Fogatlan vezérműszíj, halott Volvo

2016.08.30. 14:54

Üdv doktorbácsi,

2010-es V50, 110 ezer km-nél, zörgő hangot hallatott, majd kiírta, hogy "motorszerviz szükséges", jobbra index, első parkolóba behajt, motor leáll. A zajtól számított 700 méteren belül már nem ment a motor.

Szervizbe vontatva lett, márkaszerviz ma nézte meg, első ránézésre azt mondják, hogy az ékszíj fogak durván elnyíródtak, ami ahhoz képest, hogy 10 év vagy 140 ezer km után cserélendő, kicsit döbbenet.

Riogattak olyannal, hogy ez akár még odáig is fajulhat, hogy sérült a henger, a hengerfej, a szelepek, és alsó hangon akár fél misi is lehet a szerviz. Mi lehet az ok? Mik sérülhettek? Valóban reális a fél millás végszámla?

Mattec

Kedves Mattec!

Mivel az autóról nem sok információt adott meg, a V50 pedig számos motorvariánssal konfigurálható, néhány ciklust kigyűjtöttem az ön számára - valószínűleg a D2 motor brummoghat a motorházteteje alatt a 140-es periódusból kiindulva - azaz sajnos a brummogás egyelőre elnapolható.

1.6i - 160 000 km/10 év 1.8i, 2.0i - láncos vezérlés, nincs csereciklus

2.4i - 180 000 km/10év 1.6d,

2.0d - 240 000 km/10év (de 180 000-nél javasolt a karbantartás)

D2 - 140 000 km/10év

D3, D5 - 180 000 km/10év.

Ha az autó használtan került önhöz, a kilométeróra állása ügyében nem mehet biztosra az ember, az autó állapotához állított futásteljesítmény gyakori szokás és probléma Bécstől keletre (is). Ha nem erről van szó, akkor a cikluson belül meghibásodott vezérlés esete elég ritka - de nem kizárható - például a rugalmas ékszíjtárcsa szétesése esetén a tárcsa darabjai becsusszanhatnak a szíj alá, ahol átugrást, szakadást okozhatnak. A hibafeltárás első teendője a bekövetkezett baj okának feltárása: ha ez a lépés kimarad, az új alkatrészek sincsenek biztonságban.

A vezérlés elhangolódásakor a hengerfej szelepei utolérik a dugattyúkat, nagyon csúnya sérüléseket okozva ezzel a hengerfejben. Nagy általánosságban a hengerfej felújításával a probléma megoldódik, de ha nagy motorfordulatszámnál történt a galiba, a leszakadt szelepek beépülhetnek a dugattyútetőbe, illetve kárt tehetnek a hengerfalban is - ez utóbbi már a motor menthetetlenségét is okozhatja, szerencsére ritka esetről van szó.

A költségek gyári, Volvo alkatrészek és márkaszerviz esetén bizonyára magasabbak egy független szerviz áraihoz képest. Egy átlagos hengerfej-sérülés elhárítása kompletten vezérléssel együtt 300 ezer Forint körül is megállhat - de ez alapvetően függ a motorban esett kár mértékétől, erről pontos információt és kalkulációt kérhet a hibafeltárást elvégző szerviztől.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk- www.deltamark.hu