Fura Peugeot hiba, Ascona szelepek

2001.11.29. 10:42
A gépműhelyben a szelepeket összecsiszolták a szelepülékkel, mint kiderült azok kiégtek. További vizsgálódások arra utaltak, hogy a hidrotőkék ragadtak be 16-ból 14, melyek nem engedték a szelepeket lezárni, így a szelepülék kiégett. Javasolták, hogy cseréljük ki az összes tőkét, belementem.
Üdv Doki!
Szeretném a segítségét és magyarázatát kérni az alábbiakra:
Tavaly szeptemberben vásároltam egy '96-os Peugeot 406 1.8-as autót, elvileg 63 ezer km-rel. Az autót átnézettem, a márkaszerviz nem talált rajta érdemi hibát.
Az elmúlt időszakban 33 ezer km-t tettem meg vele és az alábbi gondjaim voltak az autóval: 8000 km-ként elfogyasztott 1 liter olajat, 1-1 henger néha kihagyott, illetve az alapjárat szabályzó motort kellett tisztíttatnom (később kicseréltetnem), állítólag a koksznak köszönhetően.
Két héttel ezelőtt hazautaztunk szüleimhez, este leállítottuk az autót, másnap a feleségem 5 km-t ment vele, majd leparkolt. 1 óra múlva ismét indította volna, de nem indult. Érte mentem, és sajnos nem tudtam vele mit tenni, sőt a telefonos segítségkérések sem tudtak rajtam segíteni. Még akkor bevitettem egy márkaszervizbe, ahol több órás munka után azt derítették ki, hogy nincs benne kompresszió. Nem akartam hinni nekik, mivel előző nap
170-el jöttünk vele az autópályán (4500-as fordulat), élmény volt vele autózni.
A hiba keresése közben mindent helyén találtak, olaj volt az autóban, vezérlés a helyén volt, számítógép semmi hibát nem mutatott.
Mivel nem hittem el a diagnózist, autómentőn felhozattam Miskolcról Pestre egy ismert Peugeot szerelőhöz, aki viszont szintén mindent a helyén talált, de 7 fölötti kompressziót szintén nem tudott mérni. Hiába kérdezett, hogy nem hallottam-e furcsa hangokat, volt-e valami gyanús jel, mindenre nemet tudtam csak mondani.
Az autó hengerfejét leszedték, a szelepek épek voltak, a dugók gyári értéket mutattak, továbbra sem utalt semmi arra hogy az óra szeintinél több lenne az autóban.
A gépműhelyben a szelepeket összecsiszolták a szelepülékkel, mint kiderült azok kiégtek. További vizsgálódások arra utaltak, hogy a hidrotőkék ragadtak be 16-ból 14, melyek nem engedték a szelepeket lezárni, így a szelepülék kiégett. Javasolták, hogy cseréljük ki az összes tőkét, belementem.
Az összerakást azóta megkezdték, javasolták azonban, hogy az általam
cseréltetett, már 20 ezer km-t futott vezérműszíjat is, illetve az eddig még nem cserélt feszítőgörgőket is cseréljük le, mert állítólag olyanok amelyek képesek megugrani, és létezik hozzá egy másik fajta, mellyel ez nem fordulhat elő. Belementem a biztonság kedvéért.
Szóval a közel 100 ezer km-t futott autóm teljes vezérlés cserére érett, nem igazán értem miért. Szíj nem szakadt, olaj rendszeresen cserélve volt, vezérlés a helyén maradt.
Lehet-e a hiba oka az előző nap 170-ről 0-ra történő vészfékezésnek?
Hogyan fordulhatott ez elő, van-e esélyem a javíttatás költségeinek
csökkentésére további célzott levelekkel a gyártó felé? (Az autó nem
garanciális)
Hihetek-e a Peugeot-kban ezek után? Érdemes-e megtartani az autót vagy szabaduljak meg tőle? Válaszodat köszönöm előre is
üdvözlettel, NG
(2001. 08. 16.)

A javítás mikéntje tipikusan a márkaszervizek hozzáállását tükrözi. Mindent kicserélni és biztos, hogy közte lesz a hibás darab is! Igaz, kicsit kevesebb a kockázat, de elfelejtik, hogy a szerelő azért járt iskolába, hogy megtanulja biztonsággal kiszűrni a hiba okát és azt megszüntetve javítani! Nem volt a gond okozója az említett vészfékezés. A kibobott pénz töredékéből javítható lett volna megfelelő hozzáértés és lelkiismeretes korrekt hibakeresés esetén! Csak hát akkor miből lett volna komoly árbevétel, hiszen azt a szép nagy üzletet el is kell tartani valamiből! Elegáns portál, sok adminisztratív alkalmazott, sok főnök. Mindenkit a pénztári bevétel tart el! Ez logikus, nem?
Majdnem biztos, hogy utólag semmit sem érsz el ez ügyben. A hiba pedig nem is ismeretlen dolog. Általában az okozza, hogy a revízió során felszámolt jó minőségű olajnak csak a gyengébb testvére kerül a motorba. Néhány motor, (közte az itt említett modell is!) igen érzékeny a kenőanyag minőségére és az ilyen turpisságot jól meg is tudja bosszulni! Így.
A továbbiakban: mély lélegzet, mert a múlt csak bosszantó. És keresni kell egy megbízható szervizt, ahol az ügyfél elégedettsége és az árak korrekt volta egyformán fontos, cserébe a kifizetett számláért nem végeznek felesleges munkát, alkatrész cserét. Legalábbis nem az ügyfél számlájára!


Szia Doki!
A járgány 1990-es Renault 5 Campus, 1.4-es motorral, 129 ezer km-rel. A kérdések:
1, Milyen olajat tegyek bele? Kb. mennyit? (Tudom, ott a pálca, de amikor az olajat veszed nem mindegy, hogy 4 vagy 5 litert veszel) mennyi időnként kell cserélni? Tegyek-e bele valamilyen adalékot (STP vagy hasonló)?
2, Váltóolaj: milyet, mennyit? Hol kell leereszteni és hol látom az olajszintet? Van-e itt is szűrő, amit cserélni kell?
3, Lehet kapni olyan adalékot, melyet csere előtt a motorolajba kell keverni, 1/2 órát járatni majd az egészet leengedni. Állítólag feloldja a masszívan lerakódott szennyeződéseket. Érdemes-e használni?
4, milyen gyertyákat javasolsz?
Segítségedet előre is köszönöm!
FDA
(2001. 08. 16.)

Ha ennyire nem vágod a kocsi szervizelését, ne kezdj neki egyedül, mert manó eshet a levesbe! Vagy keress egy olyan szerelőt, akit nem zavar, hogy nézed mit csinál. Közben esetleg magyaráz is, vagy olyan barátot, aki ugyanezt megteszi. Ja, és eléggé ért is hozzá!
Vedd ezt komolyan, mert egy ilyen kaliberű melóval, ha elcseszik, félig tönkre lehet vágni a kocsit! Kicsit.
A fentiek okán kérésednek nem teszek eleget, bocs de csak azt fusizd otthon, amit biztosan jól tudsz elvégezni!


Tisztelt Doktor Úr!
Opel Ascona C (1985) 1.8i autóm hengerfejes lett így szelepeket, szelepvezetőket, szimeringeket kell cserélni. Ön szerint milyen utángyártott szelepet érdemes vásárolni (eddig Osvat, TFE, Terle típusokat találtam az üzletekben kb 1200-1600 Ft áron). Milyen szelepvezetőt, szelepszárszimeringet, tömítéseket vásároljak? Itt is elég nagy volt az árkülömbség. Nem szeretnék rossz minűségű alkatrészeket, a gyári viszont nagyon drága.
Segítségét előre is köszönöm.
Üdvözlettel, Kovacs B. Peter
(2001. 08. 16.)

Mindenképpen a német után gyártott minőséget kell megvenni. Legalább, mert bizony az injektoros motorban komolyabb igénybevételnek vannak kitéve ezek az alkatrészek. Is. Általában az, aki a hengerfej javítását végzi, (gépműhely) adja is a megfelelő minőségű alkatrészt. Így vállal teljes körű garanciát az általa végzett javításra, míg a tulaj által vitt alkatrész esetén csak az elvégzett munka szakszerűségére vonatkozik a jótállás!
Ugyanez a helyzet a javítást végző iparossal, szervizzel is! Jó tudni továbbá, hogy a gépműhelyek is csak akkor vállalnak garanciát a hengerfejre, ha azt iparos, vagy szerviz szereli fel, mert csak igy látják biztosítottnak a szakszerű munkát. Jogosan.


Helló Doki.
Zsoca vagyok. Jelenleg egy Renault 5 Alpin felújításába fogtam bele, mint lelkes amatőr. De elakadtam a futóműnél, ugyanis ez a fránya torziós rugó nem igazán akarja abba a magasságba "emelni" az autót ahova azt kéne.
Az lenne a kérdésem, hogy mi a módszer ennek a futóműnek a felrakására. Már próbáltam a kasznit leszorítani a futóhoz, majdnem beszakítottam a garázstetőt, de a futó még mindig nincs a helyén.
Előre is köszönöm a válaszodat.
Köszönettel: zsoca
(2001. 08. 17.)

A torziós rugót és a lengőkart összeillesztés után felszerelve a lengőkar alá helyezett emelővel kell a lengőkart addig emelni, míg a lengéscsillapító beköthetővé nem válik, ezzel stabilizálva a torzió helyzetét. Nem egyszerű és gyakorlatlanság esetén nem is veszélytelen mutatvány! Vigyázz, mert könnyen lehet asszimetrikusan szerelni, ami "szép" csámpás kiállást eredményez és balesetveszélyes úttartást is! Amikor a lengőkar terheletlenül áll, kicsit a függőlegestől kifelé, (emelési irányban értve!) áll.


Kedves Mester!
Hogyan lehet otthoni egyszerű módszerekkel megállapítani a modern elektromos gyujtású autók esetében, hogy a nagyfeszültségű gyergyakábelek jók, vagy rosszak. (Esetemben pl. Opel Astra 14 SE motorral).
Köszönettel: Feri
(2001. 08. 17.)

Ohm-mérővel általában jól kimérhetőek a kábelhibák. Esetleg érdemes vaksötétben is kinyitni a géptetőt, mert az előrehaladott hiba esetén jól látható, hol "szökik" testre a szikra, mielőtt a gyertyához érne az impulzus!
Egyébként alapjáraton járó motor esetében a kipufogó csőben hallható apró pufogások jelzik, hogy nem minden szikra éri el a gyertyákat, illetve a gyertyák hibája miatt nem minden nagyfeszültségű impulzus válik robbanást előidéző intenzív szikrává!


Szia Doki!
Az autó amiről szó volna, BMW 323i 1981-es évjáratú (cápa). Nem 1 sűrűn látható autó a hazai utakon. Próbálok megadni neki mindent amit csak lehet, és nem széthajtani.
Egyszerűen imádom. Ezen okokból igen jó állapotban is van. 3 éve van meg és még sehol nem hagyott ott. Most komolyabb ráforditás igérkezik, mivel megérett az idő és érdeklődnék mit nézzünk meg a motor, a futómű, és a váltó tájékán. A motoron főtengely szimmering, gyújtáskábelek, vezérműszíj (vagy lánc, még nem volt megbontva és mindenki mást mond) lesz cserélve és nemrég volt torlólevegőszabályzó cserélve.
A futóművön elől lengőkarok cserélve lettek már. A váltóhoz 1 olajcserén kivül más még nem lett nyúlva. Az autó januárban vizsgázott jelesre az autóklubnál. Régebben nagyon ingadozott az alapjárat, de ez a torlólevegőszabályzó cseréjével megoldódott, bár azóta többet fogyaszt.
A jelenlegi problémák: folyik a kormányszervó valahol lent a munkahengereknél, előre és hátra menet között ha óvatosan indulok csilingelő hangot hallani a kardán és a hátsó futómű felől, rázós úton lassú haladásnál csörög a hátsó futómű úgy egységesen. Mire szenteljünk fokozott figyelmet a mostani felújitásoknál?
Előre is köszi, Bazsi
(2001. 08. 17.)

A motorrevizió legyen alapos és körültekintő. Ha hidegstart után 1-2 sec. ideig kopogásszerű hangot hallasz, javasolt levenni az olajteknőt és megbontással ellenőrizni a főtengely csapágyazását is! (kényes pont a 323-nál!) A szelepek beállítása legyen kínosan precíz, amennyiben a vezérmű tengelyen kopás érzékelhető, mindenképpen komoly rutinnal rendelkező szakember döntse el, mit és miként kell javítani!
A motor műszeres beállítása után,(mely mindenképpen szükséges!) a fogyasztásnak helyre kell állnia, ha a bemelegedés szabályzó vezérlő nyomása OK.
A kormányszervó olajfolyását csak megfelelő rutinnal és szerszámozottsággal rendelkező szakember orvosolja, ennek otthon neki se fogjatok, mert a fagyi vissza fog nyalni!
A hátsó hidat és az erőátvitelt alaposan át kell vizsgálni. Az E21-nél általában a kardán hardy-tárcsái mennek cafatokra, pláne ha 323i a motor! Azért a difit és a többi elemet, (szilentek, féltengelyek, lengéscsillapítók és hátsó tornyok!) is alaposan nézzétek meg. A hátsó tornyoknál lévő apró repedések még a korróziómentes lemezen is a fáradás jelei! A kardánt különös kegyetlenséggel kell megvizsgálni, mert egészen közel forog a tankhoz!
Ha a diffi önzáró (Sperrdifferential), akkor csak szintetikus hajtóműolajjal szabad tölteni!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakért?nknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz köt?d? korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerel?, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.