2015.01.05. 14:40

Tisztelt Autódoktor!

Közel egy hónapja vettem egy 2004-es Honda Civic 1.6i VTEC Executive-et. "Első gyermekes szülő" vagyok, s ebből kifolyólag mindenre ugrok, amit rendellenesnek tartok. Azt tapasztalom, hogy gázadásra susogó-sziszegő hangot hallat az autó, ennek ellenére gyönyörűen megy, húz.

Olyan, mintha egy turbó dolgozna gázadáskor, de nincs benne turbó. Vásárláskor mondták, hogy a kipufogórendszer egyik tagját cserélték, rozsdásodás miatt. Lehet rossz illesztés/összeszerelés ennek a hangnak a hátterében vagy máshol is van némi rozsdásodás? Esetleg komolyabb dolog lehet az ok, vagy ez természetes egy 10 éves (bár nagyon megkímélt és folyamatosan szervizelt, 95 ezer km-rel) autónál?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Molnár Erik Arnold

Kedves Erik Arnold!

Nagyon jó autót vett, ha valósak a kocsi paraméterei, rendszeres karbantartás és simogatás mellett nagyon hosszú ideig hű társa lehet a japán gép. A sziszegés lokalizálására van szükség, a hangnak a járó motorú, egyhelyben álló autóban pöckölgetett gázpedál mellett is jelentkeznie kell általában.

Ha kis gázfröccsök esetén, a motortérből hallható a hang, akkor inkább a szívórendszerből származik, és nem feltetlenül tekinthető hibának. Azonban ha csak nagyobb terhelés, gázsebesség, fordulatszám esetén vagy menet közben tapasztalható a jelenség - akkor az már nem gyári jellemző - és valóban a kipuffogó is ludas lehet.

A legtöbb benzines, fojtószelepes motor gázadásra sziszeg, mert a levegő megváltozó áramlása hangot ad, főleg ha esetleg sport levegőszűrő került a kocsiba - melyet egy hosszú élettartamra szánt autóból érdemes bal kézzel a jobb váll felett tovahajítani, és a gyárilag megszentelt alkatrészeket visszahelyezni a motortérbe a "furcsa kinövésekkel" tarkított szívócsövekkel együtt, melyek pont hangtompítás, és áramlás-javítás miatt kerültek odanövesztésre.

A gyárak sok esetben ehhez hasonló hangszigetelési, áramlási trükkökkel csökkentik, nem hallhatóvá teszik a fojtószelep sziszegését, de legtöbbször a gázadás hallható marad, főleg egy "műszakibb füllel" rendelkező autós számára.

Érdemes megnézni a levegőszűrő állapotát, és leellenőrizni a szívórendszer tömítettségét. A kipuffogó tömítettlensége, vagy ha egy nem megfelelő kialakítású, átáramlású dob/csőszakasz került beépítésre a rendszerbe, eredményezhet hangos üzemet. A szivárgás úgy is ellenőrizhető, hogy járó motor mellett tenyérrel a kipuffogó végét néhány másodpercre befogjuk, és a gázok egyből megkeresik a szivárgás helyét, melyet sziszegő hanggal jeleznek. Jól tömített kipuffogó esetén semmilyen hangot nem lehet hallani, de ne tartsuk sokáig zárva a cső végét. Ha nem sikerül dűlőre jutni a hibakeresésben, bármelyik szerviz szívesen lát egy Hondát az emelőjén / aknáján. Nem szokott nagy baj lenni velük. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu