Rászokott az ivásra a 106-os

2015.10.15. 10:50

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 1996-os Peugeot 106-om 1.5 diesel motorral. Az utóbbi időben arra lettem figyelmes, hogy jelentősen (hasonló körülmények mellett közel 20-25%-kal) megnőtt a fogyasztása. Bár ez így sem jelent sokkal többet 5 liternél 100 kilométerenként, mégis szeretném tudni, Ön szerint mi okozhatja ezt az étvágynövekedést?

Valószínűleg teljesen amatőr a kérdés, de az ékszíj feszítőgörgőjének lehet köze a dologhoz? Akkor tűnt fel a probléma, mikor ki lettek cserélve a fent említett alkatrészek, viszont a görgőn később után kellett húzni. Egy további furcsa jelenséget is tapasztaltam a gépkocsin mióta nálam van; hidegben nem lehet rendesen becsukni a hátsó ajtókat, ~15°C alatt be kell őket lökni. Ez megszokott ennél a típusnál, vagy csak az én autóm "fázós"? Esetleg mivel lehetne orvosolni? Tudom, sapka, sál :)

Levi

Kedves Levi!


Sapkában és sálban nem túl komfortos vezetni, illetve az XXXXL-es méret sem fog pontosan passzolni a kis franciára. Ha jól sejtem, a jó öreg mechanikus adagoló csattog a kis gépháztető alatt, ami jó hír, mert az elkövetkező húsz évben hasonlóképpen elvárható tőle az üzembiztos működés.


Habár az adagolón állítható a befecskendezett mennyiség, mégis azt mondanám, hogy mielőtt ezt az értéket csökkentené - mely a fogyasztást, de a teljesítményt is redukálja - és az 1.5d gyárilag sem egy robotgepárd, inkább a többi lehetőséget zárjuk ki. Nem sok lépést kell tenni ez irányban. A levegő szabad bejutása alapvető követelmény: a légszűrő és a szívócsőig haladó rendszer ellenőrzése elsődleges feladat, de javasolt a szelephézagok ellenőriztetése is, mert az áthaladó levegőmennyiség ott is csökkenhet. Az üzemanyagrendszerben a szűrő ellenőrzése/cseréje ajánlott.


További teendő még a fékrendszer/futómű vizsgálata: ha az egyik fék befog/részlegesen enged vissza, a kerékcsapágy nehezen fordul el, vagy a gumiabroncs nyomása nem megfelelő, mind-mind az üzemanyagtartály tartalmát dézsmálják feleslegesen. Az ajtók záródási problémáit a zárak ellenőrzésével/beállításával, illetve a nyomáskiegyenlítő rostélyok ellenőrzésével javasolom megszüntetni - ezek általában a hátsó lökhárító mögött találhatóak az autó oldalán.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu