Fékezéskor leáll a motor

2016.01.06. 15:10

Kedves Autódoktor!

Egy 1998-as Daewoo Lanos 1.5i autóval járok, a motor kitűnő állapotban van, nem tudok hibájáról. Viszont már kétszer is produkálta azt a jelenséget, hogy viszonylag meredek lejtőn intenzívebb fékezéskor (megállás előtt) leállt a motor, ami a megszűnő fék- és kormányszervó miatt elég problémás például egy kereszteződéshez érkezve. A neten keresve nem találtam választ, hogy mi okozhatja ezt.

Elképzelhető, hogy olyan a tank és a benzinpumpa kialakítása, hogy ilyenkor nem jut üzemanyag a motorba? A tank az egyik alkalommal harmadig, a másodiknál félig volt töltve. Vagy ez valamelyik alkatrész hibájára utal?

Barna

Kedves Barna!

Ha az autó nem egy szakadék oldalában áll, és a tetőkárpit sem füves, a benzinszivattyú és az üzemanyagtank kialakítása miatt akár 5-6 liternyi üzemanyaggal is stabil benzinnyomásnak kellene lennie. Sajnos a tankban nem található meg a hagyományos hullámtörő-rendszer, de a szivattyú háza tartalmaz egy kisebb mennyiséget a biztonság kedvéért - a gyár a lejtős utcákkal és a vehemens kanyarvétellel számolt a tervezés során.

Az Opel-származék erőforrás az elnyűhetetlen kategóriába tartozik, de az alapjárati/szívó rendszer rendszeres karbantartást igényel. Személyes Daewoo kedvenceim az olajtól szétmálló kartercsövek, amelyek dugulása/kilyukadása esetén az alapjárati rendszer működése felborul. A fojtószelepház megbontásos takarítása alapvető feladat, az alapjárati levegőcsatornák, és a szabályozó motor tisztításával együtt. Ez utóbbi néhány gyújtásráadás után ismét megtalálja a helyét, és az alapjárat ismét duruzsoló lehet, ha a hibás csövek javításra/cserére kerültek.

A takarítás/beállítás minden olajcsere alkalmával javasolt, így a masszív lerakódások is elkerülhetők. Egyszer találkoztunk olyan esettel, hogy a szakszerűtlenül bekötött riasztó emelés érzékelője adott riasztást/tiltást emelkedő esetén, de ez nagyon egyedi, szerencsétlen dolog volt. Az alapjárati motor cseréjének szükségessége esetén figyelni kell, mert többféle kúp-kialakítással is gyártották, és nem felcserélhetőek! Lefulladt motor esetén a fékvákuum-dob néhány fékpedál-nyomásnyi vákuumot tárol, az autó így biztonságosan megállítható, de vákuum nélkül is ütőképes a fékberendezés, csak férfiasabban kell taposni. A kormányrásegítés valóban megszűnik, de guruló autó esetén a tekeréshez még mindig kevesebb erő kell, mintha állna a jármű. Ha valóban csak alapjárati hibával van dolgunk, a motor a kuplung ráengedésével azonnal újraindul, és terhelhető. A vákuumdob szivárgása esetén a motor fals levegőt szívhat, ami szintén alapjárati gondokat jelentene, de ez állandó rendellenes szívászajjal járna, jelen esetben nem valószínű. Boldog Új Évet Kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu