2014.10.07. 14:28

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2000-es évjáratú 4 ajtós, 1,6-os benzines Focus büszke tulajdonosa vagyok. Mostanában sajnos egyre több apró, de zavaró probléma van vele. A sebességmutató időnként leesik (nem mér), ilyenkor a napi km számláló is mozdulatlan. Kis idő múlva magától rendbe jön, amikor leesik a mutató a rádió is elhalkul, illetve gyengébbnek érződik az autó. Utána is olvastam, állítólag elég sok első Focus küzd ezzel, jeladó csere többnyire segít. Be is terveztem, hogy hamarosan megejtem, de jöttek más dolgok (kb 1,5 hete).

Először az tűnt fel, hogy megállok az autóval, leállítom, ha kinyitom az ajtót, ad egy hangjelzést, hogy még fel van kapcsolva a világítás (ez eddig rendben van). Lekapcsolom a világítást, a hangjelzés megszűnik, kiszállok, becsukom az ajtót és ismét hallom a hangjelzést. Tehát állt az autó, ajtók zárva, világítás lekapcsolva és csipogott a kocsi. Egy idő után befejezte. Később fokozódott a helyzet, már menet közben is elkezdett nekem csipogni, emellé néha kigyullad a nyitott ajtóra figyelmeztető jelzés a műszerfalon. Ha menet közben csipog, de én felkapcsolom a világítást, akkor eddig egy kivételtől eltekintve mindig abbahagyta a csipogást. Megfigyelhető még, hogy amikor menet közben épp csipogós kedvében van, a műszerfal világítás megszűnik. Ez nappal nem feltűnő, este azért zavaró. A rádió kijelzője, illetve a kis óra a középkonzolon változatlanül világít.

A központi zár működése is problémás néha. Zár-nyit-zár-nyit, ha a kulcsról próbálom, gombnyomással. Ilyenkor az ajtón kézzel benyomom a zárat (belülről), lezárja az összes ajtót. Ezt sem értem. Ha a kulcs által küldött jellel lenne baj, nem is próbálkozna. Ha valamelyik zárral lenne baj, akkor amikor kézzel benyomom a zárat, akkor sem kellene lezárnia az összes ajtót. Valószínűleg köze lehet az előbbiekhez. Amit eddig tettem a megoldás érdekében, hogy a testpontokat megtisztítottam, akár csak a sarut. Ezt még a sebességmérő probléma észlelése után ejtettem meg. Merre induljak el? Cseréljem le a zárakat, mert biztos az a rossz, elvégre nyitott ajtót jelez? Cseréljek sebességmérő jeladód, elvégre néha nem küld adatot? Vagy ez már pedig egy elektromos probléma lesz, azt kell megoldani és akkor ezek is megszűnnek/megszűnhetnek? Biztosítékokat természetesen ellenőriztem.

Köszönettel: Máté

Kedves Máté!

Nem egyértelmű a hiba oka sajnos. A sebesség-jeladó üzemképtelensége magyarázatul szolgálna a sebességmérő megállására, és talán a gyengébb teljesítményre, de a többi hibára nem nagyon. Elsődlegesen javasolnám a motorvezérlő hibanaplójának kiolvasását és menettesztet, lehetőség szerint a hiba jelentkezésekor. (A tapasztalható, előhozható hiba minden szerelő kolléga álma - az enyém is) Ha a sebességmérő jelszolgáltatása szűnik meg, akkor - ha a kábelkötege rendben van, és a mechanikus meghajtása is - a jeladó cseréje aktuális lehet. Ennek eredménye nélkül is jó lenne ha a kiszerelt műszertáblát egy műszerész vizsgálat alá venné (tudom javasolni az automuszer.hu csapatát), mert a Focus műszertáblák szoktak furcsán viselkedni. A zár problémája jó megfigyelést kíván.

Ha jól értettem a levelét, akkor kulcsról gombbal zárva visszanyit az autó, de a bal első ajtó belső lezárásával rendben végzi a dolgát. Ki kéne próbálni, hogy ha a jobb első ajtóról zárja belülről a zárat, akkor is visszanyit-e. Ha igen, akkor a bal első zár a hibás. Ha nem akkor a műszerfal lehúzásával újra kell próbálkozni a zárást, majd sajnos a kapcsolási rajzos bogarászás következik. Még egy dolog amit kérdeznék a megbontás előtt: nincs véletlenül utólagosan beszerelt rádió az autóban? Ha igen, húzza ki a rádiót, válassza le a kábelekről, és tegye be a csomagtartóba pár napra. Ha a hiba ekkor nem jelentkezik, akkor a rádió bekötésének ellenőrzését javasolom. Remélem segíthettem!

Üdvözlettel: Gulyás Márk deltamark.hu