettel:
Soóky Barna
(2001. 10. 25.)

Hát. Angol módra, de Honda. Viszont nem sok minden passzol bele, mert arra vigyáztak a britek, hogy az alkatrészt is ők adják el javarészt a motorhoz.
Mielőtt sport légszűrőt veszel, azért nem ártana közelebbi képet kapni a motor állapotáról. Cseréld le az olajat 15W-40-es jó minőségű ásványi olajra, és esetleg egy STP, vagy egy Wynn's Super Charge motor olaj adalékot is önthetsz hozzá. A híg olaj komoly fogyasztása ebben a korban és ekkora futási teljesítmény mellett nem csoda. (Lehet, hogy még több is van abban a motorban. Ez itt Magyarország! Miért pont a tied km óráját ne bütykölhették volna meg eladás előtt?) Szóval, az olaj cseréjekor a levegő filtert is ellenőrizd, ha nem tiszta, cseréld ki azt is!
Aztán ellenőrizd az olaj fogyását sűrűbben! Írd fel, aztán meg, hogy mennyi fogy 1000 km-en! Ha eléri az 1 liter/1 ezer km értéket, komolyan el kell gondolkozni egy motor gyűrűzésen, még ha nem is nevezhető olcsó mulatságnak.
De később már a dugattyú billegése miatt olyan válla lesz a hengernek, hogy a gyűrűcsere nem segít, fúrni is kell és ilyenkor a dugattyút is muszáj már cserélni, ami még húzósabb kiadás!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.