Kell-e vezérműszíjat cserélnem 5 év után?

2010.07.31. 11:21 -

Tisztelt Autódoktor!

Szeretném megkérdezni, mikor kell az autómon vezérműszíjat és vízpumpát cserélni? 2004-es évjáratú Volkswagen Golf V., 1,6-os benzines, nyolcszelepes (BGU motorral) autóról van szó, mely 6 éves és 60 000 km-t futott.

A szervizben azt mondták, 120 000 km-nél vagy 5 év után kell cserélni. Ezt az öt évet mennyire kell komolyan venni, mivel futott km-ben még pár évig el tudnék autózni vele?

Kedves Érdeklődő!

Bár az autóipar összes szereplője harminc éve fennhangon hirdeti, hogy egy vezérműszíj állapotát ránézésre nem lehet eldönteni, a VW mégis ezt javasolja.

Ezeknél a motoroknál ugyanis nincs előírt csereperiódus, csupán ellenőrzés. Először 90 000 km után, majd minden 30 000 km elteltével újra szemrevételezéssel kell megvizsgálni a vezérműszíjat. Az utóbbi igaz akkor is, ha már egyszer cserélve volt.

A vezérműfedél fedelének leszerelése után alaposan meg kell vizsgálni a szíjat. Ha repedezett, kopott, vagy olajjal szennyezett, azonnal cserélni kell, ellenkező esetben újabb 30 000 kilométert futhat.

Mindamellett én saját lelkem megnyugtatására 6 év után valószínűleg lecserélném.

Fontos, hogy ha a csere mellett dönt, a szíjjal együtt a görgőt is feltétlen cserélje, ha pedig a vízpumpa állapotával kapcsolatban egy hangyányi kétség is felmerül, az se maradjon az autóban!

Üdvözlettel:
Autódoktor

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2010. július 31., 11:21, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

Kommentek

  • 2010.07.31 13:05:32ColT

    Az enyémen sem látszott semmi, pedig ki tudja mikori volt.
    Aztán vípumpa + szíj csere után olyan halk lett az autó, hogy azt se hallom, hogy jár a motor.
    És 19 éves a verda :D

  • 2010.07.31 22:06:04zbzbzb

    most ezt nem értem. a vízpumpát nem kéne inkább mindenképpen cserélni?
    10e ft, és ha megáll, viszi a szíjat + a komplett vezérlést, hengerfejet, talán még a dugókat is kicsipkézik a szelepek. szerintem egy golf v-nél ez már >200e.
    én nem rizikóznék egy vízpumával ha már hozzányúlnak.
    vagy a doki most próbál új ügyfeleket gyűjteni?

  • 2010.08.01 01:25:12Kisamotors

    Ha egy hangyányi kétség is felmerül cserélni kell.
    Mi ezzel a bajod ?
    Szerinted 10 EFt a vízpumpa csere ?
    Gondolom beépítenél valami olasz vackot, ami persze új, általában kibír annyit, mint a használt, de megvizsgálva jó állapotú, ami benne van.
    Szinte minden esetben van előjele annak,ha valamelyik csapágy meg akar dögleni a vezérlésben, legyen az vízpumpa,vagy valamelyik görgő.Nem fog az csak úgy hipp-hopp megállni.

    Aztán a vízpumpa cserével együtt jár a fagyálló csere is és a többlet munkadíj költsége is, ami sokszor 1-2 óra is lehet.
    Azaz, ha gyári pumpát építesz be, és a kedves ügyfél minden kérését kielégíted, akkor már nem is 10 ezer a plusz költség,hanem inkább 30-40 EFt.
    Jah,hogy így már inkább ne cseréljük ?

    Sokan kérik, hogy ellenőrizzem le a vezszíj állapotát és mint sokan mások erre nem vállalkozom.
    Sok esetben ennek a munkaideje simán összemérhető a szíj cseréjével, így ha felszámonék mondjuk 6-8000 Ft munkadíjat erre, akkor abból semmi jó nem sülne ki,hiszen csak rá kell nézni, mi került ezen ennyibe ?
    Aztán,ha mégsem bír ki 1-2 évet, 10-30 EKm-t, akkor buktam a motorjavítást.
    Egyszerű átvizsgálással nem derül ki például a főtengelyen lévő bordáskerék kopása, ami töredékére csökkenti a szíj élettartamát.(Pl. Opel egyes tipusai.)

  • 2010.08.01 08:23:37jumzy

    csak autószerelők, és olyanok írjanak akik maguk szerelik a verdájukkal. le az elméleti szakikkal

  • 2010.08.01 08:26:25mindegykivagyok

    Hol a komment?

  • 2010.08.01 08:30:08mindegykivagyok

    A VW-knàl 90-120 ezer közt kell fogasékszijjat cserélni!Ajànlatos vizpumpa,görgös feszitöcsapàgy stb.cseréje is egyidejüleg!Különben 2-szer lesz munkadij fizetve!

  • 2010.08.01 08:57:52zbzbzb

    Kisamotors:
    renault-ba valeo az egy olasz vacak?
    igaz, nem a PoHu áraival számoltam. egy 5 éves autót én már nem vinnék márkaszervizbe.

    amúgy is, 5 év után szerintem a fagyálló is cserés (már ha jót akarsz a motornak meg a hűtőnek), tehát megint érdemes a vízpumpát is cserélni.

    ha minden szét van bontva, így sokkal olcsóbb megejteni a cserét, mint külön újra nekilátni.

    érdekes, hogy 5 éves kocsinál nem javaslod a hűtőközeg cserét...

    gondolom fékfolyadékot se cseréljen még, igaz?

    szemrevételezéssel meg még az öreg isten se mondja meg, hogy szálszakadt-e egy szíj. szóval nem értem a vw politikáját.
    persze, lehet, hogy más a gyártástechnológia?

  • 2010.08.01 13:20:0127329

    Nekem könnyű, az Alfánál 80e km után vezérműszíj, feszítőgörgő, vezetőgörgő és vízpumpa csere. Szó nélkül. Ha nem, akkor 200e a javítása az összeszakadt motornak és ráadásul soha nem lesz már az igazi.
    De gondolom más autónál is számít az, hogy mennyire pörgősen vezetik, milyen hőterhelést kap, hol tárolják, stb. stb. stb.

  • 2010.08.01 20:45:22mtk001

    Ne cseréld ki, várd meg míg elszakad és akkor leszarozhatod a Golfot, hogy már ezt is folyton szervízbe kell hordani, drágáért.

  • 2010.08.01 20:46:54Kisamotors

    A Valeo természetesen gyári beszállító, azaz sok esetben ez a gyári alkatrész.Arra akartam utalni, hogy a vízpumpa csere nem 10 EFt.
    Szóval sok esetben a vezérműszíj csere dupla költséggel jár, ha pumpát is kell cserélni.
    Kicserélném én, de sok tulaj ezt nem kéri, főleg úgy , hogy őszintén szólva szerintem is elmegy még 20-40 EKm-t, így ha keveset autózik az 2-4 év.
    Aki sokat autózik, munkára használja az pedig igyekszik jól karbantartani az autóját, szivesebben áldoz rá.

  • 2010.08.01 23:46:43Szikár csávó

    Nekem is Polo-m van, de régebbi, 2001-es. Annak a a szervizkönyvében 90 000 km-es csereperiódus van, semennyi szemrevételezéses-ráhagyással. A biztonság kedvéért 85 000-nél lecseréltem, igaz, már nem 5, hanem 8 éves volt a szíj. Szerintem inkább a km számít, nem is az év, ha folyamatos használatban van a kocsi. Most se lesz meg 5 év alatt a 90 000 km, de nem fogom kicserélni 5 év után.

  • 2010.08.02 14:29:16bootscode

    Nincs duma, cserélni kell. Ezen nem szabad spórolni, ha a gyár előírja, akkor csinálni kell.
    Tavasszal vettem egy 2002-es Xsarát 1,6 16V. Itt is 5 év vagy 120.000 km az előírás. Mikor elvittem a szerelőmhöz, mondja, hogy ebben még nem cseréltek vezérműszíjat! Szerinted? Nem tudom az előző tulaj mit gondolt, de ha elszakad, tuti jöttek volna a "szar francia" kommentek. Amúgy remek autó.

  • 2010.08.02 14:31:15bootscode

    Persze a szíjon kívül a görgőket, vízpumpát is cserélni kell.

  • 2010.08.02 21:39:38zbzbzb

    Kisamotors:
    igen értem amit írsz, és ha tényleg nagyon keveset fut a kocsi, akkor talán tovább bírja a pumpa, ahogy írtad.
    de gondolom a régi szíjat te sem rakod vissza vízpumpa cserénél.
    én összességében úgy érzem, hogy egyszerre cserélni mindent olcsóbb, mint várni és reménykedni. hiszen akkor kell még egy szíj szett.

    de ez az én véleményem, és természetesen tiszteletben tartom a tiédet :)

    na meg az is igaz amit írtál, a sok olcsójános. ötös golf, aztán az üzembiztonságért sok a 20e pluszban.

  • 2010.08.02 23:44:13Kisamotors

    Természetesen azt mindig cserélek kivéve, ha pontosan tudni , hogy tényleg csak max. 1-2 Ekm és pár hónap van benne.Néha előfordul, hog yilyenkor is le kell venni a szíjat.Természetesen nagyon ügyelni a kell, hogy azonos forgásirányban kerüljön vissza.
    Bár egy vezérműszíjat csak egyszer feszítünk meg, de legtöbb vezérlés ma már automata, vagy félautomata feszítésű.Mindenesetre a vezérlés készlet legolcsóbb alkatrésze általában a szíj, épp ezért csere, ha le van véve.

    Amit sokan nem említenek nagyon fontosak az üzemeltetési körülmények és az autó állapota.
    Behajt a tulaj egy mélyebb vízmosásba, a homok bemosódik a dekli alá és egyből megfelezheti a szíj élettartamát.Elég, ha repedt a burkolat, vagy szivárog az olaj kisebb mértékben, amivel még nem "szokás" foglalkozni.Ilyenkor is nagyobb az igénybevétel.
    Fiatal autókra ez nem jellemző, de öreg, kevésbé jól karbantartott autóknál én már nem várnám meg a gyári ajánlást.

  • 2010.08.03 08:41:18luro

    2004 passat 1.8T frankó 45.000 Km-rel abszolút nyugisan hajtva. Mikor kellene szerintetek vez.szíjat cserélnem?

  • 2010.08.03 09:09:16froton

    Nekem a seatban az 1F-es motor volt (1.6 75LE), én cseréltem 100 ezer után. Nem nagy összeg. Lapos szíjjal és a két nyomógörgővel, meg a 4 db gyertyával és olyajcserével (+ szűrőkkel) volt 40 ezer, valóban halkabb lett és nincs benn a tüske az ember hátsójában, hogy mi van, ha elszakad. A vízpumpa is cserélődött +15 ezer km után (az nálam 1 év). Hogy miért nem egyszerre? Az 1F-es motoroknál még külön szíj hajtja, így nem kell szétszedni hozzá semmi mást. A BGU-nál ez nem tudom, hogyan van, ha közös szíj van mindenre, akkor érdemes a vízpumpát is cserélni, ellenkező esetben csak akkor, ha kezd hangos lenni.

  • 2010.08.03 09:19:57froton

    Röhej az egészben, hogy vízpumpa csere után egy héttel megforralta a vizet a gép, vittem is vissza a szerelőkhöz, hogy miabánat van valamit elb...tak...Termosztát is cserés lett, azután nem volt vele gond...

  • 2010.08.03 22:14:39t72

    kicseréltettem a szíjjat meg barátait/görgő stb./majd kb 3000 km mulva úgy döntött a vezérműszíjj önnálósítja magát ....így cseréltettem még 8 szelepet meg egy vezérműtengelyt.pedig nem noname szíjj volt.de egy kalap sz.r lett a motor utána.csörgött csattogott kopogott.

  • 2010.08.03 23:10:40Kisamotors

    Luro,
    most hirtelen nem tudok utánanézni, elképzelhető, hogy a gyártó csak 10 évente írja elő a cserét, ennek ellenére érdemes ránézni.

    Az 1.8 turbónak könnyen levehető a dekli felső része (visszatenni már nyűgösebb :) ), bele lehet nézni, ha nagyon gáz állapotban vana szíj az látszik.Persze ez semmire nem garancia.
    6 éves szíjnál, jobba békesség alapon érdemes lecserélni, még akkor is , ha ilyen keveset futott.

    A kiméletes üzem itt kevésbé számít, talán a görgők sínylik meg hamarabb, ha mindig 5000 fölött váltasz.
    Ezeken a hosszmotoros konstrukciókon elég nagy meló vezérműszíjat cserélni, le kell bontani a lökhárítőt, a homlokfalat, a klímahűtőt( a gázt nem kell leengedni, a csöveket nem kell megbontani), vízhűtőt és sok bazárt.
    Érdemes tehát mindent kicserélni a vezérlésben, a hűtőket, viszkót kivülről kitisztítani, ha már szét van szedve.Elég nagy költség, de újabb 6 évig nincs vele gond.

  • 2010.08.04 11:33:55luro

    @Kisamotors : köszi, megnéztem a gyári útmutatókat, de csak a 90.000 km-t említik, az időt nem.

  • 2010.08.05 15:35:00Ciri

    "A vezérműfedél fedelének leszerelése után alaposan meg kell vizsgálni a szíjat. Ha repedezett, kopott, vagy olajjal szennyezett, azonnal cserélni kell, ellenkező esetben újabb 30 000 kilométert futhat."

    Sajna ez édes kevés. Így nem járhatnak el a (VW)szervizben. A szerelési utasítás szerint le kell szedni a szíjat és kifordítva (is) meg kell vizsgálni az állapotát.
    Az meg ugye nem egy perc, a munkadíjról nem is beszélve.

    A gyár csak 90e kilométerig vállal ezzel kapcsolatban szavatosságot, ez után a márkaszerviz felelőssége (és sara), hogy csupán ellenőrzi-e 30 ezrenként vagy cseréli a szíjat.
    Ezért is szokták 90 ezrenként javasolni a cserét.

  • 2010.08.06 12:03:13csintapala

    Ciri:

    Én nemrég rákérdeztem márkaszervizben (pont azért, mert a szervizkönyv csak ellenőrzést ír és kíváncsi voltam), ez volt a válaszuk: "90 ezernél még nem szoktuk cserélni".

  • 2010.08.18 14:15:23szaki74

    Nyolc évesen vásároltam egy audi80-t 1.6 benzin,
    111000 ezer km-rel, 120000-nél írja a vez.szíj cserét, még gyári volt rajt pedig márkaszervízbe hordták az autót.
    Lecseréltem csak a szíjat a görgőt nem!Ha nem magamnak szervizelem mindent cseréltem volna...
    A múlt héten került fel rá ismét új szíj a km óra 197000-t mutat(persze kapott új görgőt is,már volt egy pici hangja):)

  • 2011.01.01 19:47:18Zozzancs

    Most állok autóvásárlás előtt, és nyilván vezérlés csere fog következni közvetlenül a vétel után. Kb milyen összegre számítsak - szíjak, görgők, pumpa, munkadíj? 1.8T Toledo 2004

  • 2011.05.19 09:32:06majmoca

    ma cseréltünk vezérműszíjat golf 2-esen 15 eft a munakdíj a dzíj pár ezres tétel volt a vízpumpát értelemszerűen cseréltük vele együtt. most 220e km van a kocsiban (20 éves) és 5 éve cíirka 96e km ezelőtt cseréltük legutóbb.... ráfért.. mivel a szíj nem csak a km miatt öregszik hanem az időtől is, 5 évente ha keveset mész akkor si ajánlott cserélni

 

h i r d e t é s

Autódoktor Autódoktor

Autószereléssel, üzemeltetéssel kapcsolatban kérdezze az Autódoktort, vagy böngésszen a több száz eddigi tanács között. Kereshet is! Jó egészséget.

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
VW TRANSPORTER 2.0 TDI alváz 2009-2013
5756 Ft
hosszbordás szíj
VW GOLF 1.8 Syncro Ferdehátú 1993-1997
3218 Ft
fogasszíj
VW CADDY 1.9 D Pick-up 1996-2000
7634 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Fish in a pond
Totalcar Magazine's parking lot parade has become a tradition. Here are some pictures of the event and a few thoughts about the ones hooning instead of enjoying the peaceful atmosphere.