Koros Astra, tűlhűlő Vectra

2001.12.31. 09:49
Autópálya menetben 120-130-as tempó körül nekünk is kigyulladt a motorelektronika visszajelző sárga lámpája, amely 10-20 másodpercig égett, majd csendben kialudt.
Kedves Doki!
Most végeztem az 1.4-es Opel Astra-ra írt problémák és javaslataid archívumának átböngészésével. Családunk is egy első szériás (!) 1991. novemberi C14SE (82 LE) motoros példány tulajdonosa, amely 112 ezer km-t abszolvált eddig minden nagyobb hiba nélkül. 2 éves korától van birtokunkban, minden évben megkapta a neki járó szakszerviz ellátást - hol jobbat, hol rosszabbat.
Sajnos most jött elő egy-két rigolyája:
- Nálunk is jelentkezett az általad is emlegetett rángatás: egyenlőre csak motorfék üzemben érezni, de ez is elég idegesítő tud lenni.
- Harmadszor tapasztaltam, hogy menet közben sebességtartás közben egy pillanatra "elfogyott a szusz": mintha egy pillanatra megállt volna a motor. Ritkán és előzmények nélkül, de volt ilyen.
- Autópálya menetben 120-130-as tempó körül - ismét csak nagyon ritkán - nekünk is kigyulladt a motorelektronika visszajelző sárga lámpája, amely 10-20 másodpercig égett, majd csendben kialudt.
Szóval gyanús kedvencünk: ugye nem a motorelektronikája a beteg? Most visszük műszakira, és a szokásos éves szakszerviz ápolásra, mit kellene kérnünk?
Köszönettel:
Várady Tamás
(2001. 11. 07.)

Mindenek előtt TEC-műszeres hibakód olvasást. Gyaníthatóan a lambda szondácskája fáradt el. Abból semmi képpen ne utángyártottat vegyetek hozzá, mert az sem lesz hosszú életű. A többit, aki rendszeresen javítja ugyanazt a kocsit, jobban tudja.


Hello Doki!
Van 1 db 91-es, 160 e km-t futott 2000-es Opel Vectra-m, nemrég vettem. Motorszám: C20NE. Igazából bajom nincs vele, csak 2 dolgot furcsállok.
1: Hidegindításnál 1-2 mp-ig elég kemény hangot ad a motor. (Ameddig el nem alszik az olajnyomás control lámpa) . Ahogy elalszik, a hang is megszűnik, utána minden tökéletes. Nem tudom, vajon ez természetes jelenség. Liqui Moly 10W-40 MoS2 részszintetikus olaj van benne, ami tuti, mert én cseréltem, azóta 3000 km-t mentem vele. A boltban azt mondták, hogy ez jó bele. Ha nem normális a jelenség, akkor nem tudom, hogy az olajjal, az olajpumpával, vagy valami mással lehet e gond.
2: Hűvösebb időben a vízhőfok hosszú úton nem igen megy 60 C fölé. Városban, illetve ha kicsit megtöltöm a gépet, akkor eléri a 90-et, de ahogy beállok 100-as tempóra hosszabb úton, akkor egyből visszamegy 60-ra. Egyébként a fogyasztással nagyon meg vagyok elégedve. Igaz, hogy nem nagyon szoktam nyírni a verdát, de átlagban 7,5 körül kajál. Ja és a fűtéssel sincs gondom.
Azt szeretném kérdezni, hogy ennek fényében kicseréljem e a termosztátot? Látszik, hogy 60 C-nál nyit, mert amikor megkapja a motor a hideg vizet 1-2 percre visszamegy 50-re.
Válaszod előre is köszönöm!
Peti
(2001. 11. 07.)

A termosztátot mindenképpen cseréld ki és nem ártana a fagyállót is, ha nem tudod, mennyi idős. Mennyire tömény?
A hidegindításkor jelentkező kattogó hang, míg a kontroll lámpa el nem alszik, több ok miatt lehet, de semmi képpen sem üzemszerű, és mielőbbi orvoslást igényel!
Egyrészt mindenképpen ki kell mérni mechanikus műszerrel az olajnyomást hideg és meleg motornál egyaránt. Másrészt ellenőrizni kéne, valóban megfelelő minőségű-e az olajszűrő? Ha az olajnyomás értéke erre utal, (ami inkább szakemberre vár, hogy eldöntse) mindenképpen le kell bontani az olajteknőt és megbontani a főtengely csapágyazását, mert elképzelhető, hogy kopottak már a hajtókar- esetleg a fekvő csapágyak is. Ennek oka lehet a nem megfelelően gondozott motor. Elhanyagolt olajszint ellenörzés, nem megfelelő időben cserélt motorolaj, Ezek mellett esetleg kíméletlen hajtás!
A csapágysor ellenőrzése és szükséges javítása után az olajpumpát is le kell szerelni, ellenőrizni, mennyire kopott, biztonsági szelepe megfelelően zár-e, ill. megfelelően magas értéken nyit-e?
A mielőbbi javítás azért fontos, mert a sérült sikló csapágyak miatt akár a főtengely is károsodhat, aminek javítása már motor kiemeléssel és komolyabb ráfordítással javítható!
Egyébként a C20 NE motoroknál 150 ezer km-nél ez nem ismeretlen jelenség.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.